Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Software installatierechten via GPO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Wij hebben 1 Win 2008 server (als domaincontroller) en clients (windows 7) aangemeld op dit domein.

Nu wil ik instellen dat gewone gebruikers geen software kunnen installeren (bv derde of illegale software). Kan ik dit in de GPO instellen. Zo ja heeft iemand tips of een artikel? Zo nee, hoe kan ik dit instellen.

Uiteraard wil ik dat mensen in de admin groep wel alles kunnen installeren

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Simpel, mensen geen local admin laten zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Hi bedankt voor je reactie.
2 vragen

- Enkele applicaties kunnen toch worden geinstalleerd, bv browser toolbars, skype, e.a.
- Kan dit ook centraal geregeld worden op de server, of moet ik op elke client apart dit instellen

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 15:55
Die dingen worden meestal in het profile geïnstalleerd. Kun je weinig aan doen denk ik zo. Behalve het profile niet opslaan bij het uitloggen van de gebruiker :D

Verwijderd

Topicstarter
De gebruikers maken gebruik van zwevende profielen waardoor deze worden opgeslagen bij het uitloggen.

• OK13
Dan zou je in een GPO kunnen aangeven dat in IE geen third party addons mogen draaien. Dan ben je klaar. Moet je alleen wel IE gebruiken, of dat ook in een "echte" browser gaat werken weet ik niet.

[ Voor 0% gewijzigd door OK13 op 12-01-2011 19:48 . Reden: typo ]

• Monkeybrains
  • Nu online
Bepaalde zaken kan je met behulp van Software restriction policies beperken. Ik heb wel eens de updater van Java hiermee onderdrukt. Wellicht dat hiermee iets te doen is. Of anders kan jet het proberen mbv het volgende:

User Configuration > Administrative Templates > Internet Explorer > Internet Control Panel > Advanced Page > Allow third-party browser extensions

Mijn ervaring met het managen van "echte" browsers zoals firefox via GPO is dat het een op zijn zachtst gezegd nogal moeilijk is. Als dit makelijker zou zijn dan was ik de eerste die firefox als standaard zou installeren. Je kan natuurlijk wel weer firefox ed blocken middels de software restriction policies...

[ Voor 38% gewijzigd door Monkeybrains op 12-01-2011 20:40 . Reden: aanvulling ]

• OK13
Monkeybrains schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:32:
Mijn ervaring met het managen van "echte" browsers zoals firefox via GPO is dat het een op zijn zachtst gezegd nogal moeilijk is. Als dit makelijker zou zijn dan was ik de eerste die firefox als standaard zou installeren. Je kan natuurlijk wel weer firefox ed blocken middels de software restriction policies...
Dat is toch jammer van Microsoft, begrijpelijk, maar jammer... >:)

• Monkeybrains
  • Nu online
OK13 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:54:
[...]

Dat is toch jammer van Microsoft, begrijpelijk, maar jammer... >:)
Het is niet zo zeer Microsoft maar meer de makers van de browsers. Als die met ADM's zouden komen waarmee hun software te managen is waren we een heel eind verder :)

(of begrijp ik je nu verkeerd en vindt je het jammer dat firefox te blocken is middels gpo? :*) )

[ Voor 12% gewijzigd door Monkeybrains op 12-01-2011 21:02 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:37:

Nu wil ik instellen dat gewone gebruikers geen software kunnen installeren (bv derde of illegale software).
Ik vraag me af wat je dan zelf nagekeken hebt, want een standaard user kan dat sowieso al niet - tenzij het portable apps zijn of apps die zich in zijn homedir laten installeren zonder system registry settings of folders te raken.

[google=prevent software installation normal users] bijvoorbeeld, je kan diverse technieken inzetten.
SRP's bijvoorbeeld, wat tegenwoordig Applocker wordt genoemd.
Monkeybrains schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:32:

Nog nooit gehoord van Firefox ADM's?
[google=firefox adm template]

Frontmotion.com heeft ze inclusief een MSI packaged FF 3.6.13 met GPO addon erin.
Werkt prima, zij het wat lastig omdat een aantal settings machine based zijn.
Maar ook dat is goed af te vangen met GPO targeting + filtering.

En dat laat in het midden dat IE8 heel goed af te richten is (qua addons, internet zone scheidingen voor scripting) zodat je zelfs in een corporate omgeving een perfect bruikbare browser hebt waar je samen met een goed ingesteld update management tool als SCCM of voor mijn part WSUS keurig alles afvangt.

Dat moet je bij FF maar afwachten of je op tijd een MSI gebakken kan krijgen die je kan inzetten daarvoor - los van de controle op al dan niet approved addons of extensions.

[ Voor 52% gewijzigd door alt-92 op 12-01-2011 21:25 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Monkeybrains
  • Nu online
alt-92 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:17:

Nog nooit gehoord van Firefox ADM's?
[google=firefox adm template]

Frontmotion.com heeft ze inclusief een MSI packaged FF 3.6.13 met GPO addon erin.
Werkt prima, zij het wat lastig omdat een aantal settings machine based zijn.
Maar ook dat is goed af te vangen met GPO targeting + filtering.
Hey, dat is mooi! Ik moet je eerlijk bekenen dat het een poos terug is dat ik naar Firefox en GPO/ADM heb zitten kijken. Thanks voor de info! _/-\o_
Pagina: 1