• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Hallo GoT'ers, ik heb een klein probleempje.

Ik heb een Samsung LE32C530 TV en een Logitech Z-5500 dolby surround set. Voorheen heeft de surround set altijd op mijn PC aangesloten gezeten maar ik gebruik mijn PC niet meer zo vaak nu ik een mediaspeler heb bij de TV. Dus wilde ik de Z-5500 op de TV aansluiten zodat ik in ieder geval íets mooier geluid vandaan komt dan de 10W speakertjes die in te TV zitten.

Anyway, ik heb een optisch kabeltje gekocht en de TV op de Z-5500 set aangesloten, echter zegt de Z-5500 "No Optical Data", totdat de TV geluid gaat versturen, dan springt ie wel aan, maar mis ik de eerste paar seconden van het geluid.
Nu wilde ik het een en ander uitsluiten dus heb ik de Z-5500 op mijn Xbox aangesloten (ook optisch), en daar had ik hetzelfde probleem, totdat ik in de Xbox instelde dat de Xbox geen stereo signaal maar een Dolby Digital signaal moet uitzenden, toen pakte de Z-5500 dit netjes op en gaf aan "Dolby Digital".

Dit wilde ik dus ook bij de Samsung TV doen, alleen als ik daar naar de instellingen ga, en ik stel in dat de TV het geluid via 'ext. speakers' moet weergeven i.p.v. TV Speakers, en ik ga naar extra instellingen > SPDIF Uitvoer, dan kan ik daar kiezen tussen PCM of Dolby Digital, alleen Dolby Digital is 'greyed out', ofwel, die kan ik niet selecteren.

Weet iemand hoe dit komt en beter nog hoe dit op te lossen?

https://freight.associates

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat hoort zo...heb `m hier ook staan.

Veel toestellen sturen geen signaal over een topische kabel wanneer er geen data is... (normaal zou je dan ruis/stilte moeten hebben bij een ouderwetse kabel).

Omdat er bij de start van je media plots wel data overkomt, moet de tuner het signaal kort detecteren en vervolgens doorsturen. Vandaar dat je een seconde van het geluid mist.

Ik merk het hier vooral bij dvd menu`s. Ik heb de dvd-speler vervolgens op een coaxiale kabel gezet, waarbij dit probleem niet is. Mijn xtreamer en ps3 hebben ecchter optisch uit, dus heb er mee leren leven..

Maak je er niet ongerust over, het is geen defect! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Ah, fijn om te horen dat er in ieder geval niks defect is. Maar ik vind het wel nog steeds vreemd dat, zodra ik de Xbox instel op Dolby Digital, dat de Z-5500 dat dan overneemt en dus ook de 'menu'-geluiden compleet afspeelt, maar op de TV dit niet het geval is. Heeft dat te maken met het signaal dat de zender die op dat moment aanstaat, uitstuurt?

https://freight.associates