Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hallo :)

Eind 2010 en begin 2011 heb ik een aantal diensten geleverd als muzikant. Ik was drummer bij een musical welke geörganiseerd en betaald werd door een gemeente in Nederland.

Uiteraard zaten hier de nodige kosten aan maar gezien dit mijn eerste betaalde job als freelance "artiest" was heb ik nu geen idee wat en hoe ik moet factureren.

Per begin 2011 heb ik een bedrijf (eenmanszaak) en een BTW nummer welke ik onder andere voor deze "job" heb gemaakt. De bedrijfsbeschrijving bevat onder andere dus ook "uitvoerend artiest".

Nu weet ik dat er een hoop veranderd is of gaat veranderen. Onder andere de 6% regeling. In het verleden heb ik al vaker als artiest opgetreden (in een v.o.f. maar ook in loondienst) en daar waren de facturen altijd hetzelfde:
Gage X + (eventuele) huur materiaal Y = Bruto Totaal
+ 6% over Gage X
+ 19% over huur materiaal
= Netto totaal

Maar, nu is er een hoop veranderd in de artiestenwereld en ik vroeg mij af of iemand mij zo zou kunnen vertellen of ik als "artiest" nu onder de 6% regeling val of dat het sinds 1-1-11 op 19% is gekomen?

Verder heb ik ook de nodige KM's gemaakt voor deze "job". Kan ik dit optellen bij het netto bedrag (à 0,19 per km) of moet ik dit onder bruto zetten en daar 19% overheen gooien?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:14

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Muziekkosten/muziekant kosten gaan inderdaad per 1 januari 2011 over van 6 naar 19% BTW, deze moet je dus ook doorberekenen!

Kilometervergoeding is 0,19 euro de kilometer waarover je geen BTW mag berekenen.

[ Voor 25% gewijzigd door KatirZan op 12-01-2011 16:13 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ah.. tnx :)

Dan zet ik alles op 19% gezien de facturatie pas start na 3-1-2011.. ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik zou het even bij de kvk vragen om zeker te zijn. Dwz ik zou niet afgaan op het advies van onbekende mensen op het internet.
(wat KatirZan zegt klopt overigens wel)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40
KatirZan schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:12:
Muziekkosten/muziekant kosten gaan inderdaad per 1 januari 2011 over van 6 naar 19% BTW, deze moet je dus ook doorberekenen!

Kilometervergoeding is 0,19 euro de kilometer waarover je geen BTW mag berekenen.
Bron?

Volgens mij is de btw-verhoging op culturele zaken ( zoals muziekkosten/muziekant) uitgesteld tot 1 juli 2011. Voordat hierover een definitief besluit genomen blijft het dus op 6% staan.

Bron: http://www.bnr.nl/artikel...hoging-cultuur-uitgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98590

Even de belastingtelefoon bellen lijkt me het makkelijkst...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

http://www.belastingdiens...n/diensten_6_procent_btw/
Kijk hier even de muzikant valt nog steeds onder 6 %.

Ze zijn er wel mee bezig, maar voorlopig gaat het pas in per 1 Juli 2010, meen ik me te herinneren.

Hier staat het helemaal, bij hoofdstuk 8 staat.
http://www.rijksoverheid....g-van-1-januari-2011.html

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hmm..

Ik zal misschien toch maar eens die belastingtelefoon gaan bellen idd, maar wellicht dat hier mensen zaten met een soortgelijk probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:28

JaQ

KatirZan schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:12:
sorry? Als ik met een klant afspreek dat ik 1 € per kilometer factureer, dan is dat prima. Daar gaat de belastingdienst helemaal niet over, het is immers geen loondienstverband. Je mag jezelf max 19 cent belastingvrij uitkeren (daarboven belasten via inkomensbelasting).

Ik heb geen idee hoe het zit met btw op kilometers die je factureert.

Overigens: als er geen afspraak gemaakt is over kilometers, dan kan je deze ook niet zomaar factureren aan je klant. Uiteraard kan je deze wel opvoeren als bedrijfskosten voor de ib.

[ Voor 14% gewijzigd door JaQ op 12-01-2011 22:02 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1