Kwaliteitsverlies doorlussen HDMI via TV

Pagina: 1
Acties:

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Enige tijd geleden heb ik mijn toenmalige surround-receiver de deur gewezen en vervangen door een Harman Kardon HK3490 stereo-receiver. Tot op de dag van vandaag heb ik hier nog geen seconde spijt van gehad, want de kwaliteit van het geluid i.c.m. mijn Dali Suite 2.5 speakers is prachtig.

Het enige nadeel, in mijn optiek :), is dat de HK3490 wat karig is uitgerust qua digitale ingangen; slechts 1 optische en 1 coaxiale ingang. Nu gebruik ik op dit moment de coaxiale ingang voor de CD-speler en de optische voor de PlayStation 3. De Xbox speelt z'n geluid noodgedwongen via de TV-speakers, omdat er simpelweg geen optische ingang meer beschikbaar is.

Nu bedacht ik mij dat mijn televisie een optische uitgang heeft en bij mij ontstond toen het volgende idee:

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/4695/aansluiting.jpg

Nu vraag ik mij af of er in dit geval kwaliteitsverlies gaat optreden. Zelf heb ik het idee van niet, want HDMI is digitaal en optisch is ook digitaal en volgens mij kunnen 1'en en 0'en niet in kwaliteit verschillen. Toch ben ik benieuwd of de TV nog iets 'speciaals' met dit signaal doet of dat deze het geluid gewoon één op één doorlust.

Ik weet dat ik het gewoon eens zou kunnen proberen, maar alle kabels zitten flink weggewerkt achter het audiomeubel en in de muur, dus vandaar dat ik de vraag eerst hier stel alvorens aan het klussen te slaan :)

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 12:37
Je gaat geen surround geluid krijgen op deze manier, maar dat gaat in jouw geval dus sowieso niet lukken met je stereo receiver :P en zover ik weet zal dit geen kwaliteitsverlies op leveren omdat alle signalen digitaal zijn,

• Pepppie
  • Niet online
MrCostanzo schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:26:
Je gaat geen surround geluid krijgen op deze manier, maar dat gaat in jouw geval dus sowieso niet lukken met je stereo receiver :P en zover ik weet zal dit geen kwaliteitsverlies op leveren omdat alle signalen digitaal zijn,
Nee, dat gaat idd niet lukken met mijn receiver. :)

Waar ik wel benieuwd naar ben; waarom 'verliest' het geluid onderweg z'n 'surround'? Zowel de Xbox als de PlayStation kan het geluid immers 'surround' versturen via de optische uitgang. Komt dit door de televisie of hoe moet ik dit zien?

[ Voor 9% gewijzigd door Pepppie op 15-01-2011 10:28 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-02 12:02
nl.mark schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:27:
Komt dit door de televisie of hoe moet ik dit zien?
Dit klopt. TV's zullen ("mogen") in 99 van de 100 keer geen surround signaal doorgeven ivm copy protection meuk en dergelijke. Voornamelijk daarom is er ook HDMI uitgekomen. Niet omdat het nu juist zo'n fijn iets is voor ons.

Nickname does not reflect reality

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Je trueHD etc ben je sowieso kwijt aangezien je dat niet over een coax/glasvezel kabel kan sturen.
Wat ie doet met DD en DTS, geen idee zonder een merk en type van je tv.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Pepppie
  • Niet online
arbraxas schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:31:
Je trueHD etc ben je sowieso kwijt aangezien je dat niet over een coax/glasvezel kabel kan sturen.
Wat ie doet met DD en DTS, geen idee zonder een merk en type van je tv.
De televisie is een LG 42LE8500. Ik heb nu bijvoorbeeld de PlayStation ingesteld dat hij een stereo-output geeft i.p.v. surround, dus opzich maakt het mij niet zoveel uit of er een DD/DTS-signaal verloren gaat. Gaat mij puur om de kwaliteit van het stereo-signaal. Uit de reacties maak ik op dat dit geen verlies in kwaliteit zal geven, dus wat mij betreft is de vraag beantwoord!
Pagina: 1