[Windows Spanned Disk] Wil niet meer activeren

Pagina: 1
Acties:

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo allemaal, heb hier een groot probleem.

Situatie:
- Windows 2008 x86 server (enterprise)
- 2x 36GB scsi in Raid 1, werkt prima.
- 3x 1,5tb SATA in raid 5, op een 3ware controller, werkt NIET prima :)

Ik heb altijd gedraaid op 2x1,5tb in raid1, en heb dit onlangs uitgebreid naar 3x1,5tb in raid 5. Dit ging allemaal goed, al duurde het bijna een week om te converten, alleen bij het starten van windows werd er maar een disk van ca. 2TB gezien (die was eerst dus 1,36tb, en had vrije ruimte er achter gekregen, heb een extend gedaan. Naar mijn weten is dit een beperking van x86, dus ik denk, oke, dan maak ik van die twee door windows herkende schijven (wat op de controller dus 1 grote raid 5 set is) wel dynamic disks, en maak er daarna een spanned volume van. Werkte ook al prima! Zelfs performance was genoeg!

Gisteren heb ik even wat geheugen bij de server ingedrukt, aangezet, werkte allemaal, dus weggelopen. Kom vandaag terug, blijkt dat hij de hele D schijf mist (die van 2,7TB, het spanned volume). Ik als een gek naar de 3ware mangement console, bleek een schijf te missen. Server uitgezet, kabel weer in de missende schijf gedrukt (met schaamrood op de kaken :)), server weer aan, en rebuild aantrappen. Dit loopt nog, zal nog wel een tijd duren, whatever.

Probleem:
Als ik nu naar disk management ga in Windows, zie ik opeens:
- Mijn C partitie, werkt perfect, is die raid1 van 2 scsi schijven
- Een ONLINE dynamic disk van 2,7tb, dat is mijn raid set.
- Hierop een offline spanned partitie van 2tb, en daarachter 700gb unallocated space.
- Een OFFLINE dynamic disk van ca. 700gb, status missing.

Vragen:
- Waarom ziet windows nu opeens wel een disk van 2,7tb, en hiervoor niet? Het is nog steeds x86, geen updates gedraaid, alleen reboot gehad dus, en dat akkefietje met de kabel.
- Als ik de partitie op de 2tb schijf wil "reactivaten", krijg ik GEEN foutmelding, maar er gebeurt ook niets. Dit komt denk ik omdat die ene schijf nog missing is, en dat zal die dus ook blijven, want het is opeens van 2 schijven naar 1 schijf gegaan.
- Hoe krijg ik mijn D partitie weer zoals het hoort, zonder de data te verliezen? Heb geen backup van deze data.

Hoor graag van jullie!
Alvast Bedankt
Marco

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met 32 bits Windows loop je tegen een partitiegrootte limiet aan.

Zie bijv. Wikipedia.

• Dark Wanderer
Hoi,

Dat weet ik, dat het niet ondsteunt is groter dan 2TB per partitie. Het vreemde is dus dat mijn windows wel meld een schijf van 2,7tb te zien, terwijl dit eerst 2tb + 700 gb was (dus 2 schijven).

Het heeft als 2 spanned dynamic disks ook gewoon goed gewerkt, maar hoe kom ik er niet meer op omdat Windows het nu wel opeens als 1 schijf ziet.

Mijn vraag is, hoe krijg ik me data terug? :)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hij zal totale ongepartitioneerde ruimte van 2,7TB op het array melden neem ik aan. De totale grootte van dat array. Daarop kun je dan twee partities maken van bijv. 2 en 0,7TB. Het is me niet duidelijk wat je voor (bewezen werkende) partities had op dat RAID-5 array vóór het ontkoppelde schijf incident.

• Dark Wanderer
Oke, even een screenshot erbij, dat maakt het duidelijker.

Wat goed werkte:
- 1 hardware RAID5 array (vanaf de 3ware controller) met een total size van 2,7TB
- Windows herkende een schijf van 2 tb, en een schijf van 0,7tb.
- Heb beide schijven dynamic gemaakt, en samengevoegd tot een spanned partitie in windows.

Geen probleem.

Wat er gebeurd is:
- Raid set was gefailt, windows startte wel op.
- Opeens zag windows een schijf van 2,7TB, en was die van 0,7TB weg.
- Omdat het RAID5 is, liep de array zelf wel goed door, alleen moest een rebuild hebben, is ook goed gegaan:

Het probleem:
- Windows zoekt de schijf van 0,7TB (daar stond dus het 2e deel van de spanned partitie op), die is missing.
- Dat klopt, want windows ziet de array nu als een single schijf van 2,7tb.

Ik moet windows zien te "vertellen" dat hij de missende data aan het einde van de 2,7tb schijf moet zoeken, maar ik weet niet hoe ik dit voor elkaar krijg.

Zie screenie :):
Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/0473/snap1.jpg

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is wat duidelijker. Laat ik beginnen met de suggestie te doen in elk geval (nadat alle data liefst recovered is natuurlijk) af te stappen van het gebruik van een spanned volume. Die is nl. niet 'fault tolerant' wat het effect van RAID-5 in grote mate teniet doet. Als er een van beide volumes failt dan failt het hele spanned volume wat nu dus ook het geval lijkt te zijn, nog los van de unallocated 0,7TB (wat daar misschien ook mee te maken heeft). Ik neem aan dat dit spanned volume vanuit Windows gecreëerd is en niet door de controller (dat laatste zou me verbazen - ik zou verwachten dat dit door de maker van de controller ook ten zeerste afgeraden zou worden dan wel domweg niet geïmplementeerd zou worden i.c.m. RAID-5 als er überhaupt al controllers zijn die dit zouden kunnen).

Heb je de rebuild overigens helemaal laten voltooien voordat je hiernaar ging kijken? Was het een on-line rebuild met een werkende Windows of een off-line rebuild door de controller? Heb je het spanned volume geprobeerd te gebruiken tijdens de rebuild?

Het lastige is dat je naar ik aanneem een softwarematige (Windows) spanning functie gecombineerd hebt met een hardwarematige RAID-5 door de controller. Dat daarbij, los van de inherente onveiligheid van spanned volumes, meer mogelijkheden zijn voor problemen door een dergelijke combinatie lijkt me bijna onvermijdbaar.

Ik zou er de nodige partitie-utilities eens op los laten in de hoop dat die de situatie kunnen analyseren en aangeven dat er fouten zijn die ze kunnen corrigeren. Alternatief zijn data-recovery utilities. Ik weet niet wat de aard van de data is en hoe belangrijk die is natuurlijk.

• Dark Wanderer
Hej,

Bedankt voor je feedback. Maar, volgens mij is het nog niet helemaal duidelijk. Dat ik hier spanned heb gebruikt, is wel veilig, omdat beide schijven in de screenshot deel uitmaken van 1 RAID5 array.

Windows ziet ze alleen niet meer als 2 schijven, maar als 1 grote schijf.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De individuele spanned partities zijn 'veilig' in de zin dat ze in principe op sectorniveau door de RAID-5 redundancy 'beschermd' worden. Op 'logisch' Windows niveau blijft een spanned partitie onveilig. De 'failed' status van de 2TB partitie zal naar ik aanneem een 'failed' status zijn niet op het niveau van de RAID-5 controller die vermoedelijk zijn werk in principe goed doet maar op dat logische partitie/file-system niveau van Windows. Ik kan me ook voorstellen dat die logische Windows 'laag' niet goed overweg heeft gekund met de complexiteit van de uitval/rebuild van de RAID array. Waar dan evt. de onvolkomenheid zou zitten die daar aan ten grondslag ligt (Windows of controller) is niet te zeggen zolang er niet gespeurd is naar ervaringen van anderen met een dergelijke setup.

Zie ook bijv. Wikipedia.

• Dark Wanderer
Precies, dat is het probleem.

Gezien het een spanned partitie was, moet de data gewoon wel leesbaar op de raidset staan lijkt me.
Weet je een goede data recovery tool, zodat ik iig de data terug heb?? Dan maak ik daarna wel een nieuwe partitie aan.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gelukkig heb ik in al mijn jaren computergebruik tot op heden nog weinig tot geen emplooi gehad voor recovery software. Ik zou zeggen zoek es wat rond.

Ik kom overigens wel geregeld de naam Recuva tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door CaptJackSparrow op 17-01-2011 16:23 ]

Verwijderd

Recuva of FreeUndelete zijn een paar voorbeelden.

• Dark Wanderer
Ben maar aan de slag gegaan met GetDataBack for NTFS, die kan alles netjes terugvinden. Gooi het wel even op een losse harde schijf van 2 tb, en dan de partitie opnieuw aanmaken en dan terugzetten, het is niet anders :)

Ik denk dat Windows de schijf naar GPT heeft gezet, en dat hij daarom opeens wel een 2,7TB schijf kan zien....

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dark Wanderer schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 11:00:
Ik denk dat Windows de schijf naar GPT heeft gezet...
Waar baseer je dat op?

• Dark Wanderer
Hier op: :)
Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0842/snap2.jpg

Hoe kan een x86 machine anders een schijf van 2,7tb herkennen?
En ik zag op de controller ook "2tb chunking" aanstaan. Vreemde is dus dat eerst gebeurd leek te zijn, en dat hij niet dit meer toepaste na de rebuild van de array, toen was het opeens 1 grote schijf. Heb chunking gelijk uitgezet.

• Dark Wanderer
Ik heb alle data kunnen recoveren naar andere harde schijven. Heb toen de RAID5 array helemaal verwijderd op de controller, en weer aangemaakt met RAID5 (256kb stripe size). Toen in Windows gelijk naar GPT gezet, nu heb ik netjes een partitie van 2,73TB in mijn 32 bit windows.

Het enige probleem is dat de performance echt drie keer ruk is (bijvoorbeeld een film downloaden en tegelijkertijd een andere film kijken vanaf die array is niet mogelijk). Kan dit komen omdat de controller aan het "initializen" is? Volgens de handleiding van de controller, mag initialization geen performance verlies veroorzaken bij een RAID5 array.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij mijn vorige vraag was ik vooral nieuwsgierig naar de verandering. Je leek geconstateerd te hebben dat de instelling van 'iets' naar GUID gegaan was. Ik was ook benieuwd wat dat 'iets' dan was.

Ik begrijp dat je nu geen spanned partities gebruikt? En als je wilt dat we meedenken zou een linkje naar de controller productpagina en manual wel zo handig zijn.
Pagina: 1