Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Topicstarter
Ik ben bezig met een kabel tester, deze kabel tester heeft 4 LED groen, en 6 LED Rood

Als een kabel in de 2 connectoren wordt gestopt moeten alle 4 de LED's branden en geen enkele rode, maar zodra er een kortsluiting in de kabel is moeten de Rode led's gaan branden, echter krijg ik niet verzonnen hoe ik dit kan uitvoeren.

Het volgende schema helpt misschien met mee denken:
Afbeeldingslocatie: http://www.ruud-martens.nl/schakelingVraag.png

Die connectoren zijn als het ware een grote schakelaar.
Hoe kan ik er voor zorgen dat zodra er kortsluiting in de kabel zit, dit wordt weergegeven aan de gebruiker van het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

Zoek eens op 'not circuit' ...

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
wat bedoel je met kortsluiting? tussen de kabels?
verbinding is namelijk ook kortsluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Waarom niet gewoon dit:
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/gainclone/tester.gif

Meet op onderbrekingen en kortsluitingen. Van kortsluitingen tussen kabels kun je de plaats adhv de leds bepalen, onderbrekingen echter niet. Maarja, ik weet niet wat je precies er mee doet, maar als je een draadbreuk vindt kun je altijd ff met een multimeter kijken. Je haalt er met dit ding wel alle fouten uit iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:32
Waarom pak je niet een netwerk kabel tester en maak je 2 verlopen van rj45 naar dsub9.
deze kost maar een paar euro.
Die dingen sturen signaal per draad.
Daardoor kun je elke fout zien, dus ook omgedraaide draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik zou de voeding aan de ledkant doen en dan na de groene led + weerstand een fet zetten die de rode led + weerstand schakelt.

Werking als de kabel goed is dan loopt er een stroom door de groene led & weerstand en is de gate van de fet 0V. De fet is dan helemaal "dicht".

Als de kabel defect/onderbroken is dan loopt er geen stroom door de groene led & weerstand en is de gate van de fet gelijk aan V+. Deze wordt dan volledig "opengezet" en er gaat een stroom lopen door de rode led & weerstand .

PS. Je kunt de fet in dit geval ook vervangen door een npn-transistor.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
V+
 |
 |    rood
 +----|>|--R--------|
 |            N-FET |
 |    groen      |--|
 |----|>|--R--+--|
              |  |<-|
              |     |
              |    GND
              |   
            Kabel
              |   
             GND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
3xhaas schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 07:14:
Ik zou de voeding aan de ledkant doen en dan na de groene led + weerstand een fet zetten die de rode led + weerstand schakelt.

Werking als de kabel goed is dan loopt er een stroom door de groene led & weerstand en is de gate van de fet 0V. De fet is dan helemaal "dicht".

Als de kabel defect/onderbroken is dan loopt er geen stroom door de groene led & weerstand en is de gate van de fet gelijk aan V+. Deze wordt dan volledig "opengezet" en er gaat een stroom lopen door de rode led & weerstand .

PS. Je kunt de fet in dit geval ook vervangen door een npn-transistor.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
V+
 |
 |    rood
 +----|>|--R--------|
 |            N-FET |
 |    groen      |--|
 |----|>|--R--+--|
              |  |<-|
              |     |
              |    GND
              |   
            Kabel
              |   
             GND
Dus als ik het goed begrijp bedoel je dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.ruud-martens.nl/schakelingVerbeterd.png

Je zei dat een npn tranistor nodig was voor de schakeling, maar dat was in strijd met je plaatje ik heb dus een pnp transistor genomen, moet ik dit nog aanpassen.

Mijn voeding is 12 volt (gemeten 18 volt) maar door de weerstand gaar er maar 2 volt door het ledje (als het goed is). Waar moet ik opletten met het aanschaffen van deze tranistors. Ik studeer elektrotechniek maar ik baal er echt mega ontzettend van dat ze dit soort basic dingen gewoon niet behandelen.

Edit:
Verbeterd:
Afbeeldingslocatie: http://www.ruud-martens.nl/schakelingVerbeterd2.png
Ik heb in de tranistor FAQ gelezen dat er een weerstand voor de collector moet komen wil hij naar de GND schakelen.

De stroom die nodig is om LED rood te laten branden is 30mA, dit betekend toch dat er ong 50 mA nodig is om rekening te houden bij de transistor.

De transistor die ik heb gekozen is 2N3904 (Datasheet)

Klopt het dat bij 18,5 volt (output van de voeding (Datasheet), hierin staat toch echt dat de voeding 12Volt DC is, maar ik meet 18,5 Volt DC)

Dat de weerstand voor de transistor 33kOhm moet zijn?
In het kort:
Voeding output: 18,5 Volt.
Stroom over rode led (1, 3, 5 , 7) = 30mA

[ Voor 20% gewijzigd door Stekeltje op 13-01-2011 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:32
Stroom door de leds hoeft niet meer te zijn als 20mA.
Als transistors kun je goedkoopste BC547 nemen.
Voorweerstand led = (voedingspanning - led spanning) / stroom = (18,5 - 1,2) / 0,02 = 865 ohm neem dan maar 1k ohm. dan brand je led zelfs nog op 5v
Voorweerstand voor transistor is niet heel belangrijk, neem een standaard waarde, bv 1k, 4k7 of 10k ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-10 22:02
...Ruud... schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 10:19:
[...]

Mijn voeding is 12 volt (gemeten 18 volt) maar door de weerstand gaar er maar 2 volt door het ledje (als het goed is). Waar moet ik opletten met het aanschaffen van deze tranistors. Ik studeer elektrotechniek maar ik baal er echt mega ontzettend van dat ze dit soort basic dingen gewoon niet behandelen.

Klopt het dat bij 18,5 volt (output van de voeding (Datasheet), hierin staat toch echt dat de voeding 12Volt DC is, maar ik meet 18,5 Volt DC)
Als het een ongestabiliseerde (non-regulated) voeding is kan het wel kloppen wat je meet. Die meten namelijk onbelast veel hoger.
Pas als je er een belasting aan hangt zakken ze naar de opgegeven spanning, in dit geval 12 VDC.

Wil je het zeker weten dan zou je even een 12V500mA lampje ofzo eraan kunnen hangen en dan meten. Of een gestabiliseerde (regulated) voeding aanschaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
HyperioN schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 13:47:
[...]

Als het een ongestabiliseerde (non-regulated) voeding is kan het wel kloppen wat je meet. Die meten namelijk onbelast veel hoger.
Pas als je er een belasting aan hangt zakken ze naar de opgegeven spanning, in dit geval 12 VDC.

Wil je het zeker weten dan zou je even een 12V500mA lampje ofzo eraan kunnen hangen en dan meten. Of een gestabiliseerde (regulated) voeding aanschaffen ;)
Ik heb de spanning gemeten over een weerstand van 390Ohm, daaruit kwam een spanning van 15 volt over de weerstand, en 2,09 over de LED.

Is het aan te raden om een REG voeding te gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Stekeltje op 13-01-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Ruud:
Je zei dat een npn tranistor nodig was voor de schakeling, maar dat was in strijd met je plaatje ik heb dus een pnp transistor genomen, moet ik dit nog aanpassen.
Ik had een n-fet getekend in overeenstemming met mijn verhaal.
Ruud:
Ik heb in de tranistor FAQ gelezen dat er een weerstand voor de collector moet komen wil hij naar de GND schakelen.
Aangezien er al een led & weerstand voor de collector zijn is er geen extra weerstand nodig voor de collector.
Als de kabel in orde is hangt de basis aan de ground en zal de transistor ook niet stuk gaan.
Ik ben een groot voorstander van fets als je alleen hoeft te schakelen, puur om het feit dat ze niet stuk gaan als er per ongeluk teveel spanning op de gate/basis staat en dat je er niet meer stroom door hoeft te jassen als je hem helemaal open wilt zetten.
Een simpel nfetje is wel iets duurder, wat ik zo snel zag op Farnell een factor 10 duurder, nl. 13,4cent tov 1,3cent...
Ruud:
De stroom die nodig is om LED rood te laten branden is 30mA, dit betekend toch dat er ong 50 mA nodig is om rekening te houden bij de transistor.

De transistor die ik heb gekozen is 2N3904 (Datasheet)

Dat de weerstand voor de transistor 33kOhm moet zijn?
In het kort:
Voeding output: 18,5 Volt.
Stroom over rode led (1, 3, 5 , 7) = 30mA
R = U,weerstand / I,weerstand
U = U,source - U,led(forward)
I = I,led(forward = I,weerstand
Dus als je voeding 18,5V geeft trek je hier de ledspanning vanaf. Dit getal deel je dan door de gewenste stroom. Nu kies je de dichtsbijzijnde E12-waarde (of E24/E48/E96) voor je weerstand.
Om terug te rekenen kun je nu I,weerstand = U,weerstand / R berekenen om zeker te zijn van je stroom.

[ Voor 10% gewijzigd door 3xhaas op 14-01-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:34

kraats

Ik rol

Maar klopt nu nog wat je wilt meten? Je meet nu niet of de kabels verkeerd aangesloten zijn en ook niet of draden onderling of met massa contact maken. Dan is de tester wel erg beperkt, lijkt me?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
...Ruud... schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 13:50:
[...]

Ik heb de spanning gemeten over een weerstand van 390Ohm, daaruit kwam een spanning van 15 volt over de weerstand, en 2,09 over de LED.

Is het aan te raden om een REG voeding te gebruiken?
Als je de stroom een beetje onder dimensioneert dan maakt die paar extra volt niet zoveel uit.
Een standaard led geeft meer dan voldoende licht bij 20mA, maar de meeste kunnen zonder problemen 50mA aan. Dus dan is een spanningstoename van ~50% en dus een stroomtoename van ~50% geen probleem. Pas bij een stroomtoename van meer dan 250% krijg je dan problemen. Het enige gevolg is dat je ledje wat feller brandt.
kraats schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:28:
Maar klopt nu nog wat je wilt meten? Je meet nu niet of de kabels verkeerd aangesloten zijn en ook niet of draden onderling of met massa contact maken. Dan is de tester wel erg beperkt, lijkt me?
Met deze schakeling meet je of de draad "een" verbinding maakt van een aangesloten pin op connector J1 naar een aangesloten pin op connector J2. Mocht de kabel zo beschadigt zijn dat twee draden onderling kortsluiting maken en een van deze draden verderop helemaal onderbroken zijn dan wordt dit niet gedetecteerd. De standaard kabelbreuk wordt gedetecteerd.

[ Voor 31% gewijzigd door 3xhaas op 14-01-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
Stel nou dat ik wil meten, of er kortsluiting onderling wordt gemaakt hoe pak je dat dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
...Ruud... schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:55:
Stel nou dat ik wil meten, of er kortsluiting onderling wordt gemaakt hoe pak je dat dan aan?
Dan zou ik bv een schakelaar pakken die een pin van connector J1 selecteert en daarop een spanning zet.
Vervolgens zet je op alle pinnen van J2 een led+weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Je kunt trouwens wel een schakeling maken die alles in een keer meet, maar dan ben je wel aan IC's gebonden.
Ik heb wel iets bedacht dat elke draad de verbinding meet en dit per draad weergeeft met een groene+rode led, verder wordt ook gemeten of er ergens een kortsluiting tussen de draden zit.

Zoals je ziet meet hij niet welke draden kortsluiting maken, als ik wat langer nadenk kan ik dat misschien ook wel bedenken, maar ik weet niet of je zo ambitieus bent.
Verder weet ik niet hoe je tegenover een microcontroller staat, maar daar is het allemaal wat makkelijker mee te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je jouw schema in de TS neemt, en de 6 rode leds laat vallen en een 4 stappen draaischakelaar tussen de bron en de eerste connector zet. Dan kan je toch alles meten. Je kan eventueel nog via een looplicht schakeling de meerstappen schakelaar automatiseren.

Stel je zet de schakelaar op kabel 1;
- Indien alle leds uit blijven is de kabel stuk
- Indien de led aangaat is de kabel goed
- Gaan er meerdere leds aan, dan is er ergens kortsluiting.
- Gaat de verkeerde led, dan is er of kortsluiting of de kabel is verkeerd aangesloten, dat is dan te testen door de schakelaar te draaien in de stand waarbij de verkeerde led aan gaat.

En zo kan je alle kabels afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
3xhaas schreef op zondag 16 januari 2011 @ 08:12:
Je kunt trouwens wel een schakeling maken die alles in een keer meet, maar dan ben je wel aan IC's gebonden.
Ik heb wel iets bedacht dat elke draad de verbinding meet en dit per draad weergeeft met een groene+rode led, verder wordt ook gemeten of er ergens een kortsluiting tussen de draden zit.

Zoals je ziet meet hij niet welke draden kortsluiting maken, als ik wat langer nadenk kan ik dat misschien ook wel bedenken, maar ik weet niet of je zo ambitieus bent.
Verder weet ik niet hoe je tegenover een microcontroller staat, maar daar is het allemaal wat makkelijker mee te realiseren.
Het liefst heb ik een mircocontroller, dat vind ik een stuk gemakkelijker dan de transistors. Microcontrollers programmeren is iets wat ik al vaker heb gedaan dus ook een stuk makkelijker dan transistor voor mij (over transistors heb ik nog nooit iets geleerd eigenlijk.) Het enige wat mee tegen houd is, wat voor fucntie geeft je de microcontroller moet ik dan iets denken als in:

Je zet als eerste spanning op de eerste connector, dan kijkt hij wat de output is op alle leds, misschien kan je dit dan onthouden (vast wel, gewoon wat variabele schrijven denk ik dan) en geeft dan de uiteindelijke stand van zaken neer. dan hou ik dezelfde hoeveelheid leds, want inprincipe is het altijd makkelijk om exact de status van elke ader in de kabel te meten. Ik zal nu iig tijdelijk de transistor oplossing gebruiken, maar dat is te beperkt uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
In dat geval zou ik iets met 4 outputs naar 1 AD ingang maken. Met een spanningsdeler meet je dan welke draad en/of draden verbonden zijn. Als je zorgt dat elke draad een andere deling heeft kun je daaruit afleiden welke draden verbonden zijn.
De weergave van wat er aan de hand is kun je bv met rs232 een lcd of simpel met ledjes doen.
Je kunt met 4 poorten zowel een groene als rode led aansturen voor de normale wel/niet connectie, want die is er wel of niet. Je hoeft dan alleen de stroom van de voeding te laten komen of naar de GND te laten gaan.
Kortsluiting tussen draden onderling kun je eventueel laten zien door 4 extra led's te laten roteren om te laten zien welke draad op J1 geselecteerd is. Je kunt via een timer de ingangspin van J1 laten zien met je microcontroller. Je zo die laatste 4 led's ook door 2 kunnen vervangen en het binair weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Ik had wat tijd over en dacht ik teken even wat ik bedoel.
[IMG]schema[/IMG]

Je hebt totaal dus 8 outputs(4 om de pin te selecteren & selectieled aan te sturen + 4 om verbonden pinnen aan te sturen) en 1 A/D-ingang nodig.

Als je voor bv deze waarden voor de weerstanden kiest kan je daarna relatief makkelijk afleiden welke pin(nen) verbonden is/zijn. (ik ga van 8bit A/D conversie)

R1 = 11k (eigenlijk 10k, maar zo zorg je ervoor dat de deling meer dan de 16, 32, 64, 128 bits uitslag geeft)
(1/2Vs = 128bit) R2 = 10k (134bit)
(1/4Vs = 64bit) R3 = 30k (68-69bit)
(1/8Vs = 32bit) R4 = 75k (32-33 bit)
(1/16Vs = 16bit) R5 = 150k (17-18bit)
De maximale waarde wordt zo nu 254 en je kunt dus in het slechtste geval "net" alle verbindingen testen zonder dat meerdere connecties fouten geven. (ik ben van E24 uitgegaan trouwens)
Nu kun je bitwise AND uitvoeren en je weet welke draden verbonden zijn.

Je kunt via een timer de selectiepin laten veranderen.

Leuke oplossing voor iets wat ook met een schakelaar kan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De kabel bestaat uit 4 aders, 2x4=8 Een standaard poort op een µC. Nu is het wel te lang geleden om te weten of je per pin of per poort de input/output kon bepalen. Maar in het ergste geval heb je dan 2 poorten nodig. Welke µC heeft dat nu niet. Dus ipv een AD om het signaal binnen te nemen, kan je toch gewoon een digitaal signaal op de kabel plaatsen en dit digitaal terug binnen nemen in de µC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Je kunt elke pin afzonderlijk als in- en output instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Topicstarter
Ik ga het eerst proberen met me arduino, het ideetje is wel even op een laag pitje gezet, aangezien ik het erg druk heb met andere zaken helaas.

Ik ga wel zorgen dat ik jullie up to date houdt.
Pagina: 1