Op zoek naar een NAS, hints gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
Hallo GoT'ers,

Ik ben op zoek naar een NAS. Ik heb geprobeerd om het een en ander zelf uit te zoeken en ben er ondertussen achtergekomen dat er ongelofelijk veel verschillende mogelijkheden zijn binnen NAS-wereld, en ben daardoor een beetje de weg kwijt. Vandaar mijn topic. Bij voorbaat excuses als ik de zoveelste ben die een 'laat mij eens zien welke ik moet kopen!'-vraag stelt (die bedoel ik ook niet zo).

Bij het kiezen van een NAS gaat het uiteraard om wat je met de NAS wilt doen. Waar ik hem voor ga gebruiken:

Ik heb nu een PC met 2x 1 TB HDD's erin. In het huis staan verschillende TV's en zwerven wat laptops rond (niet alleen van mij). Bijna elke TV heeft ondertussen een mediaspeler (waarvan de meeste zonder eigen HDD), hetzij apart, hetzij in de TV zelf.

Nu heb ik tot op heden altijd mijn PC gebruikt om films/muziek mee te downloaden (,repareren), uitpakken, opslag en streamen naar de mediaspelers/TV's/laptops. Alleen laatst bedacht ik me dat mijn PC de meeste tijd word gebruikt als opslagbak; downloaden duurt vaak niet erg lang (120 Mbit), repareren en uitpakken ook niet, maar de PC moet wel constant aanstaan om de bestanden toegankelijk te maken. DUS besloot ik dat het tijd werd voor een andere oplossing, want de PC de hele dag aan laten staan is a) goed voor slijtage b) goed voor de stroomrekening c) goed voor kabaal.

Mijn idee is dat ik het downloaden, repareren en uitpakken nog steeds op mijn PC doe, maar ik 1x 1 TB uit de PC haal en in een NAS doe. De NAS is dan vervolgens alleen nodig voor opslag. Daarmee kom ik op de volgende eisenlijst:

- NAS moet geen eigen HDD hebben
- NAS hoeft geen uitgebreide configuratie te hebben (bijv. mogelijkheid om ermee te kunnen downloaden, uitpakken, etc), om de prijs wat lager te houden
- NAS moet over een gigabit-poort beschikken die ook daadwerkelijk meerwaarde gaat geven over een 100Mbit NAS
- In het kort moet het dus eigenlijk gewoon een 3,5" enclosure zijn met een Gbit LAN poort.

https://freight.associates

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Heb je al zelf eens gekeken welke NAS'en voor jou mogelijk interessant zijn?
Als jij een lijstje maakt (stuk of 3) kunnen wij hier op GoT jou makkelijker adviseren.

Om je op weg te helpen klik.

Tenslotte GoT is geen helpdesk.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-01 14:47
Bedankt voor de link. Uit dat lijstje te zien kan ik het beste voor de goedkoopste Synology Disk Station gaan. Die heeft alsnog veel meer dan ik nodig heb maar minder is er blijkbaar niet.

Ik ga even afwegen, Danku!

[ Voor 1% gewijzigd door Daffie op 12-01-2011 15:35 . Reden: typo ]

https://freight.associates