Laptop met een raar scherm-probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02
Ik heb hier een paar jaar oude laptop met een raar probleem. De laptop heeft last van kuren die ik nog nooit tegen ben gekomen, en ik kom er even niet meer uit. De laptop heeft van het volgende last bij opstarten:
  • Laptop start op, beeld geeft allemaal blokjes en streepjes maar er is nog wel kleur in het scherm. Ik zie dat XP opstart (scherm krijgt bekende blauwe kleur) en ik hoor de jingle van XP.
  • Blokjes en streepjes blijven en ik wacht even totdat XP helemaal opgestart is.
  • Ik klap het scherm dicht en wacht tot de laptop in slaapstand komt.
  • Ik klap het scherm weer open, XP ontwaakt en alle kleuren zijn gewoon normaal.
  • Er kan voor uren en uren gewoon gewerkt worden op de laptop.
  • De volgende herstart/koude start hetzelfde tafereel.
Ik dacht in eerste instantie aan een schermprobleem, maar als ik een monitor aansluit via de VGA-poort geeft deze hetzelfde beeld. Het lijkt dus niet in het scherm of in de connectoren ervan te zitten. Videokaart lijkt me ook sterk, want na het ontwaken uit de slaapstand is alles normaal. Alle drivers etc. zijn up2date, computer is schoon, en er zijn geen gekke dingen te zien in apparaatbeheer etc.. Geheugenbankjes eruit gehad en één voor één geprobeerd, cd-rom eruit gehaald, hdd is ook goed, temps zijn goed. Het enige wat ik niet kan doen is de bios resetten omdat ik bij het opstarten niets zie door de blokjes en streepjes.

Wie weet hiermee raad, of kan me een beetje op weg helpen? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Maak eens wat foto's of beter nog een scherp filmpje? Mijn gok ligt bij defect videogeheugen of een brakke videochip (slechte soldering).

[ Voor 44% gewijzigd door sebastius op 14-01-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-08 08:24
Dus nadat de laptop is "opgewarmd" en is herstart, krijg je hetzelfde probleem? Erg vreemd inderdaad. Mijn eerste idee zou ook zeggen brakke soldering of een kapotte chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
sebastius schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:10:
Maak eens wat foto's of beter nog een scherp filmpje? Mijn gok ligt bij defect videogeheugen of een brakke videochip (slechte soldering).
Dit kan ik niet eerder dan morgen doen, ik heb de laptop nu niet hier staan, dus dit moet ik je even verschuldigd blijven. En niet om je tegen te spreken, maar na het openklappen en uit slaapstand komen is alles geheel normaal en kan er uren achter elkaar gewerkt worden met de laptop. Hoe kan het brakke videogeheugen of slechte soldering alleen bij opstarten slecht beeld geven en na in de slaapstand en direct er weer uit compleet goed werken?

Ik heb tot op heden alleen maar laptops en pc's gezien die niet uit hun slaapstand wilde komen, deze moet er eerst een keer in geweest zijn :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Flowmo schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:15:
Dus nadat de laptop is "opgewarmd" en is herstart, krijg je hetzelfde probleem? Erg vreemd inderdaad. Mijn eerste idee zou ook zeggen brakke soldering of een kapotte chip.
Ja, warme of koude start maakt niets uit. Bij elke start is het beeld erg geblokt en gestreept (is niet van te maken dan wat kleurherkenning) totdat de computer in en weer uit de slaapstand wordt gehaald. Waar ik toevallig achter kwam, omdat ik ermee bezig was en hem even wegzette omdat ik het zat was. Klapte het scherm open en tot mijn verbazing perfect beeld, snelle laptop en geen problemen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Specs? ik gok op een GT8xxx of GT9xxx

ik mis nog iets belangrijks: word het BIOS ook blokkerig weergeven?

In dat geval: BIOS updaten of garantie claimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 06:41
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 23:32:
Specs? ik gok op een GT8xxx of GT9xxx

ik mis nog iets belangrijks: word het BIOS ook blokkerig weergeven?

In dat geval: BIOS updaten of garantie claimen
Tarabass schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:06:
Het enige wat ik niet kan doen is de bios resetten omdat ik bij het opstarten niets zie door de blokjes en streepjes.
Hier maak ik uit op dat het bios dus ook blokkerig wordt weergegeven

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Jeronimo78 schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 12:32:
[...]

[...]

Hier maak ik uit op dat het bios dus ook blokkerig wordt weergegeven
Klopt!

Ik heb even een video gemaakt van de laptop. Dit riedeltje moet ik dus elke keer doen, warme of koude start maakt niets uit.

YouTube: Laptop_Bart

Brakke videochip? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 07:09
Misschien, ik weet niet, is het handig om even te vermelden welke laptop het is (merk EN typenummer) en de specificaties zo volledig mogelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
GENETX schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 14:51:
Misschien, ik weet niet, is het handig om even te vermelden welke laptop het is (merk EN typenummer) en de specificaties zo volledig mogelijk....
Acer Aspire. Type weet ik zo niet uit mijn hoofd, moet ik navragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tarabass schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 15:14:
[...]

Verrassend :D.

Maar goed, zal denk wel een brakke videochip zijn, heb nu zelf ook van een kennis
een oude Acer liggen met ongeveer zelfde symptomen en ik heb er eentje liggen
die helemaal niks meer geeft (die ga ik eruit halen en mobo in de oven trappen),
schijnt het te kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dat is een 4:3 laptop, dus sowieso een oudje. Afgaande op de behuizing zou ik zeggen rond 2003 (m'n pa heeft ook een Acer Aspire laptop uit 2003 die er behoorlijk op lijkt).

De vraag is dan of er nog wat te repareren valt als er iets stuk is.

EDIT: volgens mij is het een Acer Aspire 1600 serie, maar verder dan dat kom ik niet zonder specificaties. Zo te zien in ieder geval Intel CPU, het zou deze laptop kunnen zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Kid Jansen op 15-01-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, alleen het feit dat je al aangeeft dat externe monitor dit ook
doet geven zegt al genoeg over je chip. Weet alleen niet of het
qua kosten voor een VGA kaart handig is hier veel geld in te steken.

Ik kom altijd uit op sites zoals Dealextreme, Ebay, Amazon ed.
voor een mogelijk nieuw NIVIDIA kaartje enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Tja, ik weet het. Acer O-)

Maar goed, ik denk dat jullie gelijk hebben dat het de chip van de graka is. Blijf het wel erg vreemd vinden dat alles na de slaapstand goed is. De laptop gaat gebruikt worden als tekstverwerker, en de eigenaar kan er mee leven dat hij hem eerst even in de slaapstand moet zetten. Om er nog een nieuw vga-kaartje in te zetten is het niet echt waard, het is nu gewoon 'voor zolang het duurt'. Nieuw kaartje kan altijd nog :)

Thx voor meedenken iig :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Tarabass schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:04:
Tja, ik weet het. Acer O-)

Maar goed, ik denk dat jullie gelijk hebben dat het de chip van de graka is. Blijf het wel erg vreemd vinden dat alles na de slaapstand goed is. De laptop gaat gebruikt worden als tekstverwerker, en de eigenaar kan er mee leven dat hij hem eerst even in de slaapstand moet zetten. Om er nog een nieuw vga-kaartje in te zetten is het niet echt waard, het is nu gewoon 'voor zolang het duurt'. Nieuw kaartje kan altijd nog :)

Thx voor meedenken iig :>
Als het kaartje los te koop is, kost die zowat netzoveel als de hele laptop
Aangezien die oudjes voor 150 meestal verkocht worden is een andere 2e hands bak goedkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tarabass schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 15:14:
[...]

Zie zo werkt dat natuurlijk niet op GoT 8)7

Je kan toch gewoon aflezen wat het typenummer is en anders onderop? Je kan toch kijken in Windows Apparaatbeheer wat er in zit?

Kans is namelijk aanwezig dat je in geïntegreerde chip hebt. In dat geval kan het ook zijn dat je geheugen brak is en zou je dat eens door memtest kunnen halen... Verder, heb je al een schone installatie gedaan?

Als je geen specs geeft kunnen we nog niet de helft van alle mogelijke oorzaken nagaan. Nu is wel duidelijk dat dit geen laptop is met GeForce 8xxx of 9xxx-serie met productieproblemen. Ook is het geen Asus A6T met productieproblemen. Maar daarom kan het nog wel een ander type zijn met mogelijke productiefouten/bekende problemen en eventueel oplossingen. Maar dan hebben we wel zoveel mogelijk info nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 15-01-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:31:
Zie zo werkt dat natuurlijk niet op GoT

Je kan toch gewoon aflezen wat het typenummer is en anders onderop? Je kan toch kijken in Windows Apparaatbeheer wat er in zit?

Kans is namelijk aanwezig dat je in geïntegreerde chip hebt. In dat geval kan het ook zijn dat je geheugen brak is en zou je dat eens door memtest kunnen halen... Verder, heb je al een schone installatie gedaan?

Als je geen specs geeft kunnen we nog niet de helft van alle mogelijke oorzaken nagaan. Nu is wel duidelijk dat dit geen laptop is met GeForce 8xxx of 9xxx-serie met productieproblemen. Ook is het geen Asus A6T met productieproblemen. Maar daarom kan het nog wel een ander type zijn met mogelijke productiefouten/bekende problemen en eventueel oplossingen. Maar dan hebben we wel zoveel mogelijk info nodig.
Zoals je hierboven al had kunnen lezen ben ik er met wat Googlen al achter gekomen wat voor laptop het zeer waarschijnlijk is.
kid jansen schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 15:43:
...volgens mij is het een Acer Aspire 1600 serie, maar verder dan dat kom ik niet zonder specificaties. Zo te zien in ieder geval Intel CPU, het zou deze laptop kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
GENETX schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:31:
[...]

Zie zo werkt dat natuurlijk niet op GoT 8)7

In de openingspost is te lezen dat ik het geheugen individueel getest heb en dat het een schone installatie betreft. Daarnaast is een schone installatie op dit moment onmogelijk omdat je niets kan zien.

Dat ik het type zo even niet weet is omdat diegene waar de laptop staat er niet is. Ik moet dat antwoord dus even verschuldigd blijven. Ik moet het dus navragen, als ik het af kon lezen had ik het wel direct gezegd omdat ik heus wel weet dat dat van belang kan zijn.

@kid jansen
Die laptop kan het inderdaad heel goed zijn. Alleen heeft de betreffende laptop 512MB intern geheugen. Ik hoop vanavond met een concreet type/specs te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zul je ff zoiets moeten zoeken op eBay
Met 64 MB en AGPx4 ofzo

http://shop.ebay.com/?_fr...m570&_nkw=ati+radeon+9000

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Hmm, die prijzen zijn nog redelijk. Misschien wel het proberen waard. Thx!

Het is trouwens een Acer Aspire 1605LM, hier een link naar alle specs:
http://www.dealtime.com/A...605LM-LX-A0605-126/prices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Volgens mij heeft de Acer Aspire 1605LM alles onboard.
Dus gaat dat niet lukken.

Maar kan zo snel niet het moederbord vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tarabass schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:25:
[...]
In de openingspost is te lezen dat ik het geheugen individueel getest heb en dat het een schone installatie betreft. Daarnaast is een schone installatie op dit moment onmogelijk omdat je niets kan zien.
Helemaal niet. Je hebt ze er 1 voor 1 ingehad, maar ik lees niet dat je memtest ook heb uitgevoerd. Want dat is pas testen, enkel even er uit halen geeft geen garantie dat de bankjes ook goed werken.
Dat ik het type zo even niet weet is omdat diegene waar de laptop staat er niet is. Ik moet dat antwoord dus even verschuldigd blijven. Ik moet het dus navragen, als ik het af kon lezen had ik het wel direct gezegd omdat ik heus wel weet dat dat van belang kan zijn.
Ok, al neem ik aan dat je de laptop al eerder in handen had gehad en het gelijk wel had kunnen doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
Mektheb schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:58:
[...]

Volgens mij heeft de Acer Aspire 1605LM alles onboard.
Dus gaat dat niet lukken.

Maar kan zo snel niet het moederbord vinden..
Thx, maar doe geen moeite. Een moederbord is sowieso niet de moeite waard. Als m'n kennis het de moeite vind de videokaart te vervangen kan ik de laptop eens uit elkaar halen om te kijken of het wel of niet onboard is. Dan kan ik direct de bios eens resetten, kijken of dat wat uithaalt.

@GENETX
Ik weet het, had het type even moeten onthouden. Stom van me :F

En nee, ik heb de bankjes niet individueel door memtest gehaald. Mijn ervaring is dat een instabiel systeem, met bsod's etc. wijst op een kapot bankje. Maar inderdaad, ik kan het altijd even proberen. Maar ook voor dit geldt, het is toch raar dat hij na de slaapstand het altijd goed doet en bij opstarten nooit. Wat kan er nou anders zijn na het ontwaken uit slaapstand? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tarabass schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 18:57:
@GENETX
Ik weet het, had het type even moeten onthouden. Stom van me :F
Nouja, ik klonk ook wat bot :P . Als je vantevoren niet wist dat je het hier ging vragen dan is dat niet zo raar. Al check ik persoonlijk altijd wel gelijk de specs, maar dat is mijn manier van werken :)
En nee, ik heb de bankjes niet individueel door memtest gehaald. Mijn ervaring is dat een instabiel systeem, met bsod's etc. wijst op een kapot bankje. Maar inderdaad, ik kan het altijd even proberen. Maar ook voor dit geldt, het is toch raar dat hij na de slaapstand het altijd goed doet en bij opstarten nooit. Wat kan er nou anders zijn na het ontwaken uit slaapstand? :o
Klopt, het is ook niet mijn eerste ingeving, maar uiteindelijk moet je alles ook uit sluiten. Ik heb wel meer vreemde dingen gezien in het verleden. Meten is weten ;)

Maar ik lees tussendoor dat je een schone installatie niet veel nut heeft omdat je dat net hebt gedaan? Als dat zo is, had je dan al voor de schone installatie problemen?

En voor ik het vergeet, probeer ook eens een Linux Live CD zoals Ubuntu om eventueel driverproblemen op te lossen.

Last but not least: Heb je de BIOS al van een update voorzien of de laatste versie opnieuw geflashed. Vooral omdat je dan het probleem al hebt, maar niet bij een slaapstand. Net of de BIOS ook roet in het eten gooit. Ik weet niet in hoeverre de BIOS nog wordt aangeroepen bij het uit de slaapstand halen. Dan zou het kunnen dat de BIOS eerst iets verkeerd doet die die ellende veroorzaakt, maar dat Windows het opnieuw (goed) initialiseert bij het uit de slaapstand komen.

Verder kun je bij sommige laptops ook de BIOS resetten door de accu er uit te halen en iets van 10seconden (maar doe maar 30s om er zeker van te zijn) de powerknop ingedrukt te houden. Uiteraard niet aan het netstroom hangen! Zou je ook even kunnen proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Tarabass schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:35:
...Het is trouwens een Acer Aspire 1605LM, hier een link naar alle specs:
http://www.dealtime.com/A...605LM-LX-A0605-126/prices
Dat had ik dan dus snel gevonden, alleen aan de hand van hoe de laptop er uit zag in het filmpje. Kwam waarschijnlijk door de karakteristieke vorm van de trackpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

GENETX schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 19:48:
[...]

Nouja, ik klonk ook wat bot :P . Als je vantevoren niet wist dat je het hier ging vragen dan is dat niet zo raar. Al check ik persoonlijk altijd wel gelijk de specs, maar dat is mijn manier van werken :)

[...]

Klopt, het is ook niet mijn eerste ingeving, maar uiteindelijk moet je alles ook uit sluiten. Ik heb wel meer vreemde dingen gezien in het verleden. Meten is weten ;)

Maar ik lees tussendoor dat je een schone installatie niet veel nut heeft omdat je dat net hebt gedaan? Als dat zo is, had je dan al voor de schone installatie problemen?

En voor ik het vergeet, probeer ook eens een Linux Live CD zoals Ubuntu om eventueel driverproblemen op te lossen.

Last but not least: Heb je de BIOS al van een update voorzien of de laatste versie opnieuw geflashed. Vooral omdat je dan het probleem al hebt, maar niet bij een slaapstand. Net of de BIOS ook roet in het eten gooit. Ik weet niet in hoeverre de BIOS nog wordt aangeroepen bij het uit de slaapstand halen. Dan zou het kunnen dat de BIOS eerst iets verkeerd doet die die ellende veroorzaakt, maar dat Windows het opnieuw (goed) initialiseert bij het uit de slaapstand komen.

Verder kun je bij sommige laptops ook de BIOS resetten door de accu er uit te halen en iets van 10seconden (maar doe maar 30s om er zeker van te zijn) de powerknop ingedrukt te houden. Uiteraard niet aan het netstroom hangen! Zou je ook even kunnen proberen :)
Als je goed gelezen had, dan had je ook dus kunnen zien dat die dus niet meer in het bios terecht kan komen door het blokjes probleem...

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gumbal696 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 01:06:
[...]

Als je goed gelezen had, dan had je ook dus kunnen zien dat die dus niet meer in het bios terecht kan komen door het blokjes probleem...
Als je goed gelezen had, dan had je dus ook kunnen zien dat het bij het updaten of resetten van het bios niet nodig is om daadwerkelijk in het bios te komen: updaten doe je via Windows, en resetten doe je zonder de laptop in kwestie aan te zetten.

offtopic:
/papegaaimodus

ik vraag mij trouwens af wat de slaapstand precies voor invloed heeft, ik weet wel dat het ontwaken uit de slaapstand tot gevolg heeft dat de aangesloten PCI apparaten worden geherinitaliseerd (een truuk die gebruikt kan worden om bepaalde bios beveiligingen te omzeilen, bijvoorbeeld bij het gebruik van een ViDock). Maar hoe dat invloed kan hebben op het wel of niet correct initialiseren van het display is mij een raadsel.
Pagina: 1