nare ervaring met alternate

Pagina: 1
Acties:
  • 1.203 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige maand (22/12) een nieuwjaarscadeau gekocht bij alternate: een zalman notebook cooler en een geluidskaart.

Op 1/1 hebben we het pakje opengemaakt en wat bleek:
- Usb poort van zalman cooler zat afgebroken in de doos
- Zalman cooler werkte niet
- Doos van geluidskaart was al open geweest voor de verzending. De handleiding zat erbij gefrommeld en de geluidskaart was niet deftig verpakt. Werkt wel dus die gebruiken we gewoon.

Maandag (3/1) hebben we direct gebeld naar alternate.
Probleem uitgelegd via telefonisch contact met de helpdesk van Alternate. Geen probleem zeiden die, stuur maar op met b-post.

5/1/2011: aangetekende zending verstuurd met b-post

10/1/2011: Alternate helpdesk belt ons
Alternate belt ons ivm het probleem. Nog eens het probleem uitgelegd.
Ze maakten er direct een probleem van dat er zoveel tijd zat tussen de bestelling en de melding van het probleem. Wat moet je anders bij een cadeau? Alle cadeaus die je geeft op voorhand openmaken? Er werd ook direct een probleem gemaakt van het feit dat er van mijn telefoongesprek naar Alternate geen data terug te vinden waren. Alsof ik er wat aan kan doen dat 1 van de 3 helpdesk medewerkers zoiets niet noteren.
Hij ging alles naar de technische dienst sturen om te testen of er een verband was tussen het afbreken van die usb poort en het niet werken van de cooler. Ik heb uitgelegd dat dat voor mij niets uitmaakte gezien het al defect in de doos zat en ik daar niets aan kon doen. Nogmaals dezelfde repliek over dat er te veel tijd zat tussen de bestelling en de melding van het probleem. Ik heb de persoon er ook attent op gemaakt dat die geluidskaart ook al was open geweest. Maar zoiets kan natuurlijk niet aan hen liggen..dat ligt waarschijnlijk aan de leverancier.
Mocht er geen verband blijken te zijn tussen de defecte usb poort en het niet werken van de cooler werd mij beloofd dat het geen probleem was om de RMA te regelen.
Ik kreeg ook de vraag of ik het afgebroken plastiek klepje aan de binnenkant er nog in de verpakking had bij verzonden. Ja natuurlijk. En dat hebben ze ook gevonden daar.
Ze gingen nog zo snel mogelijk contact opnemen.

14/1/2011: zelf naar de alternate helpdesk gebeld
Probleem uitgelegd. Alweer de vraag of mijn afgebroken plastiek stukje nog in de verpakking bij zat. Ja natuurlijk.
Bij hen werkt de cooler ineens wel weer.
Ze maakten opnieuw een probleem over de lange duurtijd tussen de bestelling en de klachtmelding. Als je hun logica doortrekt zouden ze er dus geen probleem van maken mocht je moedwillig een usb-poort afbreken op de dag dat de bestelling aankomt en het dan direct melden dat het defect in de doos zat. Als je het maar direct meldt. Wat een dikke zever is dit zeg! Als je als eerlijke klant een cadeau koopt bij alternate en hem niet onmiddellijk openmaakt, vergeet het dan maar.
De reden waarom ze zo streng hun “regeltjes” moeten volgen is volgens hen omdat er mensen zijn die allerlei dingen bestellen en dan proberen en moedwillig kapot maken. Eerlijk gezegd maakt dat mijn rekening niet. Ik wil gewoon niet de schuld krijgen van een defect waar ik geen schuld aan heb.
Als de firma iets duidelijk defect opstuurt (zelfs niet gewoon elektronisch) maar iets afgebroken, maakt het me niet uit of het aan de firma of hun leverancier of eender wie ligt. Dan wil ik gewoon dat ze het fair spelen tegenover hun klanten en niet zeggen: je had niet zo lang mogen wachten om het defect te melden. Ze zeggen dat het defect aan de usb poort te wijten is aan user-abuse. Alsof we zelf niet weten in welke richting we een usb poort moeten insteken…
Ik begrijp niet hoe zo een grote firma als Alternate durft haar naam op het spel te zetten voor zo een (in hun ogen) onbenulligheid. Groothandels als Tech Data en Ingram Micro hebben een betere klantendienst en RMA service.

Nu gaan ze met de groothandel contact opnemen om te kijken of die cooler daar ooit al eens in RMA is binnengeweest. En of daar iets is fout gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

En wat wil je hier nu precies bediscussiëren? :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hoe moet Alternate weten dat dat defect duidelijk (zoals jij zegt) al zo was voordat jij het pakket openmaakte? Welk bewijs heb jij daarvoor (behalve je eigen woorden)?

Oftewel, een winkel kan niet zo maar even aannemen dat iets van te voren al gebroken was en niet door de gebruiker zelf is gedaan. Voor hetzelfde geld heb jij de cooler (per ongeluk) uit je handen laten vallen. Reken maar dat dit soort dingen vaak voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De slechte dienstverlening. Ze sturen zelf iets defect op en dan is het de klant zijn fout.

Ik wil gewoon anderen waarschuwen die ook misschien in deze situatie verzeild kunnen geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

Ja, in theorie moet je alles controleren voordat je het weggeeft. Veel winkels hebben 8 of 14 dagen omruil-garantie oid.
Als jij 3 weken wacht met het geven van een kado en dan blijkt dat het defect is, dan is je omruil-garantie in ieder geval al weg (omruilgarantie is overigens niet wettelijk verplicht, koop is tenslotte koop).
De winkel is dan wel verplicht om het ding voor je te laten repareren onder garantie maar omruilen hoeven ze helemaal niet. Ook niet 2 minuten nadat je iets hebt gekocht. De meeste winkels doen dat wel, maar hoeft niet wettelijk gezien.

Is dus niet een geheel loos argument van hun, dat je er 'zoveel' tijd tussen hebt laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
AzzKickah schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:49:
Ja, in theorie moet je alles controleren voordat je het weggeeft. Veel winkels hebben 8 of 14 dagen omruil-garantie oid.
Als jij 3 weken wacht met het geven van een kado en dan blijkt dat het defect is, dan is je omruil-garantie in ieder geval al weg (omruilgarantie is overigens niet wettelijk verplicht, koop is tenslotte koop).
De winkel is dan wel verplicht om het ding voor je te laten repareren onder garantie maar omruilen hoeven ze helemaal niet. Ook niet 2 minuten nadat je iets hebt gekocht. De meeste winkels doen dat wel, maar hoeft niet.

Is dus niet een geheel loos argument van hun, dat je er 'zoveel' tijd tussen hebt laten zitten.
Inderdaad. En vooral als je iets online koopt. Altijd meteen kijken of ie het doet en niet een aantal weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het wel maar van grote firma's verwacht ik toch wel wat betere service. Ze gaan er verdorie van uit dat niemand weet hoe je een usb kabel in een toestel moet stoppen.

Het is heel erg jammer dat ze zelf niet controleren wat er buitengaat voordat ze het verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

silmaril8 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:50:
[...]

Inderdaad. En vooral als je iets online koopt. Altijd meteen kijken of ie het doet en niet een aantal weken wachten.
Ervan uitgaande dat de topicstarter het product binnen heeft gekregen op 23 december had hij (zij?) zeven werkdagen bedenktijd, tenminste, volgens de Nederlandse wet. Op 3 januari was er dus nog tijd om zonder opgaaf van redenen de koop te ontbinden. Zie ook: http://www.consuwijzer.nl...ktijd_bij_koop_op_afstand

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 19:44

beany

Meeheheheheh

silmaril8 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:48:
Hoe moet Alternate weten dat dat defect duidelijk (zoals jij zegt) al zo was voordat jij het pakket openmaakte? Welk bewijs heb jij daarvoor (behalve je eigen woorden)?

Oftewel, een winkel kan niet zo maar even aannemen dat iets van te voren al gebroken was en niet door de gebruiker zelf is gedaan. Voor hetzelfde geld heb jij de cooler (per ongeluk) uit je handen laten vallen. Reken maar dat dit soort dingen vaak voorkomen.
De eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Laat die maar BEWIJZEN dat de gebruiker het kapot heeft gemaakt of verkeerd heet behandeld.

En een winkel mag ook wel een beetje aan klantenbinding doen. Er zomaar vanuit gaan dat een klant het wel kapot heeft gemaakt en er onderuit probeert te komen zou voor mij reden zijn om nooit meer naar zo'n winkel te gaan.

Maar goed, Alternate... aftersales is echt ruk daar(persoonlijke ervaring).

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:33
silmaril8 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:48:

Dan kun je beter niets meer bestellen op afstand, want je kunt nooit zien of een product defect in de doos zit (met uitzondering van een beschadigde doos). Overigens is het best mogelijk dat een product defect in de doos zit.
AzzKickah schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:49:
De winkel is dan wel verplicht om het ding voor je te laten repareren onder garantie maar omruilen hoeven ze helemaal niet. Ook niet 2 minuten nadat je iets hebt gekocht. De meeste winkels doen dat wel, maar hoeft niet wettelijk gezien.

Alhoewel ik inderdaad vindt dat de TS beter eerst had moeten kijken, vind ik de repliek van Alternate ook niet geheel terecht. Allereerst kocht hij het net voor de Kerstdagen en bracht het defect net na nieuwjaar aan het licht. Hier zitten máár zes of zeven (werk)dagen tussen. Vaak ook de omruiltijd die je krijgt. Dus in dit geval vind ik niet dat de TS extreem lang heeft gewacht. Ook Alternate mocht verwachten dat het als cadeau zou dienen in verband met de feestdagen.

Beide partijen hebben naar mijn inziens dus verbeterpunten, maar ook uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de klantenservice van Alternate niet altijd even best is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

NMe schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:55:
[...]

Ervan uitgaande dat de topicstarter het product binnen heeft gekregen op 23 december had hij (zij?) zeven werkdagen bedenktijd, tenminste, volgens de Nederlandse wet. Op 3 januari was er dus nog tijd om zonder opgaaf van redenen de koop te ontbinden. Zie ook: http://www.consuwijzer.nl...ktijd_bij_koop_op_afstand
Ja, als het product ongebruikt in de originele verpakking zit zeker.
Hij had iets waar iets van afgebroken was. Dan kan Alternate gewoon zeggen 'Ja dat is vast gebeurd toen u het probeerde aan te sluiten. User-abuse. Geen garantie. Daag.'

Dus zo makkelijk zou dat niet gaan in dit geval, denk ik.
't Is gewoon lastig. En dit is 1 van de hoofdredenen dat ik liever gewoon in een fysieke winkel wat koop bij een kassa en een service-balie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:51:
Ik weet het wel maar van grote firma's verwacht ik toch wel wat betere service. Ze gaan er verdorie van uit dat niemand weet hoe je een usb kabel in een toestel moet stoppen.

Het is heel erg jammer dat ze zelf niet controleren wat er buitengaat voordat ze het verzenden.
Dan krijgen ze weer commentaar dat de handleiding niet netjes in de doos zat, dat willen ze natuurlijk niet.

Zeker bij grote zaken als Alternate dat dagelijks honderden pakjes verstuurd kun je niet verwachten dat ze alles openmaken om te kijken of het wel goed is.

Ik heb zelf 1 keer te maken gehad met de Alternate Helpdesk en ben toen goed geholpen ookal was dit meer dan 3 weken na aanschaf van het product en dat ging niet om een notebook cooler van een paar tientjes maar om zo'n 800 euro.

Dat ze zo moeilijk doen over zo'n knullig dingetje verbaasd mij, ik denk dat je het beste gewoon langs kan gaan ipv een beetje bellen en mailen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

AzzKickah schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:59:
[...]
Dus zo makkelijk zou dat niet gaan in dit geval, denk ik.
't Is gewoon lastig. En dit is 1 van de hoofdredenen dat ik liever gewoon in een fysieke winkel wat koop bij een kassa en een service-balie.
Want jij pakt alles wat je in een fysieke winkel koopt ter plekke uit :? Ik niet, neem de verpakking mee naar huis en pak het daar uit. Als daar blijkt dat er iets afgebroken is heb je het zelfde probleem.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
Zo maar een gek idee/vraag, is het in NL niet zo dat gebreken aan een product in de eerste 6 mnd in het principe de bewijslast bij de winkel ligt? Dus dat de winkel aannemelijk moet maken dat de klant iets fout gedaan heeft?
Als dat zo is dan kan Alternate wel heel hard zeuren over die 10 dagen (wat ik OOK al gek vind, maargoed) maar dan hoor je in ieder geval gewoon garantie te krijgen. Dat betekend misschien niet dat het product direct omgewisseld hoeft te worden, maar dat het op zijn minst gerepareerd moet worden. Ben jij van het gezeur af.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

prutser001 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:00:
[...]
Dat ze zo moeilijk doen over zo'n knullig dingetje verbaasd mij, ik denk dat je het beste gewoon langs kan gaan ipv een beetje bellen en mailen.
Ooit een videokaart bij hun gekocht. Vanaf het begin af aan liet dat ding mijn PC crashen(ergens tussen een half uur en 2 uur draaien). Kaart in andere PC gepropt: zelfde verhaal. Kaart in PC van mijn zus gepropt: zelfde verhaal.

Naar de winkel van Alternate gereden(wat voor mij niet echt in de buurt ligt!!!). Verhaal uitgelegd, tot in detail. Ze gingen hem testen. 2 weken later lag de videokaart in mijn brievenbus met een briefje 'kaart is getest, geen problemen gevonden'. Bellen: 'jah, half uurtje laten draaien, niks aan de hand'. Probleem nog een keer uitgelegd, maar ze wouden niks verder doen. Want tja... ze hadden de kaart getest en niks raars gevonden. Kolere ding ligt nog bij mij op de plank(en dit is een jaar of 2 of zo geleden dat dit speelde).

Nee, voor mij geen Alternate meer, en voor de TS ook niet denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

veel reacties dat de winkel dat niet kon weten. in mijn beleving is het zo, dat de winkel aan moet tonen of jij iets fout hebt gedaan en niet andersom.

deze actie van Alternate laat zien dat de winkelier de suggestie wekt dat iemand iets moedwillig kapot heeft gemaakt. suggestief iets uitspreken is in sommige gevallen zelfs strafbaar. niet in het geval van Alternate, maar om aan te geven dat de klant eigenlijk direct gezien wordt als crimineel ipv goede klant.

ik vind dat alternate hier een steekje laat liggen. ze moeten gewoon een nieuw product sturen. dat iets stuk is kan gebeuren. zij sturen dat terug naar de fabrikant en krijgen gewoon geld terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:47
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:06:
veel reacties dat de winkel dat niet kon weten. in mijn beleving is het zo, dat de winkel aan moet tonen of jij iets fout hebt gedaan en niet andersom.

deze actie van Alternate laat zien dat de winkelier de suggestie wekt dat iemand iets moedwillig kapot heeft gemaakt. suggestief iets uitspreken is in sommige gevallen zelfs strafbaar. niet in het geval van Alternate, maar om aan te geven dat de klant eigenlijk direct gezien wordt als crimineel ipv goede klant.

ik vind dat alternate hier een steekje laat liggen. ze moeten gewoon een nieuw product sturen. dat iets stuk is kan gebeuren. zij sturen dat terug naar de fabrikant en krijgen gewoon geld terug
Dat is allemaal leuk en aardig, en in theorie heb je gelijk. In de praktijk gaat Alternate failliet als ze niet proberen om onder hun verplichtingen uit te komen. Elke andere webshop trouwens ook. Wij zijn met z'n allen op zoek naar het goedkoopste van het goedkoopste, en een logisch gevolg daarvan is dat aftersales daar onder lijdt.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Antaresje schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:19:
[...]

Dat is allemaal leuk en aardig, en in theorie heb je gelijk. In de praktijk gaat Alternate failliet als ze niet proberen om onder hun verplichtingen uit te komen. Elke andere webshop trouwens ook. Wij zijn met z'n allen op zoek naar het goedkoopste van het goedkoopste, en een logisch gevolg daarvan is dat aftersales daar onder lijdt.
Niet helemaal met je eens. Vroeger ging ik ook voor het goedkoopste. Maar tegenwoordig geef ik graag wat meer geld uit bij winkels waarvan ik weet dat ik daar goede presales/aftersales/rma krijg.

Ofterwel, ik beloon de winkels die wat meer voor producten vragen maar daar betere service tegenover weten te zetten. Ook in eigen belang uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
silmaril8 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:50:
[...]

Van 22/12 tot 1/1 is 10 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om het een of ander, maar hiervoor hebben we - zodra je ervaring is afgerond - de ShopReview:
http://tweakers.net/shopreview/7538/alternate-belgie.html

Het is nogal zinloos een topic te vullen met wie goede of slechte ervaringen heeft, aangezien je voor iedere winkel wel mensen kan vinden die goede of slechte ervaringen hebben. Zeker als die ervaringen hier dan ergens in een topic wegzakken, en er geen scores aan hangen. Dat is nu precies de reden dat we ooit de ShopReview begonnen zijn.

Het alternatief zou dan zijn er een zoveelste "hoe werkt garantie"-topic van te maken, maar ook daar zijn er al tig van die recent zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

beany schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:01:
[...]

Want jij pakt alles wat je in een fysieke winkel koopt ter plekke uit :? Ik niet, neem de verpakking mee naar huis en pak het daar uit. Als daar blijkt dat er iets afgebroken is heb je het zelfde probleem.
Vanuit een winkel vervoer ik het in ieder geval zelf naar huis. Een opgestuurd iets is misschien wel van hot naar her gegooid bij TNT/UPS/Whatever.
Daarbij, mjah, dat heb ik inderdaad wel eens gedaan ja. Bij de Media-Markt bijvoorbeeld. Daar zijn bij de service-balie van die bankjes. Toen ik daar een laptop kocht een jaar of 3 geleden ben ik daar gaan zitten, heb ik 'm uitgepakt, inhoud gecontroleerd, ff gekeken of er geen krassen of lossen toetsen of wat dan ook aan zaten en weer ingepakt. 5 minuten werk. Bij een aankoop van enkele honderden euro's (of al was 't maar 80 euro bij wijze van spreken) heb ik dat er wel ff voor over.

Als er dan toch nog iets mee is, ga ik terug naar die winkel en ga ik naar de balie. Daar sta je toch meteen al iets sterker dan aan een telefoon of per mail of wat ook. Als je echt onterecht behandeld of met een kluitje in het riet gestuurd wordt, kun je nog naar een manager of zo vragen of een beetje 'stennis schoppen' (nee, geen personeel uitschelden of spul door de winkel gooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit lijkt me inderdaad meer iets voor de Shopreviews, zoals Floppus al aangeeft.

Zeker aangezien de topicstarter aangeeft het vooral als waarschuwing bedoeld te hebben en zelf niet met concrete vragen of discussiepunten komt.

Daarom gaat dit topic op slot.

Evilien, welkom op Tweakers.net. We zouden het erg waarderen als je zodra de ervaring is afgerond en je voldoet aan de 14 dagen registratietermijn een shopreview zou willen invullen bij Alternate België:
http://tweakers.net/shopreview/7538/alternate-belgie.html

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 14-01-2011 17:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.