2 ip-adressen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMJ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 21:36
Hallo,

op mijn notebook heb ik voor thuis een vast ip4 adres ingesteld, zodat ik op mijn router poorten voor VPN, downloadprogramma's, etc. kan openzetten. Wanneer ik op school kom ik er natuurlijk niet op met mijn vast ip-adres instellingen. Tot nu toe heb ik telkens weer deze instellingen moeten wijzigen. Is er een mogelijkheid om dit automatisch te laten gebeuren. Bijvoorbeeld dat er bij het verbinding maken met "Thuis-wlan" een statisch ip adres komt en bij "TUE-WPA2" een willekeurig ip adres word gegeven (dan ook zonder de vaste subnetmask, etc.)

Alvast Bedank ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DHCP in je router inschakelen zodat je thuis ook automatisch een IP adres krijgt. Veel routers kunnen in hun DHCP service IP adressen koppelen aan MAC adressen, zodat je toch elke keer hetzelfde adres krijgt, effectief dus een vast IP.

Mocht je router dergelijke functionaliteit niet bieden, maar je hebt bijv. een NAS of een servertje thuis draaien, kun je DHCP daar op installeren.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Makkelijkste optie is om thuis in je router in te stellen dat je laptop op basis van zijn mac adres altijd hetzelfde ip via DHCP krijgt. Tenminste als je router dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:49
Meestal blijft het IP adres wel hetzelde. Anders moet je zoals Herko al zei een resevering maken in je router ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMJ
Bedankt voor de snelle reacties! Ongelooflijk.

Ik heb een Sitecom WL-183
De DHCP stond al aan bij mijn router.
Dat koppelen van het MAC- aan een IP-adres heb ik niet kunnen vinden in mijn instellingen. Heeft dit een naam? Zodat ik er even op kan googlen, al denk ik dat mijn routertje dat niet kan.

EDIT:

Ik heb screens gemaakt van wat DHCP-gerelateerde dingen:

1: Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/9002/screen1uh.jpg
2: Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/2521/screen2kp.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door DMJ op 14-01-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:52
DMJ schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:38:
Dat koppelen van het MAC- aan een IP-adres heb ik niet kunnen vinden in mijn instellingen. Heeft dit een naam? Zodat ik er even op kan googlen, al denk ik dat mijn routertje dat niet kan.
Iets met Static Client? Static IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMJ
Ik heb een beetje gekeken, maar ik vind voornamelijk hoe het ingesteld word op je pc, bij de adapterinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:44
Het IP koppel je aan de netwerk interface en niet aan de desbetreffende netwerken. Het is dus niet mogelijk om per netwerk een aparte IP instelling te krijgen.

Laat nog twee opties over, de eerste is het invullen van de alternatieve configuratie, dan probeert je computer via DHCP een adres te krijgen en als dat niet lukt neemt hij dat adres. Moet je dus ook geen DHCP server meer in je thuisnetwerk hebben draaien.

Tweede optie is een tweede statisch adres in te voeren, je kunt meerdere statische ip adressen op een enkele interface configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik naar het plaatje kijk, lijkt het erop dat de leasetime voor je DHCP op forever staat. Dan hoef je hier dus niks meer aan te veranderen, je zult op basis van je MAC adres steeds hetzelfde ip krijgen. Heb je wel gekeken of je niet steeds dezelfde kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMJ
Uhhm, nadat ik de DHCP heb uitgezet, standaard ip config op auto stond, de alternatieve op IP 192.168.0.129 krijg ik alsnog 192.168.0.102

Uit de logfile van mijn router:
Jan 14 20:13:56 (none) local6.err upnpd[1129]: Failure obtaining ip address of interface eth1

EDIT:

Het is (tijdelijk) opgelost. Ik heb de range van de DHCP naar .200 tot .240 gezet ipv. .100 tot .200 Ik krijg nu telkens ip .200 ik hoop dat dit zo blijf, maar dat zie ik over een aantal dagen. Waarom zo wel werkt weet ik niet, maar het werkt. Iedereen bedankt!

[ Voor 27% gewijzigd door DMJ op 14-01-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt proberen het start-IP en end-IP van de DHCP pool allebei het IP nummer te geven dat je aan je laptop wilt toekennen. Als er nog andere apparaten van het draadloze netwerk gebruik maken moet je die allemaal een vast IP geven er van uit gaande dat er geen andere huisgenoten zijn met hetzelfde probleem als jij.

Ik weet alleen niet of de lease tijd roet in het eten kan gooien en dat de DHCP server het adres niet beschikbaar beschouwt maar het is het proberen waard lijkt me en dan merk je vanzelf wel of het werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Voor zulke gevallen is er een handig en gratis progje.
NetSetMan -> http://www.netsetman.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Exception schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:41:
[...]

Iets met Static Client? Static IP?
Static dhcp heet dat.
In te stellen in de router dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMJ
cornfed99111 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 21:38:
Voor zulke gevallen is er een handig en gratis progje.
NetSetMan -> http://www.netsetman.com
Juist, zoiets zou veel makkelijker zijn. Maar nu werkt het met de DHCP die hem altijd op .200 zet, als het ooit weer niet mocht werken zal ik dat progje eens proberen, thnx.
Pagina: 1