Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-11 22:52

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Hi all,

Ik ga binnenkort een nieuwbouwwoning komen en zit met het volgende.

Ik woon nu samen in mijn huidige woning. De financiering van de nieuwe woning zal volledig op mijn salaris komen. We willen via een samenlevingscontract afdekken dat mijn vriendin wel recht op haar deel van het geld wat we samen aan aflossing gaan opbouwen heeft en dus niet met lege handen staat mocht de relatie ooit stukgaan.

Maarrrrrrrr...

Wat als haar naam dan ook op zowel het koopcontract als op de hypotheek erbij staat? Heeft ze dan niet automatisch recht op meer? De helft van de woning ofzo? Dat zou natuurlijk erg scheef zijn aangezien ik degene ben die alles financieer.

Thanks!

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

MrJ schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:26:
Hi all,

Ik ga binnenkort een nieuwbouwwoning komen en zit met het volgende.

Ik woon nu samen in mijn huidige woning. De financiering van de nieuwe woning zal volledig op mijn salaris komen. We willen via een samenlevingscontract afdekken dat mijn vriendin wel recht op haar deel van het geld wat we samen aan aflossing gaan opbouwen heeft en dus niet met lege handen staat mocht de relatie ooit stukgaan.

Maarrrrrrrr...

Wat als haar naam dan ook op zowel het koopcontract als op de hypotheek erbij staat? Heeft ze dan niet automatisch recht op meer? De helft van de woning ofzo? Dat zou natuurlijk erg scheef zijn aangezien ik degene ben die alles financieer.

Thanks!
Wat je in het samenlevingscontract zet, staat (vziw) los van je koopcontract. Dat kan je ook evt vragen bij je notaris, die zal deze vraag vaak zat hebben gehad :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ga alsjeblieft naar een notaris en leg het vast in een samenlevingscontract, daar kan je dat allemaal in vastleggen en er wordt dan ook uitgelegd dat je elk jaar moet verrekenen met elkaar en hoe je dat moet doen, want echt makkelijk is dat niet. Je moet namelijk elk jaar dan kijken wie wat betaald heeft en dergelijke en dat weer deponeren bij de notaris.

http://www.notarisvanders...onen-samenlevingscontract

Hier staat een mooi stuk lees dat maar eens door. Een huwelijk en samenlevingscontract zijn ongeveer hetzelfde.

/edit: zag dat je al samenlevingscontract wilde maken, rest van het verhaal blijft van toepassing.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy55 op 13-01-2011 10:33 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En je moet heel goed weten wat je wilt. Als je niet precies weet wat je wilt dan is het ook heel lastig vast te leggen, want dan begin je te denken vanuit de oplossing in plaats vanuit het probleem.

Met het tweede kan een notaris goed helpen :)

Verwijderd

Je gaat toch al naar de notaris voor een samenlevingscontract, dat moet je dus doen voordat je een huis koopt. Hij/zij kan je dan ook gelijk adviseren over de vorm en gevolgen van het contract.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Het probleem is dat wanneer ik alles financieer het mij krom lijkt dat ze recht heeft op meer dan wat wij vaststellen in het samenlevingscontract.

Maar daar kan dus sprake van zijn als ze ook op de koopakte staat?
Als een huis geheel of gedeeltelijk op naam wordt gezet van de ene partner terwijl de ander de koopprijs of de aflossing betaalt, is waakzaamheid geboden. Bij een scheiding, maar ook bij overlijden of faillissement kunnen door zo’n constructie fikse problemen ontstaan. Laat u zich daarom goed door ons voorlichten. Financiert u het huis met een hypothecaire lening, dan behoort de verschuldigde rente tot de kosten van de huishouding. De aflossingen komen voor rekening van de eigenaren in verhouding tot ieders aandeel in de financiering. Betaalt de één te veel aan aflossing, dan ontstaat een vergoedingsrecht tegenover de ander.
Dit verhoudingsdeel is dus wat je vast laat leggen gok ik. :?

[ Voor 62% gewijzigd door MrJ op 13-01-2011 10:42 ]

• Outerspace
  • Laatst online: 13:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

MrJ schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:39:
Het probleem is dat wanneer ik alles financieer het mij krom lijkt dat ze recht heeft op meer dan wat wij vaststellen in het samenlevingscontract.
Zoals ik al eerder aanhaalde, een koopcontract is geen samenlevingscontract
Jij zet de hypotheek op jouw naam, dus alleen jouw naam staat op de koopakte (correct me if i'm wrong). Maar alsnog: ga aub naar de notaris en laat het je uitleggen. Daar schiet je veel meer mee op, dan vragen op een forum ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien voor jou niet relevante informatie, maar met jou gedachtengang, lijkt het me handig als je vriendin zich alvast inschrijft als woningzoekende. Aangezien je niet zomaar een huis hebt.

Want als de relatie uitgaat, heb jij alles op een rij, en is zij dakloos. Haar investering is dan geen ruk waard geweest.

Ey!! Macarena \o/

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Outerspace schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:41:

Jij zet de hypotheek op jouw naam, dus alleen jouw naam staat op de koopakte (correct me if i'm wrong).
Haar naam is ook op de hypotheek gezet. Dit zou het in de toekomst makkelijker maken om wanneer ze klaar is met haar studie en aan het werk is om ook op de hypotheek te komen.
Maar alsnog: ga aub naar de notaris en laat het je uitleggen. Daar schiet je veel meer mee op, dan vragen op een forum ;)
Komt ook nog. :) Maar probeer mij even zo goed en kwaad als het kan te orienteren.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

Je kan ook afspreken dat ze alleen meebetaald aan de rente en niet aan de aflossing. Volgens mij zit je dan wel goed met als je uit elkaar gaat maar 100% zeker weet ik dat niet.
Had dit eens ergens gehoord als advies gekregen dat als iemand bij je komt wonen terwijl je een eigen woning hebt dat betalen voor rentekosten en gebruikelijke dingen ( eten, stroom, water enzo ) geen risico vormt mocht je uit elkaar gaan omdat je dan toch je eigen huis houd.

• Rukapul
  • Nu online

Nee, dat wordt bepaald door "ieders aandeel in de financiering". Zoals je het tot op heden hebt geformuleerd financieer jij alles (hypotheek op jouw naam, etc.). Alles wat je vriendin aan aflossing zou bijdragen zorgt ervoor dat jij dat bedrag aan haar verschuldigd bent volgens bovenstaande tekst. Logisch, ook want ze is jouw schuld aan het aflossen ;)

Wat je in een samenlevingscontract typisch wel afspreekt is hoe je de kosten van het huishouden verdeelt. Tot de kosten behoort de rente over de woningfinanciering zoals hierboven wordt gezegd.

Je moet het vermogensaspect (vastgoed, hypotheekschuld en aflossing) en het kostenaspect (rente) goed scheiden :)

Ga eens praten met de notaris. Daar word je een stuk wijzer van :)
MrJ schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:47:
[...]

Haar naam is ook op de hypotheek gezet. Dit zou het in de toekomst makkelijker maken om wanneer ze klaar is met haar studie en aan het werk is om ook op de hypotheek te komen.
Is ze zich ook bewust van de risico's? Je hoofdelijk verbinden aan een forse schuld die verder weinig voordelen biedt is niet niks.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 13-01-2011 10:51 ]

• MrJ

MrJ

Topicstarter
RaZ schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:47:
Misschien voor jou niet relevante informatie, maar met jou gedachtengang, lijkt het me handig als je vriendin zich alvast inschrijft als woningzoekende. Aangezien je niet zomaar een huis hebt.

Want als de relatie uitgaat, heb jij alles op een rij, en is zij dakloos. Haar investering is dan geen ruk waard geweest.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dan je ook aandacht besteed aan eventuele niet leuke ontwikkelingen waaronder relatiebreuk.

We willen dan zo mooi mogelijk vastleggen via een samenlevingscontract. Zij krijg de helft van alle inboedel waaraan ze heeft meebetaald en uiteraard haar deel van hetgeen we samen opbouwen.

Maar als de relatie na een maand in de nieuwe woning knapt en ze recht heeft op 50% omdat ze mede eigenaar is vind ik dat redelijk scheef. Dat ben ik dus aan het uitzoeken. :)

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ik ben geen notaris dus weet het niet zeker maar:
Stel jullie hebben een huis van 200.000 euro (en ook een schuld van 200.000 euro voor het gemak) Ze heeft recht op 50% van het huis, maar ook op 50% van de hypotheekschuld dus mochten jullie uit volgende maand uit elkaar gaan, dan heeft ze een schuld van 100.000 en een deel van het huis ter waarde van 100.000. Dan zal jij een nieuwe hypotheek moeten afsluiten (of de huidige hypotheek omzetten oid) zodat het hele huis alleen op jouw naam komt te staan.en krijgt ze 100.000 euro waarmee ze de schuld van 100.000 kan/moet aflossen

Als het huis volledig op jouw naam komt (dus koopcontract + hypotheek) dan geldt dit niet, dan heb jij de volledige schuld maar ook de volledige waarde van het huis hoe het dan gaat met je opbouw, daar moet je een notaris voor hebben denk ik :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaspertje op 13-01-2011 10:52 ]

Verwijderd

[...]

Ga naar de notaris punt. Het heeft echt geen zin om dit hier allemaal uit te leggen, aangezien er ook nog erfrechtelijke aspecten bij komen kijken en talloze andere zaken. Het enige advies dat hieruit gaat komen is dat je je samenlevingscontract opstelt vóórdat je samen het het huis gaat kopen. Probeer het niet zelf uit te zoeken en te regelen met je koopcontract omdat je koopcontract je wordt voorgelegd door een NVM dozenschuiver die geen jurist is.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Realiseer mij net dat ik op een advocaten/notaris kantoor zit, dus een collega zoekt het zo even uit voor mij. :')

[ Voor 3% gewijzigd door MrJ op 13-01-2011 11:01 ]

Verwijderd

8)7

• MrJ

MrJ

Topicstarter

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zo... Ook goede morgen...

Maar mijn reactie was wel serieus. Want als je met die de minder leuke kanten rekening wil houden, is dat er dus zeker wel 1 van. Ik heb de situatie gezien, waarbij de het meisje dus gewoon weer terug naar pa & ma moest, omdat ze niets had. Dus ipv dat je het voor jezelf (behoud woning) regelt, doe dan nu ook voor haar het relatief 'veilig'.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Misschien een domme vraag, maar bouwt jouw vriendin niet eigenlijk gewoon helemaal niets op?

Verder is het een mooi streven dat ze mag meedelen in de waardestijging, maar deelt ze ook mee in de waardedaling? Of werkt het maar één kant op.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2011 11:16 ]

• MrJ

MrJ

Topicstarter
RaZ schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:10:
Zo... Ook goede morgen...

Maar mijn reactie was wel serieus. Want als je met die de minder leuke kanten rekening wil houden, is dat er dus zeker wel 1 van. Ik heb de situatie gezien, waarbij de het meisje dus gewoon weer terug naar pa & ma moest, omdat ze niets had. Dus ipv dat je het voor jezelf (behoud woning) regelt, doe dan nu ook voor haar het relatief 'veilig'.
We willen dus inderdaad voor beide nu alvast een hopelijk niet voorkomende situatie afdekken. Ze zou zelf het huis niet kunnen betalen, vandaar dat we vast laten stellen waar ze recht op heeft. Maar wel naar ratio. Ik laat haar nu bijv. ook niet 50% meebetalen aan de huidige lasten, maar naar het percentage op de totale netto inkomsten van beide.
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:11:
Misschien een domme vraag, maar bouwt jouw vriendin niet eigenlijk gewoon helemaal niets op?
In de hypotheek zal een gedeelte van het huis worden afgelost. Stel we hebben na 2 jaar 10.000 opgebouwd, krijgt zij haar gedeelte van die opgebouwde aflossing. Dit willen we dus vastleggen en eventueel na 2 jaar herzien als ze een eigen inkomen heeft.

/edit:
Verder is het een mooi streven dat ze mag meedelen in de waardestijging, maar deelt ze ook mee in de waardedaling? Of werkt het maar één kant op.
Dit gaat 1 kant op wat mij betreft. Mocht de relatie stuklopen moet ze om te beginnen al op zoek naar nieuwe woonruimte. Dan wil ik haar niet opzadelen met een schuldenlast die dan weer afgetrokken wordt van haar aflossingsdeel. Dat hoeft niet van mij.

[ Voor 14% gewijzigd door MrJ op 13-01-2011 11:22 ]

• Rukapul
  • Nu online
Je hebt het de hele tijd over de aflossing, maar wat wil je met de overwaarde (onderwaarde heb je net al aangegeven).

Als het namelijk puur om aflossing gaat dan is het m.i. eenvoudiger om te stellen dat jij die draagt en zij gewoon het bedrag zelf spaart. Aflossing is namelijk een vestzak-broekzak discussie. Als het dat niet is dan is het namelijk een ordinaire maandelijkse vermogensoverdracht. Bij dat laatste komen ook weer allerlei fiscale aspecten om de hoek kijken. Als dat het doel is dan kun je net zo goed de verdeelsleutel voor de kosten van het huishouden erop aanpassen.

edit: dat je de facto de hypotheek al op 2 namen hebt gezet compliceert een en ander natuurlijk wel, maar daarvoor heb je dus een expert voor advies nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 13-01-2011 11:54 ]

Verwijderd

Zou je je vriendin niet gewoon laten sparen? Dus dat ze haar 'aandeel' gewoon op een spaarrekening stort.

Tegen de tijd dat ze echt serieus gaat bijdragen ben je al toe aan je volgende huis ;) Dan gebruikt ze op dat moment het spaargeld voor de aankoop van het volgende huis. Of als de relatie stukloopt dan neemt ze het spaargeld mee.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2011 11:32 ]

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45

Salandur

Software Engineer

ik heb de afgelopen jaren 2 keer samen een woning gekocht en we zijn uitelkaar gegaan dus kan hierover wel meepraten.

we hadden een samenlevingscontract opgesteld met daarbij een zorgplicht naar elkaar toe en dat de kosten naar redelijkheid verdeeld worden, in ons geval deden we dat naar verhouding van inkomen.

De woning en hypotheek stonden op beide namen en ieder had de helft. Je kan ook voor een andere verdeling kiezen of natuurlijk er voor kiezen om alles op 1 naam te zetten. Dit regel je in de hypotheek en eigendoms aktes.

Toen we uit elkaar gingen moesten we het huis op mijn naam zetten. Doordat de verdeling 50/50 was en de hypotheek - opgebouwde tegoeden hoger was als de taxatiewaarde moest mijn ex de helft van dat verschil aan mij betalen. De boedel hebben we in goed overleg verdeeld, maar daarbij moet je wel coulant naar elkaar zijn.

Ik ga er wel vanuit dat jullie een huis kopen omdat jullie nog lang bij elkaar willen blijven, maar een notaris kan je dus alles vertellen hoe het juridisch in elkaar steekt.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Als ik jou was zou ik gewoon alles op jouw naam zetten. Het bedrag wat je aflost is vaak redelijk minimaal, kun je dat niet gewoon zelf financieren? Anders maak je het maar nodeloos ingewikkeld. Ze kan daarnaast gewoon zelf sparen op een spaarrekening. Mochten jullie ooit samen iets kopen kan ze dat geld gebruiken om in te leggen.

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 21:27
Ik heb hetzelfde gedaan: mijn vriendin en ik staan samen op het koopcontract, hypotheek, hebben een samenlevingscontract en ik ben praktisch de gene die de hypotheek betaald.

Gelijkwaardigheid is iets waar je zelf een betekenis aan moet geven. Ik vind het eerlijk dat we samen genieten van mijn geld, dat is andersom net zo; als zij meer gaat verdienen als ik, hoef ik me ook geen zorgen te maken.

• Jiffy
  • Laatst online: 13-11 22:20

Jiffy

God, you're ugly!

MrJ schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:01:
Realiseer mij net dat ik op een advocaten/notaris kantoor zit, dus een collega zoekt het zo even uit voor mij. :')
Jezus... * Jiffy werkt ook op een notariskantoor en zat net een heel verhaal in te kloppen. |:(

Anyway. Trek je kont van die bureaustoel en wandel dus een paar deuren verderop bij een van de (kandidaat)notarissen op je werk naar binnen.

De eigendomsverhouding van de woning wordt bepaald door wat er in de leveringsakte (niet in de koopakte, da's wat anders) staat. Vaak staat daar een 50/50 verhouding in, maar dat kan ook 60/40 of 90/10 zijn. Aan een 'schevere' verhouding dan 60/40 zitten bij het uit elkaar gaan nadelen op het gebied van de overdrachtsbelasting. Je vriendin kan in de hypotheekakte staan zonder in de leveringsakte te staan (een mede-schuldenaar hoeft geen mede-eigenaar te zijn) en als ze in geen van beiden staat of (van jou) mag staan, kun je idd van alles mbt het verdelen en verrekenen van kosten regelen in een samenlevingsovereenkomst.

Maar ga dus maar gewoon naar iemand op je werk (zucht...), die kan zonder twijfel dat uitstekend en uitgebreid uitleggen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1