Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds gisteren heb ik een nieuwe printer, een Canon Pixma iP4850. Prima ding, print erg mooi.

Ik kreeg er wat fotopapier (Canon Glossy Photo Paper Extra II) en op de instellingen daarvoor geeft dat een erg mooi resultaat.
Maar ik heb nog veel meer instellingen; Fotopapier, Professioneel Photo Platinum, Photo Paper Plus Halfglans, Foto Glans papier, Matglans fotopapier en High-res. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen al deze instellingen? Oftewel, wat zijn de exacte 'parameters' die zo'n profiel meegeeft aan de printer. Welk profiel verbruikt bijvoorbeeld het meeste inkt?

Ik heb namelijk nog wat meer papier liggen, o.a. high-resolution paper van Epson en nog een pak merkloos papier wat daar qua gewicht op lijkt. Is eigenlijk gewoon wat luxer, gecoat papier als ik het zo bekijk.

Welke instelling zou ik daarvoor het beste kunnen gebruiken? Op het profiel High-res wordt het papier namelijk veel te nat en krult het helemaal om en droogt het niet goed.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

een tip, gebruik alleen Canon papier en het bijbehorende profiel, met ander papier krijg je alleen maar gezeur. Dit is uit eigen ervaring.

De hoeveelheid inkt heeft te maken met de:
droogtijd
de hoeveelheid die erin trekt
oppervlakte

Verder staat er op de verpakkingen van het canon papier wat het resultaat ongeveer moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:03:
een tip, gebruik alleen Canon papier en het bijbehorende profiel, met ander papier krijg je alleen maar gezeur. Dit is uit eigen ervaring.
Ik ga echt niet alleen maar duur Canon-fotopapier kopen en het papier wat ik nu nog heb liggen weggooien.
De hoeveelheid inkt heeft te maken met de:
droogtijd
de hoeveelheid die erin trekt
oppervlakte

Verder staat er op de verpakkingen van het canon papier wat het resultaat ongeveer moet zijn.
Ik weet het, maar ik ben benieuwd naar wat de verschillende profielen voor impact hebben op wat de printer doet. Dan kan ik zelf beter inschatten wat ik voor welk papier moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hiervoor moet je een boel experimenteren, en dan ga je hard door de toners heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
Aftermarket inkt kost geen foek (ik weet het, zal ook wel je printer slopen maar so be it, haal wel een andere dan). Met b-merk papier in 90% van de gevallen geen gedoe gehad. Wel een paar keer glossy papier dat niet wilde drogen, verder koop ik gewoon elke keer bij het bestellen van wat CD/DVD/BD-media b-merk papier erbij.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:22:
hiervoor moet je een boel experimenteren, en dan ga je hard door de toners heen..
Kijk en daar heb ik dus geen zin in. Vandaar dat ik deze vraag stel ;)

't is een inktjet trouwens, dus geen toners maar cartridges ;)
Brad Pitt schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:25:
Aftermarket inkt kost geen foek (ik weet het, zal ook wel je printer slopen maar so be it, haal wel een andere dan). Met b-merk papier in 90% van de gevallen geen gedoe gehad. Wel een paar keer glossy papier dat niet wilde drogen, verder koop ik gewoon elke keer bij het bestellen van wat CD/DVD/BD-media b-merk papier erbij.
Dat dus ;)

Ik kom nogal tegenstrijdige antwoorden tegen als ik zoek met Google. De één zegt dat de meest 'glossy' profiel het minst inkt verbruikt (omdat deze minder inkt absorbeert). De ander zegt dat Plain paper juist de minste inkt verbruikt, omdat dat de slechtste kwaliteit is.

Wat is dan het verschil tussen bijvoorbeeld High-res en Fotopapier?

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 11-01-2011 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Hoe papier zich in een printer gedraagt, verschilt per apparaat. Sowieso moet je er goed opletten dat het papier dat je koopt voor inkjet geschikt is. Je kan niet zomaar elk soort papier in de printer duwen, want zoals je zelf blijkbaar al hebt ontdekt, lang niet al het papier absorbeert de inkt goed etc. Foto-papier is altijd goed in een inkjet omdat dit specifiek voor inkjets wordt gemaakt, maar 'gewoon' glossy-papier is dit meestal niet. Het papier is meestal glossy vanwege de hele hoge dichtheid van het papier, dat verklaard ook het slecht opnemen van de inkt en het kromtrekken wanneer het geabsorbeerd wordt. Een normaal zogenaamd red label papier is heel erg verschillend, daarbij altijd opletten of het inkjet geschikt is, anders komen er bobbeltjes in het papier.

Uiteraard hoef je niet perse Canon papier te kopen, want ook Canon koopt het papier gewoon in... die hebben niet zelf ergens een papierfabriek staan ;) In de papierwereld is er een vrij goede controle op de kwaliteit, je kan rustig van de classificering uitgaan die op de doos/pak van het papier staat. Het is wel heel moeilijk te zeggen welk papier door jouw printer het beste geslikt wordt. dat kan zelfs per Canon printer verschillen. Overigens wordt er vaak wel aangegeven op de website of handleiding welke typen beter werken... Daarnaast maakt het ook uit wat voor een inkt je bijvoorbeeld gebruikt; origineel of imitaties... dus als je echt het beste eruit zal willen halen, dan zal je zelf op onderzoek uit moeten gaan.

Overigens hoeft het testen met papier niet veel inkt te kosten, je hoeft niet perse een hele pagina te printen.... gewoon een vlak van 5x5cm op een pagina geeft al een hele goede indruk van hoe het papier+inkt zich houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Compizfox schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:26:
't is een inktjet trouwens, dus geen toners maar cartridges ;)
[mierenneukmode]Toner zit ook in cartridges... ;)

Je bedoelt: "'t is een inktjet trouwens, dus geen toner- maar inktcartridges".
[/mierenneukmode]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

brilsmurfffje schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:03:
Misschien is het nuttig om dan ook even aan te geven welk papier je gebruikt hebt, en met welk resultaat. Zonder kleurbeheer en printerprofiel durft Epson Premium op de IP4850 een beter resultaat geven dan Canon papier.
Uiteraard kan je enkel een gefundeerde uitspraak doen over printkwaliteit als je wél kleurbeheer én een printerprofiel gebruikt.
HP papier op een Canon, is doorgaans geen goed idee.

Wat betreft de instellingen: ik vermoed dat dit voornamelijk te maken heeft met de hoeveelheid inkt die afgegeven wordt. Welke instelling de zuinigste is, heb ik geen idee van.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
MicGlou schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 06:44:
Hoe papier zich in een printer gedraagt, verschilt per apparaat. Sowieso moet je er goed opletten dat het papier dat je koopt voor inkjet geschikt is. Je kan niet zomaar elk soort papier in de printer duwen, want zoals je zelf blijkbaar al hebt ontdekt, lang niet al het papier absorbeert de inkt goed etc. Foto-papier is altijd goed in een inkjet omdat dit specifiek voor inkjets wordt gemaakt, maar 'gewoon' glossy-papier is dit meestal niet. Het papier is meestal glossy vanwege de hele hoge dichtheid van het papier, dat verklaard ook het slecht opnemen van de inkt en het kromtrekken wanneer het geabsorbeerd wordt. Een normaal zogenaamd red label papier is heel erg verschillend, daarbij altijd opletten of het inkjet geschikt is, anders komen er bobbeltjes in het papier.
Goed lezen :)

Ik vraag niet welk papier ik het beste kan gebruiken, ik vraag wat de papierinstellingen van de printer doen.

Ik heb trouwens gewoon inktjet-papier wat trouwens niet eens glossy is, ik weet niet waar de dat vandaan haalt?
Overigens hoeft het testen met papier niet veel inkt te kosten, je hoeft niet perse een hele pagina te printen.... gewoon een vlak van 5x5cm op een pagina geeft al een hele goede indruk van hoe het papier+inkt zich houdt.
Dat zal ik eens gaan doen, als het blijkbaar niet eens (publiek) bekend is wat die instellingen technisch gezien doen...
Blizzkid schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:08:
Wat betreft de instellingen: ik vermoed dat dit voornamelijk te maken heeft met de hoeveelheid inkt die afgegeven wordt. Welke instelling de zuinigste is, heb ik geen idee van.
Jup en ik vraag me af welke verschillen dat nou precies zijn. Ik neem aan namelijk dat het verschil tussen Plain Paper en Hoogglans Fotopapier niet alleen de hoeveelheid inkt is, maar ook de resolutie (DPI), printsnelheid, kleurcorrecties en misschien zelfs wel welke inkt verbruikt wordt (de iP4850 heeft 2 soorten zwarte inkt).
Jiffy schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 08:16:
[...]
[mierenneukmode]Toner zit ook in cartridges... ;)

Je bedoelt: "'t is een inktjet trouwens, dus geen toner- maar inktcartridges".
[/mierenneukmode]
Scherp, foutje van mij. Ik dacht dat het "een toner" was en dat dat zeg maar een soort cartridge was voor laserprinters, met poeder erin (wat dus juist toner blijkt te zijn :P) :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Goed lezen :)

Ik vraag niet welk papier ik het beste kan gebruiken, ik vraag wat de papierinstellingen van de printer doen.
Het enige wat die instellingen doen is meer of minder inkt verbruiken en het aantal dots per inch aanpassen... jij moet ook goed lezen, want ik bedoel dus dat die instellingen bedoelt zijn voor verschillende soorten papier, want lang niet ieder papier is geschikt voor hoog dpi of absorbeert inkt te slecht of juist weer te goed. Dat is wat ik je probeerde uit te leggen...
Ik heb trouwens gewoon inktjet-papier wat trouwens niet eens glossy is, ik weet niet waar de dat vandaan haalt?
Uit jouw topic start: "Ik kreeg er wat fotopapier (Canon Glossy Photo Paper Extra II) en op de instellingen daarvoor geeft dat een erg mooi resultaat."

That's my point... dus afhankelijk van het papier kies je de juiste instellingen. De uitleg wat de instellingen 'doen' zal je gewoon terugvinden in de software en/of handleiding... ik gebruik al jaren niets anders dan Canon printers en die zijn daar altijd heel erg duidelijk in. Die termen zijn er eigenlijk alleen maar om complete noobs nog een beetje het idee te geven dat ze goed bezig zijn. Want als je het gros van de mensen gewoon een paar schuifregelaars geeft en zelf moeten uitzoeken wat de beste dpi en hoeveelheid instellingen zijn per papiersoort dan komt er meestal weinig van terecht. Je moet de termen dan ook niet te serieus nemen, dat zijn meestal termen die qua naamgeving erg gericht zijn op producten die ze zelf ook leveren. Een andere fabrikant hanteert weer andere benamingen voor papier wat eigenlijk dezelfde eigenschappen heeft. Glossy, photo, plain etc. dat zegt al genoeg.
Dat zal ik eens gaan doen, als het blijkbaar niet eens (publiek) bekend is wat die instellingen technisch gezien doen...
Jup en ik vraag me af welke verschillen dat nou precies zijn. Ik neem aan namelijk dat het verschil tussen Plain Paper en Hoogglans Fotopapier niet alleen de hoeveelheid inkt is, maar ook de resolutie (DPI), printsnelheid, kleurcorrecties en misschien zelfs wel welke inkt verbruikt wordt
Helemaal gelijk, zoals ik hierboven al aangaf. Wat de printer doet per instellingen is redelijk makkelijk uit te zoeken, nagaan wat de eigenschappen van het bijbehorende papier zijn, gewoon vergelijken etc. Het zijn geen benaming die gelijk staan aan een bepaalde kwaliteit. Sowieso mag je er wel vanuit gaan dat gelijksoortig papier nooit veel qua eigenschappen zal verschillen, want in de papierbusiness zijn er ook ISO normen e.d. Wel oppassen als je budget papier koopt... ik heb ook wel eens zogenaamd fotopapier gekocht wat bij een plain paper instelling al helemaal slap werd. Daar kom je echt alleen maar achter door te testen etc. Het komt echt allemaal terug op het papier zelf ;)
(de iP4850 heeft 2 soorten zwarte inkt).
Das niet ingewikkeld waarom, in beide cartridges zit bijna dezelfde zwarte inkt... De grote bevat alleen normaal gesproken iets zwartere inkt en wordt gebruikt voor plain text en de andere bij het afdrukken van kleuren en is dus iets grijzer van kleur. Zo is het in fotoprinters normaal gesproken, de iP4850 is alleen niet een echte fotoprinter, dus in beide cartridges zou ook zomaar dezelfde inkt kunnen zitten om dezelfde redenen.

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 12-01-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
MicGlou schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:09:
[...]
Het enige wat die instellingen doen is meer of minder inkt verbruiken en het aantal dots per inch aanpassen... jij moet ook goed lezen, want ik bedoel dus dat die instellingen bedoelt zijn voor verschillende soorten papier, want lang niet ieder papier is geschikt voor hoog dpi of absorbeert inkt te slecht of juist weer te goed. Dat is wat ik je probeerde uit te leggen...
Dat ze bedoeld zijn voor verschillende soorten papier had ik al door. Maar ik ben een Tweaker en wil weten wat die instellingen nu precies letterlijk doen :)
Ik dacht dat dat wel ergens te vinden zou zijn / iemand de data wel zou hebben. Maar dat valt tegen :P
[...]
Uit jouw topic start: "Ik kreeg er wat fotopapier (Canon Glossy Photo Paper Extra II) en op de instellingen daarvoor geeft dat een erg mooi resultaat."
Laat maar, ik dacht dat "Je kan niet zomaar elk soort papier in de printer duwen, want zoals je zelf blijkbaar al hebt ontdekt, lang niet al het papier absorbeert de inkt goed etc." en "Foto-papier is altijd goed in een inkjet omdat dit specifiek voor inkjets wordt gemaakt, maar 'gewoon' glossy-papier is dit meestal niet." bij elkaar hoorden en dat je dus bedoelde dat "ik al ontdekt had dat ik niet zomaar elk glossy papier in de printer kan doen" ;)
De uitleg wat de instellingen 'doen' zal je gewoon terugvinden in de software en/of handleiding...
Nope dat kan ik niet duidelijk vinden. Dat is mijn punt :P
ik gebruik al jaren niets anders dan Canon printers en die zijn daar altijd heel erg duidelijk in. Die termen zijn er eigenlijk alleen maar om complete noobs nog een beetje het idee te geven dat ze goed bezig zijn. Want als je het gros van de mensen gewoon een paar schuifregelaars geeft en zelf moeten uitzoeken wat de beste dpi en hoeveelheid instellingen zijn per papiersoort dan komt er meestal weinig van terecht. Je moet de termen dan ook niet te serieus nemen, dat zijn meestal termen die qua naamgeving erg gericht zijn op producten die ze zelf ook leveren. Een andere fabrikant hanteert weer andere benamingen voor papier wat eigenlijk dezelfde eigenschappen heeft. Glossy, photo, plain etc. dat zegt al genoeg.
Je hebt helemaal gelijk. De instellingen zijn een beetje té n00bproof gemaakt zodat iemand die het wil tweaken er juist niets meer van snapt. Zo kan ik o.a. nergens het DPI handmatig instellen.

- Ik neem dus aan dat de DPI en de hoeveelheid inkt geregeld wordt door de papierinstelling?
- Ik heb ook een dropdownbox "Kwaliteit" waarin ik kan kiezen tussen Hoog, Standaard en Snel. Wat doet dit dan als de papierinstelling al de DPI en de hoeveelheid inkt bepaalt?
Das niet ingewikkeld waarom, in beide cartridges zit bijna dezelfde zwarte inkt... De grote bevat alleen normaal gesproken iets zwartere inkt en wordt gebruikt voor plain text en de andere bij het afdrukken van kleuren en is dus iets grijzer van kleur. Zo is het in fotoprinters normaal gesproken, de iP4850 is alleen niet een echte fotoprinter, dus in beide cartridges zou ook zomaar dezelfde inkt kunnen zitten om dezelfde redenen.
Hij gebruikt dus altijd de ene inkt voor afbeeldingen en de andere voor tekst? Dat is dus niet afhankelijk van de papierinstelling?

offtopic:
Ik bedenkt me opeens dat Richard Stallman ook begonnen is met schrijven van open source printerdrivers omdat die van zijn nieuwe printer niet geavanceerd/duidelijk was :P

Niet dat ik dat van plan was oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De grote is voor text,
de kleine voor foto's deze heeft een iets andere samenstelling geoptimaliseerd voor fotopapier. Zwart is op het gebied van opdroging een hele kritische kleur, vandaar dat er 2 soorten in je printer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53

darkrain

Moderator Discord

Geniet

brilsmurfffje schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 21:30:
De grote is voor text,
de kleine voor foto's deze heeft een iets andere samenstelling geoptimaliseerd voor fotopapier. Zwart is op het gebied van opdroging een hele kritische kleur, vandaar dat er 2 soorten in je printer zitten.
Het is zelfs zo dat de grote waarschijnlijk een pigment inkt is, niet doorzichtig en de kleinere een halfdoorzichtige met minder pigment waardoor de glans van fotopapier erdoor komt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

darkrain schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 23:27:
[...]

Het is zelfs zo dat de grote waarschijnlijk een pigment inkt is, niet doorzichtig en de kleinere een halfdoorzichtige met minder pigment waardoor de glans van fotopapier erdoor komt.
De grote is inderdaad pigment. De kleine is dye, net zoals de andere kleuren.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Thanks, duidelijk :)

Pagina: 1