Opstartproblemen notebook

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-08 22:21
Hallo mede-tweakers,

ik heb hier al een tijdje last van, maar ik wil nu eigenlijk wel eens weten waar het aan ligt en of hier een goedkope oplossing voor is.

Ik heb een notebook, een FL92 model van Compal. Een tijdje geleden ging de videokaart stuk (een 8600M GT). Nadat deze maandenlang bij de fabriek heeft gelegen voor 'onderzoek en reparatie' krijg ik uiteindelijk dit apparaat met een dikke nota terug. Dat terzijde. Sinds ik het terug heb kreeg ik last van deze opstartproblemen en aangezien ik niet met dezelfde problemen wil zitten (maandenlang zonder notebook + de nota), heb ik bijna geleerd er mee te leven.

Het probleem doet zich als volgt voor:
Bij een koude start (dit is bijvoorbeeld in de ochtend, na een hele nacht uit te hebben gestaan, maar bijvoorbeeld ook de reistijd van school naar huis van +/- 75 minuten), doen zich drie scenario's voor:

het eerste scenario is dat de laptop in de meeste gevallen in één keer doorstart naar windows,
het tweede dat de laptop nog niet eens bij de POST komt (het backlight gaat aan, maar verder hangt het een tijdje en restart het soms na een paar minuten, als het niet restart valt het gewoon uit), wat hier opvalt is dat dit enkel gebeurd wanneer er de oplader en/of usb-poort wordt gebruikt (dit is echter niet altijd het geval, het start ook vaak genoeg op volgens scenario 1 met de oplader en/of usb-stekker erin).
het derde scenario is de minst voorkomende: dit is ongeveer een drietal gebeurd in 4 maanden. Bij dit scenario start de notebook in windows, maar toont het binnen 2 a 3 minuten een blauw scherm (een ander blauw dan een Windows BSOD) met de volgende tekst:
*** Hardware Malfunction
Call your hardware vendor for support
NMI: Parity Check / Memory Parity Error
*** The system has halted ***

Bij scenario 2 is de workaround de oplader en/of usb-stekker eruit halen om (9 van de 10 keer) bij scenario 1 uit te komen.

Scenario 1 gaat vervolgens verder: wanneer windows is gestart dan hangt de pc op een willekeurig moment, dit kan binnen een (halve) minuut zijn, maar op z'n hoogst na 6 à 7 minuten (ik moet wel ingelogd zijn wil dit optreden). Uiteraard schakel ik het systeem dan uit door de power button in te houden en start ik de notebook opnieuw op, waarna soms scenario twee zich voor doet, maar als het daarna in windows opstart werkt het systeem de gehele dag zonder problemen.

Wanneer ik 's avonds de notebook afsluit in hibernate modus, dan kan het systeem de volgende ochtend zonder problemen zichzelf hervatten.

Laatste opmerking: de batterij is zo goed als dood (4 minuten voor een 7200mah 9-cells) en de oplader maakt bijna altijd een hoge toon (welke nog hoger is wanneer de lader niet is aangesloten op de notebook, maar wel op het lichtnet), waardoor het net lijkt alsof de transformator(?) dit geluid maakt (dit is een vervanging van de originele lader).

Eerste boosdoener: het geheugen, precies zoals de melding al aangeeft. Ik heb memtest (de versie op de cd van ubuntu server 10.10) een aantal keer gedraaid en deze ondervond geen problemen. Ik weet echter niet hoe betrouwbaar deze de werking van het geheugen echt representeerd.

Ik heb het geheugen er al een keer in en uit gehad en van bank verwisseld (ik heb 2 x 2 gb reepjes), ik heb echter niet geprobeerd om met één van de twee op te starten. Voornamelijk omdat het nogal wat tijd kost voordat ik een koude start naboots na het een keer geprobeerd te hebben.

Hebben jullie enig vermoeden of het iets anders kan zijn dan het geheugen?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan weer aan het werk.
Ik heb een notebook, een FL92 model van Compal. Een tijdje geleden ging de videokaart stuk (een 8600M GT). Nadat deze maandenlang bij de fabriek heeft gelegen voor 'onderzoek en reparatie' krijg ik uiteindelijk dit apparaat met een dikke nota terug. Dat terzijde. Sinds ik het terug heb kreeg ik last van deze opstartproblemen en aangezien ik niet met dezelfde problemen wil zitten (maandenlang zonder notebook + de nota), heb ik bijna geleerd er mee te leven.
Daar zou ik even naar kijken, de GT8xxx series bevatten een productiefout die min of meer garandeert dat de GPU binnen 2 jaar sterft, de meeste (helaas..) fabrikanten leveren daar een jaar extra garantie op.
Eerste boosdoener: het geheugen, precies zoals de melding al aangeeft. Ik heb memtest (de versie op de cd van ubuntu server 10.10) een aantal keer gedraaid en deze ondervond geen problemen. Ik weet echter niet hoe betrouwbaar deze de werking van het geheugen echt representeerd.
hoe lang is "een aantal keer"? Voor een duidelijk resultaat is 5 tot 10 uur memtest toch wel vereist, probeer ook eens uit te zoeken of het probleem toevallig aan je windows installatie ligt (dat zou makkelijk moeten zijn met je ubuntu dvd). Mogelijk is de hdd niet meer helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
Ik weet van de brakke nvidia-reeks, maar toen deze kapot ging, kreeg ik geheel andere fouten dan ik nu ervaar en kon ik de notebook helemaal niet meer opstarten. Ik heb toendertijd al gekeken of ik zelf een alternatief kon vinden, maar er is maar een tweetal kaarten die deze laptop ondersteunt (waarvan de GT8600 uiteraard één van is), maar de andere kaart (HD4650) paste niet direct en moest ik zelf gaan solderen, wat niet mijn sterkste punt is (daarnaast had ik verwacht dat ik een vervangende kaart kreeg vanwege mijn 2 jaar garantie bij de winkel). Deze videokaart draait dus nog maar een maand of 4/5 en zou dus vooralsnog even mee moeten gaan (hoop ik).

memtest86+ heb ik drie keer een uur of twee gedraaid, maar dat is dus niet lang genoeg.. Ik zal deze nog even een langere testrun geven.

Het ligt niet aan het OS, ik heb dit probleem op Windows XP x64/x86, Ubuntu 10 (wubi-installatie) en een Hackintosh versie van Leopard 10.6.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
Ik heb zojuist een run afgerond van 6.5 uur met 6 passes 0 errors met memtest86+ 4.1