Toon posts:

[MEM] Waar is mijn geheugen gebleven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen!

Ik ben een superblije gast, sinds ik vanochtend mijn nieuwe spulletjes binnenkreeg. Ik ben gelijk bezig gegaan mijn PC te assambleren en te installeren.
Wat blijkt nu? Ik mis de helft van mijn geheugen!

Ik heb in de BIOS gekeken en hij herkent daar inderdaad ook maar 4GB geheugen. Ik heb al op het internet heel wat gezocht en kwam een paar dingen tegen die ik in de BIOS moest aanpassen, zoals Frequency's veranderen e.d. maar dat mocht niet helpen.

Helaas kom ik er niet meer uit en ben nu bijna 10 uur bezig met dit probleem. Voordat ik de plaatstelijke computerwinkel inschakel, dacht ik een berichtje hier te plaatsen. Misschien kunnen jullie tweakers mij helpen met dit probleem?

Hier vind je mijn configuratie.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/4417/dxdiagq.th.jpg

Dit is toch raar, want het lijkt alsof hij 2GB in gebruik heeft, en nog 6GB overheeft? Of zie ik dit nu verkeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2011 23:15 ]

• Crusher77
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Mogelijk is 1 van je modules DOA? memtest gebruiken en per module testen en kijken wat de uitkomst is.
Eigenlijk sowieso eens alle modules stuk voor stuk los proberen :)

Edit: Wat betreft je screenshot, die 6gb is de 4gb memory + 2gb swap er bij opgeteld Zie hieronder

[ Voor 23% gewijzigd door Crusher77 op 12-01-2011 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch vreemd dat hij dan 4GB herkent in BIOS en bij Systeeminformatie. Hoe dan ook ik ga de geheugenmodules gelijk even proberen stuk voor stuk!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:21
Als BIOS maar 4 GB herkent, dan gaat er iets mis. Heb je voor je aanschaf gekeken of je geheugen op de QVL van je moederbord stond?
Ook kan je kijken of Memory Remapping aan staat.

En zoals hierboven is beschreven: gebruik inderdaad Memtest86+

offtopic:
Post je specs gewoon in de TS en niet achter een link ;)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Crusher77 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 23:15:
Edit: Wat betreft je screenshot, die 6gb is de 4gb memory + 2gb swap er bij opgeteld
Nee. Er is 6GB gereserveerd op je hd voor swap en daarvan is 2GB in gebruik.

@TS
Weet je zeker dat het twee reepjes zijn van 4GB want het lijkt er op dat ze je een 4GB kit hebben geleverd.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Crusher77
  • Nu online
The Dolf schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 23:21:
[...]

Nee. Er is 6GB gereserveerd op je hd voor swap en daarvan is 2GB in gebruik.

@TS
Weet je zeker dat het twee reepjes zijn van 4GB want het lijkt er op dat ze je een 4GB kit hebben geleverd.
Excuses, dat bedoel ik. Foutje :>

Denk trouwens dat hij 2x een 4GB Kit heeft, dus totaal 4x 2GB.
Nonetheless, TS is wat onduidelijk.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is u vergeven. ;)
Denk trouwens dat hij 2x een 4GB Kit heeft, dus totaal 4x 2GB.
Nonetheless, TS is wat onduidelijk.
Ik zie het nu ook. Had er overheen gekeken omdat 2x4GB reepjes me waarschijnlijker leken.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Het is 2 maal een 4GB kit bestaande uit 2x2gb. oftewel, 2x2x2 = 8 ^^

Ik heb ze om en om getest, maar mocht niet baten. Ik zal Memtest inderdaad even downloaden en proberen.

Wat dat Memory Remapping betreft ga ik ook uitzoeken. Geheugen wordt gewoon ondersteund door moederbord, wordt echter wel verteld dat hij dan zal werken als 1333Mhz, wat verholpen kan worden dmv overclocken.

• Crusher77
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 23:34:
Het is 2 maal een 4GB kit bestaande uit 2x2gb. oftewel, 2x2x2 = 8 ^^

Ik heb ze om en om getest, maar mocht niet baten. Ik zal Memtest inderdaad even downloaden en proberen.

Wat dat Memory Remapping betreft ga ik ook uitzoeken. Geheugen wordt gewoon ondersteund door moederbord, wordt echter wel verteld dat hij dan zal werken als 1333Mhz, wat verholpen kan worden dmv overclocken.
Hoezo mocht niet baten? Het doel hiervan was kijken of alle modules werken. Zo ja, dan ligt het aan een mobo-instelling of is het niet 100% compatible. Zo nee, dan heb je enkele modules DOA. Al lijkt mij het eerste logischer :/

Verwijderd

Topicstarter
Crusher77 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 23:36:
[...]

Hoezo mocht niet baten? Het doel hiervan was kijken of alle modules werken. Zo ja, dan ligt het aan een mobo-instelling of is het niet 100% compatible. Zo nee, dan heb je enkele modules DOA. Al lijkt mij het eerste logischer :/
Ah ik dacht dat je er vanuitging dat er 1 DOA was zoals je in je eerste bericht vertelde. Ik bedoelde ermee dat dat dus niet het geval was en was dus bang dat je het niet op het spoor was.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img413.imageshack.us/img413/1502/biosw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/img31/1172/biosgroot.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/6545/windowslh.jpg

Probleem is opgelost blijkbaar, toen ik de BIOS inging stond opeens mijn hele 8GB memory daar zonder er wat voor te hoeven doen. Ze draaien nu ook netjes op 8GB. Ben benieuwd dat als ik hem morgen opnieuw aanzet of het er nog steeds is.

In ieder geval lijkt het opgelost en willen ik jullie allen danken voor het meedenken. Mij duurde het 10 uur vandaag, jullie nog geen 10 minuten! DANK ALLEN!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 23:45:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Probleem is opgelost blijkbaar, toen ik de BIOS inging stond opeens mijn hele 8GB memory daar zonder er wat voor te hoeven doen. Ze draaien nu ook netjes op 8GB. Ben benieuwd dat als ik hem morgen opnieuw aanzet of het er nog steeds is.

In ieder geval lijkt het opgelost en willen ik jullie allen danken voor het meedenken. Mij duurde het 10 uur vandaag, jullie nog geen 10 minuten! DANK ALLEN!
Eventueel nog eens de modules uit en in de sloten doen, mogelijk ergens een slecht contactje dat je op die manier verhelpt.

Als het probleem blijft, alle modules een voor een in elk slot van je moederbord uitproberen om zo de boosdoener te kunnen identificeren (mem module of eventueel geheugen slot).

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem blijft zich voordoen: Hij ziet elke keer bij het opstarten nu netjes 8GB, maar wanneer ik de PC afsluit en de volgende dag weer aanzet, doet mijn scherm niks.

Het probleem wordt opgelost door op het moederbord het knopje in te houden naast het geheugen (wat overigens rood verlicht wordt door het LEDje wat ernaast zit).

Vervolgens herkent hij weer netjes 8GB en start mijn PC op.

Heb al een BIOS update geprobeerd en met memtest vond hij ook niks boeiends.
Pagina: 1