Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:15
Binnenkort ga ik mijn werkkamer opnieuw inrichten, mede wegens de aanschaf van een nieuwe TV.

Nu wil ik graag alle films en muziek die ik op mijn PC download, graag kunnen bekijken/beluisteren via de TV (op de TV sluit ik een wat mooiere geluidsinstallatie dan de standaar 2x10W boxen :) ). Ik zit alleen nog te twijfelen tussen een aparte NAS en een Mediaspeler, of een selfmade HTPC.

Als ik voor een NAS ga dan is dat alleen voor de opslag van data. Het downloaden en uitpakken gebeurt dan nog steeds op mijn PC (dat duurt toch niet heel erg lang met 120Mbit/sec), dus de NAS is alleen zodat de bestanden 24/7 toegankelijk zijn voor de mediaspeler en eventueel laptop's, maar ik daarvoor niet een PC aan hoef te laten staan. Toegankelijkheid buiten het thuisnetwerk is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk.

Als ik in de pricewatch ga kijken dan valt mijn oog op de Synology Disk Station DS110j NAS, in combinatie met de AC Ryan PlayOn! HD Mini mediaspeler (waarschijnlijk wacht ik nog even en ga ik voor de AC Ryan Playon!HD Mini2 zodra die verkrijgbaar is)

Het alternatief is een HTPC (ITX Mobo'tje met een Atom processor en onboard GPU, en een compacte behuizing).

Ik zou zeggen HTPC omdat je dan iets meer speling hebt (je kunt er immers gewoon zelf software op zetten net als een PC), je iets meer kanten op kan en de (reken)kracht iets hoger ligt. Het vergt alleen wel vooral op het begin een stuk meer installatie en configuratie. En volgens mij is de Gbit adaper van een HTPC sneller dan die van een NAS.
Aan de andere kant zijn een NAS + Mediaspeler wel sneller toegankelijk (zowel als in out-of-the-box Plug&play als in, aanzetten, even wachten, gebruiken maar) en gebruiksvriendelijker dan de HTPC.

Heeft iemand ervaring met (een van) beide en kan die mij nog wat argumenten bezorgen om voor een van de twee te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:15
Bump, nog geen keuze kunnen maken. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07

backupdevice

Boeh!

Ik heb een Synology 209+II gekocht en een Dune. NAS in de kruipruimte gezet, geen lawaai.

NAS doet alles, downloaden via Sab en Transmission. Als je FULL Blue RAY discs wilt gaan streamen, dna gaat je dat niet lukken met een AC.

[ Voor 21% gewijzigd door backupdevice op 14-01-2011 08:57 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:30
Lekker vochtig?
Komt dat wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik kan je nog wel wat andere (reele) opties geven die qua kosten niet zo heel ver uit elkaar liggen en waarbij je niet zelf de hardware hoeft te bouwen:
- Apple TV (de oude versie, met XBMC erop) + NAS
- Xbox 360 + Windows 7 HTPC/server (MCE Extender functie)
- Boxee Box + NAS
- Apple TV (de nieuwe) + server met iTunes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 12:49
Als je "maar" 1 HD neemt (kijkend naar de openingspost) zou ik een mediaspeler met een HD erin nemen ipv een NAS en mediaspeler los (popcorn, mede8er etc. oid).

Een mediaspeler + NAS is in mijn ogen alleen nuttig als je een NAS met 2 of meer schijven neemt...

De vraag is natuurlijk hoeveel schijfruimte je wilt en wat je eisen zijn, over het algemeen zal een mediaspeler stiller zijn dan ene htpc'tje, maar dat ligt er natuurlijk ook érg aan hoe je je htpc dan bouwt...

[ Voor 3% gewijzigd door Ikke_Niels op 17-01-2011 14:02 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
HTPC, en later nog een NAS erbij halen.

Ik vind het grote voordeel van een HTPC is dat je hem ook als PC kan gebruiken. Ik wil in elk geval niet meer terug naar een mediaspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Freezerator schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:06:
HTPC, en later nog een NAS erbij halen.

Ik vind het grote voordeel van een HTPC is dat je hem ook als PC kan gebruiken. Ik wil in elk geval niet meer terug naar een mediaspeler.
Eigenlijk is dat een veel voorkomende, maar imho een slechte smoes of voordel voor een HTPC:

Dat je hem als pc kunt gebruiken. Je koopt m als hoofdreden voor media doeleinden, en niet om te computeren in de ruime zin van het woord.

Voordeel is natuurlijk Social media, en youtube.
Maar grote lappen tekst lezen wil natuurlijk niet.

aan de andere kant denk ik weer gelijk aan games zoals Nintendo Emulators en dergelijke, wat weer positief is van een htpc :P

mijn kanttekening bij een htpc is eigenlijk : "weer een pc die aanstaat om een film te kijken of iets dergelijks"

Ik denk dat de TS een aantal kriteria moet neerleggen om een afweging te maken bv:

- snelheid
- bereikbaarheid van media ( bv loskoppelen en vervoeren naar vrienden/kennissen )
- stroomverbruik
- extra's buiten met media afspelen ( is dit het je waard? )
- etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
En niet te vergeten:
- de tijd die het kost om de boel te configureren/onderhouden
- bedieningsgemak voor de rest van het thuisfront

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twanw
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-12-2019
Hallo,

Mijn situatie is iets anders, maar wellicht dat jullie me kunnen helpen bij mijn keuze? :>
Ik zit met het volgende. Ik wil mijn foto's en video's (zelfgemaakte) op de TV bekijken met mijn kleine zoon. Zou fijn zijn als ik hiervoor niet allerlei apparaten aan moet hebben. Dus dacht ik aan een popcorn of mediaspeler. Of moet ik toch een NAS kopen? Maar waar moet ik op letten bij mijn keuze?

Mijn situatie is de volgende:
- TV (Philips) 80 cm HD ready (overigens heb ik maar 1 HDMI aansluiting onderaan tv, dus hoe sluit ik mijn mediaspeler of wat dan ook aan??!??)
- Versterker (Yamaha) met DVD recorder
- Xbox 360 gekoppeld aan TV met HDMI.
- Externe HD Western Digital aangesloten op PC (boven)

Mijn foto's en video's staan nu overal verspreid over de PC boven en een laptop beneden. Nu wil ik natuurlijk dit centraal opslaan en gemakkelijk op mijn TV kunnen tonen.

Overigens zijn mijn video's van het MOD type wat ik eerst moet omzetten naar WMV file of zo, anders speelt bijna geen enkel apparaat dit af. Of heeft iemand hier nog een idee over?

Dus:
Wat kan ik het beste doen om mijn bestanden gemakkelijk op TV te kunnen bekijken?
En daarnaast dient het natuurlijk goed opgeslagen te worden, liefst 1x.
Verder ben ik benieuwd hoe ik de aansluiting met TV het beste kan organiseren.
Heeft iemand nog een idee over het afspelen van MOD files?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Twan
Pagina: 1