[Plasma] Scherm in portret modus hangen schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10
Voor een media-installatie wil ik een groot scherm (46"~50") in portret modus ophangen, (dus met de korte kanten onder/boven en de lange zeiden links/rechts).

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.ruudbijnen.nl/wp-content/themes/skeptical-rude/thumb.php?src=wp-content/uploads/2010/11/lesmemoiresconceptcrop.png&w=570

Nu heb ik een beperkt bugdet (€700), en kom dus al snel uit op de cosumer plasma televisies. Nu ben ik vandaag even in de winkel gaan kijken voor geschikte modellen, maar daar wist een verkoper mij te vertellen dat het niet verstandig was een plasma geroteerd op te hangen. Hier zouden plasmaschermen niet tegen kunnen, maar kon niet uit leggen hoe dit dan komt. De werking van plasmaschermen geeft mij ook geen directe aanleiding tot zorgen. Wat speurwerk op Google levert ook zeer weinig op, meestal gaat het om het naar voren 'tilten'.

Nu is mijn vraag dus: heeft er iemand ervaring met het gebruik van een plasmascherm op deze manier? Of kan iemand mij uitleggen waarom dit beter gelaten kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:29

Blord

Hello Kitty !

Je kunt beter de fabrikant vragen. Volgens dit brochure zijn sommige plasma schermen geschikt daarvoor en anderen weer niet.

http://www.ergotron.com/P...65/PRDID/257/Default.aspx
Note: Portrait orientation is not recommended for some plasma displays. Contact display manufacturer if you have questions regarding your plasma’s portrait-mode capability (this is not an issue with LCD technology)

[ Voor 38% gewijzigd door Blord op 11-01-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:02

dodo79

witte dikke tonnie

waarom dit wel en niet kan heeft te maken met de koeling van de elektronica in het scherm.
Ik heb schermen in handen gehad die er niet tegen konden om op hun rug te liggen, dan gingen ze na een half uur in protect mode.
Dit komt omdat veel schermen afhankelijk zijn van convectie voor koeling, ofwel dat warme lucht stijgt en een airflow veroorzaakt langs de interne koelingselementen.
Deze zijn opgesteld voor normaal plaatsen van het scherm, en met het 90 graden roteren is dat effect al helemaal weg, dus oververhitting.
Schermen met een geforceerde koeling kunnen hier over het algemeen wel tegen.
Dit geld niet alleen voor plasmaschermen, maar net zo goed voor lcd schermen.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10
Bedankt voor de reacties. Ik had wel een vermoede dat warmteontwikkeling hier mee van doen kon hebben, maar omdat de verkoper ook zei dat een plasmascherm ook alleen rechtop vervoerd mag worden ging ik er van uit dat dit verband had met elkaar.

Ik zal eens kijken of de verschillende fabrikanten hier wat meer informatie over hebben.

Een LCD TV is over het algemeen wel een stuk koeler toch? Misschien dat deze minder snel problemen geven. Wellicht is het in ieder geval een slim idee om een paar (stille) ventilatoren aan het systeem toe te voegen, enig idee of dit afdoende zou kunnen zijn?