Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Niel1991
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-12-2018
Beste tweakers

Onlangs kocht ik een printer van Samsung type CLP-315W met het oog op het delen van de printer onder 6 computers (thuisgebruik). Hij is draadloos verbonden met alle systemen. Ik heb de printer nu een tijdje en mijn bevindingen over het hele draadloze gebeuren zijn gematigd maar ok. Tot ineens vandaag een rare gebeurtenis zicht voordeed.

Plots lopen er diverse pagina's uit de printer die helemaal niet geprint zijn door één van de systemen in dit huis. Op één van de pagina's kon ik een naam terugvinden van een persoon die (na een beetje onderzoek telefoonboek etc.) niet zover hier vandaan woont. (3 à 4 km)

De persoon in kwestie kreeg uiteraard direct een telefoontje met het vriendelijk verzoek of hij even wilde stoppen met printen. Ik vroeg hem hoe het kwam dat zijn documenten via mijn printer in deze wereld terecht kwamen. De uitleg was simpel maar toch verontrustend. Hij had net een nieuwe printer gekocht toevallig ook van het merk Samsung van het type CLX-3170 en was deze aan het installeren toen ik belde.

De software van Samsung had blijkbaar tegelijkertijd mijn printer en de zijne geïnstalleerd. Raar want mijn printer is alleenstaand draadloos niet te bereiken, al het verkeer loopt via de router welke beveiligd is met een WEP-key.

Moet ik mij zorgen maken op één of andere manier?

Dank bij voorbaat

• Beatboxx
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 02-03-2016

Beatboxx

Certified n00b

een WEP-key is sowiso niet erg goed beveiligd, je kan het best upgraden naar een WPA wachtwoord, van tenminste 9 à 10 tekens. Overigens denk ik niet dat de software van die printer je netwerk heeft gehackt.... Misschien geeft een telefoontje met Samsung de oplossing?

soundcloud

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:58

Reptile209

- gers -

3-4 km kan onmogelijk gewoon over WiFi zijn gegaan, dat bereik heb je niet. Je zou dus bijna denken dat het 'per ongeluk' over internet is gegaan, of over een lokale hub van je ISP. Welke verbinding gebruik je, en weet je dat toevallig ook van die andere persoon?

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Niel1991
Ik heb net gebeld naar Samsung maar de persoon die ik aan de lijn had begreep niet waar het aan kon liggen. Hij raadde me aan om het ip-adres te blokkeren. Allemaal goed en wel, maar daar is het probleem niet echt mee opgelost denk ik dan.

Ik ben aangesloten bij Telenet (België). Veel weet ik niet over internetverbindingen maar ik zal uitleggen hoe het in z'n werk gaat dan weet je waarschijnlijk wel waar ik het over heb. Wij krijgen een signaal binnen via de tv-kabel dat dan wordt gedecodeerd en via een switch in de WIFI router terecht komt. Het netwerk is beveiligd met een WEP-key.

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23-06-2015
Niet een of andere UPnP grap?

Printer zet poortje open op jouw router, "buurman" zoekt naar printers, vindt die van jou? (Zou wel op dezelfde provider moeten zitten waarschijnlijk en waarschijnlijk ook op een bridged verbinding). Het programma zoekt dan in het subnet van de provider namelijk.

Is er in de printer(software) te zien waar de laatste documenten vandaan zijn gekomen (IP adres, via watvoor driver?)

• Nielson
  • Nu online
quote:
Niel1991 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:37:
Wij krijgen een signaal binnen via de tv-kabel dat dan wordt gedecodeerd en via een switch in de WIFI router terecht komt. Het netwerk is beveiligd met een WEP-key.
Ten eerste kun je bij WEP eigenlijk al niet meer van beveiliging spreken, heb je verder een firewall en/of NAT aan staan in je router?

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:23
Koop eens een router. Nu hangen al je pc's direct aan het internet. Gevolg is dat tooltjes zoals die van samsung een scan doen naar apparaten binnen het netwerk ook apparaten van de buren vinden. :+

• Niel1991
Ik kan nergens zien welke IP-adressen hebben geprint in het stuurprogramma. Als ik kijk op een testpagina die hij afdrukte zie ik wel dat de poort die hij gebruikte identiek is aan die van mijn printer. Samsung wijst deze standaard toe denk ik.

Een grap is het niet den ik want de persoon in kwestie was geldige tickets aan het afdrukken voor de trein en andere zaken.

Dat hij dezelfde verbinding heeft is tamelijk waarschijnlijk. In ons dorp is de verbinding van concurrent Belgacom zeer slecht. De meeste mensen zijn dus overgestapt op Telenet sinds deze is komen opdagen. De printopdrachten kunnen dan wel via de provider zijn binnengeslopen maar da zou toch niet mogen in principe?

Het betreft meerdere printopdrachten en het enige wat hij had gedaan is het standaardprogramma installeren van Samsung en proberen te printen voor de eerste keer met zijn nieuwe aanwinst. Hij kreeg de pagina's uit z'n eigen printer en ze kwamen hier ook nog eens uit.

• Kompaan
quote:
Niel1991 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 17:02:
Een grap is het niet den ik want de persoon in kwestie was geldige tickets aan het afdrukken voor de trein en andere zaken.
Slechte woordkeuze van mijn kant. Ik had het over Universal Plug and Play, daarmee kunnen apparaten binnen een netwerk poorten aan de buitenkant openzetten.
quote:
De printopdrachten kunnen dan wel via de provider zijn binnengeslopen maar da zou toch niet mogen in principe?
Tsja, standaard zal een provider niks blokkeren. En het programma van Samsung scant volgens mij het hele subnet waar je in zit (gisteren snel de handleiding bekeken), dus als meneer de "buurman" op een bridge verbinding zit, scant hij dus een deel van het Telenet netwerk.

Ik zou je aanraden je beveiligingen na te kijken:
Zorg dat je router geen poorten heeft open staan
UPnP uit staat
Beveiliging op je WLAN verhogen (WEP is tegenwoordig ZEER eenvoudig te kraken), minimaal WPA met minstens 9 karakters in de sleutel (andere sleutel dan nu).

• sanfranjake
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Tijdje geleden eens een (volgens mij HP-)printer gezien die een soort van mail-to-print functie had, waarmee je dan remote printjes kon sturen via een emailadres/serienummer. Wellicht heeft hij een soortgelijk serienummer en jouw printer een soortgelijke service aan boord... Kan me de naam helaas niet herinneren.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• cornfed99111
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15-01 14:19
De fout zal wel ergens bij Telenet liggen.

Telenet geeft namelijk meerdere WAN ip adressen uit per klant.
Klanten kunnen dan, door middel een access point van Telenet, zelf extra apparatuur aansluiten.
Die krijgen dus allemaal een WAN ip adres. (Dacht maximaal vier ip adressen).
Intern bij Telenet worden dat gekoppeld aan een 'virtuele' switch, zodat het lijkt of je een eigen intern netwerk hebt.
Nu zal een WAN ip adres van de andere gast bij jouw 'virtuele switch' zitten.

De enige fatsoenlijke manier om dit te voorkomen en daarmee baas te worden over je eigen netwerk is om een eigen router te kopen.

• Kamose
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 31-05-2016
Kijk of je modem een firewall functie heeft. Je moet alle inkomende verbindingen blokkeren. Op deze manier zijn bijvoorbeeld al je shares ook vanaf buiten te benaderen.

En (zoals hierboven al vaker is gezegd) is WEP geen beveiliging meer. Stap over op WPA2-AES (niet TKIP). Ik zou er voor zorgen dat het wachtwoord > 15 tekens is, daar de rainbow tables voor minder tekens al beschikbaar zijn.

\x31\xc0\x50\x68\x2f\x2f\x73\x68\x68\x2f\x62\x69\x6e\x89\xe3\x50\x89\xe2\x53\x89\xe1\xb0\x0b\xcd\x80

• McVirusS
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-01 21:48

McVirusS

Freelance Frontend Developer

Doet me denken aan die bug/fout vroeger in Windows waarmee je (te) gemakkelijk per ongeluk je shares open kon zetten naar internet. Stond wel raar te kijken toen ergens op een PC die ik amper gebruikte een TXT bestandje op de HD stond dat ik misschien m'n shares maar eens moest afschermen voor internet :+.

Blijft vaag probleem, maar het is sowieso geen fout van Samsung lijkt mij maar van Telenet. Lijkt erop alsof ze soort van intern netwerk creëren, vaag van die modems die dat niet goed afschermen. Sowieso vaag apparaat als je wel met meerdere computers online kan maar er niet echt normale router functionaliteit inzit.

kayenta - (freelance) interactive media development
technische realisatie: online campagnes / games / websites for premium brands
JavaScript | SASS | CSS3 | jQuery | GruntJS | RequireJS | PHP | HTML5

• Kamose
quote:
McVirusS schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:16:
Sowieso vaag apparaat als je wel met meerdere computers online kan maar er niet echt normale router functionaliteit inzit.
Dat is niet zo vaag hoor. Bij de meeste ISP's krijg je maar 1 ip van ze. Omdat je toch met meerdere computer online wil heb je een router nodig. Dit komt omdat jou computer een IP vraagt. Als jou ISP er maar 1 geeft dan gaat dit dus mis bij meerdere computers. Een router zorgt er gewoon voor dat elk apparaat een IP krijgt en tunnelt al het verkeer naar buiten over dat ene IP. Maar als je ISP je meerdere IP's geeft, dan heb je geen router nodig. Dan volstaat een modem met een switch. Er zijn wel meerdere providers die je meer dan 1 IP geven.

Als IPv6 mainstream wordt dan heb je helemaal geen routers meer nodig. Dan zijn er zoveel IP's beschikbaar dat ieder huishouden 64.000 IP's toegewezen krijgt.

\x31\xc0\x50\x68\x2f\x2f\x73\x68\x68\x2f\x62\x69\x6e\x89\xe3\x50\x89\xe2\x53\x89\xe1\xb0\x0b\xcd\x80

• cornfed99111
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15-01 14:19
quote:
McVirusS schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:16:
Lijkt erop alsof ze soort van intern netwerk creëren, vaag van die modems die dat niet goed afschermen. Sowieso vaag apparaat als je wel met meerdere computers online kan maar er niet echt normale router functionaliteit inzit.
Ja, ik heb daar nog enkele uren mee gevochten bij mijn schoonzus thuis om dat ding zo ver te krijgen dat hij ook ging routeren. Volgens de info van de fabrikant zou dat zonder meer mogelijk moeten zijn, maar blijkbaar zit daar een andere firmware op. Een D-Link geval, meen ik me te herinneren.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:14
quote:
Kamose schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 11:37:
Als IPv6 mainstream wordt dan heb je helemaal geen routers meer nodig. Dan zijn er zoveel IP's beschikbaar dat ieder huishouden 64.000 IP's toegewezen krijgt.
Wikipedia: OSI-model

Als IPv6 mainstream wordt heb je nog net zo hard een router nodig, je wilt echt geen 2^128 apparaten in één broadcast-domain ;) Nog veel harder heb je dan een firewall nodig, momenteel vervult de NAT-functionaliteit van je router deze functie omdat hij geen idee heeft waar hij met inkomende pakketjes die nergens bij horen heen moet.

Wat je met IPv6 _niet_ meer nodig hebt is NAT :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• MSalters
  • Laatst online: 10:18
Valt wel mee, de hebt inderdaad geen router meer nodig. Met IPv6 mag je dat allemaal aan je provider overlaten. Die zal er wel voor zorgen dat jouw broadcast domain gescheiden blijft van de rest van de wereld.

Maar inderdaad, firewall blijf nodig ook nadat NAT overbodig is geworden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
quote:
MSalters schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:24:
Valt wel mee, de hebt inderdaad geen router meer nodig. Met IPv6 mag je dat allemaal aan je provider overlaten. Die zal er wel voor zorgen dat jouw broadcast domain gescheiden blijft van de rest van de wereld.
Ah, netzoals de provider van de OP dat deed?

• Kompaan
quote:
Mijzelf schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:29:
[...]
Ah, netzoals de provider van de OP dat deed?
We weten alleen niet of de discovery vanuit dat samsung programma via broadcast gaat... MIsschien probeert die software gewoon alle IP adressen...

Maar goed punt verder: IPv6 moeten de providers wel goed doen als ieder apparaat een routeerbaar IP adres krijgt.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16-01 16:24
quote:
Kompaan schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:22:
[...]

We weten alleen niet of de discovery vanuit dat samsung programma via broadcast gaat... MIsschien probeert die software gewoon alle IP adressen...

Maar goed punt verder: IPv6 moeten de providers wel goed doen als ieder apparaat een routeerbaar IP adres krijgt.
Uiteraard, maar als eindgebruiker zul je ook stappen moeten ondernemen.
Zorgen voor een router met firewall functie bijvoorbeeld :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Kompaan
quote:
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:26:
[...]
Uiteraard, maar als eindgebruiker zul je ook stappen moeten ondernemen.
Zorgen voor een router met firewall functie bijvoorbeeld :)
Dat lijkt mij ook wel belangrijk ja :+

Nu blijft het een beetje de vraag wat dat samsung programma nou eigenlijk doet. Als ik tijd over heb, zal ik eens wireshark erbij halen dit weekend...

• Niel1991
Nu heb ik dan maar een WPA beveiliging ingesteld, maar ik denk niet dat er een opzettelijk geval was van de WEP 'beveiliging' te omzeilen.

Het zal dus eerder iets te maken gehad hebben met een fout van Telenet of een gaatje in de software van Samsung denk ik dus.

Ik had de persoon in kwestie nog eens opgebeld en gevraagd om zijn installatie opnieuw te doen. Deze keer was er geen probleem meer (nog voor de WPA). Het zal dus eerder een toevalligheid geweest zijn, maar zou toch niet mogen!

• Kamose
Het WEP/WPA verhaal heeft er inderdaad niks mee te maken. Dat was gewoon iets wat opviel, losstaand van het printer verhaal. Dit is geen foutje van Samsung. Je kunt het hoogstens Telenet kwalijk nemen dat ze standaard geen firewall aanzetten op hun modem.

Heb je deze nu wel aangezet? Anders zit je namelijk alsnog met de zelfde problemen, namelijk dat je je gehele interne netwerk deelt met de rest van de wereld.

Kamose wijzigde deze reactie 14-01-2011 15:59 (8%)

• Niel1991
Firewall stond al aan...

• Kompaan
En UPnP op je router?
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True