MSI GTX460 Talon attack problemen

Pagina: 1
Acties:

• tolgon
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-07-2025

tolgon

-----------

Topicstarter
hey,

Ik heb sinds gister een nieuwe videokaart, de MSI GTX 460 1GB GDDR5. Deze dient als plaatsvervanger voor mijn wat oudere HD4870.

Alleen heb ik er nu wat problemen mee die ik vooral merk in games, hij hapert heel veel en ik krijg veel lagere framerates dan dat het geval was bij mijn oude kaart. Dus ipv vooruitgang heb ik slechtere resultaten terwijl dat toch wel het tegenovergestelde hoort te zijn.

Zit momenteel op de 260.99 drivers en ik heb ook de beta drivers geprobeerd en heb behalve een hele kleine verbetering geen dusdanige oplossingen gemerkt tot mijn grote spijt.. De rest van mijn computer specs dan:

Windows 7
MSI GTX 460 HAWK 1GB
Core 2 Quad Q6600 OC'd to 3ghz
4GB RAM
Gigabyte EP45-DS3L
OCZ 600SXS (600W PSU)
SSD OCZ 60gb (voor Windows)
and 1TB F1 Samsung HD (voor games/downloads)

Als iemand een soortgelijk probleem heeft gehad of misschien wat meer afweet van videokaart ruilen bij Zercom tegen een ATi (met bijbetaling natuurlijk als de prijs hoger is) dan zou ik dat graag willen weten want ik ben toch wel gediend van een dagelijks potje gamen en dat gaat zo ECHT NIET.

Bij voorbaat dank!

* hier nog mijn post op nvidia forums: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=190474 *

-----------

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 08:06

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wat voor games speel je, wat voor instellingen gebruik je, plaats eens een screenshotje van GPU-z en CPU-z ;)

www.maartendeboer.net

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je een goede drivercleaner over je systeem gehaald? klinkt als zo'n gevalletje 'mijn oude gpu drivers verstoren mijn nieuwe'

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
Hey! bedankt voor julllie reacties.

Ik heb een clean install van windows 7 dus het lijkt me sterk dat het aan overgebleven ATi drivers kan liggen.

hier screenshots van CPU/GPU-Z en Afterburner (Er staat trouwens bij CPU-Z dat ik een clock heb van 2000MHz maar die gaat altijd vanzelf omhoog naar 3000MHz als er wat load op komt.)

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/11/01/13/4d6.png

Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/7963/cpuzyq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/5214ed6d1de72c0164c6c993d34db092.png

[ Voor 24% gewijzigd door tolgon op 13-01-2011 19:54 ]

-----------

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Deinstalleer je Nvidia drivers en gebruik daarna Driver Sweeper om alle restanten te verwijderen.
Misschien ook nog even in veilige modus.
Daarna opnieuw de laatste Nvidia drivers installeren.

Ik heb totaal geen problemen met mijn Gigabyte GTX460 dus ik denk dat het aan de ATI restanten ligt, zoals 'nedernakker' al aangeeft.

Ah, je was me net voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door jasiccama op 13-01-2011 19:57 ]

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
jasiccama schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 19:56:
Deinstalleer je Nvidia drivers en gebruik daarna Driver Sweeper om alle restanten te verwijderen.
Misschien ook nog even in veilige modus.
Daarna opnieuw de laatste Nvidia drivers installeren.

Ik heb totaal geen problemen met mijn Gigabyte GTX460 dus ik denk dat het aan de ATI restanten ligt, zoals 'nedernakker' al aangeeft.

Ah, je was me net voor :)
>:)

maarja, die GPU load is bij Team Fortress 2... Zoals je ziet gaat hij constant omlaag/omhoog tijdens games. Dit is ook het geval bij Black Ops, Civ 5 en meer spellen.

-----------

• jasiccama
Ok, ligt hem dus niet aan de drivers.

Bedoel je dat de snelheid van je CPU iedere keer omhoog en omlaag gaat?
Dan moet je de 'CPU Spread Spectrum' uitzetten in je BIOS.
Ik weet niet of dit ook zo heet in jou BIOS maar bij mijn Asus Mobo wel.
Spread Spectrum zorgt er dus voor dat als je pc in IDLE stand staat, je een lagere CPU snelheid hebt.
Gewoon uitzetten.

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
jasiccama schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:27:

Spread Spectrum zorgt er dus voor dat als je pc in IDLE stand staat, je een lagere CPU snelheid hebt.
Gewoon uitzetten.
ok, zal ik doen thanks maar daar zal het niet aan liggen gezien hij gewoon opschroeft naar de normale snelheid.

-----------

• jasiccama
Of er is gewoon iets met je videokaart aan de hand.
Ik heb totaal geen problemen met mijn GTX460, hoge framerates e.d.
Misschien dat ie hardwarematig niet goed is...
Is er ook nieuwe firmware voor jou videokaart misschien, google daar eens op.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:04

Gewoon uitzetten.
Neen, daar heeft Spread Spectrum niks mee te maken! Spread Spectrum is om de elektromagnetsiche interferentie (EMI) oftwel "storing" die door de CPU uitgezonden wordt te verminderen. Een blokgolf (klokpuls) heeft zeer stijle flanken en bij een constante frequentie (en dus in synchrone systemen zoals een PC) zorgt dit voor een enorme energieuitstraling op een zeer smalle frequentieband en zijn harmonischen. In bepaalde gevallen kan dit voor problemen zorgen of kan dit zelfs de EMI-normen overschrijden. Daarom past men in zeer veel synchrone systemen een techniek toe waarbij de frequentie constant zeer lichtjes varieert waardoor de uitstraling niet meer geconcentreerd is maar gespreid wordt over een groter spectrum. Vandaar de naam Spread Spectrum. Wanneer een systeem tot op zijn limiet overgeclocked is, kan dit in theorie voor problemen zorgen. Bij een variatie van +/- 0.25% betekent dit namelijk dat op een CPU geclocked op 3 GHz een variatie zit van +/- 7,5 MHz.

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 13-01-2011 21:12 ]

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
nope, ook niks...

als er een was dan zou hij hier wel staan ook.

http://global.msi.eu/inde...incat_no=130&prod_no=2152

-----------

• D-Three
Heb je al eens geprobeerd met de CPU op stock speeds? Kwestie van dat al uit te sluiten.

Verwijderd

Gewoon uitzetten.
Pardon? Soms is het slimmer om niets te zeggen dan deze onzin... :( Waar jij over praat is Intel Speedstep)

Verwijderd

jasiccama schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:43:

Is er ook nieuwe firmware voor jou videokaart misschien, google daar eens op.
Nogmaals: zeg dan niets...
Je gaat iemand toch niet zomaar aanraden zijn firmware te flashen, sta jij garant voor eventuele schade?!

Verwijderd

@ TS:

Probeer je kaart eens in een ander systeem, zo kun je uitsluiten wie de boosdoener is.

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
en als ik mijn oude kaart nou in mijn huidige systeem probeer? werkt dat dan wel?

of moet ik echt een oude systeem met X2 Athlon gaan afstoffen :p

[ Voor 29% gewijzigd door tolgon op 13-01-2011 22:02 ]

-----------

• D-Three
Net even in verschillende fora zitten lezen en er schijnen toch heel wat mensen te zijn met dit probleem! Eén iemand had het opgelost door zijn Q6600 systeem te upgraden naar een i5 omdat iemand beweerde dat de cpu de bottleneck was. Maar als recente en oude games het vroeger wel perfect deden, waarom zou de cpu dan de bottleneck zijn? Daarbij was er dan nog iemand met een i7 die gelijkaardige problemen had dus ja... Soms wil hardware echt niet goed samenwerken, heb ik jammergenoeg ook al een paar keer ondervonden. Anderen hebben het opgelost door de nVidia 3D Vision en HD audio drivers te verwijderen. Misschien kan je dit laatste eens proberen?

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:42:
Net even in verschillende fora zitten lezen en er schijnen toch heel wat mensen te zijn met dit probleem! Eén iemand had het opgelost door zijn Q6600 systeem te upgraden naar een i5 omdat iemand beweerde dat de cpu de bottleneck was. Maar als recente en oude games het vroeger wel perfect deden, waarom zou de cpu dan de bottleneck zijn? Daarbij was er dan nog iemand met een i7 die gelijkaardige problemen had dus ja... Soms wil hardware echt niet goed samenwerken, heb ik jammergenoeg ook al een paar keer ondervonden. Anderen hebben het opgelost door de nVidia 3D Vision en HD audio drivers te verwijderen. Misschien kan je dit laatste eens proberen?
Dat laatste heb ik al gedaan, ook zonder resultaat :'(

-----------

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Zit inmiddels terug op mijn HD4870 en ga de 460GTX retourneren en er in de plaats ervan een HD6870 halen.

-----------

• jasiccama
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 21:35:
[...]

Pardon? Soms is het slimmer om niets te zeggen dan deze onzin... :( Waar jij over praat is Intel Speedstep)
Nou sorry hoor, maar je hebt gelijk.
Het is Intel Speedstep, dit bedoelde ik ook maar ik heb even twee dingen door elkaar gehaald.
Kan je misschien ook even anders formuleren, dan het op zo'n manier te brengen.

Het ging mij erom dat zijn CPU constant op 3.0 Ghz ging draaien, dat ik daar nou de verkeerde BIOS instelling bij pak, dat kan gebeuren toch?
Daarvoor is een forum, zodat een ieder elkaar kan helpen.

• D-Three
xyKE schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 02:59:
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Zit inmiddels terug op mijn HD4870 en ga de 460GTX retourneren en er in de plaats ervan een HD6870 halen.
Ik had ook nog dit gevonden; disablen van de HD audio device:
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=586183&mpage=1
IRQ problemen, dat doet me weer herinneren aan problemen die ik had 10 jaar geleden :P Maar misschien is het het beste om te retourneren. Want als de hardware niet wil samenwerken, blijf je gewoon sukkelen. En als je snel genoeg retourneert, krijg je het ganse aankoopbedrag nog terug.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 12:00

Deathchant

Don't intend. Do!

offtopic:
Een talon attack heeft 810MHz op de core. Jouw screenshot laat 780MHz zien. Dit zijn gewone hawk-speeds, niet talon-attack speeds

Het lijkt me gewoon zo sterk dat die kaart (een van de betere GTX460 kaarten) zo slecht presteert. Ik zou echt alles verdenken BEHALVE de videokaart.
Maar ja, ik begrijp de frustatie wel.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
Ja ik snap het ook niet... Ik vind het echt jammer gezien het op papier toch een mooie kaart is en qua uiterlijk ZEKER een mooie en stille kaart is.

Helaas maar het gaat gewoon volgens mijn niet samen met mijn hardware maar dan zie ik weer posts op Nvidia forums van mensen met hele andere systemen die klagen over hetzelfde problemen. http://forums.nvidia.com/index.php?showforum=199

Toch nog bedankt voor de moeite, maar ik heb nu wel redelijke koppijn gekregen van al dat geinstalleer/verwijder loops in de afgelopen 2 dagen en geef het na herhaaldelijk teleurgesteld te zijn eindelijk op

-----------

Verwijderd

jasiccama schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 07:33:
[...]

Nou sorry hoor, maar je hebt gelijk.
Het is Intel Speedstep, dit bedoelde ik ook maar ik heb even twee dingen door elkaar gehaald.
Kan je misschien ook even anders formuleren, dan het op zo'n manier te brengen.
Je hebt gelijk, het had iets genuanceerder gekund, excuses daarvoor. Mijn reactie kwam omdat je 2 adviezen gaf die kant noch wal raken, en TS zo zijn videokaart om zeep kan helpen. Tip van mij aan jou: check eerst je adviezen alvorens ze hier te plaatsen.
Het ging mij erom dat zijn CPU constant op 3.0 Ghz ging draaien, dat ik daar nou de verkeerde BIOS instelling bij pak, dat kan gebeuren toch?
Daarvoor is een forum, zodat een ieder elkaar kan helpen.
TS gaf aan dat in idle zijn cpu speed omlaag ging. Als je googled op die symptomen, kom je gelijk bij Intel Speedstep of C1. Vandaar dat ik het idee krijg dat je maar lukraak wat aan het roepen was.

Verwijderd

xyKE schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:02:
en als ik mijn oude kaart nou in mijn huidige systeem probeer? werkt dat dan wel?

of moet ik echt een oude systeem met X2 Athlon gaan afstoffen :p
Als je in de buurt woont(overijssel), of de behoefte hebt verder te rijden ;) mag je hem wel ff bij mij proberen?

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:21:
[...]

Als je in de buurt woont(overijssel), of de behoefte hebt verder te rijden ;) mag je hem wel ff bij mij proberen?
Ik zit meer in de richting van moerdijk (nee niet in moerdijk, maar om je een idee van het afstand te geven!)

haha

-----------

Verwijderd

xyKE schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:22:
[...]

Ik zit meer in de richting van moerdijk (nee niet in moerdijk, maar om je een idee van het afstand te geven!)

haha
Heeft je kaart geen last van vage chemische stoffen? :P
Iig succes met de ATI!

• tolgon

tolgon

-----------

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:32:
[...]

Heeft je kaart geen last van vage chemische stoffen? :P
Iig succes met de ATI!
Thanks! en bedankt voor je reacties en pogingen tot hulp.

-----------

Pagina: 1