Toon posts:

Soft shift solenoid of motor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Voor mijn studie zit ik met hetvolgende probleem:
Er is buizensysteem ontworpen waar vloeistoffen doorstromen, in deze buizen worden kleppen geplaats. Deze kleppen moet worden aangedreven om de vloeistof te doseren.

Alleen welke aandrijving optimaal is wordt mij niet duidelijk. Belangrijke aandachtspunten zijn:
- vloeistoffen zijn onder max 3bar, dus ze moeten enige kracht hebben.
- het kan een klep zijn die roteerd in de leiding, maar ook een pin die op en neer gaat.
- betaalbare oplossing, betrouwbaar en accuraat.

Zoals de titel al aangeeft wordt er getwijfeld tussen een soft shift solenoid(lijkt prijzig) of een motor. Het probleem is alleen dat er veel mogelijkheden zijn en mijn kennis ontoereikend is om een gegronde keuze te maken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat noem jij prijzig? (m.a.w. wat is het budget)
Hoe dik zijn de leidingen?
Heb je er ook nog een regeling bij nodig of heb je deze al zelf?

In geval van een elektrische aansturing: welke spanningen heb je al beschikbaar? (Veel industrieel spul werkt op 24V, maar als je speciaal voor dit ene regelventiel een voeding moet inbouwen kun je misschien beter wat anders zoeken)

Is dit wat:
http://www.riegler.de/pag...eraete/prop-posiflow.shop ?

Staat hier misschien wat bij?
http://www.products4engin...es-volumestroomregelaars/

[ Voor 20% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-01-2011 16:15 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@DrivinUCrazy
Prijs 'moet' zo rond de €25,- liggen.

Het ontwerp wordt volledig gedaan, dus het niet per se een bestaand product te staan(bedankt voor je suggesties). Er kan worden volstaan met alleen een motor/solenoid o.i.d. De behuizing wordt volledig ontworpen nadat alle componenten bekend zijn.

De leidingen zijn uitwendig 15mm en ik neem aan dat de meeste onderdelen in het systeem op 24V werkt, maar dit hoeft de keuze niet te belemmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op mijn werk gebruiken we Sirai kleppen. Super duurzaam, zuurbestendige (viton) uitvoeringen, en div. maten/uitvoeringen;
http://www.ace-engineering.nl/sirai.htm
Waarschijnlijk wel duurder dan die 25€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wordt bij deze opdracht ook nog aangegeven wat de aard en toepassing van de vloeistoffen is en wat de gevolgen zouden zijn van falen van de kleppen of gaat die opdracht niet zo diep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@CaptJackSparrow

Het wordt een doseer systeem voor een kraan. Vloeistof is dus water en de kleppen mogen niet falen(bij falen zou het systeem 'op slot' gaan). Het waterdicht maken hiervan is geen probleem, alleen de aansturing van de kleppen is wel een vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je wil een betrouwbare en accurate oplossing. Dan denk ik aan industriële onderdelen. Dat ga je echter niet vinden voor 25 euro. Alleen al aan materiaalkosten zijn die dingen duurder om te maken.

Zo te horen willen jullie dit component zelf maken.

Het eerste wat in mij opkomt is een vlinderklep te gebruiken. De aandrijving dan met een servo maken. Als het goedkoper moet is een stappenmotor wellicht nog een oplossing. Beide motoren hebben echter ook weer een aansturing nodig; de elektronica hiervoor kost óók geld.

Betrouwbaar? Vast wel. Accuraat? Dat heb je zelf in de hand. Goedkoper? Vast niet. Het is wel een uitdaging. :)

Moet het ook nog in bepaalde afmetingen passen?
Om wat voor studie gaat het eigenlijk?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de opleiding industrieel ontwerpen.

Wij hebben de mogelijkheid om alles zelf te ontwerpen en vorm te geven. Zo plaatsen wij bijvoorbeeld ook hele basic temperatuur sensoren, welke wij zelf integreren in de pijpleiding.

Ik heb even gegoogled naar een vlinderklep, de plaatjes die ik zag waren allemaal van zware industriele producten en daarom denk ik dat dit voor een 15mm waterleiding over gedimensioneerd is.

Aansturing en electronica is niet zo het probleem, omdat er toch al een meet- en regelsysteem in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Laatst online: 25-03-2023
Je kunt ook eens kijken naar een thermostaatkraan voor een verwarming.
Hier past ook een elektronisch regelmechanisme op met een klein elektro motortje die de klep kan regelen.

En de prijs valt wel mee zo te zien, zo'n 17 euro. Een 'digitale' regelaar is 15 euro bij Conrad, Lidl, Reichelt etc.

Afbeeldingslocatie: http://www.warmteservice.nl/static/images/product/44156205.jpg

http://www.warmteservice....mostaatkraan-recht-809.do
SK Animo Digitale thermostaatradiatorkraanknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Oh, ik had helemaal over die 15mm heen gekeken; dan is een vlinderklep misschien wel wat te lomp ja. :P

Maar dan houdt het voor mij helaas wel hier op; ik zit meer in de hoek bij de industriële besturingen, en heb meer met elektro en pneumatiek te maken.

^^^ Ziet er veelbelovend uit!

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-01-2011 16:38 ]

Pagina: 1