Engenius M35 als access point in bestaand netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 17:04
Beste,

Voor onze vereniging heb ik laatst een Engenius M35 aangeschaft om in de bovenste nok van ons pand ook draadloos bereik te hebben. Het bereik van de router/access point is perfect en overal is een redelijk bereik bij laptops en pc's.

Het probleem is dat het verbinding maken goed gaat maar het toewijzen van IP's niet. Het handmatig instellen van een IP adres op een laptop werkt sporadisch. De verbinding lijkt wel af en toe weg te vallen daarmee. Maar dit laatste ligt niet aan het bereik, dat is altijd goed. Probleem blijft ook bestaan als je naast de antenne gaat staan.

Ik zal het netwerk even schetsen.

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/71/netwerkj.png

De subnetmask is 255.0.0.0.

DHCP lijkt niet goed doorgegeven te worden als ik de M35 als access point gebruik en DHCP heb uitgeschakeld. De ip's worden ongeveer een dag door de SBS server toegewezen en daarna niet meer.

Een tweede optie lijkt mij de M35 als "AP router" in te stellen voor de draadloze clients en hem DHCP adressen te laten uitdelen. Het verbinding maken en toe wijzen van IP's gaat dan perfect. Echter krijg ik internet dan niet werkend op het access point en kan de M35 dan niet pingen naar de server (10.0.0.250). Maar wel naar de modem. Hieronder de instellingen van de AP router van de M35.

Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/1430/settingsha.png

Wat denken jullie dat er mis kan zijn en wat ik kan doen? Eerst de M35 contact laten maken met de server en? Wat kan daar met die verbinding mis zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lentje
10.0.0.1 reageert alleen op ping omdat de M35 zich voor doet als 10.0.0.1 door de WAN settings. Weet iemand hoe ik de M35 correct instel en met welke IP, subnet etc? Extern pingen doet hij nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

LAN en WAN kunnen niet in hetzelfde subnet (wat nu volgens mij wel het geval is).
Verder ben ik benieuwd waarom je een router in plaats van een AP hebt gekocht.

Zoek anders eens op HOW TO router als access point, daar staat beschreven hoe je het netjes kan laten werken.

Alternatief is om de LAN kant van je Engenius in een ander netwerk segment te plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door lier op 14-01-2011 14:43 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lentje
Het is een Access point / Router / WDS link. Multi functional dus!

Probleem bij het draaien als access point was dat de DHCP broadcast niet via wireless werd doorgevoerd waardoor de wireless clienten geen ip kregen toegewezen. Daarom ben ik gaan spelen met het draaien van een DHCP server op de access point door hem in te stellen als Access point Router.

Ik heb nu een firmware upgrade uitgevoerd waarin o.a. iets met DHCP doorvoer en bij WAP beveiliging geen uitval bij veel dataverkeer is verholpen. Ik hoop dat dat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Lentje schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:02:
Het is een Access point / Router / WDS link. Multi functional dus!

Probleem bij het draaien als access point was dat de DHCP broadcast niet via wireless werd doorgevoerd waardoor de wireless clienten geen ip kregen toegewezen. Daarom ben ik gaan spelen met het draaien van een DHCP server op de access point door hem in te stellen als Access point Router.

Ik heb nu een firmware upgrade uitgevoerd waarin o.a. iets met DHCP doorvoer en bij WAP beveiliging geen uitval bij veel dataverkeer is verholpen. Ik hoop dat dat het was.
Voor een access point of als standaard router heb je een draadje nodig, anders heb je een repeater nodig. Je plaatje suggereert dat er een draad tussen de router en de Engenius zit, is dat zo?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
En ik neem aan dat de kabel van de Belkin naar de Engenius aan beide kanten in een LAN poort zitten en niet op de Engenius in de WAN poort. Dan DHCP uitschakelen en hij zou moeten werken als een trein!

Thanks Mate

Pagina: 1