Tja, zoals ook al aangegeven ben ik het er wel mee eens.
Vista, Windows 7, MacOSX en Linux werken out-of-the-box al met ipv6. Als jouw provider dus ipv6 uitgeeft, dan werkt het gewoon en wordt het gewoon gebruikt. Totaal geen kennis van nodig, totaal geen actie van de gebruiker vereist.
Met winXP werkt het niet gewoon. Je moet uberhaubt als eerste al weten of je provider ipv6 heeft (anders heeft het weinig zin, tunnelen daargelaten). Vervolgens moet je het aanzetten, en als klap op de vuurpijl prefereert hij ipv4 over ipv6 ook nog eens.
Dus ja, Windows XP kan het wel, maar het vereist wel actie van de gebruiker en zelfs dan gebruikt winXP het liever niet.
Als je mensen wil laten overstappen, dan moet je het ze zo makkelijk mogelijk maken, het moet gewoon out-of-the box werken, net zoals ipv4 dat doet. Windows XP doet dat niet, dus vind ik winXP geen 'ipv6' OS, ook al kan hij het met wat commando's wel.
En tegen de tijd dat je ipv6 echt nodig hebt, dan is winXP redelijk overleden hoop ik.
Het is ook een definitie kwestie denk ik. Een OS dat ipv6 support moet volgens mijn definitie:
- Out of the box ondersteunen
- ipv6 over ipv4 gebruiken als de keuze er is
- ipv6 volledig ondersteunen, dus ook DNS over ipv6
Een OS waarbij je het eerst moet aanzetten, wat vervolgens nog steeds liever ipv4 gebruikt, en ipv6 niet volledig ondersteunt vind ik een niet-met-ipv6-compatible systeem als je uiteindelijke doel is om ipv4 volledig te vervangen.
[
Voor 26% gewijzigd door
Kees op 13-01-2011 20:00
]
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan