Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kilometerregistratie - Beginstand & Wisseling auto

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds dit jaar rijd ik niet meer prive in mijn leaseauto en houd dus netjes de kilometers bij. Tevens heb ik een verklaring van geen privegebruik opgestuurd naar mijn werkgever, dus dat is allemaal goed.
Ik heb hierover echter 2 vragen:
- In mijn huidige leaseauto reed ik vorig jaar nog wel prive, dus zonder registratie. Hoe moest ik aantonen wat de beginstand was? Ik heb dat nu gewoon in mijn kmregistratie vermeld.
- Ik krijg over +- een maand een andere auto. Mijn huidige auto gaat dan uit de lease. Moet ik dan nog ergens de laatste km-stand laten opschrijven?

Ik heb hier wel op gegoogled, maar ik kan niet de goede zoektermen vinden (beginstand | wisseling auto | ...), dus vandaar dat ik hier mijn vragen stel.
Alvast bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bij inleveren van de huidige auto (en ophalen nieuwe), wordt inderdaad de km-stand genoteerd van de huidige auto. Zo niet, laat dit dan extra noteren door de innemende instantie of je fleetmanager.

Voor je kilometers van vorig jaar; als je het niet kan aantonen over 2010 of meer dan x kilometer heb gereden, zal je helaas de volledige mep bijtelling moeten afdragen. Voor de registratie over 2011 pak je de stand per 1 januari natuurlijk (of ik begrijp je vraag niet volledig).

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 12-01-2011 10:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reply :D
MAX3400 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:32:
Bij inleveren van de huidige auto (en ophalen nieuwe), wordt inderdaad de km-stand genoteerd van de huidige auto. Zo niet, laat dit dan extra noteren door de innemende instantie of je fleetmanager.
Ja, dat zal ik navragen, dank je wel!
Voor je kilometers van vorig jaar; als je het niet kan aantonen over 2010 of meer dan x kilometer heb gereden, zal je helaas de volledige mep bijtelling moeten afdragen. Voor de registratie over 2011 pak je de stand per 1 januari natuurlijk (of ik begrijp je vraag niet volledig).
Over 2010 betaalde ik gewoon al bijtelling. Vanaf 1 januari 2011 betaal ik dus geen bijtelling meer. Op 1 januari 2011 is echter door niemand officieel genoteerd wat de stand was.
Maar, als de eindstand bij inleveren wordt genoteerd en ik alle kilometers vanaf 1 januari 2011 t/m inleveren kan verantwoorden, lijkt er mij geen probleem :) Of wel? (dan heb ik zelf 1 van mijn vragen beantwoord :) )

• MAX3400

MAX3400

Dan zou ik met je huidige km-registratie direct contact zoeken met je fleetmanager en een terugwerkende "verklaring" van de beginstand 2011 in elkaar zetten. Geen idee of je ook een tankpas hebt, maar bel anders ook de leasemij om op basis van de tankpas (waar je meestal je kilometers moet intikken) ook een verklaring te krijgen?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:07

-tom-562

Oliesjeik

Over dat omwisselen, ik heb laatst m'n (alleen werk) lease-auto ook omgewisseld, en de laatste km-stand zelf genoteerd. Moet ik daarvan eigenlijk een "officieel" bewijs hebben?

Vaak bu'j te bang!

• MAX3400

MAX3400

-tom-562 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:43:
Over dat omwisselen, ik heb laatst m'n (alleen werk) lease-auto ook omgewisseld, en de laatste km-stand zelf genoteerd. Moet ik daarvan eigenlijk een "officieel" bewijs hebben?
Eigenlijk wel... Want als iedereen "zelf" een eindstand noteert, kan de fiscus dus nooit bewijzen dat je teveel of te weinig hebt afgedragen.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:40:
Dan zou ik met je huidige km-registratie direct contact zoeken met je fleetmanager en een terugwerkende "verklaring" van de beginstand 2011 in elkaar zetten. Geen idee of je ook een tankpas hebt, maar bel anders ook de leasemij om op basis van de tankpas (waar je meestal je kilometers moet intikken) ook een verklaring te krijgen?
Nergens wordt genoemd dat ik zo'n officiele verklaring beginstand 2011 moet hebben?
Ik heb inderdaad een tankpas en heb in de eerste week van 2011 wel al getankt. Dan lijkt mij dus dat het allemaal wel goed moet komen...
Ik heb in ieder geval vragen uitgezet bij mijn fleetmanager en bij de leasemij :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En wie mag er dan 'officieel' die standen noteren? Bij onze bedrijfsbussen wordt per rit geschreven, plus ook de km-stand per rit. Die bussen zijn bedrijfs-eigendom en geen lease. We geven de rittenlijsten naar het hoofdkantoor, en de boekhouder doet de rest.

Ey!! Macarena \o/

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MAX3400 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:46:
[...]

Eigenlijk wel... Want als iedereen "zelf" een eindstand noteert, kan de fiscus dus nooit bewijzen dat je teveel of te weinig hebt afgedragen.
Dat dacht ik dus ook al. Nouja, morgen even langs de fleetmanager bij ons.

Lichtelijk offtopic, (dit is m'n 1e lease-ervaring), wanneer moet je die km-registratie overhandigen aan de belastingdienst, of is dat gewoon random

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:49:
En wie mag er dan 'officieel' die standen noteren? Bij onze bedrijfsbussen wordt per rit geschreven, plus ook de km-stand per rit. Die bussen zijn bedrijfs-eigendom en geen lease. We geven de rittenlijsten naar het hoofdkantoor, en de boekhouder doet de rest.
Ja precies, dat vraag ik me nu ook af. Wat is het verschil tussen dat ik het doe of diegene die mijn auto ophaalt? Die "ophaler" danwel fleetmanager heeft voor de belastingdienst volgens mij geen toegevoegde waarde t.o.v. mij.
Zo'n kmregistratie n.a.v. de tankpas is wel een goede. Daar kan ik ongeveer wel mee aantonen wat de beginstand op 2011 zou moeten zijn.

Net reactie van de fleetmanager, voor de eindstand zijn er geen officiele formulieren.
Lijkt er dus op dat ik het gewoon zelf moet bijhouden en dat ik evt. de kmregistratie nav de tankpasregistratie in kan leveren als bewijs?
-tom-562 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:51:
[...]

Dat dacht ik dus ook al. Nouja, morgen even langs de fleetmanager bij ons.

Lichtelijk offtopic, (dit is m'n 1e lease-ervaring), wanneer moet je die km-registratie overhandigen aan de belastingdienst, of is dat gewoon random
Niet helemaal @random, als jij op zaterdag door een kentekenscanner van de belastingdienst wordt gezien bij de Efteling, mag je alles gaan inleveren.... Als daar dan die Efteling niet op staat, ben je flink de sjaak.

Als je nooit geflitst/gescand wordt, is de kans nihil dat je het in moet leveren.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2011 10:53 ]

• MAX3400

MAX3400

RaZ schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:49:
Kijk, dat is de boekhouder. Een centraal persoon in de organisatie die "gerechtelijk" verantwoording kan afleggen en ook daadwerkelijk verantwoordelijk is voor dit soort zaken.
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 10:52:
[...]
Net reactie van de fleetmanager, voor de eindstand zijn er geen officiele formulieren.
Lijkt er dus op dat ik het gewoon zelf moet bijhouden en dat ik evt. de kmregistratie nav de tankpasregistratie in kan leveren als bewijs?
Vreemd, ik moest mijn voormalige lease-auto inleveren bij zo'n grootgrutter in auto's (CARe en Schadenet) en daar werd op de inleverbon netjes de km-stand, schades, accesoires & reserve-sleutel vermeld. Vraag van de bon altijd een kopie; niet altijd gebeurt dat automatisch bij elk inleverpunt.

Mogelijk, maar dat moet je zelf even bedenken; gewoon in de laatst week van het jaar even langs de dealer voor "een probleempje"; die noteert vaak ook de kilometerstand op de werkbon. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 12-01-2011 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fleetmanager wil wel een krabbel + handtekening zetten voor de eindstand :)
Had hij nog niet eerder van gehoord.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:06:
Fleetmanager wil wel een krabbel + handtekening zetten voor de eindstand :)
Had hij nog niet eerder van gehoord.
Heb jij in ieder geval een sluitende administratie! d:)b
En laat hem een andere baan zoeken... -O-

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Let er wel even op dat als jij je nieuwe auto hebt, dat je dit ook aan de Belastingdienst moet doorgeven. Zelfde formulier wat je hebt ingevuld voor je vrijstelling, maar nu dus als wijzingsformulier waarop je nieuwe kenteken wordt vermeld.

Living the American Dream

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

De belastindienst dient zelf wel aan te tonen dat jou begin en eindstand niet klopt. Maar goed dat hoef jij niet te laten erkennen. Er zijn al genoeg aanknopingspunten, namelijk de onderhoudsbeurt, aanschafnota, verkoopnota etc.. Als jou lijst klopt en zij kunnen het niet weerleggen, kunnen zei het niet verwerpen dus ben je safe en hoef je echt niet een handtekening van iemand te hebben. Neemt niet weg dat je het voor de zekerheid wel kan doen natuurlijk.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Speedy55 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:15:
De belastindienst dient zelf wel aan te tonen dat jou begin en eindstand niet klopt. Maar goed dat hoef jij niet te laten erkennen. Er zijn al genoeg aanknopingspunten, namelijk de onderhoudsbeurt, aanschafnota, verkoopnota etc.. Als jou lijst klopt en zij kunnen het niet weerleggen, kunnen zei het niet verwerpen dus ben je safe en hoef je echt niet een handtekening van iemand te hebben. Neemt niet weg dat je het voor de zekerheid wel kan doen natuurlijk.
Het zal inderdaad wel niet nodig zijn, maar ik wil geen gezeik krijgen...
Als ik de auto weer inlever, gaat deze volgens mij uit de lease, maar wie zegt dat deze dan niet eerst naar Zuid-Limburg wordt gereden. En dat is wel een aantal km van waar ik 'm inlever ;)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Speedy55 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:15:
Volgens mij is dat niet helemaal juist. De belastingdienst hanteert de 'omgekeerde bewijslast'. Kortom, jij moet gaan bewijzen dat wat zij stellen niet juist is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MAX3400

MAX3400

Gunner schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:21:
[...]

Volgens mij is dat niet helemaal juist. De belastingdienst hanteert de 'omgekeerde bewijslast'. Kortom, jij moet gaan bewijzen dat wat zij stellen niet juist is.
Yup... De belastingdienst rekent "af fabriek" de volledige bijtelling voor je lease-bak. Om dit te voorkomen, moet je dus aan het begin van het jaar een verklaring hebben ingevuld en bij controle moet je een sluitende registratie van je ritten kunnen overleggen.

Vinden ze dan dat je ergens 501km mis (totaal in een jaar), krijg je een naheffing.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Een belletje naar de lease-maatschappij moet voldoende zijn dan. Ik heb bij Athlon Car Lease gewerkt als hiker (=auto's oppikken/wegbrengen naar klanten) en we moesten de km-stand bij ophalen/afleveren noteren op onze formulieren. De klant kreeg een kopie, en het andere deel ging naar het kantoor, alwaar het in de computer werd gezet/geregistreerd

Vaak bu'j te bang!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Gunner schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:21:
[...]

Ja alleen als jij jouw lijst al met een fout aangeleverd hebt. De belastingdienst mag namelijk alleen de omgekeerde bewijslast doen als zij kunnen bewijzen dat er een fout op jou lijst staat, dus als jij ter goeder trouw je lijst inlevert en het je administratie is goed en moeten zij bewijzen dat het niet goed is. Dat is belastingtechnisch de regel.
Wie dat anders zegt die heeft nog weinig jurisprudentie gelezen over de kilometerlijst of andere belastingzaken. Dit is een algemeen bekende regel bij iedereen die belastingadviseur/accountant is.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
-tom-562 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:29:
Een belletje naar de lease-maatschappij moet voldoende zijn dan. Ik heb bij Athlon Car Lease gewerkt als hiker (=auto's oppikken/wegbrengen naar klanten) en we moesten de km-stand bij ophalen/afleveren noteren op onze formulieren. De klant kreeg een kopie, en het andere deel ging naar het kantoor, alwaar het in de computer werd gezet/geregistreerd
Oww, dan is dat wel voldoende. Heb de leasemij ook al gemaild.

Bedankt iedereen voor alle snelle reacties :D
Pagina: 1