120mm 25mm/38mm fan voor mijn Megahalem

Pagina: 1
Acties:

• yur400
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23
Lieve mede-tweakers,

Mijn 920 draait op het moment op stocksnelheid, heb geen fan geïnstalleerd en ligt mijn Nexus D12SL naast me. Echter, het weer wordt langzaam weer wat warmer en ik ben van plan om te gaan overclocken. Daarom zoek ik nu naar fans om mijn Megahalem een handje te helpen.

Ik denk zelf aan een enkele 38mm fan. Mijn kast zelf is niet heel stil, maar ook niet luidruchtig. Dit wil ik ook wel zo houden, dus een Delta fan is uitgesloten.

Mijn moederbord (Gigabyte EX58 UD-4P) weigerde met biosversie f8 de rpm van mijn Nexus bij te stellen. Ik moet nog even kijken of mijn huidige bios dit probleem opgelost heeft, maar op internet heeft niet iedereen succes. Ik denk dus aan een fan met pwm knopjes zoals deze Scythe slipstream of deze Silverstone fm122
Probleem is dat de static pressure van de Scythe laag is en de Silverstone 32mm diep is en dus niet op de fanclips passen.

Ik zit nu redelijk vast en ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen met het vinden van de juiste fan. :)

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Ik zou zeggen neem hier eens een kijkje: http://www.overclock.net/...halems-65-fans-112-a.html
Daar moet het antwoord op je vraag zeker te vinden zijn :).

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• yur400
@Johnbytheway
Ik heb niet zo een zin om een fancontroller aan te sluiten. Het staat niet mooi en bovendien is mijn CM Storm Scout echt een rotkast om later nieuwe onderdelen in te stoppen. Mijn Megahalem drukt bijna tegen het plafond van mijn kast, dus zelfs een fan installeren is een rotklus. :| Ik had een fulltower moeten aanschaffen. |:(

@faust2016
Goeie link! Ik zie dat de slipstreams het niet zo slecht doen.

Speed: 2050 RPM (average)
CPU temp over ambient: 53c
SPL: 37.5 dBA

Speed: 1810 RPM
CPU temp over ambient: 54c
SPL: 33.5 dBA
“Wind noise only; that's all.”

tegenover de san ace

Speed: 2500 RPM
CPU temp over ambient: 50c
SPL: 40 dBA

Bovendien is zo een slip stream veel goedkoper en hoef ik geen fancontroller aan te schaffen dankzij de meegeleverde bracket.

Wat zeggen julie?

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

De Slip Streams zijn inderdaad een heel stuk goedkoper. Ik heb laatst voor de grap gekeken wat het kost om zo'n San Ace uit de UK over te laten komen en dat kwam neer op 25 euro voor 1 fan :p. Dus prijstechnisch gezien is die fan niet zo heel interessant.
De Yate Loon fans zijn echter wel in NL verkrijgbaar, bvb bij Highflow en die zijn net zo goedkoop als de Scythe's (6euro per stuk) en presteren op beide fronten (geluid en temps) net iets beter dan 2 Slip Stream's. Maar dan zit je wel zonder PWM.

Overigens de Nexus fan in je startpost is toch ook een PWM-fan? (Ik heb er zelf ook 2 van)
Ik kan beiden via PWM, maar ook via 3-pin spanningswisseling, regelen. Dus ik snap je probleem daar niet helemaal. In je bios kun je meestal ook kiezen voor 4-pin of 3-pin 'modus'.

Als je toch via het bios je fans in de 3-pin modus kan aansturen, dan zou ik zeggen haal 2 YL's en een 3-pin Y-splitter, zodat je ze samen op je CPU-fan header op je mobo kan aansluiten. (dat moet overigens gewoon kunnen, die Slipstream die je aangaf in je linkje trekt in zn eentje al 0.60A, terwijl de YL's met zn tweeen tegelijk 0.60A nodig hebben.

• yur400
Mijn vorige bios versie kon de PWM fans niet correct aansturen. Vandaar dat ik liever fans met hardwarematig PWM wil. Ondertussen heb ik een nieuwere bios versie, dus ik ga morgen kijken of het probleem opgelost is.

Hoe regel je de rotatiesnelheid van 3-pin fans? Voltage? en hoe regel je die ?

• yur400
@faust
Ik heb liever 1 fan i.p.v. push/pull.
De slip streams spreken me echt aan, maar er is veel onenigheid erover als fan voor een koelblok. Volgens de een is de static pressure te laag en volgens de ander zou het niet veel uitmaken vanwege de gunstige airflow van de Megahalems.
Met de slip streams op 1810 rpm is de 860 @4Ghz onder load 54C. Ik denk erover om mijn D0 920 te clocken naar 3.8~4.0 Ghz. Zouden mijn temperaturen veel hoger kunnen uitvallen? Zolang het onder de 65graden (load) blijft vind ik het goed.

Een 38mm fan lijkt me ook interessant, maar de meeste zijn te duur, te luidruchtig en niet verkrijgbaar in reguliere shops.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

als je je zorgen maakt om static pressure, waarom kijk je dan niet eens naar de S-Flex fans van Scythe? Hebben ook nog eens Fluid bearing ipv de sleevebearing die de slipstreams hebben

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• yur400
Nogmaals. Ik heb problemen met softwarematige pwm-instellingen. Het lukt niet altijd. Vandaar dat ik liever iets heb waarmee ik mijn pwm handmatig/hardwarematig in kan stellen. (slip stream)

Ook Silverstone heeft een fan met hardwarematige knoppen; De fm123 met max. static presure van 4.55mmH2O, 106.3 CFM en 39.5 dB(A) @ 2600rpm.
De specificaties zijn echt goed, alleen is nergens een review van te vinden.

Nog een oplossing is om de PWM mate van Zalman aan te schaffen. Elke 4-pins fan wordt hierdoor, met de knop, manueel te regelen. Ook hier zijn geen reviews van en zou ik niet weten welke fan ik het beste eraan kan koppelen.

Ik weet het niet meer 8)7

• miser
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

miser

always learning

Misschien zo een Yate Loon i.c.m. Fanmate 2?
Ik heb nog zo'n Fanmate 2 liggen en vindt het een handig apparaatje.
De knop erop werkt analoog.

• yur400
Fanmate 2 is ook wel handig ja, maar volgens de test presteert een enkele Yate Loon gelijk aan een 1 Slip Stream. Pas bij 2 fans merk je dat Yate Loon beter koelt.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik moet het topicje even kicken. Ik heb een megahalems shadow en heb zelf 2x Zalman ZM-F3BL fans gekocht die beiden 75CFM produceren. Echter lees ik in minstens 2 reviews dat deze fan ietsjes boven gemiddeld presteert, maar dat er zeker nog betere fans te krijgen zijn om de Prolimatech NOG koeler te houden.

De reden dat ik deze zalmans gekocht heb, was omdat ze BLUE LED waren. Ik heb alles voorzien van blauwe lichten in mijn case en wil dat graag zo houden.

Ik lees her en der dat de Slipstream 1900rpm versie een van de betere fan is om op de prolimatech te gebruiken. Geluid maakt me niet zo heel veel uit, maar ik moet geen straalmotor in mijn kast hebben. Filmpjes van de FM123 die de TS hierboven neer heeft gezet is natuurlijk erg goed qua pressure en airflow, maar het geluid is me toch wat TE. Daarnaast streef ik naar blue leds.
Weet iemand toevallig blue led fans van 120mm die een hogere pressure en airflow hebben dan de zalman zm-f3BL?

(ik heb ergens gelezen dat 140mm fans juist afbreuk doen aan de koeling performance. Iemand enige ervaring ermee?)
EDIT: ik kan echt geen andere blue leds vinden die een hogere static pressure hebben en hogere CFM. Ik lees her en der dat de Silverstonde fm123 idd toch erg goed is....maar but ugly...

Hier wel een mooi overzicht dat alle specs even laat zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/fan-roundup/88_table.png
bron: http://www.xbitlabs.com/a.../display/fan-roundup.html

Hmmmm volgens mij is de FM123 toch echt de beste fan qua pressure, airflow en dB ratings....en dan ook nog eens ballbearing ipv sleeve. Maar damn wat zijn die ugly....
Maar aan de andere kant heeft het geen zin om deze fans voor mijn prolimatech te gebruiken en ik heb dan gewoon zalman fans als exhausts van mijn case. Die krijgt de luchtstroom die de fm123 genereert toch helemaal niet "verwerkt"....

[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 29-01-2011 20:48 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• yur400
Je kan ervoor kiezen om je exhaust fan eruit te halen en het ventilatierooster te verwijderen. Zo kan de lucht direct uit je kast geblazen worden als je fan in lijn loopt met je rooster.

Je kunt je fans alsnog blauw maken door ze met een UV pen/spray te kleuren.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ventilatierooster zit aan mijn kast vast. dat ga ik er dus niet uit frezen. ik ga ook geen fans blauw sprayen.
ik heb een A77f van Lian-Li en die heeft 3x120mm aan de voorkant. ik ga de bovenste van die 3 fans vervangen door een FM123 van silverstone, zodat de zalman ZM-F3BL fans op mijn prolimatech koelere lucht ter beschikking heeft.

De gedachte hierachter is dat de fm123 veel meer en harder de lucht naar binnen blaast, dan de standaard 120mm lianli fan. de zalman fans krijgen dan snel koelere lucht voor hun kiezen en uiteindelijk zal mijn cpu dan wat koeler worden. Dat is voorlopig even de theorie.

Ik had nog even naar de enermax apollo vegas blueleds gekeken, en die verplaatsen inderdaad een stuk meer lucht dan de zalman en hebben iets betere pressure. maar ik wil een gewone blauwe gloed, niet van die kermisatrractie-leds.

• yur400
Ik zou ook niet zo een dure kast kunnen slopen.

Hou er wel rekening mee dat intake nutteloos is als de lucht er niet even snel eruit geblazen kan worden.
Dus als je intake 300 cfm is, moet je outtake ook 300 zijn.

Ik weet niet hoe je mooie Lian-Li kast opgebouwt is, maar mijn Cooler Master Storm Scout heeft een lelijke side panel waar extra fans op kunnen. Ik wou dit vervangen totdat ik me besefte dat het juist heel handig is voor mijn airflow. Mijn enige intake fan is een 140mm, waardoor de outtake meer lucht verplaats dan mijn intake. Hierdoor ontstaat onderdruk in mijn kast. Moeder natuur houdt niet drukverschillen. Gevolg is dat via mijn sidepanel lucht mijn kast ingezogen wordt. Sterk genoeg om een zakdoek ertegenaan te zuigen.
Misschien kun jij ook zo een effect creëren? Scheelt je weer wat moeite.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ja ik heb 3x120mm blue led fans van lian li zelf voorin.
2x140mm top blue led fans van lianli, en 1x120mm ZM-F3BL (dezelfde als op mijn megahalems).

Als ik op de lianli site kijk voor de fanspecs dan zie ik staan:
120mm blue led fans: 38,5 CFM (ik ga even uit van de 1000rpm versie)
140mm blue led fans: 60 CFM (ik ga even uit van de 900rpm versie, de 1200rpm versie zit op 72CFM)

Dus dan heb ik intake:
3x120mm lianli = 3x38.5 = 115,5CFM

exhaust:
2x140mm lianli = 2x60CFM = 120CFM
1x120mm zalman = 72CFM
Totaal exhaust = 192CFM

Dus met onderdruk zit ik geloof ik wel goed dan....
EDIT: hehe, ik zie net, mijn kast heeft helemaal geen eigen rooster daar zitten, dus ik hoef niks te frezen. (te zien hier: Lian-Li A77F) Daar zit een fangril op die ik er zo kan afschroeven als ik dat wil :)

Maar ja, ik vraag me af of de ZM-F3BL nou goed zullen presteren....ik kijk het wel even aan en anders experimenteer ik wel wat met 1 fm123-fan van silverstone. 15 euro is het geld niet he ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 09-02-2011 17:31 ]

• yur400
Precies, voor 15 euro hoef je het niet te laten. Gewoon proberen d:)b
Pagina: 1