Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

"Bedrijfswagens zijn geen cadeau"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(artikeltje van toepassing op België)
Bedrijfswagens zijn geen cadeau

Als u gisterochtend ook in de file stond, is de kans één op de twee dat u een bedrijfswagen hebt. Joeri Thijs legt uit waarom bedrijfswagens meer fileleed veroorzaken dan andere en waarom de overheid wel gek zou zijn dat fiscaal te blijven stimuleren.

De auto beleeft vanaf dit weekend met het Autosalon zijn jaarlijkse hoogmis. Deze editie staat de bedrijfswagen weer in de kijker. Interesse verzekerd, want iedereen wil er een hebben. Maar haast niemand staat stil bij de enorme ‘bijdrage' van bedrijfswagens aan de dagelijkse files in ons land. En wist u dat dit de staat jaarlijks 4,1 miljard euro kost?

Filerecord na filerecord sneuvelt, mensen stressen uren achter het stuur en we schreeuwen met zijn allen om een oplossing. Toch kijkt iedereen naast het feit dat bijna één op de twee auto's tijdens de ochtendspits op de Brusselse ring een bedrijfswagen is. Met andere woorden: niet enkel worden bedrijfswagens al te makkelijk toegewezen, ze veroorzaken ook een groot deel van de fileproblemen. Om van de klimaatimpact nog te zwijgen.

Nergens in de verkeersdebatten wordt hierover gerept en intussen vergroten steeds meer bedrijfswagens de files. Overheden en belangenorganisaties stellen de groei van het verkeer graag voor als een voldongen feit, een onontkoombaar gevolg van het economisch vlijtige Vlaanderen. Alsof alternatieven ondenkbaar zijn en mensen zich enkel nog kunnen verplaatsen met een wagen.

Cadeautje van de baas

Iets meer dan een miljoen bedrijfswagens malen elke werkdag miljoenen kilometers af op onze snelwegen. Eén voertuig op de vijf is geregistreerd bij een (leasing)bedrijf. Een kijkje over de grenzen leert snel dat er iets niet klopt: in ons land is één op de drie bedrijfsvoertuigen een deel van de bezoldiging, vier keer zoveel als in de rest van Europa. In de meeste landen is een ‘auto van de firma' in de eerste plaats een werkinstrument, bijvoorbeeld voor handelsvertegenwoordigers of technici. In België maken bedrijfswagens dus heel vaak deel uit van het loonpakket, zonder dat ze noodzakelijk zijn voor de functie van de werknemer. Op één hand kun je de werknemers tellen die dit cadeautje afslaan.

De Belgische situatie is het gevolg van een uiterst voordelig fiscaal regime. Voor de werkgever en op het eerste gezicht ook voor de werknemer. Die laatste laat dan wel een hoger loon liggen in ruil voor een ‘gratis' wagen.

Wie is er gebaat bij deze situatie? De werknemer? Twijfelachtig. Zo wordt het financiële voordeel afgezwakt doordat verloning met een bedrijfswagen niet meetelt in de pensioenberekening van de werknemer. En natuurlijk leiden files tot minder vrije tijd en meer stress. Véél meer stress. Of dit altijd opweegt tegen het voordeel van een bedrijfswagen op kosten van de werkgever, valt te betwijfelen. Bovendien zet gratis rijden met een bedrijfswagen niet bepaald aan tot een rationeel rijgedrag. Een kilometer meer of minder kost immers niets voor de gebruiker.

Halen de bedrijven er veel voordeel uit? Ook twijfelachtig. Files veroorzaken jaarlijks een half miljard euro aan directe economische schade. Bedrijven lijden zowel verlies aan uurlonen van werknemers in de file als schade door vertraagd goederenvervoer. Plus het gegeven dat veel werknemers al gestresseerd zijn nog voor hun werkdag begint. Waarom dit systeem dan in stand houden?

4,1 miljard euro

Ironisch genoeg loopt de overheid door dit fiscale systeem ook nog eens 4,1 miljard euro mis. Per jaar. Een monsterbedrag dat 1,2procent van het bruto binnenlands product bedraagt en een serieus gat in de begroting zou kunnen dichten. Geld dat nu elders moet worden gezocht.

Maar elk nadeel heeft z'n voordeel. Omdat bedrijfswagens op de Brusselse ring in belangrijke mate bijdragen aan de fileproblemen, bestaat er een enorm potentieel om de files aan te pakken. Bouw het fiscale gunstregime af zodat er minder bedrijfswagens op de wegen rijden en combineer deze maatregel met een slimme kilometerheffing. Zo vermijden we dat de vrijgekomen plaats wordt ingenomen door ander verkeer. Ook een mobiliteitsbudget, waarmee je een werknemer de vrijheid biedt om op kosten van de werkgever zijn vervoer te kiezen, kan mensen aansporen om de auto aan de kant te laten staan.

Willen we toekomstige generaties niet opzadelen met onleefbare steden en gemeentes, dan moet het aantal (vracht)wagens op onze wegen naar omlaag. Is het bovendien goed bestuur om in tijden van besparingen plannen te smeden voor bijvoorbeeld een bredere ring rond Brussel (kostenplaatje: minimum 1 miljard euro)? Er bestaan andere en meer structurele oplossingen voor het fileprobleem, bijvoorbeeld minder stimuli voor bedrijfswagens, en meer geld voor een beter openbaar vervoer.

Het Autosalon mag dan wel Drive your dream als slogan gebruiken, zonder duurzame verkeersalternatieven blijven we in een nachtmerrie steken. En droomt de automobilist achter het stuur van filevrije wegen.
Wat ik niet lees is dat als bedrijfswagens financieel minder aantrekkelijk gemaakt worden, dat men dan waarschijnlijk eindelijk eens werk dichter bij huis zal zoeken. Als je de huidige bedrijfswagens afpakt zal men die inderdaad door zijn eigen wagen vervangen, maar sollicitanten zullen zich dan niet zo snel laten overhalen om 30/50km van huis te werken omdat ze er een auto bijkrijgen. Een collega van mij woont tussen Gent en Brugge, maar komt toch naar Aalst werken (elke dag >40km met heel wat files), ik vraag me echt af of hij zonder het aanbod van een bedrijfswagen die job zou genomen hebben, je maakt me niet wijs dat er in heel Gent geen enkele gepaste job te vinden is voor hem (10km van zijn woonplaats). Ik heb nooit een auto gehad en ga al 6 jaar met de fiets werken, toen ik werk zocht was dat een vereiste: het moet met de fiets bereikbaar zijn.

Daarbij komt nog dat een groot deel van de files zich gewooon op secundaire wegen situeert, zelfs om 8u-8u30 is dat nog het geval (omgeving Aalst), het lijkt me sterk dat die op dat uur allemaal nog naar Brussel of Gent moeten. Nee, dat zijn voor een groot deel wagens die staan aan te schuiven om naar één van de drie grote industriezones in een straal van 10 km te gaan (Aalst, Erpe-Mere en Erembodegem). Want met de fiets is het toch o zo koud, of zo nat, of zo vermoeiend. En de auto is toch ook het statussymbool bij uitstek, stel je voor dat je je moet verlagen tot een fiets. Onderweg zie ik alleen schoolgangers, wielertoeristen en bejaarden met de fiets. Met de huidige verplaatsingscultuur zullen de files alleen maar aangroeien.

Verwijderd

Wat ik niet lees is dat als bedrijfswagens financieel minder aantrekkelijk gemaakt worden, dat men dan waarschijnlijk eindelijk eens werk dichter bij huis zal zoeken.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Hier in Nederland zijn lease-auto's financieel veel minder gunstig (tenzij je ze echt nodig hebt voor het werk) en zijn er genoeg mensen die er bewust vanaf zien en een goedkopere tweedehands auto in eigen bezit kiezen. Daarom ligt het aantal lease-auto's hier lager. Toch forensen we erop los, afstanden boven de 100km zijn geen uitzondering. En hoewel ons wegennet beter is, biedt dat alleen maar meer ruimte voor files ;)

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

En alleen iemand die geen auto heeft kan zo'n topic maken volgens mij.

Mensen met een leasebak "krijgen" deze over het algemeen omdat er voor het werk gereden moet worden.

Ik denk dat minder dan de helft enkel voor woon-werk gebruikt wordt.

Wij krijgen straks ook weer een nieuwe, we kunnen alleen niet zelf kiezen wat het wordt, dus we krijgen een Golf Variant in onze mik geschoven, en we moeten zelf maar weten of we er wel of geen prive meer rijden, maar we staan nog steeds 's morgens in dezelfde file. Dus of je daar met je lease auto staat of met je eigen auto maakt geen reet uit natuurlijk.

En de topictitel klopt het zijn idd geen cadeau's, maar dat zijn ze al heel lang niet meer. die golf variant kost toch al gauw 300€ aan bijtelling. Moet je toch in je privé auto flink wat km's maken wil je dat aan kosten eruit krijgen, zeker in onze situatie waar we ook nog een prive auto er naast hebben. lease auto is alleen goedkoper als je in je uppie bent en je hebt genoeg aan die lease auto, als je met zijn tweëen bent wordt het al snel duur.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 09:47:
(artikeltje van toepassing op België)
Ik heb nooit een auto gehad en ga al 6 jaar met de fiets werken, toen ik werk zocht was dat een vereiste: het moet met de fiets bereikbaar zijn.
Hoewel dat natuurlijk heel nobel is (en je waarschijnlijk ook een hoop kosten bespaard). Toen ik werk zocht, zocht ik naar werk dat naar mijn zin was. Afstand stond daarbij op plek 3 of 4 van mijn "wensen" lijstje. En zodoende werk ik nu op 35 km reisafstand (NL) met een auto erbij in het loonpakket.
Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die zo heeft gezocht.
Als in Belgie het belastingvoordeel zo positief is als het artikel suggereert, is dat inderdaad een grote boosdoener.

Alles kan stuk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Toch zit er in het artikel een harde kern van waarheid namelijk dat leaseauto's kosten en files veroorzaken. Hoofdreden hiervoor is dat als er eenmaal een leaseauto is vertrekt er niet meer efficient per geval gekozen wordt, maar men de leaseauto moet gebruiken voor woon-werk verkeer, terwijl bij een bepaalde opdracht openbaar vervoer een veel betere optie zou zijn. Verstrekking van een OV-jaarkaart heeft overigens een vergelijkbaar probleem maar minder effect aangezien deze geen files veroorzaken.

Idem, dat het uitnodigt tot grotere woon-werk afstanden. De meeste reiskostenregelingen zijn aanzienlijk strakker begrenst dan leaseregelingen.

Kortom, leaseauto's leiden tot een inefficient gebruik van het wegennet.

Zou er gewoon een reiskostenvergoeding worden verstrekt dan kan werknemer per geval de afweging maken, zowel bij het kiezen van een baan-woonplaatscombinatie alswel bij de dagelijkse vervoersbehoeften.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 15-01-2011 10:56 ]

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Rukapul schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:52:
Toch zit er in het artikel een harde kern van waarheid namelijk dat leaseauto's kosten en files veroorzaken. Hoofdreden hiervoor is dat als er eenmaal een leaseauto is vertrekt er niet meer efficient per geval gekozen wordt, maar men de leaseauto moet gebruiken voor woon-werk verkeer, terwijl bij een bepaalde opdracht openbaar vervoer een veel betere optie zou zijn. Verstrekking van een OV-jaarkaart heeft overigens een vergelijkbaar probleem maar minder effect aangezien deze geen files veroorzaken.

Zou er gewoon een reiskostenvergoeding worden verstrekt dan kan werknemer per geval de afweging maken.
Vrachtwagens veroorzaken ook kosten en files. maar ze zijn toch echt hard nodig hoor.

Dat er een bepaalde "harde Kern" achter het artikel steekt klopt ook wel. maar dat lijkt me de harde kern autohaters.. ;)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Rukapul
Flagg schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:01:
[...]

Vrachtwagens veroorzaken ook kosten en files. maar ze zijn toch echt hard nodig hoor.

Dat er een bepaalde "harde Kern" achter het artikel steekt klopt ook wel. maar dat lijkt me de harde kern autohaters.. ;)
Kun je in plaats van een vergelijking (drogredenering #1) en een ad-hominus (#2) ook ingaan op de argumenten zoals mijn aangehaalde inefficientie argument?

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Idem, dat het uitnodigt tot grotere woon-werk afstanden. De meeste reiskostenregelingen zijn aanzienlijk strakker begrenst dan leaseregelingen.

Zou er gewoon een reiskostenvergoeding worden verstrekt dan kan werknemer per geval de afweging maken, zowel bij het kiezen van een baan-woonplaatscombinatie alswel bij de dagelijkse vervoersbehoeften.
ik denk niet dat dit de schuld is van de leaseauto. Zoals boven al gemeld is is een leaseauto vaak niet goedkoper dan een 2de hands auto. Mensen geburiken vaak de auto (of het nu lease is of niet) omdat hij er staat, zonder overwegen of het ov efficienter is of niet.

ik heb zelf bewust geen auto omdat het ov veel efficienter is voor mijn woon-werkverkeer, maar dat is een zeldzaamheid.

blup

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Er wordt wel vergeten dat veel mensen met een lease auto een mobiele functie hebben. Lease auto's kosten een werkgever wel degelijk geld en ik ken weinig bedrijven waar mensen met een vaste kantoorbaan een lease auto krijgen.

Een sales / account manager of een IT consultant krijgen wel een lease auto omdat deze nodig is voor de functie omdat de werkzaamheden op locatie, bij de klant, moeten worden uitgevoerd. En de sterke groei van industriegebieden in Nederland is grotendeels genegeerd door de OV aanbieders. Veel van mijn klanten waren gevestigd in industriegebieden door heel Nederland - locaties die met het OV veelal nauwelijks (effectief) te bereiken zijn.

Om een voorbeeld te geven - van mijn huis in Houten naar het kantoor van een klant in Veenendaal was ongeveer 45 minuten rijden wanneer ik om 08:00 van huis ging. Dat was van deur tot deur. Met het OV was ik minimaal een half uur bezig om naar het treinstation van Houten te komen. Dan kon ik 10 minuten wachten op de stoptrein naar Utrecht. Na 15 minuten was ik dan in Utrecht waar ik weer 20 minuten kon wachten op de stoptrein naar Veenendaal. Na een 30 minuten in trein, stond ik dus in Veenendaal .. waar ik een uur kon wachten op de enige bus die zo'n beetje in de buurt kwam van waar ik was .. en dan kon ik nog eens zo'n 15 minuten lopen.

Maar zelfs bij een betere verbinding kan bij een consultant altijd een telefoontje binnenkomen dat er met spoed van klant A naar klant B gereden moet worden omdat daar een productie systeem op z'n gat ligt o.i.d. Sta je daar vrolijk met je buskaart...

Lease auto's zijn zeker niet gratis maar er wordt vaak met grote jaloezie op gewezen naar die "patsers in hun dikke lease bakken" terwijl er wel vergeten wordt dat die mensen veelal een mobiele functie hebben en wel van Groningen naar Limburg en terug via Zeeland gestuurd kunnen worden.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Rukapul
Bezulba schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:23:
[...]

ik denk niet dat dit de schuld is van de leaseauto. Zoals boven al gemeld is is een leaseauto vaak niet goedkoper dan een 2de hands auto. Mensen geburiken vaak de auto (of het nu lease is of niet) omdat hij er staat, zonder overwegen of het ov efficienter is of niet.

ik heb zelf bewust geen auto omdat het ov veel efficienter is voor mijn woon-werkverkeer, maar dat is een zeldzaamheid.
Ik kom wel eens mensen tegen die puur de (lease)auto pakken omdat dat het enige wat vergoed wordt. Ook hier op het forum komen dergelijke verhalen met enige regelmaat langs. Andersom zie ik mensen in m'n omgeving zonder leaseauto die afhankelijk van de bestemming het vervoerstype kiezen, niet gehinderd door de toepasselijke vergoeding.

In ons huishouden wordt er voor (woon-)werkverkeer per geval een afweging gemaakt tussen eigen auto, huurauto, OV, eigen motor. Zeker wanneer er richting de Randstad (Utrecht,...) gereisd moet worden dan wordt de auto vermeden juist om de files ondanks dat het financieel het meest aantrekkelijk is.

Natuurlijk zul je mensen hebben die de auto pakken ongeacht of men een vrije financieel-neutrale keuze heeft omdat die er staat, maar dat is zeker niet iedereen.
Die mensen zijn er zeker: storingsmonteurs, sales, etc. etc.

Heel veel leaserijders zijn echter helemaal niet zo mobiel: veel gedetacheerden zitten maanden of langer op dezelfde opdracht en rijden elke dag woon-werk in de file ondanks dat er alternatieven voorhanden zijn.

Mijn vrouw heeft als consultant een mobiele functie en kiest afhankelijk van de bestemming auto, motor of OV.
Ik heb een iets minder mobiele functie, maar kies ook afhankelijk van de bestemming een huurauto (Hertz #1, vestiging bij m'n werk), eigen auto, motor, trein of fiets.

In beide gevallen zou een leaseauto zonde zijn, want het snijdt een heleboel zinnige alternatieven direct af.

Er zijn meer manieren waarop een werkgever vervoer kan financieren welke een stuk efficienter gedrag in de hand kunnen werken. Het stelt je in staat het beste van eigen vervoer (auto) en OV te gebruiken. Voor heel veel semi-mobiele mensen (gedetacheerden, consultantants, etc., dus uitgezonderd de ultra-mobielen), zou dit voordelen bieden.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 15-01-2011 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flagg schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:39:

Mensen met een leasebak "krijgen" deze over het algemeen omdat er voor het werk gereden moet worden.
Dit heeft niets te maken met het feit of ik al dan niet een wagen heb, het valt me gewoon op dat ik iedereen hoor klagen over ellenlange structurele files, en dat nu blijkt dat hier in België een groot deel veroorzaakt wordt door bedrijfswagens, terwijl het voor veel mensen echt wel mogelijk is om werk dichterbij huis te zoeken (zie eerder gegeven voorbeeld). In mijn bedrijf zijn er bvb. mensen die hun bedrijfswagen alleen voor woon-werk verkeer nodig hebben, terwijl ze slechts op enkele kilometers van het werk wonen (een HR-verantwoordelijke die 1 km van het werk woont, een productieverantwoordelijke die 5 km van het werk woont, enzovoort). Deze veroorzaken geen files op autosnelwegen, maar nu zie ik ook steeds meer secundaire wegen dichtslibben (zeker als het wat nat of glad is). Idem trouwens voor niet-bedrijfswagens, ik heb enkele collega's die voor 1/2/5 km steeds de auto nemen (terwijl hun partner ook met de auto gaat werken, en dan klagen dat het leven duur is met twee auto's). Ik vind dit een groot mentaliteitsprobleem, waar zowel de overheid als individuën verantwoordelijk voor zijn.
remco_k schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:39:
[...]

Hoewel dat natuurlijk heel nobel is (en je waarschijnlijk ook een hoop kosten bespaard). Toen ik werk zocht, zocht ik naar werk dat naar mijn zin was. Afstand stond daarbij op plek 3 of 4 van mijn "wensen" lijstje. En zodoende werk ik nu op 35 km reisafstand (NL) met een auto erbij in het loonpakket.
Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die zo heeft gezocht.
Als in Belgie het belastingvoordeel zo positief is als het artikel suggereert, is dat inderdaad een grote boosdoener.
Bij mij waren zowel de inhoud van de job als de afstand belangrijk. Ik was 21 en had geen auto, ik liet alle interimkantoren weten dat het niet verder dan 15/20 km mocht zijn (en binnen die straal zijn er héél wat bedrijven, al kan ik me voorstellen dat dat in de provincie Limburg of West-Vlaanderen wat moeilijker is). Het is dan toch wel sterk dat veel sollicitanten zich laten overhalen om toch maar 40/50/60 km af te leggen omdat ze een bedrijfswagen 'krijgen' (natuurlijk wel met inlevering van loon). Velen daarvan zouden toch wel afhaken als ze daarvoor zelf een auto zouden moeten kopen met alle extra kosten die het met zich meebrengt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zoals de topicstarter suggereert slaat dit artikel (en in wezen deze discussie) op België; daar is de situatie anders dan in Nederland. De punten die je aanhaalt zijn dan ook niet van toepassing hier.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• _JGC_
  • Laatst online: 13:38

Ik krijg voor mijn auto 19ct/km reiskostenvergoeding. Met een tweedehands auto is dat gewoon verdienen. Met mijn rammelende Golf 1.9D uit 1992 was het al verdienen en met de 206 1.4HDI die ik nu rijd is het ook gewoon verdienen, hetzij iets minder (hogere afschrijving), als je maar genoeg woon/werk kilometers maakt.
Inmiddels woon ik ipv 65km van het werk nu 10km van mijn werk, reistijd is gewoon 45 minuten korter geworden, en ik vind het heerlijk. Elke dag anderhalf uur in de auto zitten besparen, en vanwege een verhuisvergoeding krijg ik elke maand nog steeds evenveel kilometergeld de komende 10 maanden.

Prive maak ik alleen veel meer kilometers dan voorheen. Voor het aantal kilometers maakt het niet uit dat ik verhuisd ben, en voor de vergoeding is het zelfs nadelig, maar ik ben er tevreden mee. De tijden dat ik prive in de auto zit is het meestal buiten de spits, en dat rijdt gewoon heerlijk door.

Wat betreft leaseregeling tov vergoeding: ik denk dat het geen klap uitmaakt, of je nou met een rammelende Golf 1.9D uit 1992 in de file staat, of met een nieuwe Peugeot 308, beide keren staat er een auto en beide keren wordt het vergoed.

Wat OV betreft is dat voor velen geen serieus alternatief. Het gaat meestal van ergens waar je niet bent naar ergens waar je niet heen wilt, op een tijd dat het jou niet uitkomt. Alleen als ik hoge kosten verwacht van het achterlaten van mijn auto op een plaats anders dan thuis zal ik OV overwegen. Dat kan een weekje parkeren op schiphol zijn, maar ook een nachtje Brussel-Zuid zijn. Voorheen ging ik elk jaar naar Fosdem met de auto, maar sinds ze vorig jaar ingebroken hebben in mijn auto (200 euro schade, uren verloren tijd) om een DealExtreme kabeltester van 4 dollar te jatten, pak ik de volgende keer de trein wel.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Wat volgens mij ook behoorlijk bijdraagt aan files is het detacheren van mensen. Mensen hebben daardoor vaker wisselende werkplek en zeker niet altijd dicht bij huis.

Daardoor zijn de woon-werkafstanden volgens mij aardig gegroeid. Leaseauto's hebben daar vast niet aan bijgedragen.

Is meer onderbuikgevoel, want als ik Google kom ik cijfers tegen dat het sinds 1985 tot 2008 slechts gegroeid is van 15KM naar 22KM (enkele reis).

Ik zou niet weten wat je zou moeten doen aan woon-werkafstand verkleinen van Nederlanders/Belgen. Ik heb zelf met veel plezier in Rotterdam gewerkt terwijl ik met veel plezier in Den Haag woonde. Ik zou denk niet snel puur voor de reisafstand besluiten om te verhuizen/van baan te veranderen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik het nu wel erg fijn vindt om die reisafstand niet meer te hebben (het was 27KM enkele reis, reistijd werd per jaar langer zo'n beetje, begon op 40 minuten en ging al richting de 50 minuten toen ik ontslag nam ('s-morgens, 's-avonds was korter)). Snelste verbinding met OV was ongeveer 55 minuten (net even opgezocht), maar als je dan keer vertraging hebt ben je gelijk 15 minuten later + minder comfort.

• Rukapul
McVirusS schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:49:
Wat volgens mij ook behoorlijk bijdraagt aan files is het detacheren van mensen. Mensen hebben daardoor vaker wisselende werkplek en zeker niet altijd dicht bij huis.
Ik denk dat hier inderdaad de kern ligt: detachering, consultancy, etc. Dit is een typische groep die niet heel erg mobiel is (veelal 1 bestemming op een dag), maar wel om de zover tijd ergens anders een opdracht heeft (dagelijks-wekelijks-maandelijks-jaarlijks).

Deze groep (en situatie) heeft baat bij flexibiliteit. Soms is auto gunstig, soms OV.

De inmobiele groep die elke dag naar dezelfde bestemming gaat kan het uitstekend optimaliseren met een enkel vervoerstype. Dat kan (lease)auto, OV of anders zijn, zelfs verhuizen.
De zeer-mobiele groep optimaliseert ook en heeft vrijwel per definitie auto als uitkomst.

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:45:
[...]

Zoals de topicstarter suggereert slaat dit artikel (en in wezen deze discussie) op België; daar is de situatie anders dan in Nederland. De punten die je aanhaalt zijn dan ook niet van toepassing hier.
Klopt, in België zie je heel wat werknemers met bedrijfswagens die hem alleen nodig hebben voor woon-werk verkeer (zie eerder aangehaalde voorbeelden). In ons zusterbedrijf is het zelfs nog erger, daar kan iedereen een bedrijfswagen 'krijgen', een collega in die plant heeft een zware Volvo terwijl hij stapvoets van zijn werk woont. De enige extra verplaatsing die hij ongeveer tweejaarlijks moet doen is naar onze plant komen (terwijl ik soms het omgekeerde moet doen, maar ik rijd dan met de wagen van de plant-manager). Om maar aan te geven hoe absurd de situatie hier kan zijn. In dat specifiek geval veroorzaakt hij dan wel geen files, maar er zijn veel gelijkaardige situaties waarbij men zich laat verleiden door een bedrijfswagen terwijl men dat anders niet zou doen en eventueel werk dichterbij huis zou kunnen zoeken.
Lease auto's zijn zeker niet gratis maar er wordt vaak met grote jaloezie op gewezen naar die "patsers in hun dikke lease bakken" terwijl er wel vergeten wordt dat die mensen veelal een mobiele functie hebben en wel van Groningen naar Limburg en terug via Zeeland gestuurd kunnen worden.
PS: Ik had al voorspeld dat men het hier over jaloezie zou hebben :) Maar ik heb liever een hoger netto-loon ipv een bedrijfswagen omdat ik er simpelweg geen nodig heb, daarbij is het ook nog goed voor mijn conditie en het milieu. Met het geld dat ik spaar maak ik dan wel verre vervuilende reizen :p

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2011 12:04 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben het er trouwens over een dat het OV geen alternatief is voor veel autorijders, maar in België is er wel degelijk sprake van gemakzucht en fiscaal voordeel voor de bedrijfswagen (die 'm dan voor bedrijven vooral zit in het feit dat dit een extralegaal voordeel is en dus niet meetelt voor de pensioenlast van de werknemer). Wie uiteindelijk voor de kosten opdraait van die financiële constructie is de belastingbetaler.

De groei in de autoverkopen in België is de afgelopen jaren trouwens grotendeels toe te schrijven aan de leasesector. Dat spreekt op zich al boekdelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 15-01-2011 12:36 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik krijg 40 euro in de maand reiskosten vergoeding, mijn werkgever is meer van het fietsen en OV stimuleren.
Maar aangezien ik met de auto in een half uur op mijn werk ben en het OV toch al snel 3 keer zoveel tijd kost kies ik voor de auto. (Een niet al te oud tweedehandsje maar het is wel een dure optie, ca 400 euro in de maand netto aldus Openoffice)

vraagt zich af wat voor leasebak hij daar van kan rijden

[ Voor 9% gewijzigd door bouwfraude op 15-01-2011 13:35 ]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 19:13

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

En de topictitel klopt het zijn idd geen cadeau's, maar dat zijn ze al heel lang niet meer. die golf variant kost toch al gauw 300€ aan bijtelling.
Mijn vorige auto was er zoeen, een 1,4 TSI 140pk, comfortline business. in de 42% schaal kost die slechts 250/maand.

Ik zou niet naar een privé auto willen. Ik zou m voor wat ik nu aan bijtelling betaal niet kunnen rijden (nu een Avensis met vrijwel alle opties die er zijn, bijtelling van 260 euro. Geen eigen bijdrage, prive km's mag ik onbeperkt maken.

Ik rij zelf circa 50.000 km/jaar, waarvan 30 tot 35k zakelijk.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Ik kan het onderzoek niet meer vinden, maar er is juist aangetoond dat leasebakken juist helemaal niet voor overdreven extra files zorgen. De meeste leaserijders staan namelijk niet erg graag in de file.. en de meeste mensen met leaseauto's kunnen hun tijd vaak flexibeler indelen waardoor ze de spits juist mijden.

Dat onderzoek vond wel duidelijk een verschil tussen de leaserijder van hierboven en de 'bouwvakkersbusjes' om het maar even zo te zeggen. Op de 1 of andere manier wil iemand uit friesland altijd een aannemer uit limburg omdat die 10 cent goedkoper is en andersom.

Ik zal het nog even proberen te vinden... was best een leuk artikel..

UNOX: The worst operating system

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 12:00:
[...] De inmobiele groep die elke dag naar dezelfde bestemming gaat kan het uitstekend optimaliseren met een enkel vervoerstype. Dat kan (lease)auto, OV of anders zijn, zelfs verhuizen.
De zeer-mobiele groep optimaliseert ook en heeft vrijwel per definitie auto als uitkomst.
Ik mis de optie carpoolen.

Jammer toch eigenlijk, in deze tijd van 100% internet connectivity zelfs tot aan je mobieltje zou het een peuleschilletje moeten zijn om een applicatie te maken waarin je aangeeft wanneer, vanwaar en waarnaartoe je wilt reizen, of wanneer, vanwaar, waarnaartoe en en via welke route je gaat reizen. En die dat dan met elkaar matcht.

Dat zou een heleboel filekilometers, co2, en kosten schelen

En als zo'n applicatie er al is dan moet ik 'm nog ontdekken, bij voorbaat mea culpa :)

Het zou ook mooi zijn als je op je gps-enabled smartphone op een knop zou kunnen drukken:
ik ben NU HIER en ik wil naar DAAR. En dat er dan, ergens in een van de langskomende auto's met een rit die (bijna) exact matcht een signaal afgaat dat er iemand opgepikt zou willen / kunnen worden.

Met voldoende deelnemers zou dat geweldig kunnen werken.

[ Voor 21% gewijzigd door joopv op 15-01-2011 14:25 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:33

mphilipp

Romanes eunt domus

Misschien handig om
a)de melding dat het hier over België gaat wat groter en prominenter te plaatsen
b)aan te geven in hoeverre de situatie verschilt met die van Nederland. Heb je als werknemer in België ook fiscale bijtelling?

Als de leaseauto in België 'gratis' is (voor de werknemer dan) is het idd twijfelachtig of ze nog wel de auto zouden pakken als ze die auto niet hadden. Aan de andere kant zijn het doorgaans niet de mensen die continue op dezelfde plek zitten. Meestal ben je ambulant (ook al kan een klus 2 jaar duren, maar goed...ander verhaal), dus moet je wel een auto hebben. Of het OV is niet handig. Want dat kan ook. Als ik geen leaseauto had, had ik wel een eigen auto. Door de auto in te leveren, krijg ik nl meer loon en hoef ik ook geen bijtelling meer te betalen. Van dat geld kan ik prima een auto rijden. Niet dezelfde als die ik nu lease, maar een leuke 2de handse Golf oid moet er vanaf kunnen. Voor de zakelijke km's krijg ik dan een vergoeding. OV is voor mij een drama. Ik woon niet in een grote plaats, dus ik moet altijd minimaal 1x overstappen, maar vaak 2x (A'dam bv). En daarmee is het OV voor mij slechts in zeldzame gevallen sneller of handiger.

Het is lekker simplistisch om te te stellen dat de leaseauto's files veroorzaken. Het komt me net zo voor als de simpele zielen die beweren dat bepaalde bevolkingsgroepen zorgen voor de criminaliteit. Het zijn de werkgevers die zich flexibeler moeten opstellen en hun werknemers in staat moeten stellen flexibeler te werken. Want dat doen veel werkgevers niet. Uiteraard moeten werknemers ook bereid zijn hun ritme aan te passen. Dat blijkt voor veel mensen erg moeilijk. Standaard excuses als 'de kinderen' of 'de sportclub'...leuk en (vaak) heel valide, maar als iedereen dat blijft roepen, verandert er nooit wat. Asfalt erbij heeft geen nut en de boel zo duur maken ook niet. Iedereen moet willen veranderen, maar ja...dat valt niet mee. Obama kan wel roepen 'change, yes we can' maar in werkelijkheid veranderen mensen maar moeilijk.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:27
Volgens mij is er in belgië ook een goed OV plan want een jaarkaart voor ongeveer 275 euro is natuurlijk niets vergeleken met een vergelijkbare nederlandse a 3650 euro. Als zo OV variant in NL ingevoerd zou worden dan is het wel een stuk interessanter om met OV te gaan.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
mphilipp schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 14:17:
Het is lekker simplistisch om te te stellen dat de leaseauto's files veroorzaken.
Dat heb ik nergens gezegd, aan de oorzaak van het fileprobleem liggen ook veel vrachtwagens, het ver-van-huis werken en een foute mentaliteit in het algemeen, ook van mensen met een eigen wagen. Waar ik echter wel van overtuigd ben is dat mensen met een bedrijfswagen minder problemen hebben om ver van huis te werken (bedrijfswagen in ruil voor het fileleed), en om in de vrije tijd grotere afstanden af te leggen. Zo ken ik mensen met een bedrijfswagen die bvb. een dagje naar zee gaan om even op de dijk te gaan wandelen (100 km), of naar Bretagne rijden om op restaurant te gaan (400 km), de verplaatsing is toch gratis met een tankkaart. Sommigen onder hen klagen dan over de mobiliteit, dat er extra rijstroken zouden moeten komen, of zelfs een dubbeldeks-autosnelweg (echt gehoord). Het zijn ook degene die gratis winterbanden krijgen, en zich dan ergeren in weggebruikers die voorzichtiger zijn omdat ze geen honderden euro's over hebben voor winterbanden. Enzovoort.

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Korvaag schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 14:03:
Dat onderzoek vond wel duidelijk een verschil tussen de leaserijder van hierboven en de 'bouwvakkersbusjes' om het maar even zo te zeggen. Op de 1 of andere manier wil iemand uit friesland altijd een aannemer uit limburg omdat die 10 cent goedkoper is en andersom.
Ik vraag het mij ten zeerste af.

Als je een installateur in huurt en die zit in Limburg en jij zit in Groningen dan zal die fijntjes reiskosten in rekening brengen. Mochten die reiskosten in de klus zitten dan zal het voor de opdrachtnemer een afweging worden of het nog wel financieel aantrekkelijk is.

Tenzij ze echt om werk verlegen zitten. Ik kan mij herinneren dat een paar jaar terug bij een schilderbedrijf dat er een paar polen waren die elke week heen en weer reden. Dat deden ze dan wel in 1 auto. Ze konden hier zoveel meer verdienen dus werd het interessant. Maar deze reden dan ook 's nachts door, zullen wel niet zo heel veel file hebben gehad.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• heuveltje
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

LauPro schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 14:42:
[...]
Ik vraag het mij ten zeerste af.

Als je een installateur in huurt en die zit in Limburg en jij zit in Groningen dan zal die fijntjes reiskosten in rekening brengen. Mochten die reiskosten in de klus zitten dan zal het voor de opdrachtnemer een afweging worden of het nog wel financieel aantrekkelijk is.
Wij maken op ons werk gebruikt van 1 storingsdienst in tilburg, die moet storingen doen van zeeland, tot roermond.
Bij het gebouw naast mijn werk(eindhoven) staat al 2 weken elke dag een aantal aannemersbusjes uit arnhem, mijn colega's man is stucadoor van beroep en reist al weken vanuit eindhoven naar dordrecht voor een project.

Vraag me niet waarom, maar wat van verder komt lijkt beter te zijn :?
IIG voor degene die de rekening betaalt lijkt reis-afstand vaak geen punt te zijn.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11 19:13

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

heuveltje schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 14:55:
[...]

Wij maken op ons werk gebruikt van 1 storingsdienst in tilburg, die moet storingen doen van zeeland, tot roermond.
Bij het gebouw naast mijn werk(eindhoven) staat al 2 weken elke dag een aantal aannemersbusjes uit arnhem, mijn colega's man is stucadoor van beroep en reist al weken vanuit eindhoven naar dordrecht voor een project.

Vraag me niet waarom, maar wat van verder komt lijkt beter te zijn :?
IIG voor degene die de rekening betaalt lijkt reis-afstand vaak geen punt te zijn.
Dat komt omdat veel bouw(gerelateerde) bedrijven tegenwoordig werk aannemen met verlies, om maar iets aan inkomsten binnen te halen. Dat maakt ook dat reisafstand geen probleem meer is. De crisis slaat nu pas echt goed in in de bouwsector...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 11:12

Youk

Volvo For Life

Ook maar even reageren hier.

Ben zelf Belg van 2000 tot 2003 had ik zelf een bedrijfswagen (eerste job, dus leuk!). Daar moet wel belasting over betaald worden. In mijn geval 6500 Bef/maand (= ongeveer 160€). Dit is op basis van (ik dacht hoofdzakelijk) vermogen van de wagen (vergelijkbaar met onze wegenbelasting). Het ging in mijn geval over een Opel Astra G 3 deurs met een 2l DI motor (82 pk). Trouwens woon-werk afstand was 18 km en heb als ik mij niet vergis slechts 4 of 5 keer de wagen nodig gehad om op verplaatsing te gaan. Dit was wel de periode dat er enorm veel IT-ers gezocht werden, dus toen werd er met wagens gegooid.

Ben daarna ergens anders gaan werken, afstand 25 km. Daar ging ik naartoe met eigen vervoer, namelijk de motor. Reistijd was ongeveer 25 min, deur tot deur. Met openbaar vervoer zat ik 20 min op de trein, moest ginder 15 min stappen en had zelf eerst nog 20 min nodig om aan het station te geraken. OV werd volledig terugbetaald, eigen vervoer 0 €. Toch was voor mij dat uurtje extra per dag wel de moeite. Daarbovenop kon ik gebruik maken van flexibele uren, dus de ene dag ging ik wat vroeger naar huis dan de andere. Even een kwartiertje langer blijven en de (enige) trein (per uur) missen was dus ook niet van toepassing.

Ondertussen heb ik weer een andere job, tevens op 25 km afstand, nog steeds ga ik op de motor en ben ook hier ongeveer 25 min onderweg. Als ik met het openbaar vervoer ga (kijk handig, bushokje staat recht voor de deur van de firma!) ben ik 2 uur onderweg (enkele reis). Mja moeilijke keuze: 50 min of 4 uur per dag onderweg zijn. Krijg momenteel trouwens vergoeding voor 50% van de afstand. En als ik nu voor het werk op verplaatsing moet mag ik een wagen nemen die ter beschikking staat. En dit gaat over ongeveer een 15 tal dagen per jaar.

Volvo Classic Club Belgium

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 14:58:
Dat komt omdat veel bouw(gerelateerde) bedrijven tegenwoordig werk aannemen met verlies, om maar iets aan inkomsten binnen te halen. Dat maakt ook dat reisafstand geen probleem meer is. De crisis slaat nu pas echt goed in in de bouwsector...
Hier heb ik dus absoluut geen medelijden.

De bouwsector heeft jarenlang geteerd op soms bouwvoorraden van enkele jaren. Dit was echt absurd, nergens in andere sectoren heeft men dit. Dat ze nu elke maand weer in onzekerheid zitten is een mooi koekje van eigen deeg wat mij betreft.

Dan nog staat het ze vrij om een klus af te wijzen, een klus aannemen met verlies heeft geen zin, maar kostendekkend kan ik mij iets bij voorstellen. Zeker als je een bedrijf hebt met personeel, dan kan je die beter aan het werk houden dan dat ze niets doen en thuis zitten. Maar dat is natuurlijk verder het risico van de ondernemer.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Een klus met verlies uitvoeren levert nog altijd meer op (minder verlies) dan je personeel betaald thuis laten zitten.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb het artikel ook gelezen in de krant, en ook ik sta geregeld (met bedrijfswagen) in de file richting Brussel. Ben ik gefrustreerd? neen, niet meer dan waneer ik het alternatief neem, nl de trein richting Brussel. Dat duurt even lang, kost me evenveel en levert me ook ergernissen op.

Bedrijven geven echt geen auto als je het niet nodig hebt hoor. Als de Belgische overheid echt wil dat er minder richting Brussel gereden wordt, want daar gaat het over, het verkeersinfarct van Brussel (en de andere grote steden), dan moeten ze maar stimuleren dat bedrijven zich ergens anders vestigen, waar nog plek is. Ik ga met plezier klanten in eigen streek opzoeken, alleen, alles wat groot is in België zit nu eenmaal geconcentreerd rond enkele steden, Wat ik niet ga doen is een minder uitdagende job aannemen omdat het in eigen streek is, dan maar file..

You don't need eyes to see, you need vision

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:12

Bommes

Capo del formaggio

LauPro schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 15:09:
[...]
Hier heb ik dus absoluut geen medelijden.

De bouwsector heeft jarenlang geteerd op soms bouwvoorraden van enkele jaren. Dit was echt absurt, nergens in andere sectoren heeft men dit. Dat ze nu elke maand weer in onzekerheid zitten is een mooi koekje van eigen deeg wat mij betreft.
Zo lekker genuanceerde uitspraak..
je zult maar werkzaam zijn in de bouw, je huisje moeten betalen en het schoolgeld van je kinderen moeten overmaken.
Fijn koekje van eigen deeg..

Het is overigens al mijn hele werkende leven zo dat er vanuit het zuiden bouwbedrijven naar de randstad rijden, en anders om.
Dat is echt niet iets van de crises tijd.
Ik heb een 6 tal jaar voor een detacheringsburo gewerkt daar werd ik in een auto van de firma naar breda gestuurd (ik woon in eindhoven), terwijl een collega met de zelfde werk ervaring vanuit tilburg naar venlo werd gestuurd.
We konden elkaar bijna zien rijden 's ochtens.
Dit is in elke branche jaren zo geweest en nog steeds aan de orde van de dag, bij bouwbedrijven, bij technische detachering, bij de IT sector ga zo maar door.
Het is zoals hier boven al door iemand aangehaald werd een mentaliteits kwestie, als mensen niet willen veranderen kunnen ze het auto rijden nog zo duur maken, het tot een doods zonde maken er zal niets veranderen.

Overigens rijd ik ook in een lease auto, rijd er zakelijk ongeveer een 60 duizend per jaar mee, en prive minder dan 500km. Prive hebben we een scooter, 2 fietsen en een camper.
Ik probeer mijn werk kilomters zo te plannen dat ik of voor de files uit rij of er achter aan hobbel.
Beide is redelijk goed te doen maar ik ben daarbij wel afhankelijk van onze klanten en hun openings tijden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Verwijderd

Topicstarter
Yalopa schreef op zondag 16 januari 2011 @ 12:29:
Bedrijven geven echt geen auto als je het niet nodig hebt hoor.
Zucht, ik heb al zo veel voorbeelden gegeven van gevallen waar het echt zinloos is, bvb onze HR-manager die 1 km van het werk woont, slechts deeltijds werkt en nooit op verplaatsing moet. En in ons zusterbedrijf kan iedereen een bedrijfswagen 'krijgen', het is dus zeker niet zo dat ze alleen een geven als het echt nodig is, itt Nederland zoals ik hier lees.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Wel leuk dat iedereen hier naar de automobilist wijst, maar misschien moet er ook eens naar de bedrijven gekeken worden. Elk bedrijf wil per se in Amsterdam gevestigd zijn, of in ieder geval in de Randstad.....

Misschien moeten bedrijven eens nadenken om op andere locaties te gaan zitten....

Ik heb een tijd lang vanuit Lelystad in Amersfoort gewerkt.... Gelukkig is dat stuk qua files goed te doen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt met het OV te gaan. Reistijd bijna anderhalf uur en 2x overstappen.
Ipv 40 minuten met de auto....

Het file probleem komt echt niet door al die lease auto's hoor, dit komt voornamelijk door de keuze van bedrijven om zich per se te vestigen in de Randstad en het feit dat onze OV infrastructuur gewoon RUK is.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Even voor de duidelijkheid, hier in Nederland worden ook te veel lease auto's gegeven. Het is wel enigzins onaantrekkelijk met de bijtelling, maar een zuinig karretje met belastingvoordeel kost voor de werknemer niet veel.
De instelling lijkt soms te zijn, dat je een auto krijgt om van thuis naar je werk te komen. Terwijl een leasebak altijd zoiets was voor vertegenwoordigers en technici en weet ik het wie allemaal, die een auto nodig hadden om bij de klant te komen. In NL zijn er veel mensen die een leasebak krijgen om van huis naar werk te rijden, terwijl dat eigenlijk gewoon onzin is, en verkeerd gebruik van het principe. Maar goed, daarvoor is er ook bijtelling gekomen. Vroegah, zorgde je zelf maar dat je op het werk kwam.
En dan denk je toch iets beter na over je opties, met OV en dergelijke.

Neemt niet weg dat Naboo ook gelijk heeft met het vestigen, en de OV infrastructuur.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

!null schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:04:
Terwijl een leasebak altijd zoiets was voor vertegenwoordigers en technici en weet ik het wie allemaal, die een auto nodig hadden om bij de klant te komen. In NL zijn er veel mensen die een leasebak krijgen om van huis naar werk te rijden, terwijl dat eigenlijk gewoon onzin is, en verkeerd gebruik van het principe.
Waarom? Nergens in de regels staat dat een leaseauto bedoeld is voor extern werk. Iedere werkgever kan voor zichzelf bepalen wie wel en geen leaseauto krijgt. Het is ook niet misbruik maken van fiscale regels o.i.d., een leaseauto is voor een werkgever eigenlijk altijd duurder dan kilometer vergoeding.

Leaseauto's kunnen ook een gunst van een werkgever zijn. Als een werkgever iemand graag wilt hebben, kan diegene gewoon melden: Prima, maar dan zrog je maar voor een auto. Niets mis mee.

Er zijn ook bedrijven die gewoon elke werknemer een leasewagen geven, omdat dat administratief gewoon makkelijker is.

Ik heb altijd een lease auto gehad (ben nu aan mijn 7de toe), en heb pas sinds 4 jaar een functie waarbij ik naar buiten moet.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

!null schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:04:
De instelling lijkt soms te zijn, dat je een auto krijgt om van thuis naar je werk te komen. Terwijl een leasebak altijd zoiets was voor vertegenwoordigers en technici en weet ik het wie allemaal, die een auto nodig hadden om bij de klant te komen.
Vroegâh wel, nu is het gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde. Nogmaals: als ik géén leaseauto neem, krijg ik meer bruto salaris, én uiteraard geen bijtelling. Van het verschil kun je dus makkelijk zelf een auto rijden, alleen niet dezelfde (nieuw) als die je kunt leasen. Maar sommige mensen willen een grote gezinsauto of juist niet, dus dan nemen ze 'm niet. En dan heb je dus gewoon extra salaris. Het is dus niet in alle gevallen meer een kadootje. Veel mensen lijken nog steeds te denken dat het een soort oneerlijk kadootje is dat de leaserijders niet verdienen ofzo. Een beetje rare instelling die voortkomt uit oude informatie.

Ik maak graag gebruik van de leaseauto omdat het lekker makkelijk is. Ik heb er zelf geen omkijken naar. Er zijn collega's die alleen met OV gaan of een eigen auto hebben. Ik vind het lekker om onbezorgd in een auto te kunnen rijden en niet bang te hoeven zijn voor onvoorziene kosten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• !null
Ik snap ook wel dat de leasewagen niet gratis is. Maar het is van origine een bedrijfswagen idee, welke voor allerlei bedrijfstaken bedoelt is, en niet voor woon-werk verkeer. Ik realiseer heel goed dat het een secundaire arbeidsvoorwaarde is geworden, dat is ook mijn punt.
Veel mensen worden er in ieder geval door verleidt, het aanbod van een nieuwe auto, zonder eerst daarvoor gespaard te hebben. Men denkt dan minder na over alternatieven, plus dat men minder flexibel is zoals eerder gezegd. Je gaat niet de trein pakken, krijg je moeilijk gedeclareerd als je al een auto hebt van de baas.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

!null schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:55:
Veel mensen worden er in ieder geval door verleidt, het aanbod van een nieuwe auto, zonder eerst daarvoor gespaard te hebben. Men denkt dan minder na over alternatieven, plus dat men minder flexibel is zoals eerder gezegd. Je gaat niet de trein pakken, krijg je moeilijk gedeclareerd als je al een auto hebt van de baas.
Dat klopt. Maar het is niet zo dat mensen met een eigen auto er verantwoordelijker mee omgaan. Niet in het algemeen tenminste. Misschien een enkeling uit kostenoverwegingen of een millieufreak, maar ik zie mensen die 5 minuten fietsen van hun werk wonen nog met de auto gaan.

• !null
O ja, ze kunnen zeker wel dezelfde onzinnige keuzes maken.

Wat me ook opvalt, bekenden van me hebben een lease auto met onbeperkte tankpas. Ja, ze betalen bijtelling, maar vervolgens gebruiken ze de auto ook echt overal en nergens voor. Dat leidt er toe dat ze dus minder flexibel zijn. Ze hebben nu eenmaal die leasebak, ze betalen nu eenmaal de bijtelling, dus dan gaan ze ook niet snel met het OV als dat handiger is.
(gelukkig zijn ze nog wel zo slim om korte stukjes te fietsen :P )

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

!null schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:28:

Wat me ook opvalt, bekenden van me hebben een lease auto met onbeperkte tankpas. Ja, ze betalen bijtelling, maar vervolgens gebruiken ze de auto ook echt overal en nergens voor. Dat leidt er toe dat ze dus minder flexibel zijn. Ze hebben nu eenmaal die leasebak, ze betalen nu eenmaal de bijtelling, dus dan gaan ze ook niet snel met het OV als dat handiger is.
Dit komt echt door die tankpassen eerder dan door de lease auto. Is ook niet heel vreemd, door een onbeperkte tankpas is bijna al het andere vervoer duurder (of er moet duur geparkeerd worden).

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

swtimmer schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:50:
[...]
Dit komt echt door die tankpassen eerder dan door de lease auto. Is ook niet heel vreemd, door een onbeperkte tankpas is bijna al het andere vervoer duurder (of er moet duur geparkeerd worden).
Precies. En door de bijtelling. Ik betaal immers voor die auto. En ik betaal ook nog eens een (bescheiden) bijdrage voor privégebruik van de auto. Ik probeer af en toe wel eens om met de fiets ergens heen te gaan als het dichtbij is, maar de auto is gewoon lekker makkelijk.
Maar goed, dat doen mensen zonder leaseauto ook. Het zal met een leaseauto iets meer zijn (kweenie, nooit onderzocht), maar zo gebruiken mensen die auto nu eenmaal.

• Apache
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Er word een ander aspect vergeten, namelijk dat de loonsbelasting in Belgie enorm hoog is, van je bruto hou je dus netto minder over dan in Nederland.

De fiscaal interessante lease wagen is daardoor over de jaren heen een interessante optie geworden om dit te compenseren.

Ik had bij mijn vorige firma een 318d, nieuw met optionline/navi professional etc, en betaalde hier in het begin 120euro voor, nadat het systeem gewijzigd was naar een versie op basis van co2 uitstoot werd dit nog 105 ofzo, dat is aardig voordelig als je ook prive mag tanken enz.
Hadden ze me die niet gegeven had ik ook niet naar Brussel willen rijden elke dag (m'n record tijdens de winterperiode was dat ik een keertje 6,5h in de auto heb doorgebracht voor +-160km).

Firma's zouden zich trouwens ook beter een keer beginnen spreiden over heel Vlaanderen in plaats van allemaal samen te gaan zitten in Bxl, gewoon om een mooiere postcode te hebben? Misschien kan het interessant zijn voor sales/meetings, geen probleem maar zorg dan gewoon voor sattelietkantoren waar men kan developen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• PWM
  • Niet online

PWM

!null schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:28:

Dat is een keuze die de overheid heeft gemaakt. Eerst was bijtelling gefaseerd tussen de 0 en 12.000 kilometer. Reed je 8000 privé betaalde je 20%, maar reed je bijvoorbeeld 2000, was je bijtelling lager.

Toen dacht je nog na over ander gebruik van de auto. Nu ben je eigenlijk direct volledig aan het betalen, dus doe je sneller alles met de auto.

Overigens ben ik niet zo eigenwijs dat ik alles met de auto doe. De auto is voor de dingen die ik doe wel altijd sneller dan OV, maar bijvoorbeeld een middagje Amsterdam Centrum voor iets, doe ik echt wel met het OV, puur om de parkeerkosten.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

PWM schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:45:
[...]
maar bijvoorbeeld een middagje Amsterdam Centrum voor iets, doe ik echt wel met het OV, puur om de parkeerkosten.
De ergernis die het OV mij geeft weegt niet op tegen de parkeerkosten.

Bovendien hebben ze het hier in een 'stroke of genius' weer zo lekker ontoegankelijk gemaakt voor mensen die af en toe een keer een tram oid zouden willen pakken. Ik heb dat een tijdje gedaan in R'dam: parkeren bij de Kralingse Zoom en dan met de metro vlak bij kantoor. Maar nu moet je weer een pas hebben die je moet opladen enzo. Erg handig voor als je het incidenteel moet doen. En ik kén alle argumenten wel, dat het makkelijker zou zijn, maar één vraag is onbeantwoord: wat weten ze hier in NL bij het OV beter dan in Parijs en New York? Daar kan ik nog steeds incidenteel gewoon in een bus of metro stappen zonder eerst een Ausweis aan te schaffen. Daar snappen ze tenminste wat gasten zijn.

Maar goed, mijn probleem niet, ik ga gewoon niet meer met het OV in Nederland. Klaar... ;)

• PWM
  • Niet online

PWM

mphilipp schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:13:
[...]

De ergernis die het OV mij geeft weegt niet op tegen de parkeerkosten.
Mij eigenlijk ook niet. Ik moet er ook bij vertellen dat ik vaak een biertje wil pakken, aangezien ik vrienden/familie heb wonen. Als ik er toch loop, ga ik meestal wel ff ergens langs, dan is het OV wel makkelijk, niet nadenken over drinken en rijden.

Overigens moet ik dan ook echt lang in het centrum zijn. Als ik met mijn vriendin vanaf Bussum (wonen we) naar Amsterdam ben ik aan treinkosten 29,- kwijt. Dan is 6 uur parkeren goedkoper.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

[...]

Maar goed, mijn probleem niet, ik ga gewoon niet meer met het OV in Nederland. Klaar... ;)
Als gast in Nederland kan je alleen met een Maestro kaart betalen bij de NS automaten (behalve op schiphol), dat noemen we nog eens internationaal meedenken, dus je kan wel je enkeltje richting Amsterdam kopen met je creditkaart maar hoe je terug moet komen moet je zelf maar uitzoeken |:( .

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:40

Rmg

[...]

maar één vraag is onbeantwoord: wat weten ze hier in NL bij het OV beter dan in Parijs en New York? Daar kan ik nog steeds incidenteel gewoon in een bus of metro stappen zonder eerst een Ausweis aan te schaffen. Daar snappen ze tenminste wat gasten zijn.
Hoe werkt het systeem in Parijs anders dan in Amsterdam? :? In beide gevallen heb je ritkaartjes, dagkaarten en persoonsabbo's/passen :? idem in London

• _JGC_
  • Laatst online: 13:38
swtimmer schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:22:
[...]

Als gast in Nederland kan je alleen met een Maestro kaart betalen bij de NS automaten (behalve op schiphol), dat noemen we nog eens internationaal meedenken, dus je kan wel je enkeltje richting Amsterdam kopen met je creditkaart maar hoe je terug moet komen moet je zelf maar uitzoeken |:( .
Mja, sowieso Nederland en internationaal denken. In Noorwegen herken je de Nederlanders ook voor de slagbomen van de parkeerplaats: geen creditcard en kloten met muntjes, waar ze uiteindelijk niet genoeg van hebben. Andersom moeten Noren het hier ook bezuren, want hun pinpassen zijn Visa Debitcards.

• !null
PWM schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:20:
[...]

Mij eigenlijk ook niet. Ik moet er ook bij vertellen dat ik vaak een biertje wil pakken, aangezien ik vrienden/familie heb wonen. Als ik er toch loop, ga ik meestal wel ff ergens langs, dan is het OV wel makkelijk, niet nadenken over drinken en rijden.

Overigens moet ik dan ook echt lang in het centrum zijn. Als ik met mijn vriendin vanaf Bussum (wonen we) naar Amsterdam ben ik aan treinkosten 29,- kwijt. Dan is 6 uur parkeren goedkoper.
29 euro? Als je met 1e klas gaat zeker. 2e klas is gewoon 8,60 voor een retour, maal 2 is 17,20.
Dat is ook het nadeel van het OV, met meer mensen gaat het hard achteruit. Ga je in je eentje is de trein toch vaak goedkoper, als je meer dan alleen de brandstofkosten meeneemt.
Anyway, ik woon zelf in Amsterdam, en ik fiets gewoon overal binnen een 10min a kwartier naar toe :+ en alles buiten de stad doe ik met de auto haha.

Overigens kan ik jullie park+ride aanraden, tenzij je het graag laat maakt. 6 euro voor een dag, en gratis OV kaartjes om naar het centrum te gaan en weer terug. Dan pak je bijvoorbeeld lokatie arena.
Werkt goed, behalve bij festiviteiten in de stad, dan is zo'n parkeergarage puinhoop. Maarja, dan is alles puinhoop.

Ben ook geen fan van OV op zich, ben aardige autofanaat. Maar ik merk toch dat mensen met een leasebak minder snel het OV pakken, men is nou eenmaal minder flexibel.
En ik heb een vrij ouderwetse instelling, dat bedrijfswagens/leasebakken bedoelt zijn voor het nodige reizen onder werktijd, en niet woon-werk verkeer.

Nu moet ik zeggen dat ik zelf het liefst naar m'n werk zou willen fietsen.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rmg schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:39:
[...]

Hoe werkt het systeem in Parijs anders dan in Amsterdam? :? In beide gevallen heb je ritkaartjes, dagkaarten en persoonsabbo's/passen :? idem in London
Heb je niet in sommige steden verplicht een electronish pasje nodig om een kaartje te kunnen kopen?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:01:
[...]
Heb je niet in sommige steden verplicht een electronish pasje nodig om een kaartje te kunnen kopen?
Nope. Ik kan gewoon een carnetje met 10 enkeltjes kopen in Parijs, in Le Mans kon ik een kaartje uit de automaat trekken (voor €1,56 van het centrum naar het circuit...) bij een halte en in New York kan ik bv een weekkaart uit de automaat trekken. De abonnementhouders hebben allemaal - net als in Nederland - een chippas.

In Nederland hebben ze het gewoon verprutst door geen rekening te houden met gasten. Net als het verplicht met de chipknip betalen om te parkeren. Sta je dus voor het pand dat je wilt bezoeken, maar je wordt verplicht om 'm in een Q-Park te zetten, wat dus betekent dat je 10 minuten moet lopen naar je bestemming. Ik weet niet wie die dingen verzint, maar wereldvreemd is ie wel in ieder geval. En niemand die zo iemand tegen houdt...alsof we alleen op de wereld zijn. Het eiland Nederland. Bedacht door een autistische fietser denk ik.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:40

Rmg

ToolkiT schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:01:
[...]

In zowel Amsterdam, Rotterdam kan je prima munt en briefgeld in de automaat gooien, in Amsterdam kan je bij de conducteur een ritkaartje kopen met cash(en CC werkt ook) (Voor Rotterdam weet ik dat niet 100% zeker)

De GVB automaten in Amsterdam zijn ook nog eens in verschillende talen. :X
mphilipp schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:07:
[...]

Nope. Ik kan gewoon een carnetje met 10 enkeltjes kopen in Parijs, in Le Mans kon ik een kaartje uit de automaat trekken (voor €1,56 van het centrum naar het circuit...) bij een halte en in New York kan ik bv een weekkaart uit de automaat trekken. De abonnementhouders hebben allemaal - net als in Nederland - een chippas.

In Nederland hebben ze het gewoon verprutst door geen rekening te houden met gasten.
Er zijn in Amsterdam, waar de meeste gasten komen, gewoon 24, 48, 72, 96, 120, 144, 168 uurs kaartjes te koop. Rotterdam en Den Haag (de 2 andere steden waar ze een "groot" OV netwerk hebben) waarschijnlijk ook

Amsterdam is trouwens hard bezig om alle parkeerautomaten in het centrum te vervangen naar automaten die chipkip, pin en creditcard accepteren. Alleen in de buitenwijken zijn nog cash en een enkele chipknip automaat te vinden. Ze timmeren hard aan de weg voor de toeristen :X

[ Voor 52% gewijzigd door Rmg op 18-01-2011 19:12 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Bij het uitzoeken van een nieuwe baan was een "eis" van mij dat ik geen lease auto zou krijgen.

Gek werd ik van het bijhouden van privé km's en die 5000max. die ik nu maak is mij zo'n €300,- bijtelling niet waard.

Lease auto's waren voor mij geen Cadeau

www.casarodriguillo.com

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bommes schreef op zondag 16 januari 2011 @ 12:52:
Zo lekker genuanceerde uitspraak..
je zult maar werkzaam zijn in de bouw, je huisje moeten betalen en het schoolgeld van je kinderen moeten overmaken.
Fijn koekje van eigen deeg..
Iedereen in de bouw heeft de afgelopen 10 jaar grof geld verdient. De lonen waren zeer riant. Als starter in de bouw is het niet chill idd, maar er is nu ook niet zoveel werk :P .

Pagina: 1