(laptop) videokaart voor afspelen HD

Pagina: 1
Acties:

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 13:13

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen. Modellen waar ik uit wil kiezen hebben voornamelijk 2 soorten videochips: dedicated als bijvoorbeeld de HD5470 en onboard modellen (Intel Graphics Media Accelerator HD Graphics)

Navraag in de winkel luidt dan: ja, je moet wel een dedicated videochip hebben, anders is hij niet snel genoeg voor het afspelen van MKV bestanden e.d.

Maar nu ik op de site www.notebookcheck.net zit te lezen, kom ik het volgende te lezen:

HD5470:"The Mobility Radeon HD 5000 series includes an improved video processor (UVD2) to decode HD videos with the graphic card"

Intel Graphics Media Accelerator (GMA) 4500MHD:" Similar to the 4500MHD, the GMA HD also offers hardware accelerated HD video functions in the chip"

Oftewel: je kunt met beide wel HD afspelen. Maar wat is nu wijsheid? Het kan in de kosten soms best schelen, en ik wil een beetje op mijn budget letten

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:13

Aganim

I have a cunning plan..

Navraag in de winkel luidt dan: ja, je moet wel een dedicated videochip hebben, anders is hij niet snel genoeg voor het afspelen van MKV bestanden e.d.
Even zeuren: MKV is niet meer dan een container formaat en kan je theoretisch afspelen op je antieke 486, met 2MB Virge DX kaartje. Waar het om gaat, is welke codec gebruikt is om de video en audio te comprimeren.

On topic:
Je moet voor jezelf na gaan wat je belangrijk vindt. Extra accuduur of een snellere videokaart? Wil je wellicht ook (lichte) spellen spelen, of voornamelijk internetten en films kijken?

Iedere moderne laptop kan gewoon prima HD materiaal weergeven. Echter kan de videokaart hierbij helpen, zodat de processor vrij blijft voor andere taken. Kan de videokaart niet meehelpen, dan zal de processor in het ergste geval dus zelf een stapje harder moeten werken.
Mijn laptop van dik een jaar oud met Intel GMA kan in ieder geval prima overweg met HD materiaal, dus ik denk niet dat je daar persé een HD5470 voor nodig gaat hebben. :)

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 13:13

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ok, bedankt. Als ik zo op sites zit te lezen, kan een losse videokaart dus inderdaad een wat mindere processor compenseren.

Hoe kan anders de HP 620 (WT253EA) met een celeron processor toch een 41 scoren op entertainment, in de test van hardware.info