Gegevens
Model:
TX-L32G20E
Software versie:
2505-10300
CI+ CAM:
Neotion
USB-HDD:
Western Digital Elements 500GB
Kabelbedrijf:
Ziggo West (Multikabel gebied)
Bevindingen
Getoonde symboolsnelheid waarde incorrect
Om op kanalen te kunnen afstemmen die via DVB-C worden verzonden heeft de tuner in de TV een aantal gegevens nodig, namelijk de frequentie waarop een digitale RTV Transport Stream wordt uitgezonden, het modulatie type en de symboolsnelheid. Dergelijke gegevens worden door Ziggo voor de instel Transport Stream bekend gemaakt in de digitale RTV handleiding die bij de smartcard geleverd wordt waarna de ontvanger of TV met DVB-C tuner in staat moet zijn om alle Transport Streams te vinden waarin alle digitale RTV kanalen worden doorgegeven. Een aspect dat toch minimaal grondig door Ziggo getest en gecontroleerd zou moeten zijn voor certificatie.
De TV heeft via het menu "Instellingen -> DVB-C afstemmenu -> Signaalconditie" een handig scherm voor de tester om voor ieder digitaal RTV kanaal te kunnen controleren of de TV juiste Transport Stream instellingen toont. Voor mijn deel van het Ziggo kabelgebied geldt bijvoorbeeld dat het Zenderoverzicht kanaal in Transport Stream 7 zit die op de 514 MHz frequentie wordt doorgegeven met de 64-QAM modulatie en een symboolsnelheid van 6875 kS/s. Als ik de TV aanzet op het Zenderoverzicht kanaal en vervolgens het Signaalconditie scherm oproep, dan wordt er eerst het volgende getoond:
Een symboolsnelheid van 6850 kS/s dus i.p.v. 6875 kS/s. Zap ik daarna wat en roep weer op het Zenderoverzicht kanaal de het Signaalconditie scherm op, dan is de getoonde symboolsnelheid opeens 6860 kS/s:
Daarna blijft de getoonde symboolsnelheid op alle kanalen die foutieve 6860 kS/s waarde totdat de TV weer eens uit standby stand wordt gehaald. Op geen enkel kanaal wordt dus de correct 6875 kS/s waarde getoond die notabene in de Network Information Table (NIT) in het signaal staat voor alle Transport Streams die Ziggo biedt. Ik heb de afgelopen jaren diverse niet door Ziggo gekeurde TV's met DVB-C tuner en CI slot in huis gehad, maar dit is de eerste, nog wel door Ziggo "goedgekeurde" TV, die de verkeerde waarden toont.
De foutieve symboolsnelheid is overigens anders als de TV wordt opgestart op een HD kanaal. Dan is de initieel getoonde waarde 6890 kS/s om vervolgens na wat zappen 6860 kS/s te worden:
Wijzigingen in de kanalenlijst worden niet (altijd) gedetecteerd
Hoewel er het afgelopen half jaar niet veel wijzigingen in de kanalenlijst van Ziggo hebben plaatsgevonden waren er toch een paar die niet door de TV werden gedetecteerd. Dit zorgde ervoor dat nieuwe kanalen niet automatisch in de kanalenlijst werden toegevoegd en dat verwijderde kanalen in de kanalenlijst bleven staan. Via het menu "Instellingen -> DVB-C afstemmenu -> Kanaallijst updaten" kan handmatig een update geforceerd worden, maar dat zorgde er bij de geconstateerde gevallen ook niet voor dat de kanalenlijst werd bijgewerkt. De enige mogelijkheid om een correcte up-to-date kanalenlijst te krijgen was door via het menu "Instellingen -> DVB-C afstemmenu -> Auto set-up" een nieuwe kanalenscan uit te voeren wat dan uiteraard wel gevolgen heeft voor eventuele favorieten lijstjes e.d.
Kanalenlijst verdwenen door niet bestaande signaalproblemen
Afgelopen donderdag werd ik bij het aanzetten van de TV vanuit standby stand weer eens getrakteerd op een foutmelding dat de kanalenlijst niet meer beschikbaar was en ik het signaal en de aansluiting moest controleren. Vervolgens krijg je dan alleen nog de mogelijkheid om op OK te drukken waarna de auto set-up van de TV wordt opgestart om opnieuw naar kanalen te zoeken. Zonder enige aanpassing van de aansluiting of het signaal worden dan uiteraard gewoon weer alle kanalen gevonden. Het is al vaker voorgekomen dat de TV de kanalenlijst kwijtraakt waarbij er een relatie lijkt te bestaan met wijzigingen in de DVB Service Information (DVB-SI). Het is me echter (nog) niet duidelijk wat de exacte aanleiding voor dit probleem is. Binnenkort komt bij Ziggo RTL-4 HD erbij en het kan best zijn dat Ziggo daarvoor afgelopen donderdag overdag iets aan het testen is geweest.
Timeshift buffer blijft gedeactiveerd na raadplegen Guide EPG overzicht
De TV beschikt over een timeshift mogelijkheid als er op één van beide USB poorten een USB harddisk wordt aangesloten. Voor mij belangrijke functionaliteit om juist voor deze TV te kiezen. Helaas kent deze functionaliteit beperkingen. Om onduidelijke reden heeft Panasonic er voor gekozen om de opname in de timeshift buffer te deactiveren zodra je het volledige EPG overzicht oproept via de Guide knop op de afstandsbediening. In geval van Ziggo is dit stoppen van de opname in de timeshift buffer volstrekt overbodig omdat alle EPG informatie via alle Transport Streams wordt verzonden, dus ook als de gebruiker het Guide EPG overzicht raadpleegt kan de TV op de achtergrond gewoon doorgegaan met het opnemen van het huidige te kijken programma in de timeshift buffer.
Nog vervelender is echter dat het opnemen in de timeshift buffer niet automatisch wordt geheractiveerd op het moment dat je de Guide EPG weer verlaat. Zo komt het dus regelmatig voor dat je aanneemt dat de TV automatisch aan het opnemen is in de timeshift buffer, maar er pas op het moment dat je wilt terugspoelen of pauzeren achterkomt dat dit niet het geval is. Je moet dan even heen en weer zappen om het opnemen in de timeshift buffer te heractiveren.
Present/Following EPG informatie wordt niet bijgewerkt tijdens kijken van kanalen
Ziggo verstuurt in iedere Transport Stream continu de Present/Following EPG informatie updates voor alle kanalen. Een ontvanger of TV met DVB-C tuner kan dus die Present/Following EPG informatie die tijdens het zappen in de kanaalinformatiebox wordt getoond voor alle kanalen up-to-date houden tijdens het kijken naar een kanaal. De TV werkt de Present/Following EPG informatie echter pas bij op het moment dat je op een kanaal afstemt waarbij het dus even moet wachten op de actuele door Ziggo verstuurde Present/Following informatie na het afstemmen. Als gevolg daarvan zit je dus tijdens het zappen continu naar verouderde EPG informatie te kijken en moet je steeds op ieder kanaal even geduld hebben om de TV de kans te geven die informatie te updaten. Voor mensen zoals ik die tegenwoordig eigenlijk zappen op basis van de getoonde EPG informatie i.p.v. te wachten op beeld is de door Panasonic gekozen update methode niet bepaald handig en zeker niet nodig gezien de informatie die ze aangeboden krijgen via het signaal.
Gestarte opname mislukt nadat TV in standby stand wordt gezet
De aangesloten USB HDD kan ook gebruikt worden om opnames te maken van TV kanalen. Uiteraard zijn daar de nodige beperkingen aan verbonden omdat de TV nu eenmaal over maar één DVB-C tuner beschikt. Daardoor is het niet mogelijk om één digitaal kanaal te kijken en een ander digitaal kanaal op te nemen. Voor mensen die eigenlijk maar zelden een opname maken zou de door de TV geboden opname functionaliteit bijvoorbeeld handig kunnen zijn om om het restant van een programma op te nemen als je dat programma niet af kan kijken. Voor dat doel zit er ook een opname knop op de afstandsbediening om direct de opname van het huidige bekeken kanaal te starten. Als je vervolgens de TV in standby stand zet dan blijkt achteraf dat de opname na een paar seconden wordt afgebroken dan wel na een paar seconden niet meer te bekijken is.
De oranje powerled van de TV en de activiteit van de USB HDD wekken wel de indruk dat de opname blijft doorlopen als de TV in standby stand staat. Ik vermoed daarom dat de TV per ongeluk de CI+ CAM uitschakelt als de TV standby wordt gezet waardoor het decrypten van het kanaal stopt. Opnames die via een timer of de EPG gestart worden vanuit standby stand gaan namelijk wel goed, wat ook een aanwijzing is dat de TV wel in staat is om in standby stand op te nemen.
Naamgeving van opnames vanuit EPG worden aangepast na bijstellen aanvangstijd
De TV kent geen automatische extra voorlooptijd voor de aanvang van een via de EPG geprogrammeerde opname. Hoewel niet handig hoeft dat geen probleem te zijn aangezien het wel mogelijk is om tijdens het programmeren van een opname vanuit de EPG handmatig de begintijd en eindtijd van de opname aan te passen zodat je zeker bent dat alles wordt opgenomen. Helaas heeft dat vervroegen van de begintijd tot gevolg dat de TV bij het maken van de uiteindelijke opname de naam van het programma gebruikt dat werd weergeven voordat het op te nemen programma begon. En dat is achteraf ook niet meer te wijzigen zodat je allerlei opnames op de HDD krijgt waarvan je later niet meer weet waarom je dat programma nu in vredesnaam hebt opgenomen.
Kanalen zonder EPG informatie staan toch in Guide EPG overzicht
In de Service Description Table (SDT) die Ziggo meezendt in het digitale TV signaal staat voor ieder digitaal RTV kanaal aangegeven of het kanaal wel of niet over Schedule EPG informatie beschikt. Die Schedule EPG informatie is het soort EPG informatie dat de TV gebruikt voor het maken van het Guide EPG overzicht voor alle kanalen. Als in de SDT echter bij een aantal kanalen expliciet is aangegeven dat het kanaal geen Schedule EPG informatie heeft, dan is het natuurlijk niet zinvol om dergelijke kanalen toch in het Guide EPG overzicht op te nemen. Bij Ziggo hebben de meeste TV kanalen wel EPG informatie, maar de radio kanalen niet. Bij andere kabel providers is het echter niet vanzelfsprekend dat nagenoeg alle kanalen EPG informatie hebben waardoor er veel meer lege regels worden getoond in het Guide overzicht. Onnodig als gewoon de configuratie informatie voor de kanalen in de SDT gebruikt wordt.
Communicatie met CI+ CAM faalt soms na aanzetten TV
Af en toe gaat de communicatie tussen de door mij gebruikte Neotion CI+ CAM en de TV mis bij het uit standby stand halen van de TV. Dat zorgt ervoor dat de TV vervolgens op alle kanalen de "Gecodeerd kanaal" melding toont. Die melding is van de TV zelf afkomstig, want normaal zou de Neotion CI+ CAM een Exx melding tonen om aan te geven dat ik niet gerechtigd ben om naar het kanaal te kijken. Die fout toestand is dan ook niet meer te herstellen door naar andere kanalen te zappen. De enige remedie is dan om de TV volledig uit te zetten met de power knop en daarna weer aan te zetten.
Geen service beschikbaar
Een paar keer heb ik tijdens het zappen tussen kanalen de onderstaande melding gezien:
Uit nader onderzoek is gebleken dat dit te wijten is aan een bug in de packet filtering implementatie die door Panasonic in de firmware wordt toegepast. Als de packet Identifier (PID) van de video packets van het laatst weergegeven HD kanaal gelijk is aan de PID van de Program Map Table (PMT) packets van het volgende weer te geven kanaal, dan wordt deze melding getoond. Even heen en weer zappen met een ander kanaal in de lijst en het beoogde weer te geven kanaal werkt weer normaal. In Ziggo/Multikabel gebied is dit te reproduceren door bijvoorbeeld eerst Eurosport HD weer te geven en vervolgens direct naar het Omroep Waterland kanaal te gaan.
Gecodeerd kanaal melding na weergave Guide EPG informatie
Als tijdens het weergeven van het Guide programma overzicht langs de EPG informatie van alle kanalen wordt gescrolld, dan verschijnt er een "Gecodeerd kanaal" melding nadat er op de Exit knop van de afstandsbediening wordt gedrukt. Panasonic heeft er bij de implementatie van het Guide programma overzicht namelijk voor gekozen om tijdens dat scrollen op de achtergrond ook af te stemmen op de Transport Stream van ieder kanaal dat wordt aangedaan in dat overzicht. Kennelijk met het doel om de actuele EPG informatie van het kanaal op te halen wat niet nodig is met het signaal dat Ziggo verstuurd omdat de volledige EPG informatie van alle kanalen in via iedere Transport Stream wordt doorgegeven.
Wat Panasonic echter vergeet is om tijdens het verwisselen van Transport Streams op de achtergrond ook de sleutel informatie voor de smartcard te blijven bijwerken met als gevolg dat na het verlaten van het Guide overzicht eerst weer een aantal seconden gewacht moet worden op een sleutel update voor het kanaal dat werd weergegeven voordat het Guide overzicht werd opgeroepen.
Gewenste verbeteringen
- Tijdens de weergave van een RTV kanaal is met behulp van Option knop op de afstandsbediening een scherm op te roepen waarmee allerlei opties van het RTV kanaal zijn te wijzigen. De geboden wijzigingsmogelijkheden zijn uiteraard afhankelijk van de extra's die door Ziggo meegezonden worden met het signaal. Zo bieden een aantal kanalen extra geluidstracks, de mogelijkheid om te kiezen tussen normaal geluid en Dolby Digital, ondertiteling in één of meerdere talen, etc. Helaas slaat de TV de in dit scherm gemaakte aanpassingen niet op bij het kanaal als door de gebruiker ingestelde eigenschappen. Het gevolg is dat je dus iedere keer weer dezelfde aanpassingen kan blijven maken als je voorkeursinstellingen voor een bepaald kanaal niet overeenkomen met één of meerdere standaard instellingen die via het algemene TV menu zijn gemaakt.
Het is namelijk wel mogelijk een dergelijke instellingen als standaard voor alle kanalen in te stellen via het menu van de TV zoals dat ook in veel losse kabel ontvangers wordt toegepast. Dus als bijvoorbeeld via het menu is aangegeven dat Dolby Digital geluid de voorkeur heeft dan zal die geluidstrack automatisch worden geselecteerd als die bij een kanaal aanwezig is. Bij Nederland 1, 2 en 3 HD is Dolby Digital geluid echter aanwezig als 2.0 stereo geluid en dan heb ik persoonlijk liever bij die kanalen de normale PCM geluidstrack die tenminste nog Dolby Surround geluid biedt. Dat kan via het option scherm, maar met als nadeel dat je dat dus iedere keer weer moet aanpassen als je naar dat kanaal zapt. Geheel onnodig. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor het soort geluidstrack, maar voor allerlei zaken die per kanaal zou willen instellen zoals wel of geen ondertiteling, de voorkeurstalen van het geluid en de ondertiteling, de MPEG optical level, etc.
- In de DVB Service Information wordt de informatie over talen afgekort tot een codering van drie letters volgens de ISO 639-2 standaard. In plaats van het tonen van die drie letterige code is het uiteraard de bedoeling dat apparatuur de volledige naam van de taal tonen. Dus niet "dut", maar "Nederlands". Een simpel conversie tabelletje is alles wat nodig is om dat voor elkaar te krijgen zodat ook de oudere medemens begrijpt wat al die vreemde afkortingen voorstellen.
- Via de Aspect knop op de afstandbediening kan de aspect ratio van een kanaal worden ingesteld. In principe wil ik alle kanalen zien in de originele aspect ratio en heb ik geen behoefte aan allerlei zoom mogelijkheden. Op zich wordt dat ook als zodanig ingesteld via die knop, maar ook hier geldt dat er een paar kanalen zijn die een 16:9 beeldverhouding als een 4:3 signaal uitzenden waardoor ik bij die kanalen naar een soort van brievenbus in het midden van het scherm zit te kijken. Die kanalen zou ik dus wel willen zomen naar een 16:9 beeldvullend formaat. Ook dat kan, maar dan moet ik weer bij het wegzappen van een dergelijk kanaal de aspect ratio weer terugzetten naar weergave van de originele beeldverhouding. Ook hier geldt dus dat het veel makkelijker zou zijn als je via het standaard menu van de TV kan aangeven dat je in default een bepaalde aspect ratio instelling wilt, maar dat die standaard instelling per kanaal met die Aspect knop is aan te passen en dus ook per kanaal wordt opgeslagen.
- Als je tijdens het kijken van een programma besluit dat je de rest wilt opnemen zodat je op een ander moment kan verder kijken, dan gebruikt de TV niet de EPG informatie om te bepalen hoe lang er nog opgenomen moet worden. In plaats daarvan wordt de ingestelde "One Touch Recording" tijd gebruikt die bijvoorbeeld standaard altijd drie uur opneemt vanaf het moment dat er op die knop gedrukt wordt. Onnodig als er EPG informatie is en ook een verspilling van schijfruimte als het programma bijvoorbeeld nog maar een half uur duurt. Opnames zijn achteraf ook niet te editten. Handiger zou dus zijn als de TV even de EPG informatie van het kanaal raadpleegt als de gebruiker op de opname knop drukt en dan aan de gebruiker een schermpje toont waarin de opname duur wordt getoond wat eventueel nog is aan te passen door de gebruiker.
- Bij de TV ontbreekt de mogelijkheid om standaard voorloop en naloop opname tijd in te stellen. Helaas leven we in een tijd waarin de RTV zenders en provider kennelijk nog steeds niet in staat zijn om realtime EPG informatie te bieden, dus moet je wel extra tijd instellen als je een volledige opname wilt. Bij deze TV moet je dat dus iedere keer weer handmatig aanpassen wat nogal onhandig is en dat zou Panasonic toch ook moeten weten.
- Er ontbreekt een mogelijkheid om terug te spoelen in de timeshift buffer en dan alsnog een opname te starten als je tijdens het kijken van een programma tot de conclusie komt dat je het programma eigenlijk toch geheel had willen opnemen.
- Het door en terug spoelen van een opname of de timeshift buffer gaat nogal moeizaam. Het zou handiger zijn als je kan aangegeven hoeveel minuten je vooruit of achteruit wilt zodat je wat sneller de weergave van een opname vanaf een bepaald punt kan hervatten.
- Er ontbreekt een zoek mogelijkheid op programma naam in het Guide overzicht wat gewoon lastig is als je opzoek bent naar een bepaald programma.
- Het zou prettig zijn als er een optie in het "Gemeenschappelijke Interface" menu komt waarbij de gebruiker kan aangeven dat de meldingen van de CI(+) CAM onderdrukt moeten worden. Dat ik bepaalde kanalen niet kan kijken omdat ik geen abonnement is me ook wel duidelijk als de ik "Gecodeerd kanaal" mededeling zie van de TV. Die "Gecodeerd kanaal" mededeling hoef ik echter niet iedere keer weg te drukken met de OK knop wat wel het geval is bij die onnodige en irritante CI+ CAM meldingen.
- Tijdens het maken van een opname is de Viera Cast en de Mediaserver functionaliteit niet te gebruiken. De TV meldt dan dat de tuner bezet is omdat er een opname loopt. Ik zou niet weten waarom Viera Cast en/of de Mediaserver gebruik zouden moeten maken van die bezette tuner. Je wil met deze functionaliteit immers gebruik gaan maken van de netwerk aansluiting van de TV i.p.v. de bezette tuner.
- Tijdens het maken van een opname is de Guide functionaliteit niet te gebruiken. Ook hier meldt de TV dat tuner geblokkeerd is. In geval van Ziggo krijgt de TV echter via die geblokkeerd tuner continu alle EPG informatie van alle kanalen aangeboden, dus zou de EPG informatie in het Guide overzicht gewoon bijgewerkt en getoond kunnen worden zonder dat er op een andere Transport Stream afgestemd moet worden.
Vanwege Ziggo "certificatie" verdwenen functionaliteit
Niet alleen blijkt "certificering" door Ziggo geen garantie voor het probleemloos functioneren van de TV te zijn, maar het heeft ook nog tot gevolg dat er in de handleiding beschreven functionaliteit is verdwenen. Functioneel heeft de TV namelijk de mogelijkheid om DVB kanalen over te slaan of te bewerken via het menu "Instellingen -> DVB-C afstemmenu -> Kanaallijst" of om DVB kanalen handmatig in te stellen via het menu "Instellingen -> DVB-C afstemmenu -> Handm. afstemming". Beide menu opties zijn echter niet beschikbaar in het menu van de TV als Nederland als land wordt gekozen.
De "Kanaallijst" optie zou bijzonder handig zijn om in de gevonden kanalenlijst even snel alle kanalen te verbergen die niet tot het abonnement behoren, maar dat mag niet van Ziggo. Ook biedt deze "Kanaallijst" optie de mogelijkheid om kanalen qua positie te verplaatsen of een ander nummer te geven. En ook dat mag niet van Ziggo. De "Handm. afstemming" optie zou gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld Transport Stream frequenties van Ziggo te scannen op testkanalen. Ook dat mag niet van Ziggo, dus wordt Panasonic door Ziggo verplicht om deze functionaliteit uit te schakelen anders geen "certificatie".
[
Voor 9% gewijzigd door
ArChie op 11-01-2011 23:27
]