ik wil de schijven in een raid 1 vervangen door grotere.
er zijn weliswaar meerdere howto's te vinden maar ze laten allemaal net het stukje over je partitie indeling achterwegen dus wellicht dat iemand hier mijn idee daar over kan bevestigen.
normaal gesproken vervang ik een kapotte schijf door een zelfde of grotere maar hou dan de originele partitie indeling aan.
nu wil ik eerst de kapotte schijf (SDB) vervangen en de indeling vergroten, laten syncen en dan hetzelfde met de andere (SDA).
de mdadm man page geeft ook geen uitsluitels aangaande aanpassen van partitie schema's:
er van uitgaande dat ik MD0 wil vergroten waar normaal gesproken sda2 en sdb2 in hangen
dan zou dit mijn stappen plan zijn:
- nieuwe schijf er in hangen
- SDB terug zetten in raid array
- laten syncen
- grub installeren op SDB
vervolgens vervang ik SDA:
- SDA terug zetten in raid array
- laten syncen
- grub installeren op SDA
dan zou ik doen:
en dan:
ik zou graag willen weten of dit 'the way to go is' voordat ik mijn hele raid in de soep laat draaien
er zijn weliswaar meerdere howto's te vinden maar ze laten allemaal net het stukje over je partitie indeling achterwegen dus wellicht dat iemand hier mijn idee daar over kan bevestigen.
normaal gesproken vervang ik een kapotte schijf door een zelfde of grotere maar hou dan de originele partitie indeling aan.
nu wil ik eerst de kapotte schijf (SDB) vervangen en de indeling vergroten, laten syncen en dan hetzelfde met de andere (SDA).
de mdadm man page geeft ook geen uitsluitels aangaande aanpassen van partitie schema's:
wat ik me nu afvraag en wellicht heel logisch lijkt is moet ik dan dus eerst de partitie vergroten en trekt die raid het als de ene schijf 'tijdelijk' een grotere partitie heeft dan andere?Normally when an array is built the "size" it taken from the smallest of the drives. If all the small drives in an arrays are, one at a time, removed and replaced with larger drives, then you could have an array of large drives with only a small amount used. In this situation, changing the "size" with "GROW" mode will allow the extra space to start being used. If the size is increased in this way, a "resync" process will start to make sure the new parts of the array are synchronised.
Note that when an array changes size, any filesystem that may be stored in the array will not automatically grow to use the space. The filesystem will need to be explicitly told to use the extra space.
er van uitgaande dat ik MD0 wil vergroten waar normaal gesproken sda2 en sdb2 in hangen
dan zou dit mijn stappen plan zijn:
- nieuwe schijf er in hangen
# fdisk /dev/sdb 'zelfde partitie schema creeren maar sdb2 groter maken dan voorheen'
# fdisk -l SDA (nog met originele partitie indeling): /dev/sda1 * 1 25 200781 fd /dev/sda2 26 8950 71690062+ fd (origineel) /dev/sda3 8951 9212 2104515 fd SDB (met vergrote sdb2 partitie): /dev/sdb1 * 1 25 200781 fd /dev/sdb2 26 20000 167082510 + fd (vergroot) /dev/sdb3 20001 20262 2104515 fd
- SDB terug zetten in raid array
- laten syncen
- grub installeren op SDB
vervolgens vervang ik SDA:
# fdisk /dev/sda
# fdisk -l SDA: /dev/sda1 * 1 25 200781 fd /dev/sda2 26 20000 167082510+ fd (vergroot) /dev/sda3 8951 9212 2104515 fd SDB: /dev/sdb1 * 1 25 200781 fd /dev/sdb2 26 20000 167082510+ fd (vergroot) /dev/sdb3 20001 20262 2104515 fd
- SDA terug zetten in raid array
- laten syncen
- grub installeren op SDA
dan zou ik doen:
# mdadm --grow /dev/md0 --size=max
en dan:
# resize2fs -p /dev/md0
ik zou graag willen weten of dit 'the way to go is' voordat ik mijn hele raid in de soep laat draaien
"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who