[Windows 7 x64] geen audio

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzmatazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-01-2024
Ik heb hulp nodig bij een vreemd audio probleem op mijn HTPC.

Het probleem: er is geen audio output.
Ik heb vorige week windows 7 x64 opnieuw geinstalleerd. Initieel waren er geen problemen met het geluid. De laatste programma's die ik heb geinstalleerd waren een game (Serious Sam 2), en Teamspeak 3 Client. Een korte tijd later kwam er geen audio meer uit de PC. Een reboot verhielp in eerste instantie het probleem, maar een dag later was er opnieuw geen geluid, en vanaf dat moment heeft het ook niets meer gedaan.

Wat ik al heb geprobeerd / gecontroleerd:
- Het is niet de versterker of de kabel: als ik een (geteste) koptelefoon in de output stop krijg ik ook geen geluid.
- Het is niet de connector: de front panel audio geeft ook geen output (met koptelefoon en versterker gecheckt). Wel gaf de software netjes aan dat er een stekker in de front panel gedetecteerd werd.
- Het is niet het device: bij Playback devices staat het juiste device geselecteerd, en de VU-meter aan de rechterkant laat ook zien dat er soundoutput zou moeten zijn. De levels in de device properties staan niet op 0. Alle settings staan nog op de default waarden.
- Het zijn niet de mixerlevels. Ik heb de levels gecheckt, zowel in de windows mixer als in de VIA-deck mixer. Als ik een programma audio laat genereren geeft de VU-meter in de mixer ook aan dat er geluid op het device binnenkomt, en ook de master VU-meter geeft aan dat er geluid uit zou moeten komen.
- Het is niet de geluidskaart: ik heb een USB geluidskaartje (standaard C-media device) geprobeerd, en geluid afspelen via dat device geeft precies hetzelfde probleem. Op een andere pc werkt het USB geluidskaartje wel gewoon direct.
- Gezien het bovenstaande lijkt het me sterk dat het een driverprobleem is (want verschillende drivers), desalniettemin heb ik de VIA audio drivers gedeinstalleerd, gereboot (geen succes met default drivers) en opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat.
- Ik heb Teamspeak 3 client gedeinstalleerd.
- Windows zelf geeft nergens (niet bij devices&printers, niet in de devicemanager) dat er enig probleem is met wat voor device dan ook.

Ik heb geprobeerd te googlen, maar ik vind alleen maar sites die me vertellen te doen wat ik al geprobeerd heb. Ik zou niet weten wat de oorzaak zou kunnen.

De drivers van al mijn devices zijn de meest recente. Geen van de drivers gebruik ik voor het eerst, en ik heb nog niet eerder problemen gehad.

Overige audio devices:
2x HDMI out (1x op de internal graphics, inmiddels gedisabled in de BIOS) - niet getest
2x SPDIF out (optisch & coax) - niet getest

Verdere software op de PC die iets zouden kunnen doen met geluid:
XBMC
Media Player Classic: Home Cinema
Steam
enkele games (Serious Sam 2, Civilization V)

Het enige wat ik nog kan bedenken is het compleet reinstallen van de pc, maar ik kom er liever eerst achter waar het probleem zit. Als iemand een idee heeft van wat ik kan onderzoeken en hoe, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24

mendel129

Radioactivator

Boot eens een livecdtje?
Misschien is je audiochip gewoon dood ^^

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzmatazz
Als m'n audio chip dood zou zijn, zou het C-media USB audiostickje wel gewoon geluid geven, dus dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Ik heb hetzelfde gehad met mijn VIA devices. Ik heb toen devices + drivers verwijderd en opnieuw opgestart en toen vond Windows alles weer prima.

Trouwens ook bij mij zag alles er keurig uit in devices + laatste drivers maar toch geen geluid.
Ik zie wel dat je drivers heb geuninstalled maar heb je echt ook alle geluid devices verwijderd

[ Voor 18% gewijzigd door Badtothebone op 12-01-2011 17:11 ]

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzmatazz
Ik had het niet verwacht (zie onder), maar badtothebone's tip heeft het opgelost.

Ik wist niet precies wat je bedoelde met de devices verwijderden, maar ik heb het volgende gedaan:
Eerst de driver geuninstalled, en daarna in de device mangager het VIA High Definition Audio device geuninstalled, gevolgd door een gereboot. Toen windows bij het opstarten automatisch het device weer installeerde met standaarddrivers werkte alles weer. Daarna heb ik weer de VIA drivers geinstalleerd, en het bleef gewoon werken.

Het verklaart voor mij nog steeds niet waarom de USB geluidskaart ook geen geluid gaf. Die gebruikt andere drivers, en is een compleet ander device. Nu komt ook daar weer gewoon geluid uit. Kortom, een raadsel, maar in elk geval een verholpen raadsel.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als jou onboard geluids kaart universele geluids ingangen gebruikt.
Probeer dan eens een andere geluids ingang te remapping voor front speakers.

Als dat niet luk, kun je ook exprimeteren in de bios met de memory remapping.
Aangezien dat ik zie dat 4GB hebt, weet ik uit ervaring dat sommigen geluidskaarten problemen hebben daarmee. Dit kan ook driver probleem zijn.\

en betref usb geluid, kan zijn dat windows deze nog als secondary geluids kaart ingesteld had. In plaats van de primary

[ Voor 16% gewijzigd door mysterieworld op 12-01-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Ik vond deze thread via Google. De eerste thread waarin verder gegaan wordt dan "heb je drivers geinstalleerd?"

Ik heb een vergelijkbaar probleem als de originele poster. Ik heb een nieuwe pc gekocht waar in eerste instantie gewoon geluid uit kwam na installatie. Maar doordat de windows updates niet naar wens verliepen (ik kreeg allemaal artefacten en geglitch en grijs/blauw gestreepte schermen) heb ik een nieuwe installatie van Windows 7 gedaan.

Nu heb ik geen geluid meer. Ook niet na herinstalleren Windows.

Zoals de OP heb ik de volgende dingen al geprobeerd:
Wat ik al heb geprobeerd / gecontroleerd:
- Het is niet de versterker of de kabel: als ik een (geteste) koptelefoon in de output stop krijg ik ook geen geluid.
- Het is niet de connector: de front panel audio geeft ook geen output (met koptelefoon en versterker gecheckt). Wel gaf de software netjes aan dat er een stekker in de front panel gedetecteerd werd.
- Het is niet het device: bij Playback devices staat het juiste device geselecteerd, en de VU-meter aan de rechterkant laat ook zien dat er soundoutput zou moeten zijn. De levels in de device properties staan niet op 0. Alle settings staan nog op de default waarden.
- Het zijn niet de mixerlevels. Ik heb de levels gecheckt, zowel in de windows mixer als in de VIA-deck mixer. Als ik een programma audio laat genereren geeft de VU-meter in de mixer ook aan dat er geluid op het device binnenkomt, en ook de master VU-meter geeft aan dat er geluid uit zou moeten komen.

Het lijkt een driver probleem. Ik heb alle drivers én devices verwijderd om vervolgens de drivers te proberen die op de moederbord-cd zitten, de drivers van de ASRock site (moederbord producent) en de drivers van Realtek.com.
Tevens heb ik geprobeerd alle drivers en geluidsdevices te deleten en Windows zelf te laten zoek na Reboot. Niks doet het.

Het frapante is dat mijn koptelefoontje met microfoon, die een USB aansluiting heeft, wél geluid geeft. Maar de speakers en headset dus niet. Zowel niet aan de voorzijde van mijn pc aansluiten, als de directe moederbord aansluitingen aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je zou eigenlijk even je eigen topic moeten starten. Zet daar dan ook even je moederbord model in en exact welke drivers je hebt geprobeerd. Ook, W7 x86 of x64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe ik, bedankt!
Pagina: 1