DTS-HD Converteren naar TrueHD/Lossless LPCM. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:00

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hoi!

Ik heb een paar BluRays, met een DTS-HD stream. Nu Output mijn mediaspeler geen DTS-HD middels de HDMI aansluiting, terwijl TrueHD wel wordt uitgestuurd.

Nu wil ik tóch de lossless-audiokwaliteit. Ik heb me laten vertellen dat DTS-HD en TrueHD op zich "precies" hetzelfde zijn qua geluidskwaliteit, dus mijn vraag is: Hoe zet ik snel een DTS-HD stream (In een m2ts/MKV) om nar TrueHD? (Of LCPM)

Al >:) vast bedankt!

Gulfstream G650

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11

GaMeOvEr

Is een hork.

Heb je een dusdanige installatie dat je dat kunt horen dan?

Aannames zijn fataal.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 22:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GaMeOvEr schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 00:41:
Heb je een dusdanige installatie dat je dat kunt horen dan?
Dat is inderdaad iets wat ik mij ook regelmatig afvraag, als ik iemand hier op GoT weer zie typen dat hij graag DTS-HD of een van deze audio formaten wil kunnen afspelen. Volgens mij komen de meeste personen niet verder dan DTS en DD formaten (zonder de HD dus), je moet er namelijk de apparatuur voor hebben oa. de speakers. Je ziet wel van die homecinemasetjes die dan deze HD formaten zouden kunnen afspelen, maar er worden dan speakers bij geleverd die het never nooit gaan weergeven. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

Sowieso lijkt het converteren van DTS HD naar Dolby TrueHD niet mogelijk. De audiotrack zit op de Blu-ray gebakken of in dit geval in het bestand. Denk dat je beter kan kijken naar het omzetten van bitstream naar LPCM, dus dat wordt kijken of je mediaspeler dit ondersteunt. Dus even kijken of de mediaspeler het geluid zelf al kan decoderen zodat de output als LPCM gaat en niet meer als bitstream.

Of je het gaat horen is een tweede punt. Veelal "horen" mensen dit wel, maar dit is meer omdat ze het willen horen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Osiris
  • Niet online
FeaR1986 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 08:57:
Sowieso lijkt het converteren van DTS HD naar Dolby TrueHD niet mogelijk. De audiotrack zit op de Blu-ray gebakken of in dit geval in het bestand.
Afgezien dat ik denk dat je gelijk hebt met de LPCM-oplossing in de mediaplayer, vraag ik me af waarom je denkt dat je niet gewoon de DTS-HD uit een MKV kunt extracten, om kunt zetten naar Dolby TrueHD en vervolgens weer in een MKV kunt muxen? (Los van het feit dat ik niet weet of er überhaupt "free software" is wat Dolby TrueHD kan encoden, maar in theorie kan het prima dunkt me.)

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 13-01-2011 09:01 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Osiris schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 09:00:
[...]
Afgezien dat ik denk dat je gelijk hebt met de LPCM-oplossing in de mediaplayer, vraag ik me af waarom je denkt dat je niet gewoon de DTS-HD uit een MKV kunt extracten, om kunt zetten naar Dolby TrueHD en vervolgens weer in een MKV kunt muxen? (Los van het feit dat ik niet weet of er überhaupt "free software" is wat Dolby TrueHD kan encoden, maar in theorie kan het prima dunkt me.)
En dat wil je on the fly doen? Of bedoel je eerst de film downloaden dan aanpassen en dan de track weer terug zetten als het ware? Ik had wel snel even gezocht op termen als "DTS HD to TrueHD convert", maar dat leverde alleen resultaten op om het naar LPCM te converteren. De oplossing die mij persoonlijk ook het handigste leek. Zeker omdat 90% (of meer) van de mediaspelers dit wel ondersteunt.

Maar als het kan (dus DTS HD naar Dolby TrueHD converteren) lijkt het me best wel ziek veel werk. Zeker als de kans groot is dat de speler meteen naar LPCM kan converteren en nogmaals of het merkbaar is.

• Osiris
  • Niet online
FeaR1986 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 09:17:
[...]

En dat wil je on the fly doen? Of bedoel je eerst de film downloaden dan aanpassen en dan de track weer terug zetten als het ware?
On-the-fly niet nee. Dat lijkt me enigszins onmogelijke taak voor zo'n mediaspeler. Maar gewoon idd zoals je zei, track vervangen :)
FeaR1986 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 09:17:
Ik had wel snel even gezocht op termen als "DTS HD to TrueHD convert", maar dat leverde alleen resultaten op om het naar LPCM te converteren. De oplossing die mij persoonlijk ook het handigste leek. Zeker omdat 90% (of meer) van de mediaspelers dit wel ondersteunt.

Maar als het kan (dus DTS HD naar Dolby TrueHD converteren) lijkt het me best wel ziek veel werk. Zeker als de kans groot is dat de speler meteen naar LPCM kan converteren en nogmaals of het merkbaar is.
LPCM is wel huge natuurlijk.. Maar ik zou ook gewoon iets van DTS pakken, 't verschil hoor je toch niet. Ik snap ook niet waarom die mediaspeler niet gewoon de DTS-core kan doorgeven? Da's t hele leuke aan die DTS-HD Master Audio en Dolby TrueHD: het lossless gedeelte zit om de standaard lossy DTS/DD-core heengewoven als 't ware. En dus backwards compatible. Beetje jammer dat z'n mediaspeler d'r geen snars van snapt of de TS moet eventjes in de manual kijken :P

[ Voor 10% gewijzigd door Osiris op 13-01-2011 09:24 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Osiris schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 09:23:
[...]
LPCM is wel huge natuurlijk.. Maar ik zou ook gewoon iets van DTS pakken, 't verschil hoor je toch niet. Ik snap ook niet waarom die mediaspeler niet gewoon de DTS-core kan doorgeven? Da's t hele leuke aan die DTS-HD Master Audio en Dolby TrueHD: het lossless gedeelte zit om de standaard lossy DTS/DD-core heengewoven als 't ware. En dus backwards compatible. Beetje jammer dat z'n mediaspeler d'r geen snars van snapt of de TS moet eventjes in de manual kijken :P
Als jij een Blu-ray afspeelt die beschikt over DTS HD dan beschikt deze automatisch ook over DTS. Dat klopt inderdaad wat je zegt. Als je echter op de speler instelt dat DTS HD als track aan moet staan dan zal de speler dit ook afspelen. De DTS-core wordt pas gepakt als jij instelt/selecteert dat er DTS afgespeeld moet worden. Dus als TS tijdens het afspelen gewoon de DTS-track selecteert zal er gewoon DTS afgespeeld worden.

Dus de speler kan dat vast wel, maar je moet wel even selecteren dat je DTS af wilt spelen. De speler doet wat hem gevraagd word. En als jij dan iets uit wilt voeren wat de home cinema niet aan kan is dan "jouw" probleem als het ware en niet aan de mediaspeler om dat aan te passen.

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:10

iNFiNiTY-

pro

Maar als je media afspeelt in je BD / mediaplayer en deze bevat alleen DTS-HD qua selectie kan je nooit DTS uitsturen?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

iNFiNiTY- schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:07:
Maar als je media afspeelt in je BD / mediaplayer en deze bevat alleen DTS-HD qua selectie kan je nooit DTS uitsturen?
Jawel, want in DTS HD zit een core van DTS zodat het altijd backwards compatible is. Of de gedownloade film is flink aangepast zodat je de gewone track niet meer kan selecteren, maar dat is dan de pech van een dergelijke manier van films kijken.

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:10

iNFiNiTY-

pro

Ja dat snap ik, maar BD speler aangesloten op een reciever die alleen DTS en geen DTS-HD ondersteund pakt toch geen DTS-HD en maakt er DTS van als ik deze kies in ''Audio'' bij mn BD menu / film?

English DTS-HD --- wordt DTS op mn reciever?

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Yep, klopt.

Ik heb de WDTV Live HUB; je kunt Dts-HD niet als LCPM uitvoeren, anders had ik dat wel gedaan. Ik hoor wel degelijk een verschil tussen normale Dolby Digital, en TrueHD (Heb het al eens getest). Ik luister naar een 5.1 setje van Jamo, met aan de front's 2 grote boekenplanken! Soms gebruik ik mijn Senn HD595.

Gulfstream G650

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verschil tussen Dolby Digital en TrueHD is inderdaad ook wel te horen als je een beetje goed luistert. Maar dat komt vooral door de "tekort" komingen van DD. DD TrueHD zit minder "ver" boven DTS qua kwaliteit, dan DD onder DTS zit (anders gezet, tussen DD en DTS zit een groter verschil dan tussen DD TrueHD en DTS). Vooral in dynamiek laten DTS en DD TrueHD de oude DD ver achter zich.
Maar, DTS-HD af willen spelen op een DTS-receiver heeft geen enkele meerwaarde. DTS heeft een maximale bitrate en sampling van 24bit/96kHz, wat in theorie al ruimschoots het bereik van een gemiddelde versterker overstijgt qua dynamiek en frequentiebereik.
DTS-HD heeft vooral als meerwaarde dat het meer kanalen aankan (7.1 voor HD en onbeperkt voor Master Audio tegen 5.1 voor DTS of 6.1 voor DTS-ES) en lossless audio kan weergeven (24bit/192kHz in het geval van DTS-HD Master Audio). Aan beide voordelen heb je niks als je niet ook een receiver hebt die hier iets mee kan.

Kan je niet gewoon een normale DTS-stream uitsturen? Het verschil is zo marginaal namelijk en DTS zit qua specs al boven een normale audio-CD.

Iets offtopic. Voor men gaat roepen wel verschil te kunnen horen tussen de HD-formats en DTS, dit ligt eerder aan het geluidsspoor dan de codering. Ik heb een "simpele" receiver die alleen Dolby Digital en DTS-ES snapt. Onlangs heb ik een demo erop gezet van THX die bij mij via DTS afgespeeld wordt, maar eigenlijk DTS-HD is. De dynamiek en geluidskwaliteit van die demo is onwaarschijnlijk hoog vergeleken met oudere DTS-tracks. Toch is het dezelfde decoder, versterker én protocol.
Waar je op dat moment "slachtoffer" van wordt is dat het verschil tussen nieuw en oud kunstmatig vergroot wordt, door oud niet vol te benutten. Als je DTS en DTS-HD beiden op vol potentiaal na elkaar laat afspelen, zullen maar heel weinig mensen het verschil nog kunnen horen en krijg je het punt van "waarom zou ik dat duurdere kopen als het goedkopere net zo goed klinkt?"
Onlangs heb ik dat weer pijnlijk duidelijk kunnen ervaren met een nieuwe full-hd tv. In de winkel draaien mooie demo's waarop je kan zien hoeveel beter HD ten opzichte van SD is. Alleen heel raar, zo slecht als het SD-beeld in die demo's was, zo slecht is het thuis bij lange na niet. Sterker nog, zolang het beeld op het scherm niet de HD-mogelijkheden ten volste benutte (zoals veel natuurdocu's en films dat wel doen, maar iets als het NOS Journaal absoluut niet), werd het onderscheidt tussen HD en SD ineens wel heel klein.

Ik wil absoluut niet beweren dat HD onzin is, alles behalve, maar hou rekening met de slimme marketing trucs die ingezet worden om je te overtuigen hoeveel beter het wel niet zou moeten zijn. De beste test blijven je eigen ogen en oren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Maar ik zelf denk eerst logisch na over wat je wel of niet thuis te zien krijgt. :+ Ik weet dat Samsung TV's in de winkel extra fel staan ingesteld, en de Sony's wat natuurlijker van kleur zijn. Ook past Samsung een trucje op haar LED-TV's toe waarbij de contrast wordt verlaagd of verhoogd (zwart/wit). ;( Gewoon goed opletten dus!

DTS is beter dan DD, ja maar dat zit hem voornamelijk in de "Bass +3" en de meer evenwichtigere geluidssporen voor iedere speaker; DD klinkt daardoor meestal wat doffer. TrueHD klonk écht beter dan DTS hoor! Dus vandaar dat ik een heleboel films wil afspelen in DTS-HD. Bestaat er geen simpele converter? :?

Gulfstream G650

Pagina: 1