OSX 10.6 slaat geen instellingen en programma's meer op.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:24
Ik heb sinds kort een iMac en daar een SSD in laten plaatsen. Alles werkt prima maar sinds een dag worden mijn wijzigingen in OSX niet meer opgeslagen.

Geen idee of het net de SSD te maken heeft, maar iedere keer na een reboot ben ik al mijn instellingen, geïnstalleerde programma's etc kwijt en staan er weer reeds verwijderde items in mijn download map. Ook mijn aangemaakt spaces zijn weer weg. Het lijkt wel of hij na iedere reboot een snapshot terug zet.

Ik heb OSX 10.6.6 draaien. Ik heb al veel programma's geïnstalleerd maar op de een of andere manier lijkt de schijf wel read only geworden. Ik heb ook bootcamp geïnstalleerd met windows 7 erop.

Ik kan verder alles gewoon met de iMac doen, maar na een reboot is alles weer weg.

Iemand enig idee hoe dit te troubleshooten? Ik ben nog een redelijk newbie op OSX gebied dus als er tips zijn.... graag!

Update:
Heb wat rond zitten kijken en de disk utility gedraaid. Daaruit bleek dat mij schijf gerepareerd moest worden. Dat kon alleen dmv de boot disk. Dat ben ik nu aan het doen. Heb de partitie weer geformateerd maar bij de installatie geeft hij aan dat er niet geinstalleerd kan worden.

Ga dus maar even verder proberen....

[ Voor 16% gewijzigd door bassio op 14-01-2011 20:14 . Reden: Disk is corrupt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:41
Ik zou eens contact opnemen met de gene die de SSD schijf erin heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Het heeft in het begin goed gewerkt, maar gisteren een keer een crash gehad. Ik heb inmiddels de SSD weer geformatteerd en OSX draait al weer. Geen idee wat het was, maar hopen dat het niet meer gebeurd. Ik had de SSD zelf gekocht, dus als er een probleem mee blijft gaat de SSD gewoon RMA. Vooralsnog lijkt alles weer te werken.

Dat ik de installatie niet kon doen heeft waarschijnlijk te maken met de bootcamp partitie die nog aanwezig was. Nadat ik die weggehaald had en er weer 1 grote partitie van gemaakt had werkte alles weer. Snelheid van de SSD is nog steeds goed ook ook disk utilities rapporteert geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Er zijn denk ik probleem met de rechten op de mappen. Heb je die al eens gecontroleerd?

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Ik heb alles al weer draaien. Had via disk utilities al de rechten goed gezet, maar de disk check gaf aan dat er iets niet goed was. Dus alles geformatteerd en weer opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Lijkt er toch op dat ik de SSD stuk is. Heb weer hetzelfde probleem en ook in windows wordt vanalles niet opgeslagen. Mag nu voor de 3e keer windows update draaien...

Kom op het forum van ocz meer mensen met hetzelfde probleem tegen...
http://www.ocztechnologyf...ata&highlight=diagnostics
http://www.ocztechnologyf...20G-simply-frozen-in-time

Kortom, RMA voor de drive aanvragen... grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er zijn twee problemen die er kunnen zijn;

1. Windows TRIM't je HFS+ partities
2. De ingebouwde garbage collector verneukt je GUID tabel of HFS+ filesystem

Voor zekerheid en garantie kan je de duurdere Mac certified SSD's nemen. Je betaalt meer, maar krijgt dan wel garantie dat het werkt en blijft werken. Plus support natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
De Vertex2 die bassio heeft heeft Mac kwalificatie (zie linksonder de pagina: http://www.ocztechnology....x-2-sata-ii-2-5--ssd.html ).

Ik had er volgens mij ook last van en snapte er niets van, inmiddels lijkt mijn probleem opgelost, vraag me alleen niet hoe...Ik heb ook een Vertex 2, echter de 240GB variant met de nieuwste firmware 1.2, geflashed vanuit Win7 Pro X64.

[ Voor 12% gewijzigd door aramdin op 17-01-2011 09:34 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Optie 1 zou nog mogelijk kunnen zijn, maar optie 2 acht ik niet waarschijnlijk omdat de SSD's van Vertex2 geen garbage collection hebben.

Ik ben benieuwd of andere gebruikers van een SSD met die Bootcamp gebruiken ook dezelfde problemen ervaren. Zal het ook in het SSD topic vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik heb ook Bootcamp in gebruik (Win 7 Pro x64)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Raar dat jij het dan ook hebt gehad... Ik vraag me dan af of het bij mij ook zomaar over gaat, maar echt vertrouwen doe ik het natuurlijk niet meer.... Ik zou ook niet weten wat de oorzaak is. Het lijkt wel alsof de gegevens in cache blijven en niet weggeschrijven worden naar het geheugen, maar door een power cycle is alles natuurlijk weer gewist en is alles weer terug naar de vorige state.

Ik zal eens kijken of een restart (waarbij de power er op blijft) een ander resultaat heeft dan een shutdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Op een gegeven moment ging ik aan mezelf twijfelen, "ik heb dit toch al geupdate...?". Voor zover ik weet heb ik niet meer dubbele updates hoeven te draaien de afgelopen periode, terwijl ik daarvoor dat wel heb meegemaakt. Volgens mij (zeker weten doe ik het niet) heb ik toen shutdowns gedaan en geen reboots...

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Toch wel raar dat jij het ook hebt (gehad). Ik ga in ieder geval even een topic op het OCZ forum maken om te kijken of we achter de echte oorzaak kunnen komen. Als het toch aan het merk/type SSD ligt is het wel handig om te weten. Anders heeft een RMA en dezelfde schijf terug krijgen ook niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
aramdin schreef op maandag 17 januari 2011 @ 11:43:
Op een gegeven moment ging ik aan mezelf twijfelen, "ik heb dit toch al geupdate...?". Voor zover ik weet heb ik niet meer dubbele updates hoeven te draaien de afgelopen periode, terwijl ik daarvoor dat wel heb meegemaakt. Volgens mij (zeker weten doe ik het niet) heb ik toen shutdowns gedaan en geen reboots...
Kan je nog eens testen als je een tekstbestandje op je desktop zet of een favoriet aanmaakt in je browser en direct daarna reboot of ze er nog steeds staan? Zowel in windows als osx? Bij mij wordt nu niks meer opgeslagen.

Ik heb al een topic op het OCZ forum gemaakt, kijken wat die zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Testen zijn succesvol, mapje aangemaakt op desktop in zowel OSX als Win7 en cross rebooten etc maakt niets uit...

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Ok, gelukkig maar. Ik heb op het forum van OCZ gepost en daar geven ze aan dat het een bekend probleem is waar ze mee bezig zijn om een oplossing voor te vinden. Ik hoop dat een firmware versie of bepaalde setting het op kan lossen, dan hoef ik niet mijn schijf weer om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Precies, maybe handig om de link te posten hier? Of is dat not done :) ?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Wat mij betreft moet dat kunnen. Dit is de thread die ik aangemaakt heb:
OCZ Thread
En dit is een soorte gelijke thread waar ik ook maar in gepost heb:
OCZ thread 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Heb jij je hibernate modus aangepast? Ik had daar nog wel problemen mee, toen RAM naar disk werd geschreven.
1. Sleeping mode
By default, when closing the lid on a MacBook, the content of the ram is saved to disk for safety. The ram is still powered on however, and is used when starting up again. The content saved on disk is only used in case of a power loss. This behavior can be changed, at the cost of some safety, so that memory content is not saved to disk. On the bright side, you also save some disk space (equal to the amount of your RAM).

We can start by checking the current setting, fire up Terminal.app and type the following.

$ sudo pmset -g | grep hibernatemode
hibernatemode 3

3 is the default mode, we want to change this to 0 to disable disk writes.

$ sudo pmset -a hibernatemode 0

Now we can remove the old sleepimage.

$ sudo rm /var/vm/sleepimage
Heb jij ook de Sleep mode voor je schijf uitgezet?
2. Hard drive sleep
Putting SSD hard drives to sleep has no benefit, and some SSD drives has a history of freezing up when put to sleep. This can be disabled under System Preferences -> Energy Saver. Remember to disable it for both Battery and Power Adapter mode.
Check andere tips hier: http://poller.se/2010/08/optimizing-mac-os-x-for-ssd-drives/

(heb ze allen in gebruik behalve spotlight disable)

Instagram / YouTube

Pagina: 1