Onbruikbare ruimte USB stick

Pagina: 1
Acties:

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoi,

Ik heb hier een usb-stick van 16GB, deze heb ik al een hele tijd niet gebruikt omdat deze niet meer bruikbaar was. Heb er toen niet echt meer naar omgekeken omdat ik hem niet nodig had, maar nu is het punt gekomen dat ik hem wel nodig heb.

Ik weet niet meer precies hoe het gebeurd is, maar ik heb toendertijd in OSX en in Windows geprobeerd hem te formatteren. Dit is toen blijkbaar niet helemaal goed gegaan.

De situatie is nu dat ik een partitie van 200MB heb, deze is in FAT32. Dan heb ik nog een partitie van 14GB welke geen bestandsysteem heeft, en waar ik ook in schijfbeheer totaal niks mee kan. Niet formatteren, niks. Het heeft ook geen schijfletter.

Heb net via de command prompt geprobeerd te formatteren maar dan pakt hij alleen de partitie van 200MB helaas.

Hier een screenshot van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vdSrNv4nEDqeA6LX1f1kZkN8/full.png

iemand enig idee hoe ik in godsnaam weer gewoon een stick van 16GB krijg :?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 11:36
Windows + partities op USB = nono nono.
Pakt zoals je nu zelf ondervind standaard de eerste partitie die die tegen komt.

Opnieuw partitioneren is de enige optie. Gewoon wegknikkeren, 1 grote partitie aanmaken en formatteren die hap :Y)

Zou als ik jou was, wel even een linux bootcd of een mac erbij pakken om je data van die 14GB partitie te backuppen ;)

[ Voor 40% gewijzigd door LinuX-TUX op 14-01-2011 11:12 ]

• jmxd
  • Niet online
LinuX-TUX schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:10:
Windows + partities op USB = nono nono.
Pakt zoals je nu zelf ondervind standaard de eerste partitie die die tegen komt.

Opnieuw partitioneren is de enige optie. Gewoon wegknikkeren, 1 grote partitie aanmaken en formatteren die hap :Y)

Zou als ik jou was, wel even een linux bootcd of een mac erbij pakken om je data van die 14GB partitie te backuppen ;)
En hoe doe ik dit? Ben normaal een OS X gebruiker, dus niet erg bekend met Windows. Backuppen hoeft niet, er staat niks op de stick. ;)

• opblaashaas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32
Rechtermuisknop op de partities? Krijg je keuze lijstje waar vast wel partitie verwijderen tussen staat.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:16
Daarna moet je een nieuwe partitie aanmaken. Weet even niet hoe die heet (primair volgens mij).
Die kun je dan wel formateren.
Je kunt nu niet formateren omdat er geen partitie aan vast zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 14-01-2011 11:58 ]

• jmxd
  • Niet online
Ja het is dus geen partitie, het is gewoon ruimte waar hij niks mee kan. Als ik rechtermuisknop doe op dat vak krijg ik deze opties:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IF5Q0AbY5BrSWSbvasqLXO0K/full.png

Formatteren geeft deze error:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iSozOtSfPWIsQB6jaBwb2GrW/full.png

de andere opties deze:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/umj2XF7NTLHILPuvxdREvjhO/full.png

Verwijderd

Rechter muisknop op de partitie van 200 MB, partitie verwijderen, dan op het geheel een nieuwe partitie maken. Welke versie van windows? Anders kun je een command prompt openen, daarin Diskpart opstarten.

Dus windows toets + r, cmd intypen en enter. In de command prompt diskpart intypen, enter.

Dan list disk, enter. Kijken welk nummer (n) je USB stick mee heeft gekregen.
select disk n
Clean
Create part prim
format fs=ntfs quick
assign

Nu zou ie weer bruikbaar moeten zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 11:35 . Reden: diskpart commandos toegevoegd. ]

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:31

Mike78

Always

Je moet de 1e partitie eerst verwijderen, vervolgens kan je een nieuwe maken met de volledige grootte.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• jmxd
  • Niet online
Windows 7 is het, partitie verwijden gaat niet op die van 200MB. Die optie staat er niet bij. Denk dat het niet kan omdat hij denkt dat dat de enige partitie is.

Graag meer info over diskpart..

Verwijderd

Twylight schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:34:
Windows 7 is het, partitie verwijden gaat niet op die van 200MB. Die optie staat er niet bij. Denk dat het niet kan omdat hij denkt dat dat de enige partitie is.

Graag meer info over diskpart..
Was mijn post al aan het editten, staat toegevoegd bij mijn vorige post.

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-02 18:51
http://gparted.sourceforge.net/ dit stukje software even op een (andere) usb stick en je pc er van opstarten. Dan usb stick in je pc en je kunt waar normaal /dev/sda o.i.d. staat navigeren naar je usb stick en daar naar harte lust je partities verwijderen / aanpassen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08

SeatRider

Hips don't lie

Heb je niet gewoon zo'n nep USB stick? Die dus wel meldt 16Gb te zijn, maar stiekum slechts 256Mb is?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• jmxd
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:32:
Rechter muisknop op de partitie van 200 MB, partitie verwijderen, dan op het geheel een nieuwe partitie maken. Welke versie van windows? Anders kun je een command prompt openen, daarin Diskpart opstarten.

Dus windows toets + r, cmd intypen en enter. In de command prompt diskpart intypen, enter.

Dan list disk, enter. Kijken welk nummer (n) je USB stick mee heeft gekregen.
select disk n
Clean
Create part prim
format fs=ntfs quick
assign

Nu zou ie weer bruikbaar moeten zijn.
Enorme held _O_ dit heeft gewerkt, hij heeft nu gewoon weer 1 partitie *O*

Ik ben je eeuwig dankbaar :P

Verwijderd

Mooi zo, blij dat ik een bijdrage heb kunnen leveren :)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 11:36
offtopic:
Who said command line was dead under windows }) ?

Weird, dacht dat je bij datzelfde schermpje dat ook wel kon doen van je screenshot. Niet rechtermuisklikken op de partitie zelf maar op het device aan de begin van de regel, dacht ik zo :?

Het is immers geen systeem disk met resources van windows.
Zo'n fake CD partitie die erop zit? (ken het,heeft m'n WD mypassport ook)

Dan nog steeds zou het moeten mogen dacht ik zo, tenzij je geen rechten hebt :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 14-01-2011 16:38 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Probleem kwam waarschijnlijk door dat U3 dingetje wat je onderaan zn screenshot ziet staan. Diskpart trekt zich daar dus niks van aan :)

• jmxd
  • Niet online
Die kan ik zeker niet verwijderen, die fake cd partitie? :P

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Die is nu toch weg of niet?
Anders: http://www.mydigitallife....d-uninstall-u3-launchpad/
Pagina: 1