Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Het is na maanden solliciteren eindelijk zo ver, ik heb de baan. Oh ja,
nog wel even onderhandelen over mijn arbeidsvoorwaarden.

Ik ben benieuwd of er iemand op dit forum zit die mij een goede salarisindicatie kan geven. Het betreft een junior treasury functie bij 1 van de 3 grote banken in Nederland. Met betrekking tot mijn
achtergrond:

- Starter ( dus 0 jaar ervaring )
- wo master diploma in business administation
- Normale resultaten tijdens de studie, standaard doorlooptijd
- Al wat jaren werkzaam in een bijbaan/bijbaan-plus als project leider met management verantwoordelijkheid
- Ettelijke relevante nevenactiviteiten

Zelf ben ik z'n beetje tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk op 2500 bruto per maand gaat uitdraaien. Ik weet natuurlijk dat er ook secundaire voorwaarden zijn maar die laat ik hier even buiten beschouwing.

Is er iemand hier die mij een indicatie kan geven, misschien een range of een bevestiging dat mijn eigen schatting klopt. Het zou me erg helpen in mijn voorbereiding.

Trouwens, de loonwijzers en dat soort zaken heb ik nu wel bekeken. Hopelijk is er hier iemand die deze vraag vanuit eigen ervaring kan beantwoorden.

Als iemand weet wat gangbaar is voor een trainee bij een grote bank is het ook goed, in een gesprek is mij verteld dat ik waarschijnlijk een gelijkwaardig contract krijg

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik werk zelf niet in het bankwezen maar heb er uit hoofde van mijn beroep wel mee te maken. Afhankelijk van de werkgever zou je als goede WO-starter in die sector wel zo'n 2500-3000 per maand moeten kunnen binnentikken en na vier jaar op 4000-4500 per maand moeten kunnen zitten, een beetje afhankelijk van de verschillende regelingen binnen de bank. Banken betalen goed voor veelbelovende academici.

[ Voor 35% gewijzigd door nare man op 12-01-2011 15:44 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey thanks man,

Dit is het eerste forum waar ik een reactie krijg. Waarschijnlijk zijn er niet zo veel mensen die ervaring hebben
met deze beroepsgroep. Als ik maar een referentie heb, dan kun je ook een beetje je startbod bepalen.

Mochten er meer mensen zijn met ervaringen, alle info is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 16:23
Check anders intermediair ook even, daar kun je een berekening doen. Alhoewel ik vind dat die vaak wel hoog uitkomt.

EDIT: Laat maar, zie nu dat je de loonwijzers al hebt bekeken.

[ Voor 23% gewijzigd door Christian_Ku op 12-01-2011 15:55 ]

Criticism is prejudice made plausible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar zoals je zegt. De ene keer zijn ze belachelijk hoog en de andere keer ( vaak in mijn geval ) staat de functie er niet bij. Dat is ook de reden waarom ik mensen met dezelfde achtergrond zoek of mensen die vanuit hun ervaring iets over de beloningen binnen treasury weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
Het zou mij eigenlijk niet verbazen als men gewoon met een 'standaard' aanbod komt met beperkte onderhandelingsruimte. De genoemde 2500+ is dan niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

kijk eens op loonwijzer.nl

hier kan je een soort salarischeck doen waarbij je je salaris vergelijkt met andere mensen uit een dergelijke sectie.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Rukapul schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:07:
Het zou mij eigenlijk niet verbazen als men gewoon met een 'standaard' aanbod komt met beperkte onderhandelingsruimte. De genoemde 2500+ is dan niet gek.
Klopt. Zo werkt het eigenlijk voor alle WO'ers met relevante opleiding (rechten, bedrijfskunde, economie) die het bedrijfsleven of het bankwezen in willen gaan. Een startsalaris van 2500 per maand ex vakantiegeld, ex leaseauto is heel gebruikelijk voor beginnende management trainees op WO-niveau. Hoort er een leaseauto bij, dan is het vaak een JAC-bak (Jonge ACademicus oftewel een kleine, goedkope poolauto). Vaak kun je na drie jaar kiezen uit duurdere wagens.

In de meeste gevallen is de salarisstijging gedurende de twee of drie jaar die het traineeship duurt al vastgelegd en heb je eigenlijk geen ruimte voor onderhandeling. Die komt uiteraard wel als je na je traineeship opnieuw bij hetzelfde bedrijf solliciteert en je goede resultaten hebt geboekt.

Als je dat arbeidsvoorwaardengesprek ingaat zou ik gewoon eens pollen hoe het daar zit. Vraag of ze een vast salarisprogramma hebben voor trainees. Hebben ze dat niet, dan zou je gewoon op 2800 kunnen gaan zitten en kijken hoe ze reageren. Als het een beetje high profile functie is bij een grote werkgever is dat helemaal geen gek bedrag voor een starter.

[ Voor 17% gewijzigd door nare man op 12-01-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, daar kan ik nog eens wat mee. Mocht ik de onderhandelingsruimte krijgen was ik sowieso van
plan om er iets boven te gaan zitten zoals jij eigenlijk ook al aangeeft @nare man.

Wat je ook al zegt, auto krijg ik in het begin nog niet. Maar na een jaar waarschijnlijk wel aangezien ik dan ook bij klanten op bezoek moet.

Nu nog hopen op een reactie van iemand die zelf treasurer is. Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
WAt je ook niet moet vergeten is dat de top er wel behoorlijk uit is bij de banken en dat je je vooral eerst moet bewijzen. Kijk vooral naar het totaal pakket en kijk niet alleen naar je bruto maand salaris want dat kan nog wel eens behoorlijk anders opgebouwd zijn. Werk zelf bij een grote fusiebank en kan je vertellen er is een hoop veranderd waardoor mijn bruto maandsalaris wel hoger is maar mijn jaarsalaris gelijk blijft.
Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 21:05
Bij de grote banken zal je voor traineeships rond de EUR 3000 zitten als startsalaris. Bij deze trajecten is de onderhandelruimte minimaal, omdat je een soort standaardtraject inrolt. Je verhogingen liggen vaak ook al vast.

Voor 'standaard' juniorfuncties ligt het gemiddelde salaris iets lager (ik gok rond EUR 2600) maar is er vaak wel degelijk onderhandelruimte, afhankelijk van hoe graag ze je willen hebben en in hoeverre ze om mensen omhoog zitten (wat nog steeds het geval is). Ik gok overigens dat je niet standaard een auto zult krijgen (de meeste banken bieden een OV kaart aan, geloof ik) maar je kunt rustig eens EUR 3000 op tafel leggen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Knakker op 12-01-2011 20:54 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ga je werken, zo'n 70 a 80 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@hoijong, standaard is natuurlijk rond de 36 tot 40 uur. Echter, kwa overwerk moet je naar mijn mening in het begin van je carrière niet overdreven moeilijk doen.

@knakker, Ok duidelijk. Ik denk dat ik, mocht ik de ruimte krijgen, ook ga zitten tussen de 2800 en de 3000. Die auto is voor mij ook niet zo zeer een breekpunt. Dat komt wel wanneer ik heb laten zien dat ik de potentie heb voor de toekomst en langs klanten moet.

@iedereen, bedankt voor de indicaties. Ik heb voor komende vrijdag mijn gesprek. Mocht iemand nog andere inbreng hebben, graag natuurlijk. Anders, bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
2.500 euro voor WO starter vind ik aan lage kant in financiele wereld. Ik begon 7 jaar geleden met 2.800 euro al was dat destijds aan de bovenkant.
Lease-auto, om heel eerlijk te zijn gaat dat wel meer dan 1 jaar duren. Je bent een junior Treasurer en dan sturen ze je echt niet binnen 1-2 jaar zelfstandig naar een klant. Overigens is er altijd ruimte voor onderhandelingen (behalve idd voor standaard trajecten als management trainee's) maar is meestal maar euro 100 of zo maar dat is altijd meegenomen.

Wat uren betreft: je kan het zo gek maken als je wilt. Ik ken heel veel mensen die echt een 9-17 mentaliteit hebben en dat ook doen. Heb je een commerciele functie bij een grote IB dan kom je snel aan 60-100 uur per week met een navenant salaris. Nu je start gewoon sinkend hard je best doen en niet schromen om extra uren te maken om je dingen eigen te maken. Hoe eerder je bepaalde stappen maakt, hoe makkelijker het in de toekomst wordt.
Je zegt dat de secundaire arbeidsvoorwaarden buiten beschouwing laat, dat is werkelijk dom. Bij banken/verzekeraars is dat bv rentekorting op hypotheken. Dat is gewoon geld. Als je meerdere banen hebt aangeboden dan zou je ALTIJD pensioenregeling met elkaar moeten vergelijken. Daarmee kan je salarisonderhandelingen ingaan.

Met 2.500 zit je wellicht laag. Zet in op 2.800 maar wel met argumenten. Beter nog: laat hun met eerste bod komen en ga daar 200/300 bovenzitten.
Veel belangrijker voor een starter als jou: je begint bij een grote bank en hebt dus kans op een goede carriere. Laat het dan niet van een paar euro afhangen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Chief-XL, je hebt helemaal gelijk. Maar de secundaire voorwaarden zoals ik ze nu weet zijn gewoon goed. Wat ik hier op het forum zoek zijn gewoon indicatie bedragen zodat ik enigszins weet waar ik van uit moet gaan. Het zal echt niet zo zijn dat ik tijdens de echte onderhandelingen alleen naar geld kijk. Je hebt me echter weer een stukje verder geïnformeerd met je "inside information".

Maar de consensus is volgens mij: mocht er onderhandelingsruimte zijn, kijk wat ze zelf bieden en ga er een stukje boven zitten. Het streefbedrag dus zo rond de 2700-2800 euro. Natuurlijk zal dit in de praktijk ook afhangen van de secundaire voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Chief-XL schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 05:11:
Met 2.500 zit je wellicht laag. Zet in op 2.800 maar wel met argumenten. Beter nog: laat hun met eerste bod komen en ga daar 200/300 bovenzitten.
Veel belangrijker voor een starter als jou: je begint bij een grote bank en hebt dus kans op een goede carriere. Laat het dan niet van een paar euro afhangen.
Het hangt ook van de overige voorwaarden af. Toen ik begon vijf jaar geleden was er nog de mogelijkheid om je JAC-bak om te zetten naar brutosalaris. Dat leverde je zo'n 475 euro bruto per maand extra op en daarmee kwam je net boven de 3.000 (commerciële advocatuur, ik ga ervan uit dat die salarissen niet veel verschillen van (investerings)bankwezen en bedrijfsleven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 11:23
Ik denk dat je met 2500 best goed ziet hoor. Bij banken liggen de bruto maandsalarissen vaak niet overdreven hoog, maar er zijn veel extra's zodat je per saldo weer voordeliger uitkomt. Zo is er vaak een 13e maand, winstdeling (vaak ook weer een maandsalaris), aandelenopties, korting op de hypotheek (30% korting op de rente is gangbaar), levensloop, premievrijpensioen (tegenwoordig niet zo vaak meer). Tel deze allemaal mee!

[ Voor 8% gewijzigd door Bigfoot op 13-01-2011 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Hehehe, laat ik hier even wat rechtzetten:
- Aandelenopties: normaliter pas vanaf management niveau of als je in investment banking/asset management zit
- Hypotheekrente korting is 30% op INTERNE tarieven die vaak hoger liggen dan commerciele tarieven maar je bent per saldo wel voordeliger uit
- Levensloop: komt uit je eigen salaris
- Premievrij pensioen, forget it. Je mag blij zijn als je nog in een DB pensioen zit en niet DC

Overigens heb je in de financiele wereld niet te klagen maar dit wilde ik toch even noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 22:41:
@hoijong, standaard is natuurlijk rond de 36 tot 40 uur. Echter, kwa overwerk moet je naar mijn mening in het begin van je carrière niet overdreven moeilijk doen.

@knakker, Ok duidelijk. Ik denk dat ik, mocht ik de ruimte krijgen, ook ga zitten tussen de 2800 en de 3000. Die auto is voor mij ook niet zo zeer een breekpunt. Dat komt wel wanneer ik heb laten zien dat ik de potentie heb voor de toekomst en langs klanten moet.

@iedereen, bedankt voor de indicaties. Ik heb voor komende vrijdag mijn gesprek. Mocht iemand nog andere inbreng hebben, graag natuurlijk. Anders, bedankt voor de hulp!
Wat in je contract staat prima, maar al mijn vrienden die in de randstad of in het buitenland werken in het bankwezen begonnen allemaal op minimaal 60 uur per week, afhankelijk vd functie meer uren. Want qua WO startsalaris zit je iig niet laag, maar dat vertaalt zich wel in veel uren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal ook even melden wat ik voor een secundaire voorwaarden krijg. Ik noem ze in de volgorde van belangrijk tot onbelangrijk voor mij als 23 jarige starter.

1. Opleidingsfaciliteiten en vergoedingen voor relevante trainingen/studies/cursussen. De eerste 2 jaren staan trouwens al vast. De opleidingen die ik daarin krijg worden volledig vergoed.

2. 13de maand, bonus regeling, vakantietoeslag, vast salaris en een persoonlijk budget vormt de geldelijke vergoeding die je ieder jaar krijgt. ( best ok te noemen dus)

3. Er bestaat de mogelijkheid op een vergoeding/korting van een ns jaarkaart. Naar mijn mening moet het mogelijk zijn om het hele abonnement te krijgen van de werkgever. Zeker omdat ik geacht wordt flexibel en mobiel te zijn. Ik moet bijvoorbeeld trainingen en cursussen volgen door heel Nederland. Dit is voor mij dus een onderhandelpunt!!

4. Er bestaan kortingen op allerlei verzekeringen. Ik heb hier nog niet de details over maar het zal wel gaan over wa-verzekeringen, inboedel-verzekeringen, reis-verzekeringen enz. Meedoen in een collectieve ziektekosten polis is ook een mogelijkheid.

Voor de rest, aangezien ik niet veel langer dan 2 jaar op 1 plek blijf denk ik, is het niet handig om een huis te kopen. Voor mij is dus een korting op de hypotheekrente nog niet interessant.

Zijn er voor de rest nog zaken waar ik niet aan denk maar wel gangbaar zijn? Ik denk dan vooral aan zaken die voor starters van belang zijn. Misschien vergoedingen inzake: verhuizing of voor hardware (laptop/telefoon/ipad haha ;)

@ Hoijong: nee precies, ik ga er gewoon voor. Die uren die je er in stopt betalen zich later in je carrière wel weer terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2011 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:54:
[...]

Wat in je contract staat prima, maar al mijn vrienden die in de randstad of in het buitenland werken in het bankwezen begonnen allemaal op minimaal 60 uur per week, afhankelijk vd functie meer uren. Want qua WO startsalaris zit je iig niet laag, maar dat vertaalt zich wel in veel uren maken.
Even offtopic maar toch wel leuk. Stevig doorwerken is vaak wel noodzakelijk om carrière te maken, zeker in het begin. In de advocatuur werkt het precies zo. Dat heeft vooral te maken met het feit dat je je eigen werk dan nog niet kunt inplannen en met het feit dat je in het begin vaak veel tijd kwijt bent aan evalueren en aanpassen van je eigen werk. Naarmate je langer bezig bent neemt, althans in mijn perceptie, de urendruk en de subjectieve stress wel af, omdat je als oudere medewerker meer invloed hebt op je eigen werkplanning en je de klussen dus beter kunt 'uitsmeren', terwijl je bovendien met meer ervaring sneller en efficiënter werkt. Als je ouder bent krijg je ook het zelfvertrouwen en de autoriteit om te zeggen dat je een bepaalde klus nou eens níet mee naar huis neemt.

Ik hoor heel veel verhalen over gruwelijke urendruk, ook in de advocatuur. Vaak zijn die verhalen afkomstig van jongere mensen (veelal stagiaires). Het is vaak ook een beetje interessantdoenerij. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar in de praktijk is 60 uur toch niet echt langdurig vol te houden, tenminste niet als je werk doet waarbij je echt je hersens intensief moet gebruiken. Kijk, een advocaat die een due diligence-onderzoek doet (prototype 'dom werk') kan best 70 of 80 uur doorbeuken voor een week of twee, drie. Maar als je in de procespraktijk zit, waar iedere zaak uniek is en waar je iedere zin en iedere argumentatie vijf keer moet omdraaien en acht stappen vooruit moet denken, is zo'n werkdruk niet vol te houden.

Minimaal 60 uur per week betekent dat je per dag 12 uur bezig bent: dat is van 8 tot 8 of van 9 tot 9. Bij 80 uur betekent het dat je dagelijks van 9 tot 1 uur 's nachts bezig bent, of alsnog van 9 tot half 9 als je ook zaterdag en zondag werkt. Lijkt mij onwaarschijnlijk en zeker niet gezond als je ook op de lange termijn nog iets waard wilt zijn. Als je jong bent kun je natuurlijk bergen verzetten, maar op de langere termijn is dat toch gewoon niet goed voor je (ze zijn er wel die het wel doen; dat zijn dan de types die bij een vakantie van twee weken ineens volledig 'out' gaan en in het ziekenhuis moeten worden opgenomen omdat ineens de druk wegvalt, dat heb ik ook wel meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 09:55
Mijn ervaring is hetzelfde als die van Nare Man. Ik zit zelf ook in de financiële sector en er zit vaak heel veel lucht in '60-80-100' uur.

2500-3000 is een realistische bandbreedte. Mijn ervaring is trouwens dat er als starter helemaal niet veel te onderhandelen is. Banken kennen vaak, net als overheden, een schalensysteem en daar valt nou eenmaal niet zoveel over te onderhandelen. Ik kan het fout hebben, maar dit is wat ik weet van 3 grootbanken (nu overigens 2 grootbanken ;) )

En die 4000-4500 na 4 jaar is ook accuraat voor veel mensen.

[ Voor 6% gewijzigd door EQJim op 13-01-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjah ik kan er weinig aan doen dat ik vrienden heb die daadwerkelijk die uren maken. Ze zeggen dat je lang niet alle uren productief bent, maar het wordt wel verwacht dat je ze maakt. Voornamelijk Investment Banking, zijn wel mensen die starten op 5000 E bruto maandelijks. Ik ben zelf nu aan het solliciteren binnen de advocatuur. Wil zo'n 40 tot 50 uur maken, maar dat wordt meer vanwege het studie aspect en het werk leren doen, als je die uren meetelt kom je wel op meer uit, ligt eraan wat je meetelt. Ik ga iig niet AL m'n tijd aan mijn werk besteden, maar stukken goed leren schrijven en het beroep onder de knie krijgen kost gewoon tijd, ondanks intelligentie of capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Financiële sector is ook wel een erg breed begrip. Als je je bezighoudt met M&A of IPOs, dan maak je meestal meer uren m.n. door onrealistische deadlines. Uiteraard staat daar ook een redelijke vergoeding tegenover zoals Hoijong al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 14:25:
Tjah ik kan er weinig aan doen dat ik vrienden heb die daadwerkelijk die uren maken.
Ik betwist ook zeker niet dat jouw vrienden die uren daadwerkelijk maken. In mijn omgeving heb ik ook mensen meegemaakt die het deden. :)
Ze zeggen dat je lang niet alle uren productief bent, maar het wordt wel verwacht dat je ze maakt. Voornamelijk Investment Banking, zijn wel mensen die starten op 5000 E bruto maandelijks.
Klopt. Nu is het wel mijn indruk dat het concept van 'face time' (vooral laten zien dat je er 's avonds laat nog zit, nooit eerder weggaan dan de baas, altijd 's avonds voor het slapen gaan je e-mail checken en om 0:30 'snachts antwoorden om te laten zien dat je alert bent) in het bankwezen en het bedrijfsleven sterker spelen.
Ik ben zelf nu aan het solliciteren binnen de advocatuur. Wil zo'n 40 tot 50 uur maken, maar dat wordt meer vanwege het studie aspect en het werk leren doen, als je die uren meetelt kom je wel op meer uit, ligt eraan wat je meetelt. Ik ga iig niet AL m'n tijd aan mijn werk besteden, maar stukken goed leren schrijven en het beroep onder de knie krijgen kost gewoon tijd, ondanks intelligentie of capaciteiten.
Leuk dat je ook wilt gaan werken in de advocatuur :) Ik heb zelf twee jaar bij een top vijf-kantoor gewerkt en heb mijn stage daarna afgemaakt bij een kleiner kantoor (~30 advocaten) waar ik inmiddels alweer enige tijd medewerker ben. Mijn ervaring is dat je vooral wordt afgerekend op acuratesse, oplettendheid en correctheid. Niemand verwacht van een eerstejaars stagaire dat hij meteen de volle 1500 uur declarabel per jaar maakt: het belangrijkste is dat je het vak leert, zodat als je tweede en daarna derdejaars stagiaire bent, de oudere medewerkers ook echt kunnen vertrouwen op wat jij hebt opgezocht en hebt opgeschreven.

Natuurlijk moet je niet gaan zitten lanterfanten, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een stagiaire in de problemen kwam omdat hij er niet 50-60 uur per week wilde zitten. Bij het top vijf-kantoor en op de beroepsopleiding hoorde ik wel altijd grote verhalen ('gisteren closing, ja, toen werd het toch wel weer vier uur 's nachts...', dat soort grootspraak) maar in de praktijk blijkt dat reuze mee te vallen. Mensen komen met name in tijdnood doordat ze hun werk niet goed doen en/of de opdrachten niet snappen, zodat ze het later (deels) overnieuw moeten doen. Dat kun je vermijden door je vooral te focussen op kwaliteit van werk en (in het begin) minder op snelheid en kwantiteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is wel een wereld van verschil, ik zit in het zuiden des lands, middelgroot kantoor hier waar ik solliciteer heeft 8 advocaten, dat zijn wel andere verhoudingen. Wel meteen echt eigen zaken en verantwoordelijkheid dus, maar als het goed is zaken bestemd voor beginners. Waarom ben jij geswitcht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 09:55
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 14:25:
Tjah ik kan er weinig aan doen dat ik vrienden heb die daadwerkelijk die uren maken. Ze zeggen dat je lang niet alle uren productief bent, maar het wordt wel verwacht dat je ze maakt. Voornamelijk Investment Banking, zijn wel mensen die starten op 5000 E bruto maandelijks. Ik ben zelf nu aan het solliciteren binnen de advocatuur. Wil zo'n 40 tot 50 uur maken, maar dat wordt meer vanwege het studie aspect en het werk leren doen, als je die uren meetelt kom je wel op meer uit, ligt eraan wat je meetelt. Ik ga iig niet AL m'n tijd aan mijn werk besteden, maar stukken goed leren schrijven en het beroep onder de knie krijgen kost gewoon tijd, ondanks intelligentie of capaciteiten.
Ik beweer ook zeker niet dat er geen mensen zijn die die uren maken, die zijn er namelijk zeker. Ik denk alleen wel dat veel mensen zich niet helemaal beseffen hoeveel 60 uur (laat staan nog meer) daadwerkelijk is. Vaak is het ook een beetje stoerdoenerij. Ik werk ook veel met advocaten en die hebben er nogal een handje van. Het is toch vaak hard schreeuwen zodat de baas denkt dat men harder werkt dan een ander. Dit is belangrijk aangezien er vaak veel concurrentie is. Alle begrip daarvoor, maar laten we het vooral ook niet te serieus nemen. Ik werk zelf op de Zuidas waar men ook graag hard roept dat men enorm lange dagen maakt, maar als ik hier rond half 7 weg ga zijn de kantoren toch echt praktisch leeg. Soms zie ik nog een lampje aan, maar beweging, minimaal.

Kortom: het komt zeker echt voor, maar de soep wordt zelden zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 15:39:
Is wel een wereld van verschil, ik zit in het zuiden des lands, middelgroot kantoor hier waar ik solliciteer heeft 8 advocaten, dat zijn wel andere verhoudingen. Wel meteen echt eigen zaken en verantwoordelijkheid dus, maar als het goed is zaken bestemd voor beginners. Waarom ben jij geswitcht?
Wel een beetje topic hijack, maar vooruit :P

Ik denk dat ik eerst een misvatting uit de wereld moet helpen over de verantwoordelijkheid die je als advocaat-stagiaire hebt. Ik kom vaak mensen tegen die nog moeten beginnen of net begonnen zijn en die denken dat je al vrij snel 'eigen zaken' en 'eigen cliënten' hebt. Welnu, dat is niet waar. Bij ieder commercieel advocatenkantoor, ook bij kleinere kantoren in de provincie, heb je als stagiaire geen 'eigen' cliënten.

'Eigen' cliënten - in de zin van dat je zelf de strategie van de zaak bepaalt en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de dagelijkse behandeling van de zaak - dat gebeurt pas als je echt wat meer gevorderd bent als medewerker, denk zesde- of zevendejaars. Ook 'zaken voor beginners' kunnen een enorme partij gezeik opleveren als ze niet goed gedaan worden. Ook daar kunnen cliënten schade lijden en boos worden. Ook zaken voor beginners verdienen 200% aandacht en inzet.

Je kunt je als advocaat niet veroorloven om suboptimale kwaliteit te leveren. Doe je het niet goed, dan zal de cliënt de volgende keer naar een ander kantoor gaan, en met een beetje pech heb je een klacht of een aansprakelijkheid. Zo simpel ligt het. Ik denk dat cliënten in de provincie ook niet minder veeleisend zijn dan in de randstad.

Wat betreft mijn eigen switch, die was ingegeven door de wens om me te specialiseren in het ondernemingsgerelateerde procesrecht. Dat was op het kantoor waar ik vandaan kwam een minder belichte tak (veel grote kantoren halen het grootste deel van hun omzet op advies, overnames, legal opinions et cetera). Waar ik nu zit is het groot genoeg om gespecialiseerd te zijn, maar klein genoeg om jonge mensen snel ervaring te laten opdoen.

Ik ben inmiddels bijna vijf jaar bezig en heb in die tijd behalve de nodige kort gedingen, comparities en pleidooien bij rechtbanken en hoven ook diverse keren zelfstandig (zonder oudere medewerker present) voor de Ondernemingskamer gestaan bij zaken met een aanzienlijk belang. Dat lukt je echt niet bij een groot kantoor, dan blijf je gewoon veel langer op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@nareman Haha, ik zit nog wel met veel interesse te lezen hoor. Kwa voorbereiding op mijn gesprek van morgen zit het nu wel goed.

Mocht iemand nog info hebben over de secundaire voorwaarden die ik wat verder in het topic heb gepost, prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:52:
[...]

Wel een beetje topic hijack, maar vooruit :P

Ik denk dat ik eerst een misvatting uit de wereld moet helpen over de verantwoordelijkheid die je als advocaat-stagiaire hebt. Ik kom vaak mensen tegen die nog moeten beginnen of net begonnen zijn en die denken dat je al vrij snel 'eigen zaken' en 'eigen cliënten' hebt. Welnu, dat is niet waar. Bij ieder commercieel advocatenkantoor, ook bij kleinere kantoren in de provincie, heb je als stagiaire geen 'eigen' cliënten.

'Eigen' cliënten - in de zin van dat je zelf de strategie van de zaak bepaalt en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de dagelijkse behandeling van de zaak - dat gebeurt pas als je echt wat meer gevorderd bent als medewerker, denk zesde- of zevendejaars. Ook 'zaken voor beginners' kunnen een enorme partij gezeik opleveren als ze niet goed gedaan worden. Ook daar kunnen cliënten schade lijden en boos worden. Ook zaken voor beginners verdienen 200% aandacht en inzet.

Je kunt je als advocaat niet veroorloven om suboptimale kwaliteit te leveren. Doe je het niet goed, dan zal de cliënt de volgende keer naar een ander kantoor gaan, en met een beetje pech heb je een klacht of een aansprakelijkheid. Zo simpel ligt het. Ik denk dat cliënten in de provincie ook niet minder veeleisend zijn dan in de randstad.

Wat betreft mijn eigen switch, die was ingegeven door de wens om me te specialiseren in het ondernemingsgerelateerde procesrecht. Dat was op het kantoor waar ik vandaan kwam een minder belichte tak (veel grote kantoren halen het grootste deel van hun omzet op advies, overnames, legal opinions et cetera). Waar ik nu zit is het groot genoeg om gespecialiseerd te zijn, maar klein genoeg om jonge mensen snel ervaring te laten opdoen.

Ik ben inmiddels bijna vijf jaar bezig en heb in die tijd behalve de nodige kort gedingen, comparities en pleidooien bij rechtbanken en hoven ook diverse keren zelfstandig (zonder oudere medewerker present) voor de Ondernemingskamer gestaan bij zaken met een aanzienlijk belang. Dat lukt je echt niet bij een groot kantoor, dan blijf je gewoon veel langer op de achtergrond.
Ja en nee, je punt klopt zeker geen enkel kantoor zal haar naam laten misbruiken door een starter volledig alles zelf te laten doen. Al denk ik niet dat jij veel (of ooit?) met toevoegingszaken van doen hebt. Doelde meer daarop, maar ben kortaf wegens alles op de telefoon tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nare man ik vindt dat je de spijker op zijn kop slaat met Face Time vooral de heren die laat binnenkomen na 10:00 en dan vreemd kijken als je 15:30 vertrekt maar dan voor het gemak vergeten dat jij om 7:00 er al was toen hun nog op hun nest lagen. En vervolgens als ze het maar enigzins nodig vinden om 18:00 nog bellen op je mobiel. Veel uren maken is in mijn ogen dan ook een teken dat je niet geschikt bent voor de baan, want deze zijn in principe toch op 40 uur gebaseerd. Incidenteel kan het natuurlijk altijd maar iemand die met 80 uur 4000 bruto verdient kan beter overwegen twee banen te nemen verdien je waarschijnlijk meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:32
EQJim schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 12:56:
Mijn ervaring is hetzelfde als die van Nare Man. Ik zit zelf ook in de financiële sector en er zit vaak heel veel lucht in '60-80-100' uur.

2500-3000 is een realistische bandbreedte. Mijn ervaring is trouwens dat er als starter helemaal niet veel te onderhandelen is. Banken kennen vaak, net als overheden, een schalensysteem en daar valt nou eenmaal niet zoveel over te onderhandelen. Ik kan het fout hebben, maar dit is wat ik weet van 3 grootbanken (nu overigens 2 grootbanken ;) )

En die 4000-4500 na 4 jaar is ook accuraat voor veel mensen.
Goede post. Ik werk zelf als trader en ken diverse starters met verschillende banen bij banken / handelskantoren. Heel veel onderhandelingsruimte is er meestal niet voorzover ik weet: "dit is het traject, hier het standaard jaarcontract, hier tekenen". Ik zou iets als 2400 euro aanhouden als conservatieve ondergrens voor je salaris, als je geluk hebt begin je rond de 3000. Is er wel ruimte om te onderhandelen dan zou ik de onderhandelingen ingaan met 2900 euro als doelstelling. Dat ligt nog net onder de magische grens!

Verder weet ik niet precies wat je als junior treasurer precies doet, maar bij een beetje bank gaat het toch om de bonus en niet om het salaris? :P

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frogmen schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 20:25:
Nare man ik vindt dat je de spijker op zijn kop slaat met Face Time vooral de heren die laat binnenkomen na 10:00 en dan vreemd kijken als je 15:30 vertrekt maar dan voor het gemak vergeten dat jij om 7:00 er al was toen hun nog op hun nest lagen. En vervolgens als ze het maar enigzins nodig vinden om 18:00 nog bellen op je mobiel. Veel uren maken is in mijn ogen dan ook een teken dat je niet geschikt bent voor de baan, want deze zijn in principe toch op 40 uur gebaseerd. Incidenteel kan het natuurlijk altijd maar iemand die met 80 uur 4000 bruto verdient kan beter overwegen twee banen te nemen verdien je waarschijnlijk meer.
Die vrienden van me zijn dus investment bankers, daar werkt iedereen gewoon de hele dag en als je om 10 binnenkomt, prima je werkt toch minimaal tot 9 a 10 's avonds. Die starten op 5000 bruto + allerlei bonussen mits het goed gaat. Ik zelf vind dat een verschrikkelijk leven, maar dat specifiek heeft niets met face time te maken, de hele afdeling werkt daar zo. Omgerekend per uur verdien je hetzelfde als iedere andere hoge starter, maar je groeipotentie is natuurlijk veel hoger, net als de kans dat je afvalt. Ligt dus maar aan de functie/bedrijf enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
@ Hoijoing. Ja, in IB wordt relatief veel uren gemaakt. Uursalaris ligt veel hoger omdat bonussen zwaar op kunnen lopen, zelfs in deze tijd. Deze mensen werken tot hun 50e en stoppen dan. Enerzijds omdat ze binnen zijn, anderzijds omdat ze op zijn (uitzonderingen daargelaten). Je hebt veel mensen die gewoon lekker hun ding willen doen van 9 tot 5 met misschien een klein beetje overwerk maar dan ook gewoon weg willen om tijd met gezin door te brengen, studeren of wat dan ook. Dat is voor hen belangrijk. Anderen werken zich een slag in de rondte om net dat beetje extra te brengen om op deze manier financieel vooruitgang te boeken. Net waar je voor kiest. Je posts hebben het alleen maar over de uren. Het is een keuze die ze maken. Voor iedere persoon ligt werk/balans verdeling waarbij ze zich lekker voelen anders.

@ Frogmen: Theoretisch zou je gelijk hebben, in de praktijk werkt dat echt niet zo. Overtijd is niet per definite nodig om een goede "carriere" te maken maar het kan zeker helpen. Zeker aan het begin van een nieuwe baan omdat je dan sneller je dingen eigen maakt en eerder meer waarde kan toevoegen. Helaas is er ook peer pressure waar je als mens snel in meegaat. Als iedereen om je heen 60 uur maakt, dan word je daar zo in meegesleurd als je niet oplet

@ Jacob: opleidingsbudgetten bij de grote banken zijn meestal royaal maar er is meestal een regeling dat de opleidingskosten die je werkgever vergoedt op jou verhaald worden als je vertrekt. Opleisingskosten worden afgeschreven over een bepaalde periode maar je moet openstaand bedrag terug betalen op moment van vertrek. Normaliter zal je nieuwe werkgever deze kostenpost van je overnemen (mits je in de branche blijft) maar het is dat je het even weet.
Kortingen op verzekeringen zijn leuk maar zijn niet per definitie goedkoper. De grote banken/verzekeraars staan nou niet bekend als de meest goedkope en dan kan je zelfs met korting duurder uit zijn. Collectieve korting op zorgverzekering is goed voor paar euro per maand (ik dacht wettelijk max 5% korting) maar dat is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chief-XL schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 02:28:
@ Hoijoing. Ja, in IB wordt relatief veel uren gemaakt. Uursalaris ligt veel hoger omdat bonussen zwaar op kunnen lopen, zelfs in deze tijd. Deze mensen werken tot hun 50e en stoppen dan. Enerzijds omdat ze binnen zijn, anderzijds omdat ze op zijn (uitzonderingen daargelaten). Je hebt veel mensen die gewoon lekker hun ding willen doen van 9 tot 5 met misschien een klein beetje overwerk maar dan ook gewoon weg willen om tijd met gezin door te brengen, studeren of wat dan ook. Dat is voor hen belangrijk. Anderen werken zich een slag in de rondte om net dat beetje extra te brengen om op deze manier financieel vooruitgang te boeken. Net waar je voor kiest. Je posts hebben het alleen maar over de uren. Het is een keuze die ze maken. Voor iedere persoon ligt werk/balans verdeling waarbij ze zich lekker voelen anders.
Zeker dat zei ik toch ook zo ongeveer? Al heb je afdelingen en bedrijven waar je niet langt werkt als je 9 tot 5 hanteert plus beetje overwerk. Dat is gewoon ook zo, ondanks vele wild west verhalen. Maar ik was sowieso al niet meer heel inhoudelijk bezig met de TS, want die heeft z'n vragen zo'n beetje beantwoord lijkt me. Daarbij zijn uren gewoon niet bespreekbaar, terwijl iedereen er wel een andere kijk op heeft. Daarom ook vantevoren goed weten waar je gaat werken en wat daar de standaard is.
Pagina: 1