• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort op vakantie en er zal een heel stuk worden afgereden. Aangezien ik er mij voor een groot stuk ga bezighouden met het maken van (amateur) timelapse fotografie en film om zo mijn fotografie kunsten in het algemeen te verbeteren dacht ik er aan om van de roadtrip een timelapse filmpje te maken.

Ik dacht hiervoor een camera tripod te kopen die ik aan glas of een glad en plat oppervlak kan bevestigen met een zuignap. Aangezien deze ofwel op de motorkap, de zijkant van de auto of op het dakraam komt te hangen (en deze er niet al te stevig uit zien) ga ik er geen Nikon D90 aan hangen aangezien de tripod die ik momenteel op het oog heb zeer klein is en niet gemaakt is voor grote toestellen. Ik heb hier echter een kleine en lichte Sanyo FH1 liggen welke er wel op zou moeten passen. Momenteel heb ik deze op het oog:

http://www.amazon.co.uk/g...?ie=UTF8&m=A1Q4HCLDHRQJ2E

Echter vertrouw ik dat soort simpele dingetjes qua stevigheid niet echt en zou ik hem dus enkel op het dakraam bevestigen zodat ik deze nog kan vastmaken aan de binnenkant van de auto.

Mijn vraag is nu of er nog andere alternatieven zijn om mijn camera aan de auto te bevestigen, wel is waar op een veilige en liefst zo goedkoop mogelijke manier. Ik heb namelijk geen zin om Top-Gear materiaal te kopen of om een Go-Pro HD te gaan.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als ik je je timelapse filmpje wil krijgen alsof het door iemand met epelepsie of parkinson is gemaakt, vooral doen. Of je moet niet harder dan 30 gaan rijden.

De wind zal een dusdanige impact hebben dat je niet stabiel je shots kan maken, waardoor er misschien wel heel erg veel onscherpe opnames bijzitten.

Zorg dus dat dat ding geen wind kan vangen.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

[b][message=35362881,noline]
Zorg dus dat dat ding geen wind kan vangen.
Met die zuignap kan ie waarschijnlijk ook aan de binnenkant worden gehangen.

• n0valyfe
Volgens mij gaat dat niet zo een groot effect hebben wanneer een stuk van een uur rijden in 4 à 5 minuten wordt verwerkt zolang de motorkap van de auto maar ongeveer op dezelfde plaats blijft staan. Dacht ik :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

n0valyfe schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 00:14:
Ik heb namelijk geen zin om Top-Gear materiaal te kopen
Als je de camera aan de buitenkant wilt bevestigen dan ontkom je daar niet aan.

Zelf heb ik de SM1 van Hague:
Afbeeldingslocatie: http://www.cameragrip.co.uk/acatalog/sm1.jpg

Fijn ding, kost even wat geld, maar je kan gerust je camera een aantal uur aan de buitenkant laten hangen zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij er af valt.

Dat ding wat jij noemt voor een paar euro kan nooit lang het gewicht van een camera vasthouden, helemaal niet buiten de auto.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou de camera gewoon binnen achter de voorruit monteren. Wat heb je daar evt. op tegen?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:56:
Ik zou de camera gewoon binnen achter de voorruit monteren. Wat heb je daar evt. op tegen?
Dat is inderdaad het makkelijkste met een klein budget. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je de lens zo dicht mogelijk bij het raam hebt om zoveel mogelijk reflectie tegen te gaan.

Nog een klein tipje: zorg ervoor dat de autofocus uit staat en je op "oneindig" focused, althans, als het regent, anders heb je aan het eind een mooi filmpje met super scherpe regendruppels O-) :X

• n0valyfe
Ik heb er helemaal niets op tegen dat deze binnen hangt maar ik dacht dat de voorruit mij parten zou spelen. Ik ga denk ik gewoon een ghetto manier zoeken om de camera op een goede en stevige manier op het dashbord te plaatsen zonder dat deze kan bewegen en zo dan filmen en hopen dat de reflectie van de ruit het filmpje niet om zeep gaat helpen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb zelf voor de vorige zomervakantie een simpel 720p dashcam ding gekocht.
Dat ding maakt prima opnames, al is het geluid wat minder.
Deze is het: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44984

Op een 16GB SD ging volgens mij ruim 2,5 uur aan beeldmateriaal.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Pagina: 1