Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21
Eerst achtergrond specs:
Camera: D300s (december 2010), tevens getest op een D50 (2007)
Lens: Sigma 70-200 f2.8 EX HSM Macro II (Juni 2008)
Probleem: Front focus opeens

gezocht op GoT: topic

Daar gaat het om een standaard FF/BF probleem bij een nieuwe, voorheen had mijn exemplaar geen FF of BF. Sinds vandaag wel. Er is niets bijzonders gebeurd met me de lens, ik pakte deze gewoon uit de lade voor een macro foto. Er komt wel een rot geluidje van de Focusmotor af, deze is lawaaiiger dan voorheen. Handmatig focussen geeft geen lawaai dus het is niet een element wat aanloopt oid...

Het ligt niet aan de D300s, heb de lens ook op een D50 getest en hier was ook sprake van een FF. Verder staat uiteraard AF-Finetune uit op de D300s. Het is een vrij aanwezig probleem (bij de macro zat de lens er denk ik 10-15mm voor op het blote oog. Ook meerdere malen focussen hielp niets.

Nu heb ik gebeld met Sigma Benelux, hiervan moest ik de lens registreren, dit mislukte omdat deze ouder is dan 2 jaar, mij was ten tijde van aankoop niets vermeld van registratie, 1 jaar garantie dus zonder registratie . De lens komt bij CameraNu vandaan en die zouden standaard 3 jaar garantie leveren... Deze ga ik straks een email schrijven maar ik wilde nu eerst even weten wat het meest voor de hand liggende zou kunnen zijn aan mijn lens, zo intensief is deze niet gebruikt en heeft nooit een tik gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Gewoon naar Camera Nu gaan en blij wezen dat je die extra garantie hebt. Wat boeit het wat het probleem juist is? Als het maar opgelost geraakt, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Klinkt als vuil in de AF-motor (het gekke geluid). De lens kan alleen nog in "grove" stappen focussen waardoor ie niet spot-on is.

Ik heb letterlijk honderden Sigma-lenzen in handen gehad (bij verkoop) maar heb er ook een f*ckload terug gehad om te testen (zeker de lichtsterke zooms met HSM) en die waren erg vaak fors scheel (en dat kan ook na verloop van tijd gebeuren, een lens kan uit spec raken).

Ik kan me nog een keer herinneren dat er een volledig nieuwe batch 18-50 2.8's HSM voor Nikon binnen waren gekomen: allemaal scheel :X

Dat waren nog eens tijden zeg... ;)

edit @ hieronder: ja dat vond ik nou ook :p

[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 14-01-2011 15:55 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Menno's analyse klinkt heel waarschijnlijk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
Valt dus onder garantie if i'm right ? Afijn de lens gaat morgenmiddag naar postkantoor naar CameraNu terug :). .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Pat-Juh schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:38:
Valt dus onder garantie if i'm right ? Afijn de lens gaat morgenmiddag naar postkantoor naar CameraNu terug :). .
Lijkt me wel. Niet blindelings terugsturen maar eerst even bespreken is handiger.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
Wijnands schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 08:30:
[...]

Lijkt me wel. Niet blindelings terugsturen maar eerst even bespreken is handiger.
Zo op afstand kon ze het niet zeggen, terug naar de shop en daar zouden ze even kijken in overleg laten repareren als het buiten garantie is. Zou het jammer/raar vinden als het buiten de garantie is, me beestje is echt zo'n beetje vertroeteld :P. Filter erop, altijd netjes behandeld, altijd mee genomen in lenscase of cameratas. Zit niet eens één echte kras op :). Achterste element was zelfs met wisselen enz. nog vrijwel stof vrij, 1 ministofje ofzo...

Ahwell we zullen het horen vd week : :X nagelbijten ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je garantieclaim dient altijd via de verkoper te verlopen. Je hebt immers geen contractuele relatie met de fabrikant, maar met de verkoper. Gelukkig biedt deze 3 jaar garantie, dus dat probleem moet opgelost worden. Anders kun je stellen dat het product non-conform is. Je hebt het altijd goed behandeld en mocht jouw zachte hand nog te hard zijn om ermee te werken, dan voldoet het niet aan de eisen die je redelijkerwijs kunt stellen aan een dergelijk objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
beestje is zowat vertroeteld. Altijd netjes behandeld, geen eens een krasje ofzoiets dergelijks, B+W filtertje ervoor, dop altijd achterop... Werd wel vaak op het strand gebruikt in een zoutluchtige omgeving maar van een EX lens mag ik verwachten dat die daar tegen kan. Mijn oude "instap" tele 70-300 kon er ook 2 jaar tegen dus dat is geen excuus.

Zullen het horen van de week. Lens zou er morgen moeten aankomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pat-Juh op 17-01-2011 21:42 ]

Pagina: 1