To Mac or not

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Topicstarter
Ik heb het natuurlijk niet over de big mac..

Als systeembeheerder werk ik met Windows machine's. Eigenlijk allemaal 2003/2008 XP/7. Ook doe ik veel met ESX/vSphere. Nu wil ik graag een nieuwe laptop en zit ik echt te kijken naar een Macbook Pro. In principe is de simpelste versie genoeg voor mij (MBP 13" 2.4 C2D).

Het ding is natuurlijk super gebouwd, accu gaat lang mee (erg groot voordeel).
Maar: ik zit natuurlijk ook met software dingetjes. ESX/vSphere is niet te bedienen vanaf OSx omdat de VI client hier niet op werkt (als iemand een oplossing heeft...)

Remote desktop kan allang en de meeste andere software werkt ook wel.
Ik heb geen zin om een MBP te kopen om er vervolgens Windows op te zetten. dan kan ik net zo goed een HP of Dell ofzoiets kopen.

Wat ik ook raar vind is dat de MBP 13" nog niet is uitgerust met een Core i processor...een Core i3 zou wel op z'n plaats zijn toch ?

Ook vind ik de scherm reso wat laag met 1280*800.

Dit is allemaal wel op te lossen door een 15" MBP, maar die vind ik dan weer te duur...

Kunnen jullie adviseren ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Is de Mac een doel of een middel? Zoals je het nu schetst is het een doel en wil je enkel argumenten horen die je ondersteunen om ervoor te kiezen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb er geen ervaring mee, maar VI schijnt wel aan de gang te krijgen te zijn in een bepaalde vorm.

Daarnaast is de verwachting dat het niet heel lang meer duurt of er komt een nieuwe MacBook uit. Ga er maar vanuit dat die i3 of Sandy Bridge heeft. Wie weet ook met een nieuw scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

er zijn ook goed gebouwde windows pc's die goedkoper/sneller zijn..
en een lange accu hebben, ik het idee dat je nu een oplossing hebt maar nog geen probleem 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het is simpel. Wil je een Mac? Koop een Mac. Als echter 99% van het werk dat je erop doet te maken gaat hebben met Windows, en je niet wil dualbooten of met een VM wil werken -> koop een Windows laptop.

Vraag jezelf vooral af: Waarom wil ik een Mac? Kan ik doen wat ik wil/moet doen?

Verder vraag ik me een beetje af wat je wil met dit topic, want dit komt toch een beetje over als een 'wat moet ik kopen?' topic, en daar komt normaal gesproken toch echt een slot op.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 22:12

mvh

State Governor

Volgens Apple past een core ix niet, en dan komt-ie er ook niet. Resolutie lijkt ze ook niet van belang, bij de vorige generatie 15" bleven ze ook steken op 1440x900. Vreemd genoeg kan de concurrentie wel laptops met betere specificaties leveren.

Zoals ik al eens in een blog schreef, Apple concurreert zeker niet op specificaties maar eigenlijk alleen op uiterlijk en (dus) gevoel. Je hebt mensen die zeggen dat specificaties niet van belang zijn omdat OSX zoveel beter is dan Windows, maar als je vervolgens Windows erop installeert heb je een hele dure, incapabele laptop gekocht...

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Nou, zowel ajhaverkamp als brilsmurfffje hebben een punt.

Een 'gewone' laptop zou ook absoluut voldoen, maar een Mac is absoluut mooier, steviger gebouwd (ken geen andere laptop's van alu).

Dus ja, in zekere zin ben ik aan het vissen naar argumenten die een Mac rechtvaardigen. Uiteraard hoor ik ook graag tegen argumenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
Whieee schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:49:
Het is simpel. Wil je een Mac? Koop een Mac. Als echter 99% van het werk dat je erop doet te maken gaat hebben met Windows, en je niet wil dualbooten of met een VM wil werken -> koop een Windows laptop.

Vraag jezelf vooral af: Waarom wil ik een Mac? Kan ik doen wat ik wil/moet doen?

Verder vraag ik me een beetje af wat je wil met dit topic, want dit komt toch een beetje over als een 'wat moet ik kopen?' topic, en daar komt normaal gesproken toch echt een slot op.
Dat is waar, dat soort topics mag niet, maar ik vraag me vooral af wat andere systeembeheerders doen...hebben zij een mac? Lopen ze hierbij tegen problemen aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:15
Mac os:
Op het moment draait al een deel van de software niet.
Wat als je baas aankomt met een nieuw pakket wat ook niet draait?

Vroeg of laat loop je tegen dat probleem aan en dan zul je toch windows moeten installeren.
Al kan dat natuurlijk ook in een virtual machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Als je een goed gebouwde laptop wilt met uitstekende batterijtijd zijn er meer dan genoeg andere opties - betere zelfs als je naar specifieke eigenschappen gaat kijken (toetsenbord en scherm van een thinkpad met flexview, etc.). HP Elitebooks, Dell Latitude, Dell Studio, uiteraard Lenovo Thinkpads en meer. Maar zoals men al eerder zei: macs zijn (doorgaans) geen rationele beslissing, maar iets dat je 'wilt'. Als je dat wil, go for it.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59

RKD

Toevallig doe ik ongeveer hetzelfde werk en heb ook net mijn MBP 13" gekregen, ik gebruik zelf CoRD voor de RDP verbinding, en heb voor bepaalde windows taken een vm van mijn vorige laptop er nog op staan. Office doe ik met Mac Office 2011, dingen als Teamveawer en VNC heb je ook in OSX versies. Tot nu toe gaat het goed. Zeker CoRD ben ik erg blij mee, gebruikte eerst namelijk Mremote.

Zelf vind ik OSX prettiger werken, zeker het touchpad met multigestures is echt heerlijk. Daarom wilde ik een Mac

[ Voor 13% gewijzigd door RKD op 14-01-2011 16:01 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

deblaauwn schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:49:
Volgens Apple past een core ix niet, en dan komt-ie er ook niet. Resolutie lijkt ze ook niet van belang, bij de vorige generatie 15" bleven ze ook steken op 1440x900. Vreemd genoeg kan de concurrentie wel laptops met betere specificaties leveren.
In de huidige form-factor van de 13" MacBook Pro past ie ook niet. De reden is simpel: Intel HD Graphics (pre Sandy Bridge) zijn gewoon bedroevend. Om acceptabele graphics performance te garanderen zou er dan een GPU bij moeten, en daar is geen plaats voor. Nu zie ik het persoonlijk wel gebeuren dat de optical drive gaat verdwijnen, en dat zou de weg vrijmaken voor Core iX met dedicated graphics. Daarnaast zijn de graphics in Sandy Bridge een stuk beter, en schijnbaar vergelijkbaar met de 320M die nu in de 13" MBP zit, dus mocht Apple besluiten de optical drive nog niet te slachten, zou dat ook nog een keuze zijn. Ten tijde van de vorige refresh had Apple echter de keuze: Core iX met trage graphics, of Core 2 Duo met acceptabele graphics. Apple koos voor het laatste, en mijns inziens terecht.

Voor wat betreft resoluties is meer niet altijd beter. De 17" MacBook Pro biedt 1920x1200, en voor veel mensen is dat al lastig om te lezen. Voor jou misschien niet, maar Apple moet ergens een keuze maken. Overigens biedt Apple al een tijdje de optie voor een 1680x1050 scherm op de 15" MacBook Pro, en heeft de 13" MacBook Air inmiddels 1440x900. Het lijkt dus een kwestie van tijd voordat alle 13" Apple notebooks naar 1440x900 gaan.
Zoals ik al eens in een blog schreef, Apple concurreert zeker niet op specificaties maar eigenlijk alleen op uiterlijk en (dus) gevoel. Je hebt mensen die zeggen dat specificaties niet van belang zijn omdat OSX zoveel beter is dan Windows, maar als je vervolgens Windows erop installeert heb je een hele dure, incapabele laptop gekocht...
Gelukkig lezen mensen niet alleen jouw blog ;) Apple biedt een totaalpakketje, maar specificaties spelen daar zeker een rol in. Anders zaten we nu nog met een 1GHz G4 processor ;) Echter kijken veel mensen zich volledig blind op een CPU, GPU, resolutie of -komt ie dan- een BluRay drive. En tja, dan biedt een 300 euro Acer 'meer waar voor het geld'. Dat je dan een plastic ding krijgt dat lomp groot is, niet al te degelijk, binnen 2 uur door z'n accu heen is, een waardeloos touchpad heeft, en waarvan de scharnieren na een half jaar lam zijn, tja.. daar wordt niet naar gekeken.

Ik heb een MacBook Pro 13" met een Core 2 Duo. Een machine uit 2010. Ben ik nu dom? Heb ik nu een incapabele laptop? Nee, ik heb een machine gekocht die prima in staat is te doen wat ik er mee wil doen, en daar horen Vmware en Aperture ook bij. En het performt prima. Een Core i7 is sneller, maar als ik die performance dagelijks nodig had gehad, had ik wel een 15" MacBook Pro met een Core i7 gekocht ;) Maar ik zocht een 13" Apple notebook met minimaal de performance van mijn oude, maar dan met meer dan 3,5 uur battery life. En dat is exact wat de MacBook Pro 13" is.

Natuurlijk had ik voor de 1149 die de 13" MBP kost een andere 13" notebook kunnen kopen met een Core i7 en weet ik niet wat nog meer. Maar die had geen OSX gedraaid. En dat is voor mij belangrijker dan een CPU om mee te pronken.

Als jij andere dingen doet met je notebook waardoor de 13" MacBook Pro voor jou niet voldoet, omdat hij een te trage CPU heeft, dan moet je iets kopen dat wel voldoet. Zeker als je er toch al Windows op wilt zetten. Maar dat maakt de 13" MacBook Pro niet ineens een incapabele laptop.

Dat je de Mac af loopt te kraken in een Mac forum is natuurlijk een beetje een obvious troll, en ik kan daar ook niet echt mee zitten. Het is maar hoe je je vrijdagmiddag wilt besteden. Wat ik wel erg jammer vind is dat je door je mening op deze manier te projecteren als feit een enorm gebrek aan inlevingsvermogen toont. Immers, jouw eisen aan een laptop zijn 100% zeker niet gelijk aan die van de rest van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mike2k schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:55:
[...]

Dat is waar, dat soort topics mag niet, maar ik vraag me vooral af wat andere systeembeheerders doen...hebben zij een mac? Lopen ze hierbij tegen problemen aan ?
Ik denk dat ik die vraag niet voor je kan beantwoorden, omdat voor iedereen de situatie anders is. Zelf ben ik ook IT professional, en ook systeembeheer klusjes komen wel eens mijn kant op. Ik gebruik fulltime een Mac, maar daar moet ik wel bij vermelden dat ik totaal niets met 'de Windows kant' doe. Ik ben vooral bezig met Unix/Linux systemen, netwerken, security en virtualisatie. Het enige waar ik nog wel eens een Windows VM voor aanslinger is specifieke beheertooling, waaronder de VI client, die er alleen voor Windows is. Voor al het andere is -voor mij- een Mac zelfs beter geschikt dan Windows of zelfs Linux. OSX is immers een volwaardige Unix, maar biedt daarnaast de mogelijkheid om diverse commerciële pakketten te draaien, waaronder Microsoft Office ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mike2k schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:53:
Nou, zowel ajhaverkamp als brilsmurfffje hebben een punt.

Een 'gewone' laptop zou ook absoluut voldoen, maar een Mac is absoluut mooier, steviger gebouwd (ken geen andere laptop's van alu).

Dus ja, in zekere zin ben ik aan het vissen naar argumenten die een Mac rechtvaardigen. Uiteraard hoor ik ook graag tegen argumenten...
De Dell Adamo is van Alu
Sony heeft dacht ik ook enkele alu modellen.

De grafische performance, tja. Windows met alle aero effecten draait super smooth op een core i3 met integrated chip. Als ik die uitzet en de Ati 5470 aanslinger dan wordt het ding alleen maar warmer, geen verschil.

In Ubuntu werkt alles van compiz ook prima. Ja je kan er geen games mee spelen, maar dat doe je zowieso niet op een laptop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:52
Wat ik begrepen heb van iFactors is dat de nieuwe 13" Pro wel eens uitgerust zou kunnen worden met de i3.

Zelf moet je (naar mijn idee) met twee zaken rekening houden:

* Mac en AD is een no-go. GPO's worden niet verwerkt. Zelf zijn we bij ons op het bedrijf Linux en Mac aan het uitfaseren omdat we toch naar een beheersoplossing willen. Heb je de eis GPO? Dan geen Mac.
* Volgens mij zijn er beheerstools voor VMWare geschreven voor de mac, maar welke staat: geen idee. Als je dit heel vaak doet, dan zou je Windows moeten heroverwegen, maar bijvoorbeeld Parallels werkt perfect onder de mac. Je kan zelfs je beheerstoolie beschikbaar maken als Mac-App, waarbij je alleen maar die tool opstart, en de rest op de achtergrond laat. Of je er van houdt moet je zelf weten...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het belangrijkste argument om een Mac te rechtvaardigen is: ik wil OSX gebruiken. Als dat argument er niet is, kan je het beste geen Mac kopen, want dan heb je ineens veel meer keuze ;) Als dat argument er wel is, ben je klaar.

Dan blijft namelijk enkel de vraag staan: "welke Mac?"
DiedX schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:55:
Wat ik begrepen heb van iFactors is dat de nieuwe 13" Pro wel eens uitgerust zou kunnen worden met de i3.
Die lui bij iFactors roepen wel vaker dingen. Nu zit, zoals ik eerder al aanhaalde, de kans er best in dat de volgende MBP 13" een i3 kan krijgen, maar bij iFactors hebben ze beslist geen inside info. Kortom: de verhaaltjes van de jongens en meisjes van iFactors komen uit dezelfde bron waar jij ze zelf ook kan lezen, namelijk de geruchtensites.

Dus behalve een leuk verhaaltje op basis van geruchtensites is het gekakel van het iFactors-personeel niets meer en niets minder dan interessant doen. De kans is zelfs groot dat de leidinggevenden bij iFactors helemaal niet blij zijn met dergelijke verhaaltjes van het personeel.

[ Voor 59% gewijzigd door Whieee op 14-01-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Whieee schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:57:
Het belangrijkste argument om een Mac te rechtvaardigen is: ik wil OSX gebruiken. Als dat argument er niet is, kan je het beste geen Mac kopen, want dan heb je ineens veel meer keuze ;) Als dat argument er wel is, ben je klaar.

Dan blijft namelijk enkel de vraag staan: "welke Mac?"

[...]

Die lui bij iFactors roepen wel vaker dingen.
Volledig met je eens, maar zie ook mijn zinsopbouw: zou wel eens kunnen. Zij weten het niet, wij weten het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Als je 100% van je tijd zal moeten doorbrengen in een Windows omgeving is het een beetje jammer om daar een Macbook voor te kopen. Ja, virtual machines of bootcamp zijn zeker een werkbare oplossing, maar heb je dat er zelf wel voor over?
In dat opzicht zou je beter voor een goedkopere Win-only laptop kunnen gaan. Tenzij je natuurlijk OSX wil gaan gebruiken voor andere taken, maar dat is een keuze die je toch echt zelf moet maken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
Ik zit regelmatig bij Microsoft only klanten. Ik ben vooral bezig met vSphere en Hyper-V en toch loop ik rond met een Macbook Pro 13". Waarom? Omdat het zo'n mooi apparaat is!

Dat mijn machine niet meedoet aan de GPO's vind ik als systeembeheerder een non-argument (ik wil die dingen helemaal niet, beheer mijn eigen laptop wel).

Voor de RSAT tools en de vSphere Client heb ik met Bootcamp een Windows 7 machine ingericht. Deze start ik tijdens normaal gebruik op in VMware Fusion. Ik vind het ideaal om twee 'omgevingen' te hebben, eentje met mijn lokale spul en eentje met alle klant spullen.
In mijn ervaring kan CoRD toch niet op tegen de Remote Desktop Connection Manager. Het gebruik van de inloggegevens van de bovenliggende boom is verschrikkelijk handig bij omgevingen met veel servers. Even een servernaam invullen en je kunt weer dubbelklikken voor je RDP verbinding.

De grootste reden om de Dell Latitude E6500 van mijn werkgever in de bureaula te laten liggen: het trackpad van de Macbook!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Gewoon een MacBook Pro met Bootcamp. Beter nog is de 13" Macbook Air met Bootcamp. Hogere resolutie en dat is gemakkelijk als je veel met RDP werkt. Meteen 4GB ram er in, het is later niet uit te breiden. 128GB SSD is snel maar klein, zeker met Bootcamp, dan heb je een verhouding van 30GB Mac en 90GB Windows 7. Jammer dat die met 256GB zo duur is. Een USB stick van 16/32Gb zijn niet duur daarentegen.

Anders die nieuwe Samsung, maar die heeft ook zo'n lage resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Ik heb precies hetzelfde gehad als de TS. Windows onderlegd en nog nooit gewerkt met OSX. Ik was toch heel erg nieuwsgierig naar OSX en gezien ik ook een beetje een design junkie ben, was de keuze snel gemaakt.

Daarom heb ik mid 2009 1049 euro uitgegeven aan een MacBook Pro 13", het goedkoopste model.

De MBP gebruik ik voornamelijk als internet/e-mail/office werkzaamheden en daarvoor werkt hij uitstekend! Vooral in combinatie met de lange accu duur (wat ook een argument voor mij was om een MBP te kopen).

Het grote voordeel van OSX is, naar mijn mening, hoe goed het trackpad daar werkt. Dit is toch wel waar je een MBP voor moet kopen. Bijkomstigheid is dat OSX langer met een acculading kan doen dan Windows Bootcamp (W7).

Voor elk Windows programma is er een Mac alternatief. Zelfs voor Office en Live Messenger.

Nu komen we tot het iets interessanter stuk, het beheren van een Windows omgeving vanaf een Mac. Daar kan ik zelf kort over zijn. Het werkt niet lekker. De alternatieven voor remote desktop zijn oke maar werken niet zo lekker als de Microsoft versie voor Windows. Bovendien moet je voor diverse dingen (als nieuwe OSX gebruiker!) een work-around vinden om dingen op je windows netwerk te kunnen doen.
Het werkt wel, maar niet zoals je gewend bent en dit gaat daardoor langzamer dan je wilt en dan ga je je storen hieraan.

Desondanks heb ik géén spijt van de aankoop en ben ik zelfs van plan om mijn Apple familie uit te breiden met een minder spectaculaire Apple Cinema Display en bij behorende accesoires.

Overigens werkt Bootcamp prima. Apple heeft er de drivers voor beschikbaar gemaakt en naast een kortere accuduur en een minder goed werkende trackpad kun je er prima Windows op draaien. Maar als het toch Windows moet zijn prefereer ik toch een Windows laptop over de MBP.

In het kort;
Moet je een MacBook kopen? Zeker doen!
Moet je met je MacBook Pro een Windows omgeving willen beheren? Nee.

Ps. Mijn MBP heeft 2gb geheugen en voor virtualisatie is dat een no-go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:12
Waarom voor OSX kiezen als je veel te maken krijgt met Windows-only programma's? Ik werk met zowel Windows als OSX en het is OS is gewoon een tool om mijn programma's te draaien. Als ik de programma's kan draaien die ik wil dan maak het mij weinig uit of dat onder Win7 of OSX is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

AvanCade schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 23:55:

In het kort;
Moet je een MacBook kopen? Zeker doen!
Moet je met je MacBook Pro een Windows omgeving willen beheren? Nee.

Ps. Mijn MBP heeft 2gb geheugen en voor virtualisatie is dat een no-go!
Dit vat het zowat samen. Mensen die een mac kopen en er dan windows op zetten als main OS heb ik nooit begrepen.

Je bent systeembeheerder, de kans is groot dat je werkgever je dus een windows pc / laptop ter beschikking stelt. Gebruik die voor je werk en neem een macbook voor jezelf.

* Yalopa zit zelf ook in windows serverbeheer, al sinds panter bezig met OSX thuis, maar @ work gewoon met Windows

[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 15-01-2011 14:08 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Polster schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 00:08:
Waarom voor OSX kiezen als je veel te maken krijgt met Windows-only programma's? Ik werk met zowel Windows als OSX en het is OS is gewoon een tool om mijn programma's te draaien. Als ik de programma's kan draaien die ik wil dan maak het mij weinig uit of dat onder Win7 of OSX is.
Hm, een tool. Ja leuk, maar als ik gereedschap koop (een van de vertalingen van tool) dan neem ik liever een Makita boormachine dan eentje van de Blokker (bij wijze van). Niet alles tools zijn gelijk, en ik weet voor mezelf in elk geval wel welke tool ik het prettigst vind om mijn werk mee te doen ...

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik denk dat Polster bedoeld dat waneer je professioneel houthakker bent je beter een kettingzaag koopt dan een cirkelzaag, hij heeft gelijk. Jij bedoeld dat je materiaal het best koopt in een vakwinkel ipv een bouwmarkt waar het personeel het verschil tussen de 2 types zagen niet kent, jij hebt ook gelijk.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
ik gebruik dit (linkje) al een tijdje onder osx, en ik moet eerlijk zeggen dat dit eigenlijk hartstikke goed werkt.
Al je geliefde windows applicaties die je wilt gebruiken draaien dan gewoon met een omweg in osx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Ja, met de nadelen van virtualisatie; namelijk dat het trager werkt en osx daar trager van word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hier nog een systeembeheerder, ik doe bijna alleen maar Windows beheer en veel VMware/SAN's en netwerk spul.
Ik heb een Dell E6500 van werk maar die is me veel te log, daarom heb ik een Macbook Air 11" gekocht met maximale specs en doe ik daar alles mee, voor de Windows dingen verbind ik gewoon via RDP naar een Windows VM en kan vanaf daar alles doen, zo houd ik mijn laptop ook schoon al ga ik er waarschijnlijk wel een keer een Win7 VM op inrichten.
Thuis draai ik ook ESXi met een Windows 7 PC waar ik naar toe RDP als ik iets binnen Windows moet doen maar dat komt bijna nooit voor.
De 11" Air is voor mij het ideale formaal, lekker klein en makkelijk mee te nemen naar vergaderingen voor aantekeningen, ik krijg alleen genoeg gekke opmerkingen als ze het Apple logo zien ipv Dell want ze kennen niet anders bij ons op werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Mike2k schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:41:
Ik heb het natuurlijk niet over de big mac..

Als systeembeheerder werk ik met Windows machine's. Eigenlijk allemaal 2003/2008 XP/7. Ook doe ik veel met ESX/vSphere. Nu wil ik graag een nieuwe laptop en zit ik echt te kijken naar een Macbook Pro. In principe is de simpelste versie genoeg voor mij (MBP 13" 2.4 C2D).

Het ding is natuurlijk super gebouwd, accu gaat lang mee (erg groot voordeel).
Maar: ik zit natuurlijk ook met software dingetjes. ESX/vSphere is niet te bedienen vanaf OSx omdat de VI client hier niet op werkt (als iemand een oplossing heeft...)

Remote desktop kan allang en de meeste andere software werkt ook wel.
Ik heb geen zin om een MBP te kopen om er vervolgens Windows op te zetten. dan kan ik net zo goed een HP of Dell ofzoiets kopen.

Wat ik ook raar vind is dat de MBP 13" nog niet is uitgerust met een Core i processor...een Core i3 zou wel op z'n plaats zijn toch ?

Ook vind ik de scherm reso wat laag met 1280*800.

Dit is allemaal wel op te lossen door een 15" MBP, maar die vind ik dan weer te duur...

Kunnen jullie adviseren ?
Ik ben ook een Windows Systeembeheerder :)
En heb ook een 13"mbp de resolutie is inderdaad niet zo hoog. Ik sluit hem thuis of op het werk meestal dan ook aan op een 24" Dell 2405fpw. Hij loopt dan op 1920. Verder gebruik ik op de mbp VMWare fusion met daaronder verschillende verschillende machines. Je kunt er ook voor kiezen deze automatisch mee te laten opstarten en om hem in osx te "integreren" ben even de naam kwijt hoe dat heet in Fusion. Je ziet dan alleen je osx gui maar kunt via de dock ook Windows apps opstarten vanuit je vm. Wanneer je dan een Windows app opstart zie je deze in de osx omgeving en niet de Windows omgeving. Echt super gedaan.

Maar als ik eerlijk moet zijn. Als ik er als systeembeheerder naar kijk en je zou OSX willen gebruiken in een zakelijke omgeving waar ook gebruikers OSX gebruiken loopt Apple ver achter op Microsoft. Als systeembeheerder kun je maar weinig contole uitvoeren op een Mac.

Maar verder is een mbp vooral leuk voor eigen gebruik :-) No Way dat mijn niet ict collega's op een mac gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
d-illusion schreef op zondag 16 januari 2011 @ 13:01:
[...]

Maar als ik eerlijk moet zijn. Als ik er als systeembeheerder naar kijk en je zou OSX willen gebruiken in een zakelijke omgeving waar ook gebruikers OSX gebruiken loopt Apple ver achter op Microsoft. Als systeembeheerder kun je maar weinig contole uitvoeren op een Mac.
Zeker nooit OS X server geprobeerd. Ook daar kan je restricties op OS X leggen. Alleen ja Mac is misschien niet hellemaal bedoeld voor alleen office gebruik. Maar spits zich meer op het grafiche industrie.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackarleth
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 23:49
To_Tall schreef op zondag 16 januari 2011 @ 16:42:
Alleen ja Mac is misschien niet hellemaal bedoeld voor alleen office gebruik. Maar spits zich meer op het grafiche industrie.
Waar baseer je deze gedachtegang op? Dat grafische software beter draait op Mac is een puur placebo effect, je denkt dat het zo is dus dan is het ook zo (je hebt per slot van rekening toch genoeg betaald voor je hippe Mac). Apple monteert dezelfde hardware als alle andere fabrikanten met uitzondering van de processor, hier kiezen ze voor een 5 jaar oud model. Dus een laptop met dezelfde hardware zal even goed grafische applicaties draaien als een laptop met Windows/Linux.

/ontopic:
Als je enkel Windows gebruikt in je bedrijfsomgeving blijf dan bij Windows, je gaat het alleen maar moeilijk maken voor jezelf door over te stappen op een ander OS wat geen ondersteuning bied en ook nooit ondersteuning zal bieden aan de gebruikte software.

"Think Different" is een hele leuke slogan maar in een bedrijfsomgeving kijken ze naar preformance en niet naar hoe gelikt een OS eruit ziet of hoe mooi het doosje is waar je computer inzit. Als het voor je werk is: neem dan het standpunt aan van je bedrijf, is het voor eigen gebruik: denk dan gewoon logisch na. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
jackarleth schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:09:
[...]

Waar baseer je deze gedachtegang op? Dat grafische software beter draait op Mac is een puur placebo effect, je denkt dat het zo is dus dan is het ook zo (je hebt per slot van rekening toch genoeg betaald voor je hippe Mac). Apple monteert dezelfde hardware als alle andere fabrikanten met uitzondering van de processor, hier kiezen ze voor een 5 jaar oud model. Dus een laptop met dezelfde hardware zal even goed grafische applicaties draaien als een laptop met Windows/Linux.

/ontopic:
Als je enkel Windows gebruikt in je bedrijfsomgeving blijf dan bij Windows, je gaat het alleen maar moeilijk maken voor jezelf door over te stappen op een ander OS wat geen ondersteuning bied en ook nooit ondersteuning zal bieden aan de gebruikte software.

"Think Different" is een hele leuke slogan maar in een bedrijfsomgeving kijken ze naar preformance en niet naar hoe gelikt een OS eruit ziet of hoe mooi het doosje is waar je computer inzit. Als het voor je werk is: neem dan het standpunt aan van je bedrijf, is het voor eigen gebruik: denk dan gewoon logisch na. ;)
En waar basseer jij op dat ik prefereer dat grafische apps alleen op OS X draaien? Tuurlijk zijn er mensen die op een windows bak photoshoppen. Maar als we kijken naar de multimedia industrie Audio, Video en Foto bewerking. En ook hier op het T.net forum. Mac overheerst daar meer dan windows.

OS X zal nooit gebruikt worden in een Enterprise omgeving voor normale bedrijven. Hier doel ik op de industrie zoals deze nu gevormd is. Nee een accountants kantoor, advocaten kantoor, Auto dealer e.d. alleemaal windows based werkstations :)

Het beheer van windows systemen is over het algemeen goedkoper omdat personeel in overvloede is waardoor de prijs van een beheerder stuk lager KAN zijn dan dit van een OS X beheerder.
En natuurlijk dan ook niet vergeten dat het grootste deel van nederland thuis ook windows draait waardoor opleidingingen e.d. op scholen en op bedrijven hierop gespitst zijn.
In het bedrijfsleven is Windows goedkoop en men is er bekend mee. kortom je haalt een hoop rommel op je nek als je binnen een bedrijf ineens beslist van we gaan van windows naar OS X. en dan de kosten voor hardware maar niet te spreken.

Somige mensen vinden het in windows al lastig om de turn off button te vinden laat staan dat je dit dan moet gaan uitleggen aan dezelfde mensen die dan OS X gaan gebruiken ;)

OE bijna vergeten ;-) Apple heeft voor de MacBook Air een kleinere CPU laten ontwikkelen door intell. Dus zo 5 jaar oud zijn de procs niet in de MacBook. De T8300 Intel C2D 2.4 Ghz werdt in Jan 08 door intel geintroduceerd en in Mei dat jaar kocht ik deze MacBook. Uh 5 jaar oude processor?? Hmm.. Liep Intel dan achter??? bron ;) Wikipedia: List of Intel Core 2 microprocessors

Nog een kleine edit :+
De MacBook Pro's die nu geleverd worden hebben een i5 of een i3 proc.. Wist niet dat die krengen al 5 jaar in de winkel lagen. dan had ik nooit een c2d Computer voor mn ouders gebouwd maar een i5.. Bashen is leuk. maar dan wel met feitenkennis!!

[ Voor 12% gewijzigd door To_Tall op 16-01-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Precies en soms kiest Apple express voor iets oudere procs omdat die met een betere videokaart zijn gekoppeld, zoals de 1.4/16.Ghz in de 11" Macbook Air, ze hadden ook op Sandy Bridge kunnen wachten maar dan zat er een Intel GPU bij, nee bedankt.
En kijk eens wat reviews op Youtube, de nieuwe Macbook Air lijkt zelfs veel sneller dan de Macbook pro's dankzij zijn snelle SSD.

Heel veel mensen bashen de iPad ook omdat die geen Flash ondersteund, Apple is niet achterlijk en dat doen ze alleen met een goede reden.
Mooie is wel dat steeds meer site's snel overstappen naar HTML5, anders zaten we nog jaren met dat achterhaalde Flash.

[ Voor 25% gewijzigd door Bierkameel op 16-01-2011 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gromborg
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 17:47
Allemaal goed en wel, maar wat als je de Macs gewoon mooi vindt en alle gedoe met kabels en zo'n grote desktopkast onder of op je bureau zat bent? Dan is er toch geen serieus Windows-alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Elke all-in-one?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je enkel een macbook toejuichen.. Enkel, als je OSX Niet gaat gebruiken zijn er goedkopere andere oplossingen. Ok, je kan het doen voor het uitzicht, maar dat is dan wat je zelf wil, daar kan ik je niet helpen over beslissen.

Overigens deed je TS mij denken aan deze review:
reviews: CES: Hands-on met Samsungs MacBook Air-concurrent

Misschien iets om eens te bekijken als je toch enkel Windows zou draaien..

Ohja, wat ik er ook even wil bijvertellen.. Heb betere ervaring met Windows onder Bootcamp te draaien dan Windows op een windows laptop(of gelijk welke pc).. Geen idee hoe het komt maar op m'n MBP nooit BSOD gehad, op m'n XXODD(vorige laptop) regelmatig.. Ben nu wel overgestapt naar VMWare voor windows omdat ik 8gb Geheugen er in gestopt heb.. Werkt ook soepel voor wat ik nodig heb in windows, geen idee hoe het met die systeembeheer taken zit.. (Gebruik het enkel om een .dwg naar .3ds om te zetten via 3DS Max)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gromborg
Elke all-in-one?

Pff, de Sony Vaio heeft een magere uitrusting en krijgt nou niet zo'n fantastische beoordeling in de CT-magazine. De Dell Vostro heeft zelfs nog een core 2 duo. MSI dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Gromborg op 16-01-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:54

FTL

Het was een kwestie van tijd: het gaat weer uitdraaien op PC vs Mac fight.

In het kort: niet zeuren: kan je een Mac gebruiken (native versies van Apps of via virtualisatie) en heb JIJ het geld d'r voor over: DOEN. Kan je niet je software erop draaien: misschien geen goed idee.

Ga dus niet weer:
- Specs vergelijken
- Gezever over apple-magic pixy dust hardware
- 500% goedkopere en snellere PC alternatieven
- Virus / stabiliteit van OS

Deze discussies zijn over en over en over gevoerd tot vervelends toe.
Conclusie: iedereen zijn voorkeur: kies wat JOU aanspreekt.

Ik ben vrij recent geswitched naar Mac, beste move die ik gedaan heb ik lange tijd.
En ja: ik weet dat ik voor 1 euro 50 een betere PC had kunnen kopen.
Ik geen average user ben en werk voor mijn werk veel met microsoft producten (office, servers en development software) op Windows!

Grappig he? Gebruik Mac en PC, beide naar alle tevredenheid zonder te bashen :)

Goede alternatief: HP Envy
http://www.shopping.hp.co...books&a1=Category&v1=ENVY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gromborg
Reactie op FTL:
Ik wil niet bashen hoor, volgens mij sta ik er hetzelfde in als jij. Ík ga ook switchen, maar zal niet ontkomen aan Windows en Office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ach ja En zo gaan we weer van voor af aan beginnen.
Waar het mij voornamelijk om ging was om de feiten.

Apple wordt voornamelijk in bedrijfs situatie gebruikt door of PR of bij een multimedia bedrijf. Dat het ook op windows kan is bekend. Maar men blijft de mac hierin handhaven. Ja op Macs kunnen we ook office apps gebruiken genoeg apps daarvoor, alleen men blijft windows gebruiken. same deal.

Waar we denk ik naar moeten kijken nu voor de TS altans hij zelf. :+
Waarom zou je een mac gebruiken als je windows prefereerd. of zeker op zakelijk vlak waarom een macbook voor je werk gebruiken terwijl je windows beheerder ben? Ik ben zelf ook windows beheerder en ik gebruik een mac. maar ik zou mijn mac nooit in een domein gooien omdat dat geen logische stap is. Het kan wel maar Mac is niet geschikt om een windows omgeving te beheren.
Natuurlijk kan je RDP openen, en dan windows beheren. Maar om mijn visie te geven! Uniformiteit Gebruikers een dell machine geven jij ook dezelfde dell machine. Servers allemaal hetzelfde type dit geeft vertrouwen in je omgeving.

Apple aparatuur zijn stuke state of the art perfecte machine's werken uitmuntend maar Windows is dat ook oke in bepaalde gevallen dan ;). Denk niet in een box maar buiten de box. En je ziet waar een mac in staat is het is een prachtige machine met een uitmuntend OS dat is mijn beleving. Dell HP en andere hebben op een bepaalde manier hetzelfde.

Bedenk goed waarom je een mac zou nemen en wat je er mee zal doen. Een windows machine schaft iedereen aan omdat ze weten ik kan internetten, speletjes spelen en natuurlijk beetje briefjes schrijven. een mac kan het zelfde media windows heeft zo zijn eigen tools apple ook. Photoshop kan zowel op een mac als op een windows machine. Bij mij is alles thuis van apple behalve me Lenovo 410P die is van de zaak. Ik zou prive en omdat een groot deel van mijn data op de mac staat niet zo snel meer terug schakelen. Omdat ik een bepaald doel ermee heb.

Koop een PC en installeer een keer OS X x86 en bekijk of je er mee uit de voeten kan. Heb je dat gedaan en ben je hellemaal tevreden over OS X?? Koop dan alsnog een Apple machine en je zult versteld staan :)
just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OS X zal nooit gebruikt worden in een Enterprise omgeving voor normale bedrijven. Hier doel ik op de industrie zoals deze nu gevormd is. Nee een accountants kantoor, advocaten kantoor, Auto dealer e.d. alleemaal windows based werkstations :)
Ons hele advocatenkantoor werkt met Macs. Werkt top (+/- 30 man)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:42:
[...]

Ons hele advocatenkantoor werkt met Macs. Werkt top (+/- 30 man)
30 man vind ik nou niet echt een enterprise omgeving :+

Er zullen hoogst waarschijnlijk bedrijven zijn die andere hardware prefereren. Maar nogmaals als je nou 30x 2000 euro uitgeef of 6000x 2000 euro dat is een behoorlijk verschil als je al een pc kan kopen voor ach wat zou het zijn 300 euro?? max 600?

Advocaten zijn trouwens een ander type volk! Die pochen vaak met hun geld. kopen de duurste auto's willen state of the art spullen. designer stoelen tafels e.d. maar alles wat hun niet raakt of interesant vinden B.V. ICT dat moet zo goedkoop mogelijk want ja wij zijn nou eenmaal fee burners :)

Heb voor een groot advocaten kantoor gewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo off-topic als maar zijn kan, maar kan de titel niet veranderd worden in: To Mac or not to Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

To_Tall schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:10:
[...]

Ach ja En zo gaan we weer van voor af aan beginnen.
Waar het mij voornamelijk om ging was om de feiten.
Waar elke discussie op neerkomt is:
1) er zijn mensen die zich concentreren op één aspect van de machine; uiterlijk, bouw, software
2) er zijn mensen die zeggen dat het 'oh zo moeilijk is en niet wordt gedaan'

In werkelijkheid is het zo: als je echt iets wilt en denkt dat je de technische know-how hebt kun je zelfs met BeOS meekomen in de omgeving van de TS. Alle veelgebruikte software loopt min of meer wel overal op. Het punt is alleen: alle support is gericht op het standaardsysteem: Windows. Als je iets anders kiest, zul je de vreemde eend in de bijt zijn, en je moet je afvragen of je daar klaar voor bent. De reden om een mac of welke andere PC dan ook te kiezen doet er niet toe, en in 99% van de gevallen komt het gewoon op exact hetzelfde neer als een auto kopen: de kleur en 'omg die wil ik hebben'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:56
Ik ben nog niet full-time werkzaam als systeem beheerder maar doe dit als bijbaan bij een wat kleiner bedrijf - wat Windows based is. Naast dat studeer ik in de ICT waarvan de basis vooral Windows/Cisco is.

Beheer gaat simpel via de remote desktop client voor OS X, er draait [nog] geen virtualisatie pakket. Als dat wel zo is start ik gewoon simpel een VM op, zoals ik dat thuis ook doe om m'n eigen Citrix Xen bakken te beheren. Mijn eigen guests zijn overigens zowel Linux als Windows based.
Op mijn werk beheer ik momenteel Windows Server 2003, XP, Vista en 7 clients waar straks nog een SBS 2008 server bij gaat komen; dit alles is prima te doen en ik zal als de SBS bak eindelijk draait waarschijnlijk m'n standaard VM in het domein plaatsen i.v.m. beheersgemak.

Ik loop over het algemeen maar tegen 1 probleem aan: Office, maar heb Office 2011 dan nog niet geprobeerd. Verder is het allemaal goed te doen, maar ik moet er ook duidelijk bij zeggen dat ik om 1 reden over gestapt ben op een Mac: het OS zelf, jaren liggen 'klooien' met de verschillende versies van Windows (2000/XP/Vista) en een aantal Linux distro's op m'n laptop (o.a. Debian en Arch) maar niks leek passend genoeg. Uiteindelijk maar eens OSx86 geprobeerd en ik was meteen verkocht.

Mijn conclusie is dus hetzelfde als die van een aantal anderen:
• Koop je er een voor het OS? Zeker doen, maar zorg dat je het eerst leert kennen voor de zekerheid
• Bezig met teveel Windows Apps? Beter koop je er dan geen, een 4-tal klasgenoten heeft een MacBook Pro gehaald - ze moesten en zouden er ook een hebben. Alle 4 waren ze wild over het OS zelf, maar uiteindelijk zie ik ze nog zo'n 95% van de tijd in Windows 7 hun school/werk uitvoeren.

ps: Ik draai op zowel OSX als m'n Windows VM's een virusscanner, overkill maar better safe then sorry. Ook als je OS geen virussen in het wild kent blijf je verantwoordelijk voor je eigen systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat gebruik je voor programma's?

Ik zat er zelf het afgelopen jaar ook over te denken, maar telkens kwam ik weer tot de conclusie dat ik momenteel nog voornamelijk windows apps gebruik en dat het er dan op zou neerkomen dat ik continue in een VM zou werken.

En tja, voor ongeveer 99% van de software kent apple vervangers, maar ik ben gewoon redelijk kieskeurig in mijn software, als ik een programma heb waar ik de keyboard shortcuts van ken dan vind ik alternatieven leuk, maar of ik kan 3 weken shortcuts gaan leren (en me ondertussen ergeren) of ik kan 3 avonden besteden aan het zo goed mogelijk instellen van shortcuts. Alletwee de bezigheden heb ik geen zin in (naast het eerst moeten zoeken naar goede alternatieven) en helemaal niet als het op windows gewoon werkt...

Daarom heb ik voor mezelf gezegd dat ik er over 2 jaar nog eens naar ga kijken, ik ga toch steeds meer de kant op van standaard algemene software ipv specialistische software.

Voor mezelf heb ik als stelregel dat ik max 1 uur per week een VM nodig zou hebben, is het meer dan wordt de mac gewoon een erg dure windows machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 22:12

mvh

State Governor

Whieee schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:19:
[...]

...

Dat je de Mac af loopt te kraken in een Mac forum is natuurlijk een beetje een obvious troll, en ik kan daar ook niet echt mee zitten. Het is maar hoe je je vrijdagmiddag wilt besteden. Wat ik wel erg jammer vind is dat je door je mening op deze manier te projecteren als feit een enorm gebrek aan inlevingsvermogen toont. Immers, jouw eisen aan een laptop zijn 100% zeker niet gelijk aan die van de rest van de wereld.
Misschien heb je wel gelijk; ik moet bekennen dat ik op een post in de reactielijst gereageerd en niet eerst gekeken naar het subforum ;). Ik heb het niet als troll bedoeld, maar ik (probeerde) te reageren op het punt dat de TS waarschijnlijk (een deel van) zijn software onder Windows moet draaien, en dan is een MB waar je Windows op draait een slechtere keus dan een andere laptop waar je Windows op draait, want die zijn meestal goedkoper en soms krachtiger. Zo gauw je een aanzienlijk deel in OSX wilt/kunt werken wordt het een heel ander verhaal.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk heb ik een Mac omdat ik m cool vind. In gebruiksgemak oid heb ik geen favoriet OS; ze doen allemaal niet wat je uiteindelijk wil. En voor alles altijd wel een vervangende software gevonden. En dat vind ik bovendien nog eens leuk om te zoeken. Een Mac is gewoon stoer (net als roken).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

To_Tall schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:49:
[...]

30 man vind ik nou niet echt een enterprise omgeving :+

Er zullen hoogst waarschijnlijk bedrijven zijn die andere hardware prefereren. Maar nogmaals als je nou 30x 2000 euro uitgeef of 6000x 2000 euro dat is een behoorlijk verschil als je al een pc kan kopen voor ach wat zou het zijn 300 euro?? max 600?

Advocaten zijn trouwens een ander type volk! Die pochen vaak met hun geld. kopen de duurste auto's willen state of the art spullen. designer stoelen tafels e.d. maar alles wat hun niet raakt of interesant vinden B.V. ICT dat moet zo goedkoop mogelijk want ja wij zijn nou eenmaal fee burners :)

Heb voor een groot advocaten kantoor gewerkt!
Advocaten bureaus,media bedrijven (pr/reclame/televisie), ontwikkelingssamenwerking bedrijven, scholen, advies bureau's, medische instellingen (laboratoria's) en onderzoeksinstituten.
Ik zie het allemaal langs komen we hebben zelfs een tijd terug een auto dealer gehad die wilde overstappen.
Het enige probleem is dat al die rot applicaties zijn geschreven door prutser bv en er dus geen fatsoenlijk alternatief is of dat het vage legacy rotzooi is (in de meeste gevallen).

In ieder geval hebben wij een zeer gevarieerd en uitgebreide klantenlijst met Mac hardware.
Overigens heeft de medische industrie wel weer een streepje voor omdat het aanbod specialistische mac software heel goed is. Zoals bijv.: http://www.graphpad.com/prism/Prism.htm
En de grafische industrie vooral vanuit gewoonte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 22:01:
[...]
Advocaten bureaus,media bedrijven (pr/reclame/televisie), ontwikkelingssamenwerking bedrijven, scholen, advies bureau's, medische instellingen (laboratoria's) en onderzoeksinstituten.
Ik zie het allemaal langs komen we hebben zelfs een tijd terug een auto dealer gehad die wilde overstappen.
Ik hoop toch niet dat als een klant uit deze sectoren bij je komt dat dan je 1e advies mac is ongeacht achtergrond.
Persoonlijk zou ik namelijk pas na een uitvoerige inventarisatie mac aanraden.

Momenteel hebben nog te veel mensen van die "rot applicaties" die simpelweg in VB / Access oid geschreven zijn. Met uitzondering van Advocaten bureaus / media bedrijven ken ik voor de rest wel wat basis-applicaties die gewoon standaard zijn in hun branche maar die enkel windows zijn.
Zijn het 1 of 2 mans bedrijfjes, dan kunnen ze veelal wel zonder die basis-applicaties. Zijn het multinationals dan hebben ze veelal het geld om zelf een applicatie te laten schrijven, maar zo ongeveer alles wat er tussenin zit is afaik gewoon aangewezen op windows.
In ieder geval hebben wij een zeer gevarieerd en uitgebreide klantenlijst met Mac hardware.
Tja, bedrijfsmatig blijf ik toch enigszins kritisch tegenover Mac staan, de algemene software is zo goed als altijd wel verkrijgbaar, maar de specialistische software is nog iets te vaak het hobby nivo wat enkel onder windows gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:58:

Ik hoop toch niet dat als een klant uit deze sectoren bij je komt dat dan je 1e advies mac is ongeacht achtergrond.
Persoonlijk zou ik namelijk pas na een uitvoerige inventarisatie mac aanraden.
Sterker nog...bedrijven komen juist naar ons toe omdat ze compleet over willen naar de Mac. Een consultancy ronde later hebben wij inderdaad wel geïnventariseerd of dat ook mogelijk is. Bij de auto-dealer bijv. niet vanwege de grote omslag in software maar bij anderen weer wel. Maar er zit dan ook wel al 10+ jaar aan Mac-integratie ervaring en 30 jaar aan algemene Mac ervaring bij ons. (Daarnaast doen wij overigens ook zeer specialistische maatwerk software)
[b]Gomez12 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:58:[/b
Momenteel hebben nog te veel mensen van die "rot applicaties" die simpelweg in VB / Access oid geschreven zijn. Met uitzondering van Advocaten bureaus / media bedrijven ken ik voor de rest wel wat basis-applicaties die gewoon standaard zijn in hun branche maar die enkel windows zijn.
Zijn het 1 of 2 mans bedrijfjes, dan kunnen ze veelal wel zonder die basis-applicaties. Zijn het multinationals dan hebben ze veelal het geld om zelf een applicatie te laten schrijven, maar zo ongeveer alles wat er tussenin zit is afaik gewoon aangewezen op windows.
Tja, bedrijfsmatig blijf ik toch enigszins kritisch tegenover Mac staan, de algemene software is zo goed als altijd wel verkrijgbaar, maar de specialistische software is nog iets te vaak het hobby nivo wat enkel onder windows gemaakt is.
Ligt totaal aan welk specialisme een bedrijf heeft.
Voor de medische/farmaceutische industrie is ook de specialistische software voor mac (zie mijn eerdere voorbeeld van Prism). De DNA sequencer hangt wel aan een Windows bak maar die worden sowieso door de bedrijven geleverd en onderhouden die ook de sequencer leveren. Maar er zijn ook stralingsmachines welke nog met Machintosh Performa (1995) worden bediend!
Wij hoeven in ieder geval een klant vrijwel nooit 'teleur' te stellen, zo'n 90% kan vaak wel vervangen worden met een Mac en die overige 10% gaat vaak om Accountancy software etc. welke of onder Parallels kan draaien of door enkele windows bakken neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:38

Twazerty

AVCHDCoder developer

Gaat je productiviteit niet naar beneden door gevirtualiseerd windows aan te sturen? Ik hoor eigenlijk alleen maar redenen om geen Mac OS X te kiezen. Als je alleen maar Microsoft producten moet onderhouden dan gaat dat toch het snelste op native windows? Of je nu native Windows op Apple of op Asus draait boeit niet zo.

Draai het eens op. Stel dat je alleen Mac OS moet onderhouden. Dan doe je dat toch ook niet met Windows?

[ Voor 14% gewijzigd door Twazerty op 19-01-2011 01:30 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:20:
[...]
Sterker nog...bedrijven komen juist naar ons toe omdat ze compleet over willen naar de Mac.
Tja, de wil is er meestal wel :) alleen kan het ook echt?
[...]
Voor de medische/farmaceutische industrie is ook de specialistische software voor mac (zie mijn eerdere voorbeeld van Prism).
Zonder al te offtopic te gaan, maar dat Prism is voor zover ik op de website zag enkel engels. Er zullen vast genoeg mensen zijn die dat accepteren, maar ik ken ook genoeg bedrijven die dat nooit gaan accepteren...
Wij hoeven in ieder geval een klant vrijwel nooit 'teleur' te stellen, zo'n 90% kan vaak wel vervangen worden met een Mac en die overige 10% gaat vaak om Accountancy software etc. welke of onder Parallels kan draaien of door enkele windows bakken neer te zetten.
Eerlijke vraag, vind jij parallels / enkele windows bakken echt een nette oplossing? Het klinkt me erg hobby-bobberig in de oren namelijk?
Maar dat komt ook doordat ik bedrijven heb gezien die mac aangeraden kregen om daarna 90% van hun tijd in een VM te werken ( tja, hun erp was enkel voor windows, maar gelukkig hadden ze wel hun mail onder OSX behalve als ze vanuit het erp wilden mailen, daarvoor was weer een outlook in VM nodig, briefjes tikken ging perfect onder OSX enkel had de erp-leverancier wat leuke office-macros waardoor het eerst aangemaakt werd in Word onder VM dan opgeslagen op netwerk en dan geopend onder OSX ).
Oftewel theoretisch werkte het grotendeels ( enkel hun erp kon niet overgezet worden ) praktisch was het veelal gewoon een bak geld die weggegooid was omdat de mensen toch primair werkten met een VM.

Persoonlijk hanteer ik voor mezelf zoiets van als ik op 1 uur per week VM (niet-zakelijk) nodig zou hebben dan kan ik over naar Mac, als ik iemand zou moeten adviseren dan zou ik enkel een mac aanraden als 95% van de werkplekken compleet zonder parallels / VM / windows bakken over zou kunnen.
Bij alles onder de 95% gaan volgens mij de toekomstige kosten exponentiieel stijgen ( pietje wil ook dat handige tooltje wat klaasje heeft. Voor klaasje was een windows licentie + een app licentie ingecalculeerd, voor pietje niet echt dus die uitbreiding wordt spontaan een stukje duurder dan begroot )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 22:01:
Overigens heeft de medische industrie wel weer een streepje voor omdat het aanbod specialistische mac software heel goed is. Zoals bijv.: http://www.graphpad.com/prism/Prism.htm
En de grafische industrie vooral vanuit gewoonte.
Maar voor zulke software hoef je niet over te stappen; die is er ook voor de PC. Overstappen is natuurlijk meer dan alleen nieuwe hardware neerzetten en zeggen dat er programma's voor de Mac zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:20:
Sterker nog...bedrijven komen juist naar ons toe omdat ze compleet over willen naar de Mac.
Mijn ervaring is dat niet het bedrijf over wil, maar dat er een enthousiasteling (soms missionaris) het in zijn hoofd heeft gekregen dat het hele bedrijf over moet omdat deze er voor is. En natuurlijk kan het, maar of het zinvol is, is wat anders.
Voor de medische/farmaceutische industrie is ook de specialistische software voor mac (zie mijn eerdere voorbeeld van Prism). De DNA sequencer hangt wel aan een Windows bak maar die worden sowieso door de bedrijven geleverd en onderhouden die ook de sequencer leveren. Maar er zijn ook stralingsmachines welke nog met Machintosh Performa (1995) worden bediend!
Huh, hangt de DNA sequencer aan een Windows-bak? Denk het niet ;) . In ieder geval niet bij ons (grote, UK nationale!) DNA sequence center, en zeker niet bij het Wellcome Trust Sanger Centre. Dat gaat allemaal via Unix/Linux bakken, en soms ook Macs, al is dat vaker downstream analyse, niet de aansturing van de machines :) .
Ja, het kan. Maar dat is wat anders dan moeten. De grafische industrie kan ook makkelijk over op Windows, maar of dat zinvol is? En dat moet de eerste vraag zijn, niet of het kan :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Twazerty schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:29:
Gaat je productiviteit niet naar beneden door gevirtualiseerd windows aan te sturen? Ik hoor eigenlijk alleen maar redenen om geen Mac OS X te kiezen. Als je alleen maar Microsoft producten moet onderhouden dan gaat dat toch het snelste op native windows? Of je nu native Windows op Apple of op Asus draait boeit niet zo.

Draai het eens op. Stel dat je alleen Mac OS moet onderhouden. Dan doe je dat toch ook niet met Windows?
Hangt een beetje van je applicatie af, en hoe je het gebruikt.

Ik tik dit nu op een Macbook Pro 13". Ik heb Windows XP via Parallels en Windows 7 via Bootcamp lopen (S.T.A.L.K.E.R. for the win ;)).

Spelletjes spelen via Parallels kan je vergeten. Railroad Tycoon red je prima, maar daarboven wordt het echt te traag. Office 2010? Perfect.

Een ander ding is hoe je werkt. Parallels (en VMWare) hebben de mogelijkheid om de programma's in je "Explorer" ("Apple-Dock") terug te laten komen als iconen. Dus dan heb je je native Mozilla Firefox, Finder, je Documents-map, en dan zo'n gaar Microsoft Office icoon ertussen wat net niet lekker integreerd. Daar wordt ik dus wel !@# van. Oftwel: ik draai Parallels alleen maar Windowed, en dan heb je netjes je Windows XP in Mac OSx, en dat werkt.

Een laatste mooi iets is je virtuele folders in Windows XP. Ik kan vanuit Windows XP gewoon naar mijn homedirectory in MacOSx. CD branden? Werkt gewoon. Wat dat betreft: prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Twazerty schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:29:
Gaat je productiviteit niet naar beneden door gevirtualiseerd windows aan te sturen?
Puur persoonlijk denk ik absoluut van niet. Hardware van tegenwoordig kan makkelijk een VM aan en de apps die je er dan binnen draait (voor beheerstaken) zijn ook niet echt de meest veeleisende apps.
Ze hoeven geen ingewikkelde berekeningen/graphics te doen. Ze hoeven veelal enkel maar overzichtjes etc te tonen.

Qua productiviteit scheelt het vermoed ik niets ( of onder de 1% zolang je geen cpu/gpu intensieve progs gebruikt ). Enkel betaal je wel snel het dubbele voor een Mac ( vs budget windows pc ).
Kijk, gebruik je OSX dan is het die dubbele prijs zeker waard, maar gebruik je OSX enkel als opstartplatform om je windows VM op te starten....
Als je alleen maar Microsoft producten moet onderhouden dan gaat dat toch het snelste op native windows?
Hangt erg van de beheersfunctie af. Standaard MS producten schieten op sommige punten toch tekort. Ik ken genoeg beheerders die ongeveer 90% van de tijd hun MS producten beheren via niet standaard MS-producten.

Als je toch al op het punt zit van scriptjes / niet standaard MS-producten dan boeit het veelal ook niet meer waarop je draait. Zolang je het uiteindelijke resultaat maar in een MS-omgeving kan draaien.
Als jij op OSX een perfecte editor en op Windows enkel notepad hebt om je powershell scriptjes te bewerken, dan ga ik toch liever voor OSX.
Het runnen/testen kan je wel in 2 sec doen op een VM/TS het 2 uur schrijven doe ik het liefste in een voor mij fijne omgeving.
Waarom niet? Supersimpel gezegd is Mac OS enkel een unix-derivaat. En de meeste mensen die ik ken die enkel cli unix/linux servers beheren doen dat toch echt vanaf een mac/windows workstation...
Een cisco-router specialist gaat ook niet op zijn desktop enkel in cisco-os(hoe heet dat ook alweer) werken.

Het gaat er meer om of datgene wat je doet ook goed beschikbaar is voor je favoriete desktop OS dan dat je daadwerkelijke doel-OS ook je eigen OS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:34:
Tja, de wil is er meestal wel :) alleen kan het ook echt?
Euhh..ja..dat zoeken wij dan dus uit en in veel gevallen kan dat dus gewoon.
Zonder al te offtopic te gaan, maar dat Prism is voor zover ik op de website zag enkel engels. Er zullen vast genoeg mensen zijn die dat accepteren, maar ik ken ook genoeg bedrijven die dat nooit gaan accepteren...
Ik moet de eerste wetenschapper nog tegen komen die nederlandstalige software gebruikt. Ik moet de eerste wetenschappelijke software nog tegen komen die überhaupt nederlands is vertaald.
Juist specialistische software is vaak enkel engelstalig zowel op windows als op mac.
Eerlijke vraag, vind jij parallels / enkele windows bakken echt een nette oplossing? Het klinkt me erg hobby-bobberig in de oren namelijk?
Maar dat komt ook doordat ik bedrijven heb gezien die mac aangeraden kregen om daarna 90% van hun tijd in een VM te werken ( tja, hun erp was enkel voor windows, maar gelukkig hadden ze wel hun mail onder OSX behalve als ze vanuit het erp wilden mailen, daarvoor was weer een outlook in VM nodig, briefjes tikken ging perfect onder OSX enkel had de erp-leverancier wat leuke office-macros waardoor het eerst aangemaakt werd in Word onder VM dan opgeslagen op netwerk en dan geopend onder OSX ).
Oftewel theoretisch werkte het grotendeels ( enkel hun erp kon niet overgezet worden ) praktisch was het veelal gewoon een bak geld die weggegooid was omdat de mensen toch primair werkten met een VM.
Eerlijk antwoord, als je het goed integreert wel ja.
Er is niks mis met gemengde omgevingen zolang je deze goed beheerd, The right tool for the right job.
Of is een MS Exchange server in hetzelfde netwerk als een Linux DNS server ook ineens hobby-bobberig?
Is het wel een nette oplossing om vanwege 1 pakket wat door 1 of enkele personen wordt gebruikt alles op windows te standaardiseren? Zal de grafische afdeling van een bedrijf leuk vinden om te horen dat zij over moeten naar windows omdat de accounts niet op mac kunnen werken.
Dat de bedrijven die jij hebt gezien prutser bv en buurman & co hebben ingehuurd als 'consultant' is dan ook hun probleem. Als goede consultant was er gewoon een advies uitgegaan om dan niet op mac over te gaan omdat de investering te groot zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 02:03:
Ik moet de eerste wetenschapper nog tegen komen die nederlandstalige software gebruikt. Ik moet de eerste wetenschappelijke software nog tegen komen die überhaupt nederlands is vertaald.
Juist specialistische software is vaak enkel engelstalig zowel op windows als op mac.
Wetenschapper meld zich :p . Ik ben zelf inderdaad een groot fan van Engelstalige software. Helaas zijn een aantal universiteiten op de standaard werkplek overgestapt, en dan loop je het risico van Nederlandstalige software, zoals Office. Echt specialistische software zal er alleen in het Engels zijn, maar meer algemene software is er vaak ook wel in het Nederlands.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Grappig voorbeeld van iets waarvan ik juist van de meeste mensen hoor dat het juist niet werkt. Ze tikken in pages een briefje en krijgen dan van de ontvanger te horen dat het niet te openen is, oh ja, Vergeten op te slaan als Office document...
Ontvangen email werkt voor die mensen ongeveer soortgelijk. Dan draait er een office in VM, dan openen ze een bestand in excel/word vanuit outlook, slaan dit even tijdelijk ergens op. En opeens is het buiten de VM spoorloos verdwenen. Dan maar even de VM opstarten en het bestandje daar openen en voor je het weet hebben ze niet-synchrone document structuren. Nog even later doen ze alle office werkzaamheden enkel binnen de VM.
Natuurlijk is dit allemaal geen probleem als je gestructureerd werkt, maar de meeste mensen die ik ken doen dat niet echt 100%.

Is het een 100% afgescheiden applicatie dan werkt een VM perfect, maar is het iets algemeens dan gaat het meestal fout doordat mensen de structuur niet consequent hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 01:49:
Huh, hangt de DNA sequencer aan een Windows-bak? Denk het niet ;) . In ieder geval niet bij ons (grote, UK nationale!) DNA sequence center, en zeker niet bij het Wellcome Trust Sanger Centre. Dat gaat allemaal via Unix/Linux bakken, en soms ook Macs, al is dat vaker downstream analyse, niet de aansturing van de machines :) .
ABI wel ja, genetic analyzers, dna sequencers, genotyping.
Een Nanodrop ook en verschillend BioRad spul zoals een GelDoc ook.

Maar we gaan way-off topic.
En de essentie van mijn posts is in mijn beleving altijd geweest, eerst kijken of het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 02:09:
[...]

Grappig voorbeeld van iets waarvan ik juist van de meeste mensen hoor dat het juist niet werkt. Ze tikken in pages een briefje en krijgen dan van de ontvanger te horen dat het niet te openen is, oh ja, Vergeten op te slaan als Office document...
Ontvangen email werkt voor die mensen ongeveer soortgelijk. Dan draait er een office in VM, dan openen ze een bestand in excel/word vanuit outlook, slaan dit even tijdelijk ergens op. En opeens is het buiten de VM spoorloos verdwenen. Dan maar even de VM opstarten en het bestandje daar openen en voor je het weet hebben ze niet-synchrone document structuren. Nog even later doen ze alle office werkzaamheden enkel binnen de VM.
Natuurlijk is dit allemaal geen probleem als je gestructureerd werkt, maar de meeste mensen die ik ken doen dat niet echt 100%.

Is het een 100% afgescheiden applicatie dan werkt een VM perfect, maar is het iets algemeens dan gaat het meestal fout doordat mensen de structuur niet consequent hanteren.
Dit zijn allemaal puur PEBKAC problemen he....
Gewoon slechte opvoeding en instructie van medewerkers, kan je hardware niks aan doen.
Hoevaak er mensen op windows wel niet in Docx opslaan om dan naar iemand te sturen die enkel doc kan openen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2011 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 02:10:
En de essentie van mijn posts is in mijn beleving altijd geweest, eerst kijken of het kan :)
Die vraag is makkelijk te antwoorden: als men het wil en het kan betalen, dan kan het. Ik vind de vraag over zinvolheid en noodzaak een stuk belangrijker :)
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 02:11:
Hoevaak er mensen op windows wel niet in Docx opslaan om dan naar iemand te sturen die enkel doc kan openen.
Mwoh, dat is dan iemand die zijn systeem niet updated houdt. Er is al heel lang een conversie-plugin ;) .
Gewoon slechte opvoeding en instructie van medewerkers, kan je hardware niks aan doen.
Nou, de keuze van het systeem heeft daar wel mee te maken. Het ligt echt niet alleen aan de medewerkers. Daar kom je weer bij de vraag of er een goede businesscase is om over te stappen, en daarbij hoort ook de ervaring van je medewerkers in meegenomen te worden. Techniek moet dienend zijn, niet leidend; hetzelfde geld voor uiterlijk.

[ Voor 55% gewijzigd door gambieter op 19-01-2011 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
[...]

Ho, wacht even. Ik haal nu Office in Parallels aan, wat prima werkt. Ik heb niets gezegd over Pages.

Pages werkt *PERFECT* als je alleen Pages gebruikt. Veel intuïtiever als Word, bijvoorbeeld met opmaak.

Vorig jaar heb ik mijn afstudeerproject gehad (een Powershell-les geven op de Hogeschool Rotterdam, veel screenshots vanuit Parallels, en tikken in Word). Pages werkt !@# als je samenwerkt met iemand met Word (2007). No offence, maar je verliest altijd iets.

Werk je voor je eigen documenten op de Mac, vooral Pages gebruiken. Moet je op een gegeven ogenblik samenwerken met iemand die Word gebruikt, maak dan vooral gebruik van Word op de Mac (of wellicht Word in Parallels), want Pages is een bitch (of: vermoedelijk is Microsoft een bitch, maar ces't ca).

[ Voor 1% gewijzigd door DiedX op 19-01-2011 02:17 . Reden: Wijn, laat op de avond, typo's enzo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 02:11:
[...]
Dit zijn allemaal puur PEBKAC problemen he....
Tsja, ik weet het niet hoor. Maar jij moet mensen overtuigen dat ze mac gaan kopen?
PEBKAC problemen zijn afaik zo ongeveer de grootste reden dat Windows niet te vervangen is in het bedrijfsleven. OpenOffice op Ubuntu is ook een volwaardig office alternatief ( desnoods aangevuld met Thunderbird oid ) maar zo ongeveer alle overgangstrajecten falen op het PEBKAC probleem.
Windows opvoeding / instructie krijgen de mensen thuis met de maandelijkse Aldi/Medion actie-PC, iedere medewerker die thuis email heeft scheelt ongeveer 1 uur trainingstijd per FTE.
Je bedoelt de linux / mac gebruikers als ontvangers neem ik dan aan? Voor Windows is er al een jaar 4 namelijk gewoon een gratis conversie tool.
DiedX schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 02:15:
[...]

Ho, wacht even. Ik haal nu Office in Parallels aan, wat prima werkt. Ik heb niets gezegd over Pages.

Pages werkt *PERFECT* als je alleen Pages gebruikt. Veel intuïtiever als Word, bijvoorbeeld met opmaak.

Vorig jaar heb ik mijn afstudeerproject gehad (een Powershell-les geven op de Hogeschool Rotterdam, veel screenshots vanuit Parallels, en tikken in Word). Pages werkt !@# als je samenwerkt met iemand met Word (2007). No offence, maar je verliest altijd iets.
Dit ga je toch niet serieus menen? Ik heb in de planning staan om over ongeveer 2jaar nog eens naar een mac-conversie te kijken, maar als dit soort problemen nu nog steeds spelen dan moet ik dat nog maar eens gaan heroverwegen. In principe maak ik geen enkel (office)bestand enkel voor mezelf.
Altijd zit er wel ergens in de keten iemand die windows gebruikt. Als ik jouw reactie zo lees dan kan je beter OO gebruiken dan Pages. Dat lijkt me niet echt helemaal de bedoeling...

[ Voor 32% gewijzigd door Gomez12 op 19-01-2011 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
Gomez12 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 02:51:
[...]
Altijd zit er wel ergens in de keten iemand die windows gebruikt. Als ik jouw reactie zo lees dan kan je beter OO gebruiken dan Pages. Dat lijkt me niet echt helemaal de bedoeling...
Ik heb nog nooit een .ppt gezien die in OO.org er net zo uitzag als in MS Powerpoint...
Sterker nog, het ziet er meestal dramatisch uit. (Niet te presenteren) Gelukkig bestaan er pdf's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:06
Ik ben ook recentelijk geswitcht en draai op mijn Mac de nieuwste versie van MS Office. Ik draai de Mac-versie, dus niet via Parallels. Ondanks alle horroverhalen vind ik het eerlijk gezegd 200% meevallen. Aan Pages ga ik niet beginnen, aangezien ik in mijn werk eigenlijk voornamelijk te maken heb met Office-gebruikers.

Ik heb tot nu toe nog geen spijt van mijn switch alhoewel ik de prijs die ik betaald heb voor mijn MBP nog altijd belachelijk vind.

[ Voor 25% gewijzigd door havana op 19-01-2011 09:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ook ik ben zeer recentelijk(2 weken terug) overgestapt van Windows naar Mac. Zelfs ik als Apple hater... waarom? Omdat ik nieuwschierig was! :)
En nu ik het heb werk ik ook nog wel met Windows hoor, want m'n desktop is gewoon een Windows 7 bak. Maar god wat werkt dat OSX prettig! :) Niet normaal. Het is rete snel, alles werkt handig en het zit gewoon over het algemeen wat logischer in elkaar. Daarnaast heb ik nog geen één app gevonden die er niet voor Mac is.
Daarnaast beheer ook ik een Windows Server park. Geen extreem groot server park ofzo, maar toch moet ik er geregeld wat doen natuurlijk. Ik connect dan gewoon vanaf m'n Mac naar de Windows terminal en doe daar alles. Voor bijvoorbeeld XenCenter gebruik ik gewoon bootcamp en Parallels met Windows 7 ! Werkt meer dan prima :)

Daarnaast ziet Mac er natuurlijk gewoon gelikt uit. Ik had het veel eerder moeten doen _/-\o_

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 17:26

Bosmonster

*zucht*

Jesse schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 09:26:
[...]

Ik heb nog nooit een .ppt gezien die in OO.org er net zo uitzag als in MS Powerpoint...
Sterker nog, het ziet er meestal dramatisch uit. (Niet te presenteren) Gelukkig bestaan er pdf's.
OO is een klein drama als je daadwerkelijk samen wilt kunnen werken met MS Office gebruikers. Het is een leuk initiatief, maar eigenlijk niet professioneel inzetbaar als je wilt dat anderen ook nog iets met je bestanden kunnen doen.

Je kunt als het om presenteren gaat beter Keynote pakken, of gewoon MS Office aanschaffen.
[...]

Zelfde verhaal een beetje. Waarom al die moeite om Office in een VM te draaien? MSO 2011 lijkt me een stuk handiger.

[ Voor 54% gewijzigd door Bosmonster op 19-01-2011 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Bosmonster schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:29:
[...]

OO is een klein drama als je daadwerkelijk samen wilt kunnen werken met MS Office gebruikers. Het is een leuk initiatief, maar eigenlijk niet professioneel inzetbaar als je wilt dat anderen ook nog iets met je bestanden kunnen doen.

Je kunt als het om presenteren gaat beter Keynote pakken, of gewoon MS Office aanschaffen.
QFT. Keynote werkt zoveel lekkerder dan Powerpoint, maar als je een PPT moet gaan presenteren (mijn apple crashte een week voor mijn afstudeerpresentatie!), dan is dat gewoon !@#. Net zoals Word zijn die applicaties gewoon niet voor elkaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Vandaag ook ff Parallels geinstalleerd op mijn nieuwe Air, nu kan ik vanuit Windows XP lekker VPNen naar werk toe, helemaal perfect en nog snel ook.
Ook het switches tussen apps gaat lekker na wat instellingen wijzigen.
Als ik nu op mijn Windows PC werk zit ik telkens op F9,F10 enzo te rammen voor Expose :(
Je raakt er zo snel aan gewend.

[ Voor 5% gewijzigd door Bierkameel op 19-01-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bierkameel schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:36:
Vandaag ook ff Parallels geinstalleerd op mijn nieuwe Air, nu kan ik vanuit Windows XP lekker VPNen naar werk toe, helemaal perfect en nog snel ook.
Ook het switches tussen apps gaat lekker na wat instellingen wijzigen.
Als ik nu op mijn Windows PC werk zit ik telkens op F9,F10 enzo te rammen voor Expose :(
Je raakt er zo snel aan gewend.
Je kan vanuit OSX ook een VPN maken naar je werk hoor ? :) Tenminste, bij een normale VPN server :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DennusB schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:39:
[...]

Je kan vanuit OSX ook een VPN maken naar je werk hoor ? :) Tenminste, bij een normale VPN server :P
OSX heeft volgens mij wel problemen met Cisco VPN's af en toe, maar er is ook een mooie Cisco VPN client dacht ik en zo heb je nog een shitload aan VPN clients.
Een echte aanrader vind ik: http://www.equinux.com/us/products/vpntracker/index.html
De beste VPN client die ik ken voor Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:16
Tsja, dan ook maar mijn ervaringen.
Ik beheer zowel OSX, Windows als Linux omgevingen/servers. Ik heb daarvoor een Macbook pro en op mijn werk gebruik ik daar of Windows, of OSX op, al naar gelang waar ik mee bezig ben, via bootcamp.

Thuis gebruik ik dezelfde MBP, maar dan alleen Ubuntu, of als ik iets Windows only moet, dan Win 7. Ik ben zelf niet zo'n fan van OSX, want hoewel alles er gelikt uitziet, is wanneer je op een probleem stuit het in mijn ervaring het een crime om iets op te lossen. Dan liever linux of Windows. Maar dat ben ik, en dat is mijn voorkeur.
De hardware van mijn MBP vind ik dan weer wel superieur! Mooi design, en lekker stil. Alleen, waar is die Delete-knop?? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwight1986
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-10-2022
bas-r schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:44:
Tsja, dan ook maar mijn ervaringen.
Ik beheer zowel OSX, Windows als Linux omgevingen/servers. Ik heb daarvoor een Macbook pro en op mijn werk gebruik ik daar of Windows, of OSX op, al naar gelang waar ik mee bezig ben, via bootcamp.

Thuis gebruik ik dezelfde MBP, maar dan alleen Ubuntu, of als ik iets Windows only moet, dan Win 7. Ik ben zelf niet zo'n fan van OSX, want hoewel alles er gelikt uitziet, is wanneer je op een probleem stuit het in mijn ervaring het een crime om iets op te lossen. Dan liever linux of Windows. Maar dat ben ik, en dat is mijn voorkeur.
De hardware van mijn MBP vind ik dan weer wel superieur! Mooi design, en lekker stil. Alleen, waar is die Delete-knop?? :p
De delete-knop is onder osx FN+Backspace :)
edit: toen ik op verstuur drukte, dacht ik of het is sarcastisch bedoelt.. 8)7 het is nog vroeg

[ Voor 5% gewijzigd door Dwight1986 op 20-01-2011 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:16
Dwight1986 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:50:
[...]

edit: toen ik op verstuur drukte, dacht ik of het is sarcastisch bedoelt.. 8)7 het is nog vroeg
Bedankt, maar dat weet ik. :)
Ik mis alleen het directe delete-knopje op mijn tobo. Maar ik heb dan ook 15 jaar van pc toetsenborden gebruik gemaakt en nu pas een maand of zes van dit Apple tobo.
Kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dwight1986 schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:50:
[...]

Ik ken mensen die al een paar jaar met Mac werken en de delete knop nog niet weten zitten.. (De fn+backspace knop dan) Sarcasme of niet, er zijn er genoeg die het niet weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Delete en page down, die mis ik allebei enorm. Maar dat zal wel wennen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:36
Delete = fn-backspace
Page down / up / home / end = cmd en dan pijltje die kant op.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Bij mij op het werk is het een manusje van alles. Bij ons draaien vooral veel Windows bakken, maar ook de nodige Linux bakken en af en toe ook nog een Macbook Pro.

Het mooiste van alles is, onze opper-systeembeheerder is de bezitter van die Macbook Pro en kan er perfect mee uit de voeten. Alleen als hij een desktop moet overnemen draait hij een VM. De rest is uitsluitend zijn eigen OS(X in dit geval).
Op het kantoor is het vooral Windows met de nodige Office app's, maar vanuit die desktops wordt er regelmatig wat op Linux server bakken geprobeerd die op hun beurt weer een virtuele Linux bak zijn die aan onze machines hanges. Want aan onze machines hangen uitsluiten Linux laptops. Dat heeft een 2-tal redenen, geld en onbruikbaarheid van Windows. Maar ergens diep in onze machines zit nog een klein computertje wat op XP-SP1 draait vanwaaruit door de Linux bak het een en ander geregeld moet worden.

Dus wat dat betrefd kan ik goed onderbouwd zeggen dat het wel kan werken. Het grootste probleem bij ons op het werk zijn vooral Windows en Office, omdat de core van ons bedrijf op Linux draait en daar ook direct OpenOffice bij krijgt. Voor de mail gebruiken we Novell, wat op een Linux bak trouwens ook niet zo lekker werkt :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
ZpAz schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 16:36:
Delete = fn-backspace
I know, maar dat is niet handig vind ik, want dan heb je twee handen nodig. Ik ben (en muis) linkshandig, mijn rechter hand lag altijd in de buurt van de delete en page up/down.

Is er trouwens een programma om keyboard te remappen? Die toets boven de backspace gebruik ik toch niet, lijkt me ideaal als dat de delete-knop wordt.

[edit]

Ik heb nu een freeware programma gevonden waarmee je vrijwel alles kunt remappen. Ideaal. Mijn rechter cmd toets is nu page-down, rechter alt-toets = page up en de backslash is delete.

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 20-01-2011 18:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

DennusB schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:39:
[...]

Klopt maar ik doe het naar een Checkpoint firewall en daar heb je een client voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsbenik
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
ZpAz schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 16:36:
Delete = fn-backspace
Bij mij is CMD pijltje naar links en rechts, pagina terug en vooruit.
Als ik fn + pijltjes doe krijg ik wel page up/down /home/end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:36
fritsbenik schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:50:
[...]

Bij mij is CMD pijltje naar links en rechts, pagina terug en vooruit.
Als ik fn + pijltjes doe krijg ik wel page up/down /home/end.
Ik gebruik het enkel in een textbox, daar is het hier wel CMD, of het is al zo lang geleden dat ik een Windows computer heb aangeraakt dat ik niet meer weet hoe page-up e.d reageert ;)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Bij Apple verplaatsen de Home/End PgUp/PgDn alleen de scrollbalk van het document, de cursor blijft dan staan. Bovendien staan home en end voor begin en eind van document, niet begin en eind van regel. In Windows was dit CTRL-HOME en CTRL-END als ik me goed herinner. Als je een "page-up ervaring" wilt zoals in Windows, dan moet je Option (Alt) + PgUp/PgDn doen (of Fn + Alt + up/down op notebooks en draadloos toetsenbord). Door Alt erbij in te drukken gaat de cursor mee, net als in Windows.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bierkameel schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 20:55:
[...]

Klopt maar ik doe het naar een Checkpoint firewall en daar heb je een client voor nodig.
http://www.equinux.com/us...acker/vendor/1/index.html
2 Checkpoints die compatible zijn.
Pagina: 1