Condensator Geforce 8800GT afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
Mensen vraagje,

Ik kan redelijk kleine priegel dingen solderen en heb hier een Geforce 8800GT XFX liggen waarvan resistor C157 links onderin is afgebroken. De kaart werkt nu niet meer, mijn vraag is of iemand weet of ik zo'n resistor gewoon ergens kan kopen en of iemand weet welke hier op moet ?

Afbeeldingslocatie: http://www.maemoworld.nl/geforcekaart.png

Het gaat om de resistor waar de rode pijl heen wijst.
Afbeeldingslocatie: http://www.maemoworld.nl/geforcekaart1.png

Ik probeer hier achter te komen voor een vriend van wie deze kaart is, hij heeft de resistor die daar hoort te zitten alleen niet meer. Hopelijk kan iemand helpen zodat ik hem gewoon kan maken voor hem.

[ Voor 15% gewijzigd door lexi1986 op 11-01-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als er een C bij staat is het sowieso geen weerstand maar een condensator. Vandaar de titelfix.
Tjah, de waarde, dat zal gokken worden. Of meten bij een 2e kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
_ferry_ schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:48:
Als er een C bij staat is het sowieso geen weerstand maar een condensator. Vandaar de titelfix.
Tjah, de waarde, dat zal gokken worden. Of meten bij een 2e kaart.
Aah ok thnx ik heb niet zoveel verstand van electronica dus vandaar ;-) een 2e kaart heb ik niet helaas dus meten word lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De vraag is of er niet al iets beschadigt is toen je hem probeerde aan te zetten met de missende condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
brilsmurfffje schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:58:
De vraag is of er niet al iets beschadigt is toen je hem probeerde aan te zetten met de missende condensator.
Ja geen idee hij is 1x aangezet toen kwam er zwart beeld, hij is toen opgestuurd geweest naar de winkel waar die gekocht was alleen toen bleek dat die condensator eraf was. Maar goed als ik zo'n condensator ergens kan kopen en erop solderen kunnen we in ieder geval testen of die het weer gaat doen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 17:16
heb je al gezocht bij farnell en rs components? Allebij redelijk grote namen, dus makkelijk te vinden op google (ben 'n beetje lui) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
pyther schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:06:
heb je al gezocht bij farnell en rs components? Allebij redelijk grote namen, dus makkelijk te vinden op google (ben 'n beetje lui) :)
Zou graag bij ze willen kijken maar hoe weet ik welk voltage etc ik nodig heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 12:07

paularts

Paulux !!!!!!

pyther schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:06:
Staat er bij farnell/rs/conrad/etc ook welke waarde die condensator heeft?

Meten wordt ook leuk want meestal zit er een 20% op de waardes plus de meeste multimeters hebben geen Capaciteitstand.
Het eerste wetende, het 2de opgelost hebbende, is het een fluitje van een cent of 5 om z'n ding te bestellen en erop te solderen. Rest de vraag daarna doe hij het of doet hij het niet....

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n condensator kun je zeker ergens kopen, zoals pyther hierboven al zegt: Farnell en RS Online.

De vraag is alleen, gaat het weer werken als deze condensator er weer op zit? Als je de condensator waar de rode pijl naartoe wijst bedoeld lijkt dit een 0603 maat SMD condensator.Daarbij zie ik dat C257 ontbreekt, de soldeer zit er nog dus het lijkt me dat hier ook een nieuwe moet komen?

Het geel omcircelde component is zo te zien een BAT54 shottky diode, die worden vaak in schakelende voedingen gebruikt. Hierdoor lijkt me dat de condensator die je met de pijl aanduidt een ontkoppel condensator is van de voeding. Het lijkt me daardoor onwaarschijnlijk dat de grafische kaart zonder deze condensator opeens totaal geen beeld meer geeft.

Is er nog meer weg/kapot dat je weet?

EDIT: Kun je misschien meer foto's maken van omliggende componenten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2011 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:23
Het ziet er naar uit de condensator bedoeld is om de Vmem stabiel te houden. Ik denk dat je met een condensator van een nF of kleiner wel een goede gok kan hebben. Voor het voltage moet je even opzoeken welke waarde Vmem heeft en daar een paar volt boven gaan zitten.
De kaart zal het niet doen zonder de condensator omdat het geheugen een vrij stabiel voltage nodig heeft. Waarschijnlijk zal het de kaart niet gesloopt hebben, maar ik kan je niets garanderen.

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 12:07

paularts

Paulux !!!!!!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:13:
Zo'n condensator kun je zeker ergens kopen, zoals pyther hierboven al zegt: Farnell en RS Online.

De vraag is alleen, gaat het weer werken als deze condensator er weer op zit? Als je de condensator waar de rode pijl naartoe wijst bedoeld lijkt dit een 0603 maat SMD condensator.Daarbij zie ik dat C257 ontbreekt, de soldeer zit er nog dus het lijkt me dat hier ook een nieuwe moet komen?

Het geel omcircelde component is zo te zien een BAT54 shottky diode, die worden vaak in schakelende voedingen gebruikt. Hierdoor lijkt me dat de condensator die je met de pijl aanduidt een ontkoppel condensator is van de voeding. Het lijkt me daardoor onwaarschijnlijk dat de grafische kaart zonder deze condensator opeens totaal geen beeld meer geeft.

Is er nog meer weg/kapot dat je weet?
plaatje lijkt me niet de huidige situatie (internet plaatje oid ) aangzien het component wat met het pijltje wordt aangeduid aanwezig is op de foto.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
paularts schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:19:
[...]

plaatje lijkt me niet de huidige situatie (internet plaatje oid ) aangzien het component wat met het pijltje wordt aangeduid aanwezig is op de foto.
Klopt ik zal even een foto maken van de eigen kaart staat er met paar minuten op :) ik had deze van een overclocking forum gepakt.

hier de foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.maemoworld.nl/geforcekaart.png

Omliggende delen:

Afbeeldingslocatie: http://www.maemoworld.nl/omliggend.png

[ Voor 16% gewijzigd door lexi1986 op 11-01-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Heb je geen bak met oude rommel? Misschien kun je daar ergens een conventioneel keramisch condensatortje plukken. Probeer zoals MisterX zegt eens eentje van 1nF. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een licht verkeerde waarde condensator de kaart verder sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
AtomicShockwave schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:43:
Heb je geen bak met oude rommel? Misschien kun je daar ergens een conventioneel keramisch condensatortje plukken. Probeer zoals MisterX zegt eens eentje van 1nF. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een licht verkeerde waarde condensator de kaart verder sloopt.
Ik zal het eens proberen en testen inderdaad, ik heb helaas geen oude condensatortjes maar dat maakt niet uit koop er wel 1tje ik zie staat dat de stock Voltage of Vmem 1,8V is. De laagste Keramisch condensator die ik bij RS Online zie is 4Vdc alleen die is niet in nF te krijgen en vanaf 6.3Vdc kan ik 3.3nF het laagste krijgen is dit aan te raden om te proberen een 6.3Vdc 3.3nF ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:33
Een spanning hoger dan de spanning die erop komt is niet erg, zolang de capaciteit maar juist is. Je zal enkel een fysiek grotere condensator hebben.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En als je nou gewoon eens mailt/belt met de TD van Nvidia. Zouden ze nou echt zo lullig zijn dat ze je niet willen vertellen wat de juiste specs van die condensator zijn? Ik wil zelfs bij voorbaat niet uitsluiten dat ze hem er voor een redelijk bedragje voor je op willen solderen.

Wat heb je te verliezen? Nee heb je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij Farnell (en bij RS waarschijnlijk ook) kan je als particulier alleen bestellen als je bestelbedrag 50 euro of hoger is. Met één c'tje kom je daar niet zo gauw aan denk ik :+ Wat waarschijnlijk makkelijker is is een 'gewone' through-hole condensator erop solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
JER00N schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:26:
Bij Farnell (en bij RS waarschijnlijk ook) kan je als particulier alleen bestellen als je bestelbedrag 50 euro of hoger is. Met één c'tje kom je daar niet zo gauw aan denk ik :+ Wat waarschijnlijk makkelijker is is een 'gewone' through-hole condensator erop solderen.
Kwam er al achter inderdaad haha ik zit nu inderdaad dat er genoeg condensatoren te krijgen zijn maar je moet een bedrijf zijn om die dingen te kopen behoorlijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lexi1986 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:25:
[...]

Klopt ik zal even een foto maken van de eigen kaart staat er met paar minuten op :) ik had deze van een overclocking forum gepakt.

hier de foto:

[afbeelding]

Omliggende delen:

[afbeelding]
Hmm.. deze plaatjes zijn duidelijker, lijkt erop dat het geen BAT54 is zoals ik eerst dacht. Je kunt proberen de typenummers van omliggende componenten/chips te googlen en wat datasheets door te nemen. Vaak staat er in een datasheet ook een reference design met component waardes. Ik weet niet of je in staat bent om schema's te lezen/begrijpen.

Als je zeker weet welk component erop moet en je bent er zeker van dat het dan weer gaat werken, kun je eens kijken op samenkopen. Ik denk dat als je de organisator mailt, met de juiste gegevens, dat het misschien wel mogelijk is dat je er een aantal kunt bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:21:
En als je nou gewoon eens mailt/belt met de TD van Nvidia. Zouden ze nou echt zo lullig zijn dat ze je niet willen vertellen wat de juiste specs van die condensator zijn? Ik wil zelfs bij voorbaat niet uitsluiten dat ze hem er voor een redelijk bedragje voor je op willen solderen.

Wat heb je te verliezen? Nee heb je...
Reken er maar niet op dat de "TD" bij Nvidia je kan voorzien van de juiste waarde, laat staan dat ze dat überhaupt doen. De designs van zo'n board zijn hoogstwaarschijnlijk alleen opvraagbaar door de mensen die direct met het design te maken hebben\hadden. Deze mensen lopen rond op de R&D afdeling en kun je (meestal) niet bereiken via info@nvidia.com. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Nou dat kan je nog wel eens meevallen, neem nu Micro-Star International (MSI) ik heb van hun geregeld nieuwe condensatoren gehad. Het kan dus wel.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
je kan proberen om nvidia te contacten, maar of ze mee willen werken....

het is gewoon een smd behuizing, daar is prima aan te komen. En anders kun je ook gewoon een trough hole component erop bevestigen. condensator is condensator.

alleen de waarde...
je kan eens kijken of het circuit meerdere malen voorkomt op het bord. Of misschien kun je iemand contacten die ook een 8800gt heeft. Veel van die borden zijn standaard qua layout (veel fabrikanten veranderen het ontwerp amper). Dan kun je misschien wel een indicatie krijgen van de benodigde waarde.

als je de condensator niet kunt vinden bij andere winkels (waar je wel kan bestellen) kun je ook eens een advertentie in de vraag en aanbod van circuitsonline.net zetten. er zijn regelmatig mensen die wat bestellen bij farnell etc. Dan kun je wel wat meebestellen. Gebeurt aan de lopende band
Pagina: 1