Toon posts:

IDE HDD niet zichtbaar, rest wel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hello guys

ik heb een klein probleempje, wel voor mij een groot probleem en ik vind de oplossing maar niet.

Ik heb een
P4 3.4 ghz staan met een ASUS P5LD2 Deluxe moederbord.
1x HDD SATA (boot)
1x HDD IDE
1x DVDRW IDE
1x DVD IDE

Probleem:
Ik heb windows 7 geinstalleerd maar....

De HDD IDE ziet ie gewoon niet staan. Niet tussen windowsconfig, en ook niet tussen mijn opstartdevices in mijn bios. Waar ik de HDD IDE wel zie staan is in het bios>hard discs. Alsk ik dan hier kijk zie ik beide HDD's staan maar dus kan ik verder nergens deze IDE HDD gebruiken.

Toen ik Windows XP had, had ik denk ik(tijdje geleden) ook zoiets aan de hand maar toen heb ik gewoon een RAID controller voor de P5LD2 gedownload en geinstalleerd en opeens waren de HDD zichtbaar. Maar jammer genoeg werkt die driver niet op Windows 7...dus moet ik op zoek naar een alternatieve manier, ALS dat echt ook het probleem is....

kan iemand me helpen, ik weet echt niet hoe ik deze moet zichtbaar maken. Ik heb in mijn bios ook zoveel mogelijk op ide gezet maar het lijkt niets te doen.

• Kilgore
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-01-2023
Wordt de drive weergegeven in het tweede scherm na opstarten?

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:03

Patriek

edit koning

Kijk eens bij "Deze Computer" > rechtermuisknop > "Beheren" > "Opslag" > "Schijfbeheer"
zie je 'm daar staan?

Verwijderd

Topicstarter
Kilgore schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:14:
Wordt de drive weergegeven in het tweede scherm na opstarten?
Ja

• Patriek

Patriek

edit koning

Ik vermoed dat de IDE / PATA controller waar die HDD op aangesloten zit niet correct geïnstalleerd is. Ik zag dat je moederbord drie IDE connectors heeft, twee rode en een blauwe, op welke zitten je ODD's en op welke die HDD ? Waarschijnlijk op de andere controller :)

[ Voor 3% gewijzigd door Patriek op 11-01-2011 21:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Patriek schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:18:
Kijk eens bij "Deze Computer" > rechtermuisknop > "Beheren" > "Opslag" > "Schijfbeheer"
zie je 'm daar staan?
Nee enkel de Sata HDD en de twee IDE DVDspelers

Verwijderd

Topicstarter
Patriek schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:21:
Ik vermoed dat de IDE / PATA controller waar die HDD op aangesloten zit niet correct geïnstalleerd is. Ik zag dat je moederbord drie IDE connectors heeft, twee rode en een blauwe, op welke zitten je ODD's en op welke die HDD ? Waarschijnlijk op de andere controller :)
de DVDspelers die herkend worden zijn via één ide kabel verbonden aan de zijkant (kdenk dat dat een blauwe is)
en de HDD is verbonden in de bovenste bovenste van twee rode. Het vreemde is dat het ooit wel gewerkt heeft maar dan onder XP en onder die RAID drivers.

• Patriek

Patriek

edit koning

Dan zitten de ODD's op de controller van de Intel chipset en de HDD op de aparte controller chip; de Silicon Image 3132. Probeer eens de drivers die Asus aanbied op hun website voor Vista, dat werkt namelijk ook vaak voor Win7.

edit: Hier een link naar de site van Silicon Image, daar vind je de juiste driver.
http://www.siliconimage.c...results.aspx?pid=32&cat=3

btw: Vermoedelijk staat die controller ook ingesteld op RAID modus, wat je niet wilt gezien er maar 1 schijf aan hangt. Haal 'm van die modus af en vermoedelijk werkt 't zo al.

[ Voor 44% gewijzigd door Patriek op 11-01-2011 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Patriek schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:26:
Dan zitten de ODD's op de controller van de Intel chipset en de HDD op de aparte controller chip; de Silicon Image 3132. Probeer eens de drivers die Asus aanbied op hun website voor Vista, dat werkt namelijk ook vaak voor Win7.

edit: Hier een link naar de site van Silicon Image, daar vind je de juiste driver.
http://www.siliconimage.c...results.aspx?pid=32&cat=3
hartelijk dank, maar als ik de driver download, zijn dat allemaal files in een zipfile. Geen setupfile of exe. Hoe installeer ik deze dan?

• Patriek

Patriek

edit koning

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:33:
[...]

hartelijk dank, maar als ik de driver download, zijn dat allemaal files in een zipfile. Geen setupfile of exe. Hoe installeer ik deze dan?
Pak de files uit naar een directory naar keuze. Ga naar "Deze Computer" > rechtermuisknop > "Apparaatbeheer" en zoek de betreffende controller in het lijstje van apparaten. Als het goed is staat tie al aangegeven als probleemapparaat. Rechtermuisknop > "Stuurprogramma bijwerken" > kies er voor dat je zelf naar de map bladert waar je de bestanden hebt uitgepakt (ipv dat het online of door je pc gaat zoeken).

[ Voor 14% gewijzigd door Patriek op 11-01-2011 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Patriek schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:36:
[...]

Pak de files uit naar een directory naar keuze. Ga naar "Deze Computer" > rechtermuisknop > "Apparaatbeheer" en zoek de betreffende controller in het lijstje van apparaten. Als het goed is staat tie al aangegeven als probleemapparaat. Rechtermuisknop > "Stuurprogramma bijwerken" > kies er voor dat je zelf naar de map bladert waar je de bestanden hebt uitgepakt (ipv dat het online of door je pc gaat zoeken).
hmm, ik het het al toegepast op overige apparaten (met driehoekje) en op die intel r 82801 maar het zegt dat deze niet geïnstalleerd.

even een screenshot van mijn aparaten: http://img411.imageshack.us/i/naamloosju.jpg/

• Patriek

Patriek

edit koning

Neee je moet die driver dan ook alleen installeren voor die silicon image controller hè! Niet voor Intel apparaten! Die waren bovendien al juist geinstalleerd.
Windows heeft het apparaat (de silicon image 3132 controller) niet kunnen herkennen, gezien je screenshot, dus het is dat apparaat dat onder "Overige apparaten" staat, wat windows nu de "controller voor massaopslag" noemt.

[ Voor 21% gewijzigd door Patriek op 11-01-2011 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Patriek schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:56:
Neee je moet die driver dan ook alleen installeren voor die silicon image controller hè! Niet voor Intel apparaten! Die waren bovendien al juist geinstalleerd.
Windows heeft het apparaat (de silicon image 3132 controller) niet kunnen herkennen, gezien je screenshot, dus het is dat apparaat dat onder "Overige apparaten" staat, wat windows nu de "controller voor massaopslag" noemt.
wel dat doet ie ook niet... er kunnen geen stuurprogrammas voor uw hardware worden gevonden, terwijl ik het mapje/files aanduid van de driver...

• Patriek

Patriek

edit koning

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:02:
[...]

wel dat doet ie ook niet... er kunnen geen stuurprogrammas voor uw hardware worden gevonden, terwijl ik het mapje/files aanduid van de driver...
Oké... dan is het blijkbaar toch de verkeerde driver... heb je bij het downloaden op 32-bit of 64-bit versie gelet (wat overeen moet komen met je Windows 7 32/64-bit versie)?
Anders die van de Asus site proberen, die voor Vista staat.

Staat de RAID-modus uit in de BIOS?

En even tussendoor, iets anders; je kunt voor de beste systeemprestaties beter je HDD aansluiten op de Intel controller en de ODD's op de Silicon Image controller.

[ Voor 22% gewijzigd door Patriek op 11-01-2011 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Patriek schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:11:
[...]

Oké... dan is het blijkbaar toch de verkeerde driver... heb je bij het downloaden op 32-bit of 64-bit versie gelet?
Anders die van de Asus site proberen, die voor Vista staat.

Staat de RAID-modus uit in de BIOS?
vista lukt niet, ik heb ze daar allemaal geprobeerd...:(
RAID modus staat uit momenteel, ik heb em ook eens aangezet maar gaf niets?
enja hoor 32 bit gechecked

• Patriek

Patriek

edit koning

Hmm... dan heb ik zo ongeveer ook geen ideeën meer... Kijk Asus ondersteund win7 officieel niet voor jouw (toch wel oude) moederbord. De fabrikant van de controller wel, maar waarom tie 'm niet pakt... I dunno...

Je kunt 't probleem wel ontzien door één van je drie PATA-apparaten te laten vervallen en de andere twee aansluiten op de Intel controller. Of eventueel een PCI uitbreidingskaart kopen met IDE/PATA controller (die win7 support heeft).

[ Voor 14% gewijzigd door Patriek op 11-01-2011 22:29 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Die Silicon Image controller verzorgt extra s-ata poorten, de extra p-ata poorten komen van een ITE 8211F. Zijn zo te zien geen Windows 7 drivers voor beschikbaar (anders waren deze ook wel via windows update geinstalleerd), dus je zult het met deze Vista drivers (die v1.3.4.2) moeten proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Patriek schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:26:
Hmm... dan heb ik zo ongeveer ook geen ideeën meer... Kijk Asus ondersteund win7 officieel niet voor jouw (toch wel oude) moederbord. De fabrikant van de controller wel, maar waarom tie 'm niet pakt... I dunno...

Je kunt 't probleem wel ontzien door één van je drie PATA-apparaten te laten vervallen en de andere twee aansluiten op de Intel controller. Of eventueel een PCI uitbreidingskaart kopen met IDE/PATA controller (die win7 support heeft).
hmm i see
verder weet ik dat als ik vroeger XP erop moest gooien altijd een diskette moest laden via F6 in de installatie van windows XP anders zag ie de HDD ook niet...

• Patriek

Patriek

edit koning

Nielson schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:29:
Die Silicon Image controller verzorgt extra s-ata poorten, de extra p-ata poorten komen van een ITE 8211F. Zijn zo te zien geen Windows 7 drivers voor beschikbaar (anders waren deze ook wel via windows update geinstalleerd), dus je zult het met deze Vista drivers (die v1.3.4.2) moeten proberen.
DOH!! Hij heeft gelijk... Sorry, ik had te snel (en niet goed) gekeken naar de spec sheet :X
Alle moeite voor de silicon image controller voor niets dus...

* Patriek gaat zich schamen in een hoekje :F
Intel ICH7R South Bridge:
1 x UltraDMA 100/66/33
4 x Serial ATA (3Gb/s)
RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10 and Intel Matrix Storage technology.
ITE 8211F controller:
2 x UltraDMA 133/100/66 support two hard drives
Silicon Image 3132 Controller:
1 x Internal Serial ATA (3Gb/s
1 x External Serial ATA (3Gb/s)
RAID 0, RAID 1, JBOD, RAID 0, 1, 10, 5 with Additional Port Multiplier

[ Voor 6% gewijzigd door Patriek op 11-01-2011 23:30 ]

• Kilgore
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-01-2023
Als alternatief zou je ook eens het systeem kunnen testen met diagnostische software van de fabrikant van de HDD. Welk merk en model is het?
Pagina: 1