• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 01:19
Hoe zit het met de hardware decoding van WebM?

Sinds het nieuws bericht over het wegvallen van H.264 ondersteuning uit Chrome, lees ik veel commentaar waarin wordt beweerd dat dit nadelig kan zijn voor mobile devices die softwarematig WebM zullen moeten decoderen terwijl ze allemaal een H.264 hardware-decoder aan boord hebben.

Maar hoe zit het met decoding in PC's. Als ik nu een gloednieuwe PC (met top-videokaart) koop dan kan ik waarschijnlijk alle huidige H.264 en WebM (HD) content vlekkeloos afspelen, maar zit er nog wel een verschil tussen de twee? Zal mijn PC significant meer processorkracht nodig hebben om WebM (HD) content te decoderen?

Denk je dat het nut heeft om hiervoor te wachten met het kopen van een dure videokaart?

[ Voor 25% gewijzigd door rickiii op 13-01-2011 12:22 . Reden: Links toegevoegd ]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Als je zin hebt om je even enkele uren te verdiepen in de materie, dan kan ik je aanraden om de commentaren op osnews.com te lezen, zoals van deze artikels:
WebM Project Releases New Version of VP8 Codec
WSJ: DoJ Lobs Antitrust Probe to MPEG-LA
WebM, H264: Encoder Speed Benchmark
... of andere artikels over WebM: http://www.osnews.com/search?q=webm

Om ontopic te antwoorden: aangezien je met een topcomputer zware fullHD H264 steams kan decoderen, en aangezien WebM (VP8 infeite) goedkoper te decoden valt (goedkoper in de zin dat het minder systeembronnen verbruikt) zal zelfs fullHD WebM geen probleem mogen zijn.

Hardwarematige ondersteuning voor WebM komt er aan, maar ik denk niet dat het zinnig is om er nu al op te wachten.