EyeOS Installatie op FreeNAS mislukt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds een aantal dagen probeer ik EyeOS (een soort van cloud computing server) op mijn FreeNAS server te installeren.
Na wat googelen vond ik al snel een guide hoe ik dat moest doen: http://sourceforge.net/apps/phpbb/freenas/viewtopic.php?f=15&t=1211. Op zich lijkt het allemaal heel simpel, maar ik zit nu al 3 dagen vast bij de installatie.

Mijn webserver draait perfect en poorten die doorgestuurd moeten worden zitten in mijn router. De map van mijn webserver is de map van EyeOS die ik daar met Samba geplaatst heb. Als ik mijn webserver via mijn browser wil bereiken kom ik uit op het installatiescherm van EyeOS, m.a.w. van stap 1 t.e.m. 4 zijn er geen problemen en alles gaat goed. Nu blijkt FreeNAS geen "gzip" te ondersteunen (wat het ook mag zijn) en moet ik dus in de map van EyeOS het bestand "package.eyepackage" veranderen van extensie naar "package.tar.gz.". Vervolgens moet dit bestand uitgepakt worden met 7-zip naar dezelfde map, en hier zit volgens mij de fout.

Als ik het bestand uitpak bekom ik zoals vermeld een bestand gewoon "package" genoemd, en dat zou ik moeten kunnen openen en zo een map en een bestand vinden. In mijn geval is dat bestand "package" een extensieloos bestand dat ik met geen enkel programma kan openen. Daarom kwam ik op het idee dit bestand nog eens met 7-zip te openen en dan bekwam ik een map, ook EyeOS genoemd met daar zeker een 10tal mappen in. Dit heb ik dan allemaal gekopieerd naar de map van mijn webserver zoals de guide zegt, maar steeds blijf ik dezelfde melding krijgen dat mijn server "gzip" niet ondersteunt en dat ik het bestand package.eyepackage moet veranderen.

Ik heb reeds geprobeerd andere programma's te gebruiken bij het uitpakken en daarbij kwam ik tot de conclusie dat 7-zip het enige programma is waarmee het uitpakken effectief lukt. Ik heb ook op verschillende manieren de uitgepakte bestanden in de map van mijn webserver geprobeerd te plaatsen, omdat ik het nogal onduidelijk vindt wat ze precies bedoelen met "now you should see some folder and file, this is what you need. Now, copy everything in the folder /mnt/webserver. Dit was ook allemaal zonder resultaat.

Omdat iemand een script gemaakt had dat de installatie zou moeten automatiseren, besloot ik dit eens uit te proberen maar ik heb er geen flauw idee van hoe of wat ik er mee moet doen om het te laten werken.
Tenslotte heb ik de laatste versies van PHP5 en Apache op FreeNAS zitten, die nodig zijn bij de installatie van EyeOS. Ook heb ik de volledige versie van FreeNAS en dus niet embedded.

Wat kan nu het probleem zijn? Het lijkt me simpel dus ik denk eerder dat het wel aan mij zal liggen, maar ik heb er gewoon geen flauw idee van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
FreeNAS is volgens mij een *nix, en daar dit probleem zich daar zo specifiek binnen bevindt ben ik geneigd dit topic van Serversoftware en Windows Servers naar Non-Windows Operating Systems te verplaatsen omdat ik daar meer inhoudelijke kennis/responses verwacht... Ben je het daar mee eens (dm/topicreport) ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

egon088 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 23:19:
Als ik het bestand uitpak bekom ik zoals vermeld een bestand gewoon "package" genoemd, en dat zou ik moeten kunnen openen en zo een map en een bestand vinden. In mijn geval is dat bestand "package" een extensieloos bestand dat ik met geen enkel programma kan openen. Daarom kwam ik op het idee dit bestand
fyi: het is waarschijnlijk een tar bestand
nog eens met 7-zip te openen en dan bekwam ik een map, ook EyeOS genoemd met daar zeker een 10tal mappen in. Dit heb ik dan allemaal gekopieerd naar de map van mijn webserver zoals de guide zegt, maar steeds blijf ik dezelfde melding krijgen dat mijn server "gzip" niet ondersteunt en dat ik het bestand package.eyepackage moet veranderen.

Ik heb reeds geprobeerd andere programma's te gebruiken bij het uitpakken en daarbij kwam ik tot de conclusie dat 7-zip het enige programma is waarmee het uitpakken effectief lukt. Ik heb ook op verschillende manieren de uitgepakte bestanden in de map van mijn webserver geprobeerd te plaatsen, omdat ik het nogal onduidelijk vindt wat ze precies bedoelen met "now you should see some folder and file, this is what you need. Now, copy everything in the folder /mnt/webserver. Dit was ook allemaal zonder resultaat.
Ik zou verwachten dat er bij die uitgepakte bestanden en mappen ook een bestand zit dat index.html of index.php heet. Dat zou je webbrowser automatisch moeten openen als je in de laatste stap naar je freenas toe gaat.
Heb je een index bestand gezien en staat het in /mnt/webserver/ ?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
FreeNAS is volgens mij een *nix, en daar dit probleem zich daar zo specifiek binnen bevindt ben ik geneigd dit topic van Serversoftware en Windows Servers naar Non-Windows Operating Systems te verplaatsen omdat ik daar meer inhoudelijke kennis/responses verwacht... Ben je het daar mee eens (dm/topicreport) ?
Voor mij is dat zeker geen probleem :).
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 00:29:
[...]

fyi: het is waarschijnlijk een tar bestand

[...]

Ik zou verwachten dat er bij die uitgepakte bestanden en mappen ook een bestand zit dat index.html of index.php heet. Dat zou je webbrowser automatisch moeten openen als je in de laatste stap naar je freenas toe gaat.
Heb je een index bestand gezien en staat het in /mnt/webserver/ ?
beide bestanden Index.php en Index.html zijn terug te vinden in de map van EyeOS (index.php in de submap "installer"). Bij de uitgepakte mappen zijn deze bestanden helaas nergens te bespeuren. Even om verwarring te vermijden: De versie van EyeOS in de guide is 1.8.0.2 terwijl de nieuwste versie (die ik gebruik) 1.9.0.2 is. Ik heb de 1.8.0.2 versie ook uitgeprobeerd, maar het uitpakken van de bestanden leverde juist hetzelfde resultaat op.

[ Voor 35% gewijzigd door egonolieux op 13-01-2011 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mijn instructies (niet getest want ik heb geen nas).

1. Download de zip.
2. Pak de zip uit op je HD.
3. rename en uznip dat package in _dezelfde_ dir
4. kopieer het geheel naar je nas
5. start je browser en open de installer

Ik denk dat jij bij stap 3 fout gaat. Ik denk dat alles samen in 1 directory moet staan.
Dus zowel de inhoud van de zip die jij hebt gedownload als de inhoud van het package dat in die zip zat.

@moderator, aub verplaatsen naar NOS zoals voorgesteld

[ Voor 6% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-01-2011 23:00 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:46
En op je FreeNAS installatie gewoon pkg_add gzip doen??? Lang geleden dat ik BSD heb gebruikt en nog nooit FreeNas, maar dit zou moeten lukken. Kijk even of je nog installatieopties mee moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ok, ik heb dus inderdaad van iets makkelijks iets moeilijks gemaakt. Aangezien ze in de guide zeggen dat ik de uitgepakte bestanden moest knippen en plakken naar mijn webserver map, had ik geen rekening gehouden met bovenliggende mappen. Wat ik nu gedaan heb is gewoon alles in mijn webserver zelf uitgepakt zonder iets te veranderen, en nu werkt het dus; hoe simpel kon het zijn...

En @ Paultje3181: dit was eigenlijk het eerste wat ik geprobeerd had. Maar toch bleef de melding verschijnen.

Nu dit probleem verholpen is, blijkt er reeds een ander probleem te zijn opgetreden...
Mijn provider is namelijk Telenet, en ik stel vast dat enkel mensen van dezelfde provider in staat zijn mijn webserver te vinden. Ik maak gebruik van een dynamische DNS (ik woon inderdaad in Vlaanderen) en heb zo via dyndns.com een host geregistreerd, namelijk "cp17homeserver.dyndns-server.com". Deze heb ik dan weer gekoppeld via de daar-voor-geschikte service van FreeNAS. TCP Poort 80 (http) en poort 443 (webserver) worden geforward in mijn router om externe toegankelijkheid mogelijk te maken. Om naar mijn webserver te gaan wordt dus de url "cp17homeserver.dyndns-server.com:443" gebruikt.

Op zich is er dus totaal niets mis met mijn configuratie, want het is reeds bewezen dat mijn webserver toegankelijk is via WAN, voorlopig enkel voor mensen met Telenet dan... Maar hoe kan dat nu verholpen worden? Of heb ik iets cruciaal over het hoofd gezien?

Ik weet dat dit niet veel meer te maken heeft met NOS, maar anders moet ik hiervoor een nieuw topic openen... tenzij dit verzet kan worden naar "Internetproviders & Hosting" en de titel hernoemd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Telenet staat niet toe dat jij thuis een webservertje draait op de standaardpoort 80/443. Daar hebben ze dure abonnementen voor :P

Je kan proberen het geheel op poort 8080 en 8443 ofzo te zetten,alleen wordt dat ook onderdeel van je servernaam (http://servernaam.dyndns.bla:8080 oid)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
En hoe verander ik die http poort naar 8080 voor freenas zelf dan (voor de interface)? Want die is standaard 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:51
Via Systeem|Algemene Instellingen en dan het stukje WebUI en dan bij poort de gewenste poort instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Alles werkt perfect nu, alvast iedereen bedankt voor de wiize raad :)
Pagina: 1