Beste mensen,
Sinds deze avond zit ik met een apart probleem, waarvoor ik geen goede oplossing kan vinden op Google. Daarom hier een topic over mijn probleem.
Het probleem is als volgt:
Sinds deze avond vond ik mijn PC ineens een beetje langzaam geworden. Hierop ging ik op onderzoek uit om te checken wat dit kon zijn, en het viel mij op dat de PC zegt dat mijn processor (Een Core 2 Duo E8600) ineens op 1.66Ghz draait. Oftewel 50% van zijn oorspronkelijke snelheid. Normaal moet dit namelijk 3,33Ghz zijn.
Ik heb toen de volgende zaken gedaan:
CMOS reset - Niet geholpen
BIOS nalopen op evt foute frequentie/multiplier instellingen - Stond goed
Windows Energy nakijken of hij niet toevallig op Power Saving stond - Stond goed, op High Performance
Een lichte overclock instellen om te zien wat er gebeurt - Het blijft keurig 50%. Stel dat ik 4Ghz instel, dan draait hij op 2Ghz.
Google checken of anderen dit hadden - Niets bruikbaars gevonden.
Wat me tevens opviel is dat het geheugen ook op halve snelheid draait.
Het gekke is dat in de BIOS en tijdens POST de CPU met 3333Mhz wordt aangemerkt (Zoals het zou moeten zijn), maar in Windows wordt hij weer keurig op halve kracht gezet.
Temperaturen zijn verder in orde.
Een stresstest als Prime95 starten om te zien of de CPU dan een beetje wakker wordt heeft niet mogen baten, hij bleef hardnekkig op 50% staan.
Systeemspecs in short:
CPU: Core 2 Duo E8600
Mobo: MSI X48C Platinum
RAM: OCZ ReaperX HPC 4GB DDR2-800
PSU: Chieftec Turbo 750watt
GPU: ASUS EAH5850
En tot slot een linkje naar een CPU-Z validatie: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1588929
Wie weet wat dit kan zijn? Bij voorbaat dank voor het meedenken en antwoorden.
Sinds deze avond zit ik met een apart probleem, waarvoor ik geen goede oplossing kan vinden op Google. Daarom hier een topic over mijn probleem.
Het probleem is als volgt:
Sinds deze avond vond ik mijn PC ineens een beetje langzaam geworden. Hierop ging ik op onderzoek uit om te checken wat dit kon zijn, en het viel mij op dat de PC zegt dat mijn processor (Een Core 2 Duo E8600) ineens op 1.66Ghz draait. Oftewel 50% van zijn oorspronkelijke snelheid. Normaal moet dit namelijk 3,33Ghz zijn.
Ik heb toen de volgende zaken gedaan:
CMOS reset - Niet geholpen
BIOS nalopen op evt foute frequentie/multiplier instellingen - Stond goed
Windows Energy nakijken of hij niet toevallig op Power Saving stond - Stond goed, op High Performance
Een lichte overclock instellen om te zien wat er gebeurt - Het blijft keurig 50%. Stel dat ik 4Ghz instel, dan draait hij op 2Ghz.
Google checken of anderen dit hadden - Niets bruikbaars gevonden.
Wat me tevens opviel is dat het geheugen ook op halve snelheid draait.
Het gekke is dat in de BIOS en tijdens POST de CPU met 3333Mhz wordt aangemerkt (Zoals het zou moeten zijn), maar in Windows wordt hij weer keurig op halve kracht gezet.
Temperaturen zijn verder in orde.
Een stresstest als Prime95 starten om te zien of de CPU dan een beetje wakker wordt heeft niet mogen baten, hij bleef hardnekkig op 50% staan.
Systeemspecs in short:
CPU: Core 2 Duo E8600
Mobo: MSI X48C Platinum
RAM: OCZ ReaperX HPC 4GB DDR2-800
PSU: Chieftec Turbo 750watt
GPU: ASUS EAH5850
En tot slot een linkje naar een CPU-Z validatie: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1588929
Wie weet wat dit kan zijn? Bij voorbaat dank voor het meedenken en antwoorden.