Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoi,

Ik heb beloofd aan de vader van een vriendin van mij dat ik vandaag of morgen zijn laptop opnieuw installeer (i.e. formatteren en Windows XP er op). Nu is het kort gezegd 'jammer' dat de CD-drive in de laptop het af heeft laten weten, en ik het dus op een andere manier moet doen.

Zelf werk ik voornamelijk met OS X, en daar maak ik altijd gewoon een partitie aan waarop ik een iso-bestand van de installatie DVD terugzet. Waardoor het systeem het herkend als een installatie DVD, en ik het kan installeren door die partitie te booten.

Nu heb ik gisteren wellicht mijn mond te snel losgetrokken door te zeggen dat ik Windows ook wel kan installeren via een externe schijf, door daar net als in OS X een iso-bestand van de installatie DVD van Windows XP op een partitie te zetten, en daar in te booten.

In mijn eerdere jaren heb ik altijd gewoon met Windows gewerkt, dus het installeren etc. zal geen probleem zijn maar bovenstaande heb ik nog nooit uitgevoerd op een 'normale' laptop, dus ik zou hierbij graag wat hulp kunnen gebruiken.

Heb het internet uiteraard al een beetje afgezocht maar kan daar toch niet helemaal vinden wat ik wil, of de resultaten zijn voor Windows XP óp de externe schijf installeren, en die booten. Óf de resultaten zijn bijvoorbeeld het gebruiken van een USB-stick.

Ook staat er nu Windows Vista op de laptop, dus ik zal hem sowieso eerst via de bios moeten formatteren lijkt me? Dus voordat ik dat doe wil ik natuurlijk zeker weten dat ik de externe schijf kan booten en dat ik geen brick van de PC maak :+

Misschien een redelijke noob-vraag, maar goed. Ben niet dom, wel een leek :+

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:22
Je kan tijdens het installeren van XP gewoon de partities die vista heeft aangemaakt verwijderen en dan XP installeren.

Let wel op met de laptop of je nog AHCI drivers nodig hebt (site laptop) of zet de SATA-modus indien stata-drive op IDE.

De topic onder jouw topic bevat wat informatie over XP installatie vanaf USB. Let hierbij op de externe links die aangegeven worden voor de informatie over het opzetten van de installatie vanaf USB.

[ Voor 13% gewijzigd door Starke op 14-01-2011 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Je kunt beter op dit forum kijken, ongelooflijk veel info en handige tools over xp setup vanaf usb. Als je verder geen aparte dingen wil is die in het bovenste topic denk 't handigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom XP? Een besturingssysteem van 10 jaar oud nu nog gaan installeren? Kan je niet beter naar Windows 7 uitwijken? Is ook een stuk eenvoudiger vanaf USB te installeren door een tooltje van Microsoft zelf

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:31:
Waarom XP? Een besturingssysteem van 10 jaar oud nu nog gaan installeren? Kan je niet beter naar Windows 7 uitwijken? Is ook een stuk eenvoudiger vanaf USB te installeren door een tooltje van Microsoft zelf
Nou mijn beredenering daarvoor was/is:

1) De beste man is Windows XP gewend, ook is hij al 57 jaar oud en verder dan het gebruik van Word en e-mail komt hij niet. Een heel nieuw OS aanleren (Windows 7 kent toch wel een hoop uiterlijke verschillen met XP) is dan wellicht niet de goede keus.

2) De laptop is geen krachtpatser, hij kan best wat hebben maar ik ging er van uit dat Windows 7 een stuk zwaarder is dan XP, of heb ik dit verkeerd?

Als het mijn eigen laptop was had ik natuurlijk wanneer mogelijk Windows 7 geïnstalleerd, maar dat is het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan ook lokaal een fat32 partitie maken en daar de i386 directory van de cd op zetten.. van daar kan je de setup starten.
Later kan je die dan omzetten (indien wenselijk) naar NTFS en eventueel expanden.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 14-01-2011 09:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Twylight schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:38:
[...]
Nou mijn beredenering daarvoor was/is:

1) De beste man is Windows XP gewend, ook is hij al 57 jaar oud en verder dan het gebruik van Word en e-mail komt hij niet. Een heel nieuw OS aanleren (Windows 7 kent toch wel een hoop uiterlijke verschillen met XP) is dan wellicht niet de goede keus.
Hij is 57 en gebruikt nu nog een pc, dan zal hij over 10 jaar ook een pc gebruiken lijkt me? Je kan niet constant maar XP blijven installeren, hij zal toch een keer over moeten stappen. Daarnaast kan Windows 7 een stuk gebruiksvriendelijker zijn. Mijn ouders zijn ook in die leeftijd (oke, jaartje of 7 jonger) maar hebben ook Windows 7 aangeleerd, simpelweg omdat je uiteindelijk wel moet en het geen zin heeft het uit te blijven stellen.
2) De laptop is geen krachtpatser, hij kan best wat hebben maar ik ging er van uit dat Windows 7 een stuk zwaarder is dan XP, of heb ik dit verkeerd?

Als het mijn eigen laptop was had ik natuurlijk wanneer mogelijk Windows 7 geïnstalleerd, maar dat is het niet :P
Wat zijn de specs dan? Windows 7 gebruikt meer geheugen maar dat is niet eens een slecht iets perse.

Als hij XP wilt mag hij van mij natuurlijk XP installeren, enkel bedenk je wel dat je iets installeert wat al 10 jaar oud is en hij toch een keer zal moeten overstappen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wel een programmatje wat mischien helpt universal usb installer http://www.pendrivelinux....-installer-easy-as-1-2-3/ en dan moet je een stukie naar meneden scrollen en dan heb je de screen shot en daat onder kan je hem downloaden en die zorgt er voor dat met een iso bestant je stikje bootable wort
Pagina: 1