Zou onderzoek/reparatie van laptop nog lonen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:10
De laptop van mijn vader begint defecten te vertonen.
(Fujitsu-Siemens Amilo Pi2550 , gekocht Juli 2008)

Het toetsenbord reageert bij diverse toetsen met alle toetsen erom heen ! Dus K geeft JIKLMON,
soms meer of minder ongevraagde toetsen.
Die toetsen zitten diagonaal bij de I en de punt. ed.
Het probleem lijkt onafhankelijk van de software, een los USB-keyboard werkt prima.
(edit: getest safe-mode deed hetzelfde).

Ik heb een nieuw bord besteld en in de laptop vervangen.
(edit: Connector goed bekeken, leek prima)

In tegenstelling van wat ik verwachte hielp dit niet.

Daarna wilde ik een los compact USB-keybordje voor hem kopen, en nu blijken 2 usb-poorten (achterzijde) af-en-toe niet te werken. Als ik de stekker optil werkt die poort wel. Dit lijkt dus een mechanisch/contact probleem.

Ik heb idee dat zowel het toetsenbord als de usb-poorten allemaal moederbord problemen zijn.

Het ding wordt weinig gebruikt, heeft destijds best geld gekost en is nog maar 2,5 jaar oud.

Kan het vervangen van een moederbord, of een reparatieservice nog lonen ?
Moet ik de laptop afschrijven ?

[ Voor 10% gewijzigd door SCS2 op 11-01-2011 22:34 ]

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

Afschrijven.

In eerste instantie; hoe oud is de notebook en waar aangeschaft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:35
Ik denk dat het niet meer loont. De kosten voor een reparatie van een laptop zijn vaak zeer hoog.
Reken op een paar honderd euro.

Een nieuwe laptop klinkt misschien wat rigoureus, maar is naar mijn mening een betere investering dan deze laptop te repareren.

Als dat niet in het budget past, zou ik gaan kijken of je op ebay of ergens anders een tweedehands laptop van dezelfde serie, of alleen een moederbord kunt vinden en kopen, en dan zelf gaan repareren. Lukt dat niet blijf ik bij mijn punt hierboven.

[ Voor 32% gewijzigd door SgtElPotato op 11-01-2011 21:43 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Overigens merkwaardig dat het vervangen van het toetsenbord niet heeft geholpen. Het klinkt inderdaad als een hardware probleem wat met een nieuw toetsenbord tot het verleden moet behoren. Is de connector misschien gammel? Anders kun je wellicht ook eens een schone install van je OS proberen. Altijd goed om software issues uit te sluiten voor je begint te schroeven en onderdelen gaat bestellen. (Al had ik in jouw geval hetzelfde gedaan)

Verder eens met EoG. Afhankelijk van de leeftijd van de laptop is het vaak een kwestie van afschrijven en gelijk een leuk excuus om een nieuwe laptop te gaan halen.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

JvW schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:51:
Overigens merkwaardig dat het vervangen van het toetsenbord niet heeft geholpen. Het klinkt inderdaad als een hardware probleem wat met een nieuw toetsenbord tot het verleden moet behoren. Is de connector misschien gammel? Anders kun je wellicht ook eens een schone install van je OS proberen. Altijd goed om software issues uit te sluiten voor je begint te schroeven en onderdelen gaat bestellen. (Al had ik in jouw geval hetzelfde gedaan)

Verder eens met EoG. Afhankelijk van de leeftijd van de laptop is het vaak een kwestie van afschrijven en gelijk een leuk excuus om een nieuwe laptop te gaan halen.
Als een nieuw keyboard niet werkt en de symptomen doen zich niet voor met een extern keyboard heb je OF mobo problemen of je CPU functioneerd niet zoals het hoort, het laatste zal mij trouwens verbazen!

En dank ;), maar helaas voor de TS wel de waarheid, een mobo vervangen voor een (buiten garantie zijnde) notebook is veel te prijzig!