Een vrij wazige: ik heb een Ubuntu 10.10 desktop die ik ook als samba server gebruik. Deze desktop heeft een wireless netwerk kaartje en is verbonden met een linksys router (en ja, wireless en server is niet ideaal, maar we hebben het hier dan ook niet over productie doeleinden ;-)). De linksys router (WRT54G) kan geen ip vastzetten, dus heb ik voor een static ip gekozen met de volgende config.
Probleem is echter dat na verloop van tijd de server niet meer te vinden is op het lokale netwerk. Dus mijn laptop en xtreamer kunnen niet meer pingen. Ik maak gebruik van dyndns: daarmee kom ik wel op de server, dus mijn router weet de server prima te vinden. Een herstart van de networking services zorgt ervoor dat de server weer zichtbaar is, maar na verloop van tijd is-ie weer weg.
In de arp tabel van mijn laptop staat dan nog wel de juiste ip / mac combinatie, maar als ik de arp-cache clear is deze weer weg.
De server is dual-boot; met Windows heb ik dit probleem niet en ik maak dar ook gebruik van een static ip.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| auto wlan0 iface wlan0 inet static address 192.168.1.2 broadcast 192.168.1.255 network 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 wpa-driver wext wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf |
Probleem is echter dat na verloop van tijd de server niet meer te vinden is op het lokale netwerk. Dus mijn laptop en xtreamer kunnen niet meer pingen. Ik maak gebruik van dyndns: daarmee kom ik wel op de server, dus mijn router weet de server prima te vinden. Een herstart van de networking services zorgt ervoor dat de server weer zichtbaar is, maar na verloop van tijd is-ie weer weg.
In de arp tabel van mijn laptop staat dan nog wel de juiste ip / mac combinatie, maar als ik de arp-cache clear is deze weer weg.
De server is dual-boot; met Windows heb ik dit probleem niet en ik maak dar ook gebruik van een static ip.
I am rubber, you are glue