JBOD repareren zonder oorspronkelijke controller

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:14
Ik heb een externe Iomega 1TB harde schijf (dual disk bestaande uit 2 x 500GB) die helaas de geest heeft gegeven. Schijnbaar is de printplaat/controller kapot, want hij reageert nergens meer op. De schijven eruit gehaald en beide werken nog prima, alhoewel er eentje af en toe een tikkend geluid geeft. Lijkt me dat ik daar zo snel mogelijk de data vanaf moet halen voordat die ook het loodje legt.

Probleem is echter dat het eraf halen van de data niet zo makkelijk is. De Iomega werk herkend in Windows als 1 schijf toen hij nog werkte, dus ik vermoed dat het een JBOD-array was. Ik hoopte dat deze array automatisch herkend zou worden nadat ik de schijven gewoon in mijn pc op het moederbord had aangesloten, maar dat is niet het geval. Ik zie de schijven wel in schijfbeheer, beide hebben ze een onherkenbare partitie.

Ik heb zowel het Thematopic Datarecovery en de OM FAQ doorgenomen, maar in tegenstelling tot de vele oplossingen voor RAID-recovery is er eigenlijk niets te vinden over JBOD-recovery. Inmiddels ben ik met wat Googlen erachter gekomen dat je in principe de oorspronkelijke controller nodig hebt om de JBOD-array weer te lezen, maar dat gaat moeilijk nu de Iomega-behuizing niet meer werkt.

Programma's zoals RAID Reconstructor en R-Disk kunnen alleen RAID-array's zelfstandig herkennen en weer opbouwen (ook als niet bekend is wat de oorspronkelijke controller was), maar helaas is er niet zoiets voor JBOD. Heeft er iemand ervaring mee en zoja, waar kan ik het beste mee beginnen of welk programma is hier geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

JBOD is eigenlijk ook geen RAID en zal met elke controller werken afaik ;)

Offtopic: fijn dat er nog mensen zijn die de FAQ's doorlezen en zelf ook eens even rond kyken _/-\o_

[ Voor 44% gewijzigd door Ventieldopje op 12-01-2011 16:11 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
If everything else fails: is het niet het makkelijkste om ergens van bijv. marktplaats eenzelfde extern station te kopen en daar de schijven in te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Zou het niet stiekem een RAID-0 array kunnen zijn? En héél misschien (ken de controllers niet) is het wel een Linux software RAID array gemaakt met mdadm. Al acht ik die kans klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Heb je Iomega al een mailtje gestuurd? Die kunnen je wellicht helpen aan het soort controller/raid level/jbod instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
@Phas0r: thanks :)
En in eerste instantie dacht ik ook dat het met iedere willekeurige JBOD-controller zou moeten werken (JBOD is immers JBOD toch? Ik dacht dat er geen verschillende vormen van JBOD waren). Toch schijnt de ene JBOD-controller de array net iets anders op te bouwen dan de andere controller. Je kunt niet zomaar 1-op-1 een willekeurige JBOD-controller erbij pakken.

@Kuhlie: heb ik aan gedacht, maar helaas niet hetzelfde model gevonden (van mij is 3 jaar oud, tough luck).

@Snow_King: RAID0 lijkt me sterk. Ik heb namelijk de schijven even gecontroleerd in schijfbeheer onder Windows (heb een USB HDD-dock van Vantec waar ik ze ff in heb gestopt). Beide schijven worden herkend, de ene met een onbekende partitie van ±456GB en de ander met een onbekende partitie van ±921GB (terwijl beide schijven gewoon 500GB Seagate schijven zijn). Lijkt me dat dat een JBOD-array is, niet? Heb weleens in het verleden een RAID0-array gehad, en dat zag er niet zo uit. Maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben :)

@Mr. Alfabet: nog niet, zal het direct doen. Heb er echter een hard hoofd in dat ze snel zullen antwoorden, maar het is het proberen waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Sky Lynx op 12-01-2011 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als het een RAID0 constructie blijkt te zijn dan is je data interleaved opgeslagen op de twee disks, maar met JBOD zou alles er als het goed is sequentieel op staan. In dat geval kun je met een tooltje als 'GetDataBack' je files relatief makkelijk recoveren. De enige catch zijn dan files die sectoren gebruiken op beide disks.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als jet Jbod zou zijn dan zou een programma als testdisk de 1e schijf gewoon uitlezen en herkennen als een gewonen disk. Als dat niet het geval is zal het vast en zeker een of andere raid zijn.

In alle gevallen zou het wellicht handig zijn de eerste sectoren van de schijf te dumpen (onder linux: dd if=/dev/sdX of=/home/user/dumpoffirst secors count=10 x en dat de files van de 2 disks ergens hosten). dan kan er een wat meer gefundeerde veronderstelling komen.

testdisk staat ook op veel linux isos, onder andere die van gparted.

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 12-01-2011 17:50 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
leuk_he schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 17:49:
Als jet Jbod zou zijn dan zou een programma als testdisk de 1e schijf gewoon uitlezen en herkennen als een gewonen disk. Als dat niet het geval is zal het vast en zeker een of andere raid zijn.

In alle gevallen zou het wellicht handig zijn de eerste sectoren van de schijf te dumpen (onder linux: dd if=/dev/sdX of=/home/user/dumpoffirst secors count=10 x en dat de files van de 2 disks ergens hosten). dan kan er een wat meer gefundeerde veronderstelling komen.

testdisk staat ook op veel linux isos, onder andere die van gparted.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit met Linux heb gewerkt, maar misschien is dit gelijk een gelegenheid om daar eens mee te beginnen :)

Dit weekend zal ik aan de slag gaan met de recovery, tussentijdse resultaten en (hopelijk) de oplossing zal ik hier posten voor zover mogelijk.
Pagina: 1