Toon posts:

Ziggo en routers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben internet via Ziggo met bijgeleverd modem. Aangezien we naast een pc ook twee laptops hebben, zouden we graag een router aansluiten voor draadloos internet, maar we hebben nu meerdere routers geprobeerd (2x Sitecom, 2x Linksys) en één keer een hub met netwerkpoorten (we dachten, als het niet draadloos lukt, dan maar zo). Niets werkt. Zonder iets ertussen werkt ons modem perfect en hebben we gewoon een goede verbinding, maar een router aansluiten lukt niet. Wordt niet gedetecteerd. Het vreemdste vind ik eigenlijk dat zelfs de hub niet werkte, aangezien dat gewoon een kwestie van plug-and-play moet zijn, toch?! Heeft Ziggo soms beveiliging tegen routers, of ligt dit toch aan ons modem? Ik ga morgen Ziggo natuurlijk even bellen, maar ik vraag me af of zij me kunnen helpen.

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-02 19:13
In dit huis hebben we een ziggo modem met een AIO abonnement, dit heeft een paar dagen gedraait met de slechte Linksys BEFSR41, dit draaide echter zonder noemenswaardige problemen. Omdat het hier een 120mbit lijn betreft, is er een router met een gigabitswitch ingekomen, namelijk de Linksys WRT320N. Dit heeft tot dusver nooit voor problemen gezorgd (draait nu 4 maanden). Heb je nog instellingen verandert van deze routers? (Anders deze misschien eens resetten?)

[ Voor 3% gewijzigd door C0rnelis op 14-01-2011 22:12 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:56
Brandt het lampje van de netwerkaansluiting niet? Krijgt de router geen IP adres van het modem?
Heb je de modem even uit en aangezet voordat je hem aan de router aansloot?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:32
Wel je Ziggo modem uitgezet voordat je de routers installeerde hè? Het kabelmodem moet namelijk altijd even gereset worden als je er een ander apparaat in hangt.

Vroeger moest je ook hostname en dergelijke invullen op de router maar tegenwoordig gaat dat direct wel goed eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Meerdere keren gereset, alle lampjes branden gewoon, maar de pc ziet niks en gaat dus niet verder met de configuratie. Switchen van pc naar laptop maakt geen verschil.

Ik vind het vooral frappant dat 't zelfs niet werkt met die hub, onze noodoplossing. Da's verdorie gewoon plug and play.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 22:16 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-02 08:42
Het probleem zit hem waarschijnlijk in het MAC adres. Op de een of andere manier hebben Ziggo systemen je MAC adres nodig om te kunnen werken. Het MAC adres is uniek voor iedere netwerk adapter (dus, je laptop heeft een ander MAC adres dan je computer. Zelfs als je meerdere poorten in je computer hebt, hebben die allebij een ander MAC adres).

Het komt er dus op neer dat als jij een andere computer aansluit, het niet zal werken omdat het MAC adres anders is. Zo ook als je een router aansluit, omdat die ook een eigen MAC adres heeft.

De simpelste oplossing:
Bij de meeste Ziggo modems werkt het zo dat als je het modem van het stroom haalt, een minuutje wacht en weer inplugt, het MAC adres opnieuw geregistreerd gaat worden. Dus, sluit je router aan, haal de stroom eraf en kijk na een minuutje weer of het werkt.

Werkt dat niet, dan moet je het MAC adres spoofen. Dat houd in dat je je router instelt op het MAC adres van je computer. Lees hiervoor de handleiding van je router.

De hub gaat niet werken, omdat de Ziggo modems niet als router kunnen dienen. Ze kunnen maar tegen één systeem praten. Om meerdere systemen te gebruiken moet er echt een router tussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 14-01-2011 22:18 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12

Onbekend

...

Een hub gaat niet werken.
Dan zet je meerdere pc's direct aan het internet, terwijl je maar 1 ip toegewezen krijgt. Je weet dan niet welke computer dat is.

Stomme vraag:
Je hebt toch wel de modem op de WAN-kant van de router aangesloten?
En jouw router als dhcp-server ingesteld?

[ Voor 8% gewijzigd door Onbekend op 14-01-2011 22:20 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
De handleiding van de router legt slechts in drie plaatjes uit wat al volkomen obvious is... Ik vraag morgen wel even aan mama de systeembeheerder of zij weet hoe dat moet. Zij heeft al die verschillende routers geprobeerd te installeren, en zij weet echt wel wat ze doet, maar ze weet nu zeker dat 't aan mijn modem ligt. Alleen weiger ik dat te geloven omdat het modem perfect werkt zonder ander apparaat ertussen...

Macadressen spoofen op een hub is zeker onmogelijk? :P

- Oh sorry, er zijn alweer nieuwe posts bij. Vergeten te quoten. Een hub met Ziggo werkt dus gewoon niet, lekker dan :{. Is veranderen van provider soms een betere optie? -

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 22:22 ]

• Nijn
Je geeft aan dat de computer niet verder gaat met de configuratie. Welke configuratie bedoel je?

Probeer is het volgende:
1. Sluit modem aan op de WAN poort van je router
2. Sluit je computer nog nergens op aan
3. Haal stroom een minuut lang van het modem
4. Op je computer (ik ga er even vanuit dat je Windows gebruikt), druk je de Windows knop en R tegelijk in. In het nieuwe schermpje voer je "cmd" in en druk je op enter.
5. Er verschijnt nu een zwart scherm met witte letters. Voer hier in "ipconfig" en druk op enter. Onthoud wat er staat voor je LAN adapter (Meestal herkenbaar als termen als Ethernet adapter local area connection)
6. Sluit je computer aan op één van de LAN poorten van je router
7. Voer nu opnieuw het commando "ipconfig" uit.
8. Wat is er veranderd?

Edit: Ziggo is een prima provider die perfect overweg kan met routers. Hubs zijn simpelweg ergens anders voor bedoeld, dat gaat gewoon niet werken. Een Diesel auto werkt ook niet op benzine. Wat betreft je moeder, laat haar eerst even kijken naar MAC address spoofing, want van wat ik hoor werkt je modem gewoon prima.

[ Voor 16% gewijzigd door Nijn op 14-01-2011 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn router staat geen WAN, alleen Internet, 1, 2, 3 en 4. Ik neem aan dat ik Internet moet hebben?

En met configuratie bedoel ik het instellen van de router, zo ver komt de software niet eens, mijn pc ziet gewoon helemaal geen verbinding en router en gaat dus niet verder met het stappenplan van de software.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 22:29 ]

• C0rnelis
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:20:
[...]

- Oh sorry, er zijn alweer nieuwe posts bij. Vergeten te quoten. Een hub met Ziggo werkt dus gewoon niet, lekker dan :{. Is veranderen van provider soms een betere optie? -
Nee, dat is namelijk de werking van een hub vs router.

De ziggo modem krijgt 1 IP voor op het internet. Als je hier een hub aanhangt, dan krijgt één apparaat dit IP om op internet te kunnen. Een router gebruikt de ingebouwde DHCP server om alle apparaten die verbonden zijn een eigen IP te geven, losstaand van het internet. Wanneer dat apparaat op het internet gaat, leidt de router het verkeer over die ene lijn verbonden met de modem: naar het internet. Een hub is te 'dom' om dit allemaal te kunnen.
Je hebt op deze manier 2 IP addressen. De modem die heeft een WAN adres, bijvoorbeeld 82.72.xx.xx en de computer heeft bijvoorbeeld 192.168.1.100
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:28:
Op mijn router staat geen WAN, alleen Internet, 1, 2, 3 en 4. Ik neem aan dat ik Internet moet hebben?

En met configuratie bedoel ik het instellen van de router, zo ver komt de software niet eens, mijn pc ziet gewoon helemaal geen verbinding en router en gaat dus niet verder met het stappenplan van de software.
Ja, internet = WAN

Je bedoelt dat het OS aangeeft dat de kabel er niet inzit als je de kabel aansluit? Zie je wel oranje en/of groene leds branden bij je ethernetpoort?

[ Voor 24% gewijzigd door C0rnelis op 14-01-2011 22:31 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:56
ik weet dat het in sommige gebieden n uur kan duren voordat het oude mac/ip adres vergeten is.. Als het niet anders lukt even je modem voor n uurtje uit laten staan en dan daarna direct op de router aansluiten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Nijn

Wat is het merk en type van je router? Dat klopt namelijk niet...
Sorry, ik lees verkeerd. Dacht dat je 4 poorten had, internet 1t/m 4.

Inderdaad, Internet is WAN

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 14-01-2011 22:33 ]

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 16:45

Staat je laptop wel op dhcp? Welk ip krijgt je computer? Wat gebeurt er als je de gateway invult in internet explorer?

Dit lijkt mij geen Ziigo probleem, maar reen lokaal probleem.

• C0rnelis
jjbstolk schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:36:
[...]

Staat je laptop wel op dhcp? Welk ip krijgt je computer? Wat gebeurt er als je de gateway invult in internet explorer?

DHCP zou moeten werken, aangezien het direct aansluiten op de modem wel werkt, ik denk niet het WAN IP statisch is ingesteld.

• Nijn
C0rnelis schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:38:
[...]

DHCP zou moeten werken, aangezien het direct aansluiten op de modem wel werkt, ik denk niet het WAN IP statisch is ingesteld.
Afhankelijk van welke "configuratie" z'n computer niet kan afmaken, is het natuurlijk wel mogelijk. Als een of andere Ziggo applicatie de boel ingesteld heeft... eek!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:50
FatalError schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:30:
ik weet dat het in sommige gebieden n uur kan duren voordat het oude mac/ip adres vergeten is.. Als het niet anders lukt even je modem voor n uurtje uit laten staan en dan daarna direct op de router aansluiten.
Jup, Ziggo onthoudt het mac-adres, zoals ook al eerder is gezegd.
Bijna elke router werkt gewoon met Ziggo, een hub natuurlijk niet.

Kweste van gewoon de router aansluiten en wachten maar, geduld dus...

• C0rnelis
Nijn schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:39:
[...]

Afhankelijk van welke "configuratie" z'n computer niet kan afmaken, is het natuurlijk wel mogelijk. Als een of andere Ziggo applicatie de boel ingesteld heeft... eek!
Ziggo levert bij mijn weten geen applicatie mee, maar als die dat wel doet dan heb ik die niet gebruikt in ieder geval (en zou het dus ook moeten werken zonder).

[ Voor 4% gewijzigd door C0rnelis op 14-01-2011 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:25:
Je geeft aan dat de computer niet verder gaat met de configuratie. Welke configuratie bedoel je?

Probeer is het volgende:
1. Sluit modem aan op de WAN poort van je router
2. Sluit je computer nog nergens op aan
3. Haal stroom een minuut lang van het modem
4. Op je computer (ik ga er even vanuit dat je Windows gebruikt), druk je de Windows knop en R tegelijk in. In het nieuwe schermpje voer je "cmd" in en druk je op enter.
5. Er verschijnt nu een zwart scherm met witte letters. Voer hier in "ipconfig" en druk op enter. Onthoud wat er staat voor je LAN adapter (Meestal herkenbaar als termen als Ethernet adapter local area connection)
6. Sluit je computer aan op één van de LAN poorten van je router
7. Voer nu opnieuw het commando "ipconfig" uit.
8. Wat is er veranderd?

Edit: Ziggo is een prima provider die perfect overweg kan met routers. Hubs zijn simpelweg ergens anders voor bedoeld, dat gaat gewoon niet werken. Een Diesel auto werkt ook niet op benzine. Wat betreft je moeder, laat haar eerst even kijken naar MAC address spoofing, want van wat ik hoor werkt je modem gewoon prima.
Okee, ben ik weer.

Eerst staat er (is het veilig om deze gegevens te plaatsen?):

Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/9718/49969730.jpg

En daarna:

Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/1927/98574926.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:39:
[...]

Gewoon de software die bij de router zit, en ik ben geen hij :)

Verwijderd

Topicstarter
jjbstolk schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:36:
[...]

Dat zijn allemaal vragen waarvan ik niet weet hoe ik ze moet beantwoorden, sorry :$
Ik ben zelf een n00b, maar ik kan 't niet hebben dat mijn moeder mijn modem de schuld geeft. Ik wacht nu al maanden op draadloos internet, steeds komt ze weer met een andere router die het hier niet doet en bij haar thuis gewoon wel... Een draadloos netwerk lijkt hier te mooi om waar te zijn :'(

- Shit haha, sorry voor de posts achter elkaar, daarnet reageerden jullie sneller tussendoor :$ -

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 22:52 ]

• Nijn
Het plaatsen van die gegevens is veilig.

In het 2e plaatje zie je een 169.254 IP adres. Dat is een Link Local adres. In dit geval betekend dat dat je computer geen IP adres heeft gekregen van je router. Je computer verzint dan zelf een 169.254.x adres in de hoop dat dat helpt. (In dit geval niet dus).

Kortom, het probleem ligt hem in de router of de communicatie met de router. Niet in het modem of bij Ziggo. Als de router z'n werk zou doen, dan zou je daar een (afhankelijk van merk/type) een 192.x, 10.x of 172.x IP adres zien. Of de router nou verbonden is en werkt met het modem of niet.

Wat te doen:
Probeer allereerst is je router te resetten. Wellicht is de DHCP functie uitgeschakeld, een reset zou dat moeten oplossen.
Verder, indien beschikbaar kun je ook een andere kabel tussen router en computer proberen. (Probeer is de kabel die normaal tussen modem en computer zit). Hoewel de lampjes branden, kan de kabel alsnog rot zijn waardoor de communicatie mis gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 14-01-2011 22:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:53:
Het plaatsen van die gegevens is veilig.

In het 2e plaatje zie je een 169.254 IP adres. Dat is een Link Local adres. In dit geval betekend dat dat je computer geen IP adres heeft gekregen van je router. Je computer verzint dan zelf een 169.254.x adres in de hoop dat dat helpt. (In dit geval niet dus).

Kortom, het probleem ligt hem in de router of de communicatie met de router. Niet in het modem of bij Ziggo.

Wat te doen:
Probeer allereerst is je router te resetten. Wellicht is de DHCP functie uitgeschakeld, een reset zou dat moeten oplossen.
Verder, indien beschikbaar kun je ook een andere kabel tussen router en computer proberen. (Probeer is de kabel die normaal tussen modem en computer zit). Hoewel de lampjes branden, kan de kabel alsnog rot zijn waardoor de communicatie mis gaat.
Ik heb al zó veel verschillende kabels geprobeerd, heb er hier zat liggen, dat is 't dus niet. Kan de dhcp-functie uitgeschakeld zijn terwijl dat plaatje van mij 'dhcp: ja' zegt? Ik ga maar even voor de zoveelste keer resetten :9

• Nijn
Op het plaatje staat inderdaad DHCP ja. DHCP staat dan ook op je computer ingeschakeld.

Echter, om DHCP te laten werken heeft je router een werkende DHCP server nodig. Dat lijkt in dit geval niet zo te zijn, aangezien je computer geen IP adres krijgt.

Resetten is iets anders dan uit en aan zetten. In je handleiding staat de juiste procedure.

Kun je ons intussen vertellen welk merk/type je router is?

[ Voor 13% gewijzigd door Nijn op 14-01-2011 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nijn schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:59:
Op het plaatje staat inderdaad DHCP ja. DHCP staat dan ook op je computer ingeschakeld.

Echter, om DHCP te laten werken heeft je router een werkende DHCP server nodig. Dat lijkt in dit geval niet zo te zijn, aangezien je computer geen IP adres krijgt.

Resetten is iets anders dan uit en aan zetten. In je handleiding staat de juiste procedure.

Kun je ons intussen vertellen welk merk/type je router is?
Oh, dat is wel wat ik telkens deed :$. In mijn handleiding staat helemaal niets, behalve een quick installation guide van 3 pagina's met plaatjes van de stappen in de software (Cisco Network Magic). Niets meer dan doen wat er op het plaatje staat (kabels aansluiten e.d.) en dan op 'volgende' drukken. That's it.

Routerpoging nummer vier is een Linksys Wireless-N Home Router, modelnummer WRT120N.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12

Onbekend

...

Nijn schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:59:
En dan bedoelen we natuurlijk niet de soft-reset, maar de reset naar Factory defaults. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Nijn
Ok, de volledige handleiding kun je hier vinden: http://belkashop.com.ua/p...T120N_V10_UG_NC_WEB_0.pdf

Om je router te resetten zet je hem aan en wacht je tot ie helemaal is opgestart. (De lampjes veranderen niet meer, of blijven in hetzelfde ritme knipperen). Vervolgens druk je met een pen het rode knopje achterop in. Die houd je ong. 5 seconden ingedrukt. Na ong. 5 seconden zul je zien dat er iets veranderd in de lampjes. Laat nu het knopje los. Je router is nu gereset.

(De reset procedure staat op pagina 5 van de handleiding)

Verwijderd

Topicstarter
Whaddayaknow :o ik heb internet via de router! Neeee :o

WAS DAT ALLES?!

Dit voelt echt fucking dom.
Even mijn moeder bellen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 23:15 ]

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Dus het werkt? Dan nog even je wireless beveiligen natuurlijk!
Niet-standaard SSID, met WPA(2)-AES is wel een goede combinatie.

Verwijderd

WPA2 en AES is een MUST voor een N-Router. Anders haal je
de maximum snelheid niet!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2011 15:51 ]

• Zilver
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-10-2025
Ik heb een netgear WNDR 3700 achter een kabelmodem van Ziggo hangen. In principe werkt alles, maar de router zelf zegt geen verbinding te hebben met het internet en daardoor geen firmware update uit te kunnen voeren.

Moet ik de wachtwoorden van ziggo soms in de router invoeren?
Pagina: 1