Static IP niet meer bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:33

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Een vrij wazige: ik heb een Ubuntu 10.10 desktop die ik ook als samba server gebruik. Deze desktop heeft een wireless netwerk kaartje en is verbonden met een linksys router (en ja, wireless en server is niet ideaal, maar we hebben het hier dan ook niet over productie doeleinden ;-)). De linksys router (WRT54G) kan geen ip vastzetten, dus heb ik voor een static ip gekozen met de volgende config.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
auto wlan0
iface wlan0 inet static
address 192.168.1.2
broadcast 192.168.1.255
network 192.168.1.0
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
wpa-driver wext
wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

Probleem is echter dat na verloop van tijd de server niet meer te vinden is op het lokale netwerk. Dus mijn laptop en xtreamer kunnen niet meer pingen. Ik maak gebruik van dyndns: daarmee kom ik wel op de server, dus mijn router weet de server prima te vinden. Een herstart van de networking services zorgt ervoor dat de server weer zichtbaar is, maar na verloop van tijd is-ie weer weg.

In de arp tabel van mijn laptop staat dan nog wel de juiste ip / mac combinatie, maar als ik de arp-cache clear is deze weer weg.

De server is dual-boot; met Windows heb ik dit probleem niet en ik maak dar ook gebruik van een static ip.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

deadinspace

The what goes where now?

Flydude schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:42:
Probleem is echter dat na verloop van tijd de server niet meer te vinden is op het lokale netwerk.
Heeft je server op dat moment nog wel dat IP-adres?
Gebruik je network-manager?
Ik maak gebruik van dyndns: daarmee kom ik wel op de server, dus mijn router weet de server prima te vinden.
Wat bedoel je daar precies mee? Dyndnst je server, waarmee deze via UPnP automatisch een portfoward opzet? Of heb jij een statische portforward naar 192.168.1.2 opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Mijn server heeft nog steeds een ip en heeft ook geen problemen met internet bijvoorbeeld. De router ziet hem wel, want als ik mijn dyndns naam gebruik, kom ik gewoon binnen.

De dyndns staat ingesteld op de router, zodat dit adres ook intern gebruikt kan worden. En inderdaad, er zit een statisch port forward die http en ssh verkeer doorpasst naar de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Flydude schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:29:
Mijn server heeft nog steeds een ip en heeft ook geen problemen met internet bijvoorbeeld. De router ziet hem wel, want als ik mijn dyndns naam gebruik, kom ik gewoon binnen.
Een IP-adres, OK. Maar is het ook de juiste? Vandaar ook deadinspace's vraag: gebruik je Network Manager? NM heeft nog wel eens de neiging IP-instellingen domweg te overschrijven, wanneer je niet specifiek zegt dat dat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
GuitarWeed schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 21:31:
[...]

Een IP-adres, OK. Maar is het ook de juiste? Vandaar ook deadinspace's vraag: gebruik je Network Manager? NM heeft nog wel eens de neiging IP-instellingen domweg te overschrijven, wanneer je niet specifiek zegt dat dat niet mag.
Sorry, geen duidelijk antwoord gegeven. Nee, ik gebruik geen network manager, precies om de reden die je geeft. 192.168.1.2 blijft 192.168.1.2, en daar kan de router hem ook op vinden. Alleen andere computers in het netwerk zien hem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ligt die .2 ook binnen de DHCP scope? Want anders komt er een andere client die ook .2 krijgt en je hebt een IP conflict.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Goed punt, maar nee, DHCP adressen beginnen bij .100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Flydude schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:42:
Dus mijn laptop en xtreamer kunnen niet meer pingen.
Foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackdaw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 19:17
Tcpdump op wlan0 die alleen ICMP laat zien (sudo tcpdump -i wlan0 icmp)? Dan zie je of pings aankomen, en misschien niet terug gaan of helemaal niet aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Host unreachable.
Tcpdump op wlan0 die alleen ICMP laat zien (sudo tcpdump -i wlan0 icmp)? Dan zie je of pings aankomen, en misschien niet terug gaan of helemaal niet aankomen.
Idee, ga ik proberen!

Pagina: 1