Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53
Sinds ik in mijn Sony Vaio VGN-FW51JF/H laptop de traditionele harde schijf vervangen heb voor een 120GB OCZ Vertex 2 het probleem dat de laptop op een willekeurig moment vastloopt. Dit gebeurd zowel als de laptop ongebruikt op tafel staat als dat hij gebruikt wordt. Het scherm en muis, alles zit muurvast en alleen een reset (power button 4sec ingedrukt houden) helpt dan nog. Windows start weer vrolijk op tot de volgende vastloper, de ene keer na 8 uur gebruikt, de andere keer na 1 minuut. Er is totaal geen patroon in vast te stellen.

Ik heb de SSD nu al drie maal verwisseld met de HDD en dan is het probleem voorbij, het ligt dus echt aan de combinatie Vaio en SSD! Vertex 2 is inmiddels voorzien van firmware 1.25 en die heeft het probleem ook niet opgelost. Ook is Windows inmiddels twee maal vers geïnstalleerd wat ook niet heeft mogen baten.

SMART READ DATA
Revision: 10
Attributes List
1: SSD Raw Read Error Rate Normalized Rate: 120 total ECC and RAISE errors
5: SSD Retired Block Count Reserve blocks remaining: 100%
9: SSD Power-On Hours Total hours power on: 106
12: SSD Power Cycle Count Count of power on/off cycles: 202
171: SSD Program Fail Count Total number of Flash program operation failures: 0
172: SSD Erase Fail Count Total number of Flash erase operation failures: 0
174: SSD Unexpected power loss count Total number of unexpected power loss: 60
177: SSD Wear Range Delta Delta between most-worn and least-worn Flash blocks: 0
181: SSD Program Fail Count Total number of Flash program operation failures: 0
182: SSD Erase Fail Count Total number of Flash erase operation failures: 0
187: SSD Reported Uncorrectable Errors Uncorrectable RAISE errors reported to the host for all data access: 0
194: SSD Temperature Monitoring Current: 1 High: 129 Low: 127
195: SSD ECC On-the-fly Count Normalized Rate: 120
196: SSD Reallocation Event Count Total number of reallocated Flash blocks: 0
231: SSD Life Left Approximate SDD life Remaining: 100%
241: SSD Lifetime writes from host Number of bytes written to SSD: 192 GB
242: SSD Lifetime reads from host Number of bytes read from SSD: 320 GB

Heeft iemand dezelfde ervaring of ziet iemand iets vreemds in de smartdata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-09 19:04
even een blinde gok:

174: SSD Unexpected power loss count Total number of unexpected power loss: 60

Probleempje met de power connector van de vertex?

Al in een andere pc geprobeerd?

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandforce staat bekend om crashes, blauwe schermen en corruptie. Lees je even in over SSDs? Je hebt een Sandforce SSD genomen dus daar horen de problemen bij die jij beschrijft; dat is opzich niet onverwacht.

Wil je een betrouwbare SSD die gewoon werkt dan kan ik je de Intel 320 aanraden, die ook capacitors heeft om te beschermen tegen onverwacht stroomverlies; iets wat jij waarschijnlijk wel kan gebruiken want je hebt al 60 unclean shutdowns gehad. De Vertex 2 kun je het beste verkopen of anders inzetten, zoals als dataschijf voor games bijvoorbeeld; dat gaat nog wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Oud topic...

Voorzie de Vertex2 eerst eens van de meest recente firmware, 1.25 is al wat ouder.
Daarnaast wil je zeker weten dat je SATA controller op AHCI modus met de SSD babbelt en niet in Lagacy modus.

De betrouwbaarheid van de Vertex2 is verder erg wisselend. Veel slechte ervaringen te vinden op het web. Zelf gebruik ik al een jaar een 50GB Vertex2 in mijn Sony Vaio Y, werkt uitstekend tot op de dag vandaag.
Probeer hem ook zeker even in een andere PC. Het kan ook een incompatibiliteit zijn tussen jouw laptop en de Vertex2.

Wat dat Unexpected Power Loss, daar heb ik er flink meer van. Zal wel liggen aan hoe Linux een shutdown doet of hoe de Sony er mee om gaat. Ik heb er nog nooit hinder van ondervonden.
Schijnt ook dat de Vertex2's er niet van houden om in standby modus te gaan, dus als je je laptop dicht klapt zodat hij naar de sleep mode gaat. Dat gaat hier ook allemaal prima.
Ik zal wel geluk hebben :P

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 12-03-2012 19:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een SSD hoort een STANDBY IMMEDIATE commando te krijgen alvorens de stroom wordt onderbroken. Elke keer dat de SSD stroom verliest zonder dat commando te ontvangen, zal als een 'Unsafe Shutdown' tellen in de SMART output. In veel gevallen is er geen probleem; bij het bijwerken van de mapping tables of garbage collection of andere maintenance kan echter grote problemen geven bij een unclean shutdown, tenzij je werkende capacitor-beveiliging hebt zoals bij de Intel 320. Elke andere SSD (uitzonderingen bij Enterprise SSDs zoals FusionIO) kan corrupt raken of zelfs in zijn geheel onbruikbaar worden als op het verkeerde moment de stroom eraf gaat.

Het is dus een kans kwestie; hoe vaker je een unsafe shutdown hebt des te hoger de kans dat je een keer de jackpot krijgt. Hoe dit verband houdt met energiebesparing is onduidelijk, maar DIPM wordt door de device geregeld en de device behoudt daarbij zijn stroom. Spindown doet de schijf niet. Bij een 'sleep' mode zal waarschijnlijk de stroom van de SSD af gaan; het OS moet daarbij ook Standby Immediate sturen.

Ga er niet vanuit dat grote fabrikanten hun zaakjes op orde hebben. Intel is de enige controllerfabrikant die een écht goed werkende controller hebben gemaakt die dus goed met energiebesparing zoals DIPM overweg kan. Marvell, Indilinx, Sandforce en wellicht vooral ook onbekendere merken gaan eigenlijk maar slecht met DIPM overweg. Dit was onder andere de reden voor OCZ om de Intel drivers af te raden en enkel nog Microsoft drivers te gebruiken; die op desktopplatforms geen DIPM activeren, alleen laptops wordt het standaard geactiveerd. Bij de Intel drivers zou DIPM ook voor desktops geactiveerd worden, waar diverse SSDs dus niet zo lekker mee omgingen.

Onder andere een FreeBSD-ontwikkelaar heeft bij Sandforce/OCZ aangeklopt dat de hardware support voor DIPM simpelweg verkeerd geïmplementeerd is en niet voldoet aan de ATA8-ACS2 specificatie.

Dit is ook wel een leuke PDF:
http://www.sata-io.org/do...icle_final_04_08_2009.pdf