Inrush Current ringkern tranformator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Op het moment ben ik bezig met het ontwerpen van een voeding voor een versterker. Vanwege de beperkte ruimte in het versterker kastje heb ik 2 ringkernen van 250VA op maat laten maken. Nu wil ik deze echter van stroom voorzien, echter kan ik ze niet zomaar in het stopcontact prikken omdat het meer dan 300VA is.

Op DIY Audio had ik gelezen dat je dan een inrush current limiter moet gebruiken. Dit kan in de vorm van een zware NTC. Ze gaven daar aan dat een CL-60 perfect zou zijn. Deze is echter niet veel te vinden, of k moet er 20€ verzendkosten betalen of voor minstens 50€ bestellen.

Nu had ik even wat verder gezocht en kwam ik op de volgende alternatieven:
- SG26
- 10D-15

Kan ik deze in de plaats nemen van een CL-60 als inrush current limiter voor de 2 250VA ringerkernen parallel? Het liefst gebruik ik maar 1 NTC. Na enkele seconden wordt deze gebypassed door een relais.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb een 350VA ringkern direct, zonder inschakelvertraging oid. gaat gewoon goed, voeding van mijn PC aan het net prikken geeft meer dip. Je zou ook de trafos na elkaar kunnen inschakelen. 2sec. ofzo is al voldoende.

Wat ze ook wel eens doen is een vermogens weerstand in serie, en die daarna overbruggen met relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Misschien alleen een inschakelvertraging op 1 van de trafo's zetten? Lost je probleem ook redelijk eenvoudig op.

edit: oeps, beter lezen, was al geopperd.

[ Voor 16% gewijzigd door blinkenlights op 14-01-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, is best wel een slimme. Ik heb namelijk toch 2 relais nodig, kan ik ze net zo goed 1 voor 1 inschakelen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:07

paularts

Paulux !!!!!!

Kijk wat je normaal stroom verbruik is, dan kijk of de waardes overeen komen met de NTC

dus als steady state 5 A (uitgaande van de CL60) dan kun je dus ook die 10d15 pakken
maar als je maar 3 A " trekt" kun je dus ook een lichtere nemen.

het gaat namelijk vooral om het steady state gedrag vermogen van de NTC de initiele piek gaan ze allemaal tegen.

Als je het met de relais oplost vergeet dan niet de vrijloop diode (anti parallel) en de daadwerkelijke vertraging

[ Voor 14% gewijzigd door paularts op 14-01-2011 17:48 ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Nog even na zitten denken, ik woon nu in een studentenhuis. De groepen zijn hier heel raar ingedeeld en soms vliegt de helft van de stopcontacten eruit. Als ik dan in 1x 250W extra ga trekken gaat dat niet altijd even goed ben ik bang. Ik denk dat ik dan toch voor die 10d15 ga. Die bypass ik dan na een seconde ofzo met een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:25

Part

Helemaal niets.....

Als je met een relais gaat werken dan kun je het geheel net zo goed met een weerstand in serie inschakelen en na een paar seconde de weerstand overbruggen met het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Klopt, het enige probleem is dat ik vrij weinig ruimte heb in het kastje. Of ik moet een hele dikke weerstand erin stoppen, of een klein schijfje van 15mm doorsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:25

Part

Helemaal niets.....

Bij conrad hebben ze een NTC van 10 ohm maximaal 7,5A

Bestnr.: 500657 - 89

S264/10/20%
Tolerantie: ± 20 %
Type: B5736-S100-M