TNO: ipv6-uitrol komt op gang, modemvervanging nodig

Pagina: 1
Acties:

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
Als wordt gekeken naar de besturingssystemen die met ipv6 overweg kunnen, valt op dat in de loop van 2010 het marktaandeel van het niet-ipv6-compatibele Windows XP tot onder de 50 procent is gezakt. Daarmee behoort Nederland tot de voorhoede van Europa, zo stelt TNO. Windows 7, Vista, Mac OS X en Linux zijn wel geschikt voor ipv6.
Zoals meerdere gebruikers in de reacties al aangaven is XP wél ipv6 compatible. XP SP1 had al een ipv6-stack, waarvan de functionaliteit met de Advanced Networking Pack voor XP SP1 verder uitgebreid werd. Met SP2 en hoger wordt deze nogmaals bijgewerkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Nielson op 13-01-2011 16:27 ]

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-01 09:32
Zie m'n antwoord op : Dimitri R in 'nieuws: TNO: ipv6-uitrol komt op gang, modemvervanging nodig'
Dit uitgangspunt - niet standaard geïnstalleerd in vrijwel alle gevallen - hanteren de onderzoekers ook.

Abort Retry Fail?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
Maar dan nog: Windows XP hoeft niet vervangen te worden hierom (tenzij je IPv6- only wilt draaien, want XP doet alleen DNS over IPv4), dus 1) het marktaandeel van Windows XP is niet boeiend en 2) 'niet ondersteund' is veel te kort door de bocht, hoe je het ook wendt of keert.

Om Windows XP op zijn minst geschikt te maken voor IPv6 wordt alleen van de gebruiker verwacht dat hij 'ipv6 install' kan intypen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Sorry, maar dat is dan een belachelijk uitgangspunt.

Er wordt nu (ook in het artikel) gesuggereerd dat IPv6 totaal niet kan werken onder XP en daardoor een overgang in de weg zit, terwijl het een fluitje van een cent is om het toe te voegen.

Dat het onderzoek daarin nogal "dubieuze" uitgangspunten gebruikt lijkt me geen reden om het klakkeloos over te nemen op T.net en daardoor onjuiste dingen te suggereren.

Jammer dat ze zich dan niet richten op zaken die wel van belang zijn. Namelijk het feit dat het SIP protocol niet met IPv6 overweg kan. Dat protocol word tegenwoordig juist gigantisch veel gebruikt.
Maar ja, TNO he..... >:)

[ Voor 19% gewijzigd door mjtdevries op 13-01-2011 16:49 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dimitri R schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:38:
Zie m'n antwoord op : Dimitri R in 'nieuws: TNO: ipv6-uitrol komt op gang, modemvervanging nodig'
Dit uitgangspunt - niet standaard geïnstalleerd in vrijwel alle gevallen - hanteren de onderzoekers ook.
Dat het onderzoekers zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat ze gelijk hebben ;) Windows XP kan prima ipv6, zoals in de reacties ook wordt gezegd, zijn er genoeg apparaten die niet standaard ondersteund zijn, maar met drivers wel, betekend dat ook dat je daarvoor XP moet vervangen? Je bent het hopelijk met me eens dat dat niet zo is. :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik neem zonder meer aan dat er vele miljoenen XP-thuisgebruikers zijn die dit niet voor elkaar kunnen, willen en zullen krijgen. Zo is XP ook prima virusvrij te houden, je hoeft alleen maar even...

Ik ken mensen die dat 'ipv6 install' in google zouden intikken en dan vragend naar hun speakers zouden kijken, in de hoop dat daar iets als 'goed zo!' uitkomt. En dan nog, configuratie per isp is ook niet triviaal. Do NOT underestimate the stupidity of users and do NOT overestimate the readyness of isp's - miljoenen mensen zullen domweg pas bij aanschaf van een W7-bak ipv6 aan boord hebben en zelfs dat zal geen panacee blijken.

Zo heel onzinnig is de aanname van TNO wmb dus niet - het enige wat je hoeft te doen om dat te begrijpen, is je even in de wereld van de technisch uitgedaagden te verplaatsen. Of is dat misschien iets waar tweakers nou juist weer moeite mee hebben? ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Rataplan schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:00:
Zo heel onzinnig is de aanname van TNO wmb dus niet - het enige wat je hoeft te doen om dat te begrijpen, is je even in de wereld van de technisch uitgedaagden te verplaatsen. Of is dat misschien iets waar tweakers nou juist weer moeite mee hebben? ;)
Het zijn 2 commando's intypen in een console, that's it. Ik heb installatiehandleidingen van hardware gezien die een stuk ingewikkelder waren dan dat. Sterker nog, je zou het als provider oid. gewoon op je installatie cd mee kunnen leveren en dan wordt het aangezet zonder dat je zelfs die commando's maar hoeft in te typen.

Oftewel, Dimitri zit gewoon fout in het blind overnemen van die uitspraak van TNO. ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Rataplan schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:00:
<knip>
Daarvoor hebben toch redacteuren aangenomen? Zodat de diehard tweakers een beetje begrijpen hoe ver de technische mogelijkheden van de gemiddelde consument rijken? ;)

Maar alle gekheid op een stokje: ondersteuning voor SATA is in XP net zo moeilijk als ondersteuning voor IPv6.

Volgens mij zijn er ontzettend veel mensen die SATA disks in hun XP machine hebben. Dat beperkt zich volgens mij niet tot tweakers.

En ja, die commando regel zullen veel mensen niet zomaar verzinnen. Maar het is niet veel werk voor een ISP om even een kleine instructie te maken hoe mensen via de GUI IPv6 ondersteuning aan moeten zetten.
Het configureren van een email client is net zo moeilijk.

[edit:] wat ik me dan ook wel eens afvraag. Als zoveel mensen echt zo weinig van een computer begrijpen, hoe komt het dan dat ze wel allemaal voldoende kennis hebben om films en software te downloaden via torrents etc? 8)

[ Voor 9% gewijzigd door mjtdevries op 13-01-2011 18:49 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Tja, zoals ook al aangegeven ben ik het er wel mee eens.

Vista, Windows 7, MacOSX en Linux werken out-of-the-box al met ipv6. Als jouw provider dus ipv6 uitgeeft, dan werkt het gewoon en wordt het gewoon gebruikt. Totaal geen kennis van nodig, totaal geen actie van de gebruiker vereist.

Met winXP werkt het niet gewoon. Je moet uberhaubt als eerste al weten of je provider ipv6 heeft (anders heeft het weinig zin, tunnelen daargelaten). Vervolgens moet je het aanzetten, en als klap op de vuurpijl prefereert hij ipv4 over ipv6 ook nog eens.

Dus ja, Windows XP kan het wel, maar het vereist wel actie van de gebruiker en zelfs dan gebruikt winXP het liever niet.

Als je mensen wil laten overstappen, dan moet je het ze zo makkelijk mogelijk maken, het moet gewoon out-of-the box werken, net zoals ipv4 dat doet. Windows XP doet dat niet, dus vind ik winXP geen 'ipv6' OS, ook al kan hij het met wat commando's wel.

En tegen de tijd dat je ipv6 echt nodig hebt, dan is winXP redelijk overleden hoop ik.

Het is ook een definitie kwestie denk ik. Een OS dat ipv6 support moet volgens mijn definitie:
- Out of the box ondersteunen
- ipv6 over ipv4 gebruiken als de keuze er is
- ipv6 volledig ondersteunen, dus ook DNS over ipv6

Een OS waarbij je het eerst moet aanzetten, wat vervolgens nog steeds liever ipv4 gebruikt, en ipv6 niet volledig ondersteunt vind ik een niet-met-ipv6-compatible systeem als je uiteindelijke doel is om ipv4 volledig te vervangen.

[ Voor 26% gewijzigd door Kees op 13-01-2011 20:00 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1