[Netwerk] UTP Cat6 kabel icm Wandcontactdoos Cat5e

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje84
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 14:43
Ik wil een UTP Cat6 kabel trekken van de meterkast naar een andere kamer.
Vervolgens wil ik daar een wandcontactdoos hebben die er uiteraard mee om kan gaan.
Aangezien er 1 kabel loopt heb ik een WCD nodig met maar 1 aansluiting.
(zoals hieronder maar dan met 1 aansluiting)
Afbeeldingslocatie: http://www.brigatti.nl/contents/media/RJ45%20INBOUW.jpg
Ik heb ze gisteren zien liggen bij de Hornbach (Breda, de grootste van NL), maar daar stond op dat deze voor Cat5e was.....(en ergens in de beschrijving werd ook Cat6a genoemd.....)

Nu weet ik dat Cat5e = tot 1000 Mb/s (1Gb/s) en dat Cat6 van zichzelf al 1Gb/s is.
Maar mijn (misschien domme) vraag is eigenlijk of ik hier goed aan doe om deze te nemen en of ik hier geen verlies mee heb aangezien ik alles in mijn netwerk op 1Gb/s wil hebben en de aansluiting (5e) en de kabel (6) niet overeenkomen?

Ik wil het liever zeker weten voordat ik straks alles heb liggen en overal bottlenecks heb zitten kwa kabels/apparatuur :)

Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CAT5E is gewoon Gigabit ethernet. Ethernet is geen DSL wat intrained op een lagere waarde als de kabel beroerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Persoonlijk zou ik voor kiezen om alles van één type te houden. Misschien eens online op zoek naar een CAT6 WCD!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje84
lier schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:06:
Persoonlijk zou ik voor kiezen om alles van één type te houden. Misschien eens online op zoek naar een CAT6 WCD!?
Ja klopt, maar ik wil wel dat de WCD wel past bij de overige WCDs die ik heb (ivoor rond afgewerkt).
Ik heb al veel Cat 6 WCDs gezien maar zijn vierkant wit..... dit past niet echt goed bij elkaar zeg maar aangezien het ook in de huiskamer is... :)

Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 22:02

kraats

Ik rol

Als je niet op de limieten van de kabels (= 100 meter) gaat werken, dan is zo'n contactdoos IMHO geen beperking voor je signaal.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:31
Nu weet ik dat Cat5e = tot 1000 Mb/s (1Gb/s) en dat Cat6 van zichzelf al 1Gb/s is.
Maar mijn (misschien domme) vraag is eigenlijk of ik hier goed aan doe om deze te nemen en of ik hier geen verlies mee heb aangezien ik alles in mijn netwerk op 1Gb/s wil hebben en de aansluiting (5e) en de kabel (6) niet overeenkomen?
Ik heb ook een UTP WCD van de Hornbach. Ik weet niet zeker of het exact dezelfe is als jij voor ogen hebt, maar hij ziet er i.i.g. hetzelfde uit.

Hij wordt (aan twee kanten!) gebruikt voor de (Cat 6) UTP kabel van meterkast naar mediacenter en huiskamer-imac en draait probleemloos op 1 Gb/s.

Zorg wel dat je zo'n dingetje hebt om de kabeladers in de klemmetjes te duwen. Met een schroevendraaier o.i.d. gaat dat niet echt lekker.

Succes,
Arjen Gerstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

zo'n dingetje heet een LSA tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 22:02

kraats

Ik rol

... ook wel dogger (Draad Opzet Gereedschap).

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje84
Hebben ze voor 1,50 bij de Hornbach (wel een cheap plastic dingetje, maar heb hem toch maar 1x nodig)
arjengerstel schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:19:
Ik heb ook een UTP WCD van de Hornbach. Ik weet niet zeker of het exact dezelfe is als jij voor ogen hebt, maar hij ziet er i.i.g. hetzelfde uit.

Hij wordt (aan twee kanten!) gebruikt voor de (Cat 6) UTP kabel van meterkast naar mediacenter en huiskamer-imac en draait probleemloos op 1 Gb/s.
Ik neem aan dat jij dus ook een Cat5e WCD hebt dan?
In dat geval klinkt het voor mij positief, want ik zit namelijk ook met een aparte situatie.
Namelijk heb 1 leiding lopen van meterkast naar tv en daar moet zowel coax als utp6 doorheen.
De enige contactdoos die ik daarvoor kan vinden is de Nedap Combi Wandcontactdoos Inbouw ivoor (CATV/RJ45 Gigabit Ethernet) en deze is Cat5e = tot 1000 Mb/s (1Gb/s).
Daar zijn 'nog' geen Cat6 varianten van dus heb ik weinig keus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

kraats schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:32:
... ook wel dogger (Draad Opzet Gereedschap).
staat het daar serieus voor :p. Klinkt als een ouwe KPN afkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:31
Tijgertje84 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:35:

Ik neem aan dat jij dus ook een Cat5e WCD hebt dan?
Inderdaad. En ik heb Cat 6 kabel gebruikt (de stugge, voor inbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 23:17
Tijgertje84 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:35:

In dat geval klinkt het voor mij positief, want ik zit namelijk ook met een aparte situatie.
Namelijk heb 1 leiding lopen van meterkast naar tv en daar moet zowel coax als utp6 doorheen.
De enige contactdoos die ik daarvoor kan vinden is de Nedap Combi Wandcontactdoos Inbouw ivoor (CATV/RJ45 Gigabit Ethernet) en deze is Cat5e = tot 1000 Mb/s (1Gb/s).
Daar zijn 'nog' geen Cat6 varianten van dus heb ik weinig keus...
Ik had de zelfde situatie: mijn oplossing: 2 losse dozen , een met 1x cat6 en een met coax. Werkt prima :) (alleen wel een extra gat voor een doos boren dus)

http://www.klaasje.com

Pagina: 1