Mac classic word niet meer ondersteund in OSx

Pagina: 1
Acties:

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-12 09:23
Hallo iedereen,

Ik heb voor mijn broer zijn verjaardag een spel dat we vroeger vaak speelden gekocht (Wolfenstein 3D voor macintosh). Ik had gedacht dat dit gewoon zou werken op mijn macbook pro maar helaas, ik krijg de melding dat de classic omgeving niet meer word ondersteund.

Dus ik ben gaan googelen en ik zag dat het niet mogelijk was om in Vmware OS 9 te instaleren en uiteindelijk vond ik Sheepshaver.

Ik heb daarna sheepshaver gedownload en na de instalatie heb ik het programma geopend, ik kreeg toen een scherm met daarin Apple OS 9.0.4 (laatst ondersteunde versie van sheepshaver).

Ik heb het spel gestart en het werkte, helaas niet voor lang. Na 2/3 minuten spelen loopt sheepshaver vast en ben ik genoodzaakt om het proces te stoppen. Ik las dat de Mac waarop sheepshaver draait het lastig kan krijgen omdat het redelijk intensief is om alles draaiende te krijgen, maar als ik kijk naar mijn "taakbeheer" dan is de CPU 30% belast en is er nog 2GB ram vrij (genoeg volgens mij).

Sheepshaver loopt ook enkel vast tijdens het spelen en niet als het gewoon opstaat.

Dus nu is da vraag of iemand weet wat ik moet doen, of andere alternatieven heeft voor het spelen van het spel.

Macbook Pro 15" - 2.4Ghz Intel core I5
4GB DDR4 RAM
OSX 10.6.6

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-12 11:55
OS 9 is gebaseerd op de IBM powerPC CPU. De huidige mac's draaien op intel x86 CPU's zoals windows dat ook doet.

Hierdoor is het mogelijk om Windows te draaien in VMware en als bootcamp.

OS 9 kan je idd draaien met SheepSaver. echter deze moet de PowerPC gaan emuleren. dit zorgt voor ongemakken op je CPU aangezien alle instructies van de powerPC moeten worden geemuleerd. kortom, CPU/GPU intensieve taken zoals het draaien van Spelletjes zullen niet f nauwelijks werken op zo'n emulator.

Ik ben bang dat je aankoop niet zal werken. Wat je eventueel wel zou kunnen doen is het spel kopen voor de PC Windows via VMWare installeren of bootcamp. je zou dan het spel wel kunnen spelen :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Toon-VA
Dus er is geen enkele manier om het spel werkend te krijgen? (oudere OS versie's 6, 7 of 8)

En vanaf welke OS versie is de Classic omgeving weg gevallen?

De pc versie kopen is geen optie (we willen "Onze" oude verse spelen).

[ Voor 16% gewijzigd door Toon-VA op 15-01-2011 12:05 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

je zou een PPC mac kunnen kopen met tiger of pather op..

You don't need eyes to see, you need vision

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
zo'n mooie Cube bijvoorbeeld, worden overal aangeboden :-)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-12 11:55
voor 35 euro heb je al een iMac G3 in perfecte staat. ;-) dat zijn de kosten niet en nog leuk ook.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12 12:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Staat Wolfenstein 3d niet voor een prikkie op Steam?

Edit: Alleen de Windows versie. Is het iets om een Parallels of VMware Fusion te draaien met Windows XP of Win 7? Of desnoods een Bootcamp dualboot? Bestaat DosBox niet ook voor Mac? Ja!

http://sourceforge.net/pr...74_Universal.dmg/download

En dan dus Wolf3d PC versie er op knallen en goan!

[ Voor 90% gewijzigd door sebastius op 15-01-2011 23:30 ]

Verwijderd

Mac OS X heeft standaard Rosetta meegeleverd. Misschien dat je daar iets mee kan?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12 18:40
Rosetta heeft er niets mee te maken. PearPC of Sheepshaver zijn de enige oplossingen om gelijk wat te draaien op je Intel Mac. Anders moet je een G3/G4/G5 vinden en Mac OS 9 erop installeren.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Uhm :?
Dit is de enige instructie die je nodig hebt: klik dubbel op het programmasymbool. Achter de schermen vertaalt Rosetta het grootste deel van je PowerPC-programma's op een dynamische manier, zodat ze ook op je Intel-Mac werken. Van emulatie of een tweederangsstatus is geen sprake. Je programma's zien er net zo uit als vroeger en doen het net zo goed. Minder valt er van een Mac ook niet te verwachten.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12 21:14

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Rosetta heeft er inderdaad niets mee te maken. Rosetta is in staat om veel PowerPC OSX software te draaien op Intel Macs, maar geen MacOS Classic software. Ook de Classic environment is met Rosetta niet te draaien op Intel Macs. Voor het draaien van Classic applicaties heb je dus PearPC, Sheepshaver of een PowerPC Mac nodig.

Launching containers into space

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12 12:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb van de week Wolfenstein 3d PC versie gedraaid met DosBox. Dat beviel me uitstekend! (ik moest wel een kopie downloaden, maar dat mag, Wolf3d is freeware geworden :) ) (maar ik had ook nog de originele diskettes liggen, ook al passen die niet meer in mijn pc of mac)

• Toon-VA
Hartelijk dank,

Dan zal ik dus naar een 2ehands mac moeten kijken.

We willen enkel de mac versie spelen, de PC versie is compleet anders dan wat we vroeger speelden en anders had ik het spel ook nooit gekocht :-)

Toch bedankt allemaal

• Toon-VA
Hoi iedereen,

Ik heb nog eens rondgekeken en als ik mij niet vergis is versie OSX 10.4 (Tiger) compatibel met de Classic enviroment.

Dus als ik versie 10.4 op mijn macbook Pro zou instaleren dan zou ik het spel moeten kunnen spelen.

Maar dan is de vraag of dit echt gaat werken en of alle versies van 10.4.X compatibel zijn met de Classic enviroment?

Alvast bedankt,

ToonVA

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:27
Toon-VA schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 09:54:
Hoi iedereen,

Ik heb nog eens rondgekeken en als ik mij niet vergis is versie OSX 10.4 (Tiger) compatibel met de Classic enviroment.

Dus als ik versie 10.4 op mijn macbook Pro zou instaleren dan zou ik het spel moeten kunnen spelen.

Maar dan is de vraag of dit echt gaat werken en of alle versies van 10.4.X compatibel zijn met de Classic enviroment?

Alvast bedankt,

ToonVA
Lees de tweede post in je topic nog eens. Het punt is dat je een Intel CPU hebt, en alle PPC instructies geemuleerd moeten worden. Dat is heel erg CPU intensief, en absoluut niet soepel. Ookal draai je 10.4, dan nog heb je niet plotseling een PPC CPU, en zal er dus alsnog alles geemuleerd moeten worden.
Pagina: 1