Auto Audio

Pagina: 1
Acties:

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 20:43
Ik hang hier met dit topic een beetje tussen 2 categorieën (deze en die voor auto's) mochten mods dus vinden dat dit topic verkeerd is aangemaakt, mijn excuses!

Ik heb een klein probleempje omdat ik niet snap hoe ik me monoblok/versterker moet gebruiken icm 2 subwoofers (de 2de heb ik NOG niet, maar is wel al onderweg)...

Hij heeft namelijk 2 uitgangen, voor dual-voice coil, echter heb ik 2 sub's met beide 1 voice coil... Als ik ze serieel aan 1 uitgang aansluit dan gaat helaas me ohm van 4 naar 8 wat ik begrijp.

Ik had dus bedacht ze dan parallel aan te sluiten mits dat mogelijk is want die kabels zijn immens dik en bijna niet aan elkaar te knopen :P

Wat ik me dus vooral af vraag is of iemand weet of die 2de uitgang dus parallel op de 1ste zit of serieel, mits parallel is het erg fijn want dan krijgen beide subs een eigen uitgang...

http://www.12vhifi.nl/subframe.html (hier ontstaat de onduidelijkheid omdat ik dus 2 uitgangen heb ipv 1)
http://www.pimtensen.nl/s...d=4&sub_id=30&cur_id=3312 (basic info versterker)
http://www.jbl.com/resour...Manual/GTO7001_OM_Eng.pdf (PDF versterker)
http://manuals.harman.com...d%20Parameters/1201se.pdf (PDF sub's)

[ Voor 19% gewijzigd door watercoolertje op 12-01-2011 09:41 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Je kunt de subwoofers gewoon elk op een aansluiting schroeven, deze staan gewoon parallel en dan kom je dus gewoon op 2 ohm uit. :)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• watercoolertje
Ah super dat is het mooist inderdaad, eigenlijk ook alles wat ik wou weten!

Dat wordt lekker bassen dus in een suzuki swift (uit '98) en 600watt RMS aan sub vermogen :D

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Ik hoop dat je de rest van de speakers dan ook versterkt en gefilterd hebt, want aan alleen bass heb je nog niets aangezien het dan zo ruk als ruk maar kan zijn klinkt...

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• watercoolertje
Uiteraard, ik draai nu ook met nog maar 2 (achter) speakers en 1 sub dat worden 4 speakers en 2 subs ;) En dit klinkt eigenlijk al subliem maargoed bass kan ik nooit genoeg van krijgen! En met 600watt RMS in me auto is het leuk om te zeggen wat ik zei (beetje opscheppen dus :P) maar hell no dat ik hem ooit vol open kan zetten, dan kan ik daarna waarschijnlijk (auto) onderdelen van de grond rapen :D Denk dat ik max tot 400 watt RMS ga komen, maarja als je een infinity kappa 12 inch sub kan kopen voor een paar 10tjes is dat het me wel waard voor extra bass en een beetje patsfactoor natuurlijk!

De 2de versterker die ik heb is ook een JBL met 4 kanalen die elk 100watt kunnen leveren, namelijk de JBL GTO75.4 (http://www.jbl.com/resour..._web_rev_12_14_04.pdf)...

Nu heb ik nog 2 lame ass speakers van sony in gebruik (uit me vaders volvo die die 6 jaar terug had dus denk dat die speakers wel 10 jaar oud zijn)... Maar met de tijd moet ik dat nog vervangen met wat knaps, iig een ander merk dan sony (JBL/Groundzero ofso) :D

Om dan nog maar even door te praten/vragen, ik heb nu 2 gesloten kisten geregeld, maar ik houd wel van die vieze slome lage bassen, daar kan ik dus beter 2 bassreflex kisten voor regelen (hij is nu voor mijn muziek iets te strak eigenlijk, hiphop/drum en bass/dubstep/house)? Of zou ik de ene gesloten en de ander bassreflex kunnen doen of gaat dat heel fout klinken?

Nu me condensator is na laten kijken (weet niet of die werkt het display is stuk :P). De verlichting heeft geen last van dimmen onder hevige bassen, dus ik gok dat ie wel werkt. Maar zeker weten doe ik het absoluut niet!

[ Voor 8% gewijzigd door watercoolertje op 12-01-2011 11:27 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

watercoolertje schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 11:16:
als je een infinity kappa 12 inch sub kan kopen voor een paar 10tjes is dat het me wel waard voor extra bass en een beetje patsfactoor natuurlijk!
...in een Suzuki Swift uit 1998.

Nee, ik denk dat pics wel een must zijn, eens je tweede sub is aangekomen :)

Yes, but no.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
watercoolertje schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:32:
Ik hang hier met dit topic een beetje tussen 2 categorieën (deze en die voor auto's) mochten mods dus vinden dat dit topic verkeerd is aangemaakt, mijn excuses!

Ik heb een klein probleempje omdat ik niet snap hoe ik me monoblok/versterker moet gebruiken icm 2 subwoofers (de 2de heb ik NOG niet, maar is wel al onderweg)...

Hij heeft namelijk 2 uitgangen, voor dual-voice coil, echter heb ik 2 sub's met beide 1 voice coil... Als ik ze serieel aan 1 uitgang aansluit dan gaat helaas me ohm van 4 naar 8 wat ik begrijp.
Serieel aansluiten zou alleen mogelijk zijn door ze daadwerkelijk door te lussen, dan verdubbeld in principe je ohmage ja, zie ook http://www.teamrocs.com/t...es/connectingspeakers.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.teamrocs.com/images/technical/ex1.gif
Ik had dus bedacht ze dan parallel aan te sluiten mits dat mogelijk is want die kabels zijn immens dik en bijna niet aan elkaar te knopen :P

Wat ik me dus vooral af vraag is of iemand weet of die 2de uitgang dus parallel op de 1ste zit of serieel, mits parallel is het erg fijn want dan krijgen beide subs een eigen uitgang...

http://www.12vhifi.nl/subframe.html (hier ontstaat de onduidelijkheid omdat ik dus 2 uitgangen heb ipv 1)
http://www.pimtensen.nl/s...d=4&sub_id=30&cur_id=3312 (basic info versterker)
http://www.jbl.com/resour...Manual/GTO7001_OM_Eng.pdf (PDF versterker)
http://manuals.harman.com...d%20Parameters/1201se.pdf (PDF sub's)
Afbeeldingslocatie: http://www.teamrocs.com/images/technical/ex2.gif

Je versterker is maar 2 ohm stabiel, als je 2x 4 ohm speakers er parallel op aansluit halveert je ohmage, dus moet hij standaard al op 2 ohm draaien, aangezien speakers niet over het hele spectrum keurig 4 ohm zijn zal je hier bij hogere vermogens problemen mee gaan krijgen, temeer omdat bij hoge volumes de weerstand toeneemt en het ohmage derhalve afneemt, dit kan resulteren dat je versterker tot wel 1,5 ohm moet zakken

http://www.churchsoundcheck.com/imp1.html
Wikipedia: Resistor
Wikipedia: Kirchhoff's circuit laws
Wikipedia: Electrical resistance

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• watercoolertje
Je versterker is maar 2 ohm stabiel, als je 2x 4 ohm speakers er parallel op aansluit halveert je ohmage, dus moet hij standaard al op 2 ohm draaien, aangezien speakers niet over het hele spectrum keurig 4 ohm zijn zal je hier bij hogere vermogens problemen mee gaan krijgen, temeer omdat bij hoge volumes de weerstand toeneemt en het ohmage derhalve afneemt, dit kan resulteren dat je versterker tot wel 1,5 ohm moet zakken
Redelijk duidelijk, snap alleen niet waarom dat perse een probleem is, als het bij hogere vermogens toch gebeurd, gebeurd dat neem ik aan ook bij een sub (600watt @ 4 ohm) die DVC heeft (dat zou dus hetzelfde zijn kwa belasting met mijn setje?) of eigenlijk 1 sub die gewoon 600watt zou trekken en op 2Ohm moet draaien...

Oftewel is die versterker daar niet gewoon al een beetje op berekend dat het wat onder de 2 ohm kan zakken?

Het probleem met het serieel aansluiten is dan weer dat ik maar 425Watt heb dus als ik de subs te ver open zet die te veel trekken en me versterker alsnog naar de maan helpen (of een zekering :))...

Als je aanraad dat ik het beter niet kan doen, doe ik het niet hoor, is toevallig een koopje maar nodig is het niet, dan zet ik de sub wel in me auto en dan kan ik afwisselen tussen een gesloten en bassreflex kast :D... Maar nu laat je het nog wel een beetje in het midden of het nou verstandig is of niet namelijk en ben ik nog steeds onzeker :P

[ Voor 13% gewijzigd door watercoolertje op 13-01-2011 08:32 ]

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
Je kunt de subs gewoon parallel op die versterker aansluiten, dat zal geen enkel probleem opleveren. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• watercoolertje
mieJas schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 13:43:
[...]

...in een Suzuki Swift uit 1998.

Nee, ik denk dat pics wel een must zijn, eens je tweede sub is aangekomen :)
Veel vrienden van me zijn ook echte bass-fanaten dus in die zin patsen...

Want inderdaad een Swift GLS (dus met meegespoten bumpers woohoo) uit '98 met maar 1.3L en ook nog is een automaat (wel alles elektrisch en airco) is niet echt een patsbak :) Maarja daar koop ik de auto ook niet voor, ik dacht hem voor zuinigheid te kopen (NIET DOEN!!! stad: 1L op 10KM, snelweg 1L op 14KM). Hij is iig luxer als de BMW (318 uit '93) van me huisgenoot ;)

Duurt nog wel even voor ik me foto's hier kom showen (want ja je hebt me overgehaald) want ALLES wat nu in me auto zit aan geluid ligt gewoon los, dus eerst nog een hoedenplank op maat maken :) Maar om je een indicatie te geven van me patsbak, hier staan de foto's.
http://picasaweb.google.com/jaapschaap/Auto

Ben trouwens beetje anti-auto, patsen met je auto zelf hou ik niet van, dus mij zal je nooit in een 'dikke bak' zien rijden (tenzij ik er 1 leen) :D Jeeh me auto heeft 300PK, heb je er wat aan? Nope :D Me geluid kan 100dB en klinkt nog mooi, heb je er wat aan? JA :D Ten minste zo zie ik het dan :)
Je kunt de subs gewoon parallel op die versterker aansluiten, dat zal geen enkel probleem opleveren.
Oke dan gaan we er gewoon voor :D

[ Voor 13% gewijzigd door watercoolertje op 14-01-2011 09:41 ]

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
watercoolertje schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:44:
[...]
Maarja daar koop ik de auto ook niet voor, ik dacht hem voor zuinigheid te kopen (NIET DOEN!!! stad: 1L op 10KM, snelweg 1L op 14KM).
Dan zou je de automaat voor de gein eens moeten omruilen voor een handbak, dat scheelt aardig wat kilometers per liter benzine. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• watercoolertje
Haha daarom zeg ik ook NIET DOEN ;) Maar ach die luiigheid waarmee ik nu kan rijden weegt echt wel op tegen het extra verbruik hoor (en de automaat versie heeft MAAR 3 versnellingen dus 120km/h doe je met ongeveer 4500 toeren)!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
t is eigenlijk wel duidelijk dat je toch wel die 2 subs erop wil hebben, dus kan ik je dan maar één tip geven,
koop een condensator (1 farad raad ik aan), hoeft maar een euro of 50 te kosten, en die doet niks meer of minder dan stroom op te slaan (als een batterij)....

Op t moment dat je een bass hebt trekt je versterker stroom uit dat ding, en je accu levert continu stroom totdat hij vol is....

hier bijvoorbeeld, voor € 29,--

want jouw 1.3tje kan nooit voldoende (stabiele) stroom leveren....

dus dan is de aansluiting Accu> Condensator > versterker
watercoolertje schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 08:44:
Ben trouwens beetje anti-auto, patsen met je auto zelf hou ik niet van, dus mij zal je nooit in een 'dikke bak' zien rijden (tenzij ik er 1 leen) :D Jeeh me auto heeft 300PK, heb je er wat aan? Nope :D Me geluid kan 100dB en klinkt nog mooi, heb je er wat aan? JA :D Ten minste zo zie ik het dan :)
Heej! niet zo hé... ik heb een 350Z, zonder spoilers, zonder gaas, zonder stickers, maar wel met 310pk & 400+nm koppel, en daar heb je wel degelijk wat aan, het genot van rijden!

[ Voor 29% gewijzigd door zion op 17-01-2011 22:06 ]

systeem

• watercoolertje
Ik heb een condensator ;) Als het goed Is werkt ie (LCD scherm werkt niet :D), maar ik hoor iig niet dat er geluid weg valt of slecht gaat klinken bij hoge vermogens (ja als ik tegen de max van de sub aan kom wel ;)). Wou hem een dezer dagen wel even nameten, als ik hem uit zet moet de stroom (verder) indippen itt wanneer de condensator aan staat...

@opmerking over auto's: tja het is dan ook mijn visie, mijn werk is 5/10 minuten verder op, al zat ik op een barkruk had ik het nog oké gevonden (ik heb 5 jaar op een ciao gereden en het is dat ie stuk is maar als het droog is ga ik met alle plezier met de brommer ipv auto, me koptelefoon leverd ook pittige bassen) ;) Wil niet zeggen dat jij niet blijer kan zijn met 300+ pk natuurlijk (en die koppel kan ik alleenvan dromen natuurlijk, kom ik aan met 99 en dat is volgens specs van 12 jaar oud, oftewel nog 60/70 van over? :P)!

Tevens om maar meteen door te gaan, die gozer waar ik die boxen van zou kopen heeft helaas 5 dagen niks van zich laten horen om vervolgens te melden dat ie het verkocht heeft aan een ander! Dus een 2de sub gaat er niet echt komen helaas (was leuk extratje maar niet meer dan dat, iig voor een hele tijd)!

Wil wel een andere autoradio, beetje van alles bij elkaar gekocht maar nu pas leer ik wat beter is (door het verkeerde te kopen), wat ik dus zoek is een radio met 2x RCA uitgang en dan het liefst zo hoog mogelijk uitgangsvermogen (op RCA, aangezien me versterkers beide toch tot 6V kunnen). En 1 met een aux-n aan de voorkant en liefst ook nog een usb aansluiting voor/achter heeft :) Suggesties?

[ Voor 47% gewijzigd door watercoolertje op 18-01-2011 10:40 ]

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Pioneer AVH-3200 (DVD of BT)/MVH-8200BT of clarion (maar ik vind de interface van clarion echt verschrikkelijk)

systeem

• watercoolertje
Mooi ding (die Pioneer dan, clarion ligt me niet lekker), maar gaat niet passen, heb maar 1 din-slot, had wel wat mooie pioneers bekeken, waaronder 1 die tot en met vandaag in de aanbieding is om de hoek, die me wel erg aanstaat! http://www.caradio.nl/artikel.php?page=details&id=3367

Denk er over om bovenstaande radio vandaag op te halen, ziet er goed uit, en heeft alles er op en er aan, al had ik de RCA's liever op meer dan 2V gezien :)

Tevens heeft die HPF (dat mis ik nu op me radio) waardoor ik me front boxen alsnog ff makkelijk via de radio kan aansluiten ipv via een versterker achterin... Want ik ben veel te lui om weer alles om te leggen tot de zomer (of als het eerder lekker weer is)! Dus dan ga ik pas alle 4 me kanalen (voor/achter) goed bekabelen, er zitten voor namelijk wel boxen in (sony @ 30 euro 2 jaar oud) dus een beetje extra ondersteuning op mid/hoog van voor is wel fijn!

Pagina: 1